Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Svårt att hitta något lika litet chassie till vettigt pris som rymmer fyra diskar (allra helst i smidiga trays). Har hittills bara testat att köra två filservrar 2008 och 2012 samt en appliance för UPSen samtidigt på den (ESXi 5.5 U1 pga problem med HP's storage drivis i senare versioner) och det käkar ju inte så mycket CPU så det är ingen vidare referens. Funkar bra iaf.

Att den dessutom har ILO 4, drar lite ström och har dubbla NICs skadar ju inte heller.

Jo det är absolut sant. Dock kommer jag ha servern i källaren så för min del gör det egentligen ingenting om servern är stor eller liten.
Men celeron-processorn orkar utan problem köra två windowshostar med esxi iaf? Jag kommer ju bara köra Linux (troligen Ubuntu server utan något grafiskt lullull på dom) så det lär väl inte ta så mycket resurser det heller gissar jag..
Är lite orolig att celeronprocessorn är lite för vek, men å andra sidan behöver man ju inte överdimensionera sin server heller.. Det är ju alltid trevlig när en server som står på 24/7 drar lite ström..

EDIT: Har inte hunnit kolla igenom alla trådar vilka minnen som fungerar, så någon som har koll på om följande minne fungerar vettigt i servern?
https://www.dustinhome.se/product/5010820820/ddr3l
(Kingston DDR3L 8GB 1600MHz DDR3L DIMM 240-pin, KVR16LE11L/8)
Det är ju ej buffrat, samt ECC..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jo det är absolut sant. Dock kommer jag ha servern i källaren så för min del gör det egentligen ingenting om servern är stor eller liten.
Men celeron-processorn orkar utan problem köra två windowshostar med esxi iaf? Jag kommer ju bara köra Linux (troligen Ubuntu server utan något grafiskt lullull på dom) så det lär väl inte ta så mycket resurser det heller gissar jag..
Är lite orolig att celeronprocessorn är lite för vek, men å andra sidan behöver man ju inte överdimensionera sin server heller.. Det är ju alltid trevlig när en server som står på 24/7 drar lite ström..

EDIT: Har inte hunnit kolla igenom alla trådar vilka minnen som fungerar, så någon som har koll på om följande minne fungerar vettigt i servern?
https://www.dustinhome.se/product/5010820820/ddr3l
(Kingston DDR3L 8GB 1600MHz DDR3L DIMM 240-pin, KVR16LE11L/8)
Det är ju ej buffrat, samt ECC..

Proppen är ganska jämförbar med en E6600 (C2D 2,4GHz) fast snålare och därmed svalare: http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core2-Duo-E6600-vs-Intel-Celero...

Minnena du länkat till vet jag inget om men dessa kör jag i min ena KTH-PL316E/8G

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanTeoX:

EDIT: Har inte hunnit kolla igenom alla trådar vilka minnen som fungerar, så någon som har koll på om följande minne fungerar vettigt i servern?
https://www.dustinhome.se/product/5010820820/ddr3l
(Kingston DDR3L 8GB 1600MHz DDR3L DIMM 240-pin, KVR16LE11L/8)
Det är ju ej buffrat, samt ECC..

Antar att du köpte denna?
https://www.dustinhome.se/product/5010784006/proliant-microse...

Då är några av dessa minnena du ska kolla på:
8GB https://www.dustinhome.se/product/5010641113/ddr3
8GB https://www.dustinhome.se/product/5010654160/ddr3
4GB https://www.dustinhome.se/product/5010780924/ddr3

Funna genom:
https://www.dustinhome.se/guide/kingston-konfigurator

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Den semipassiva kylflänsen klarar inte av att kyla 95W. CPUn som hänger med ligger på ~35W, så även 69W är en stretch, även om det går.
Sedan är nätagget även i minsta laget för en fläskig CPU (Max 150w).
Tillsist klarar inte i3/i5/i7 av ECC minnen, eller VT-d, vilket kan vara bra när man virtualiserar.

Kylaefastsättningen använder någon standard som heter SLIM-ILM/Narrow ILM så i princip inga custom kylare passar, men det är så trångt mellan HDD-bur och socket så det får ändå inte plats någonting

2165:- är dock ett bra pris.

Jag köpte mina framförallt för att de tar liten plats.
Men sen är det ju lite kul med en "riktig" server som har ILO m.m.
Har utrustat min ena med en Xeon 1230-v2 och 16GB ECC och den tuggar på med ESXi 5.5.
Den andra har den vanliga celeron CPUn och väntar på bättre hårddisk priser så den kan bli filserver nr2.

Hur rapp och snabb upplever du att din burk med celeron-processorn i är jämfört med din xeon?
Förstår självklart att en celeron inte kan jämföra sig med en xeon-processor, men upplever du att
celeronburken är markant slöare/långsammare än den med xeon-processor?
Jag tänkte uppgradera till 16GB ram i min, men behålla processorn.. Än så länge
finns det ju i3-or att få tag i till socket 1155 så jag väntar nog ett tag med att köpa en sådan f
för att se hur vass celeron-processorn är.. Vill ju dock inte att den är tokslö..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Kan någon i tråden verifiera om det är helpuckat att köra esxi och några hostar som inte kommer vara vrålbelastade med en celeron g1610t? Är inte jättesugen på att slanta upp ytterligare 2700 för en xeon 1230v2...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Sitter med fingret på köpknappen på denna då jag ser framtiden som ljusare än idag (Readynas duo) men jag tvekar något och hoppas att någon kan hjälpa mig.
Tanken är att köra systemet på en 80gb SSD och en par 2-terrabytare i lådan, Dock ska den stå på ett skrivbord ca 50 cm från där frugan har sin dator.
Idag står där ovan nämnda Readynas och den blir hon inte störd av, Men med fläkthastigheterna ni beskriver är jag rädd att det kommer ske en lynchning med snabbt följande dekapitering om något ändras..

Kan även nämna att jag är rätt färsk på detta men intresserad av att lära mig mera.

Så frågan blir, är det värt det för mig eller ska jag spendera pengarna på en nyare NAS som inte heter Netgear?

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Sitter med fingret på köpknappen på denna då jag ser framtiden som ljusare än idag (Readynas duo) men jag tvekar något och hoppas att någon kan hjälpa mig.
Tanken är att köra systemet på en 80gb SSD och en par 2-terrabytare i lådan, Dock ska den stå på ett skrivbord ca 50 cm från där frugan har sin dator.
Idag står där ovan nämnda Readynas och den blir hon inte störd av, Men med fläkthastigheterna ni beskriver är jag rädd att det kommer ske en lynchning med snabbt följande dekapitering om något ändras..

Kan även nämna att jag är rätt färsk på detta men intresserad av att lära mig mera.

Så frågan blir, är det värt det för mig eller ska jag spendera pengarna på en nyare NAS som inte heter Netgear?

Senaste firmware ska ha åtgärdat fläktsuset om man inte kör raid så det ska inte vara något problem längre. Vad jag förstått ska den vara ganska tyst, med undantag för den bugg som tidigare funnits att den väsnas när man inte använder raid-controllern.

Om du ska köpa en annan nas eller denna server måste du nog komma fram till själv. Dock lär denna server ha bättre specar på både ram (trots fattiga 2gb som standard) och processor än de flesta nasar. Denna server kan du ju även ha till lite mer än enbart ett nas om du känner för det.. Sen är det väl lite mer jobb att själv confa upp sitt nas om man bygger själv än om man köper en färdig.. Men du får det säkerligen precis som du själv vl ha det 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Hur rapp och snabb upplever du att din burk med celeron-processorn i är jämfört med din xeon?
Förstår självklart att en celeron inte kan jämföra sig med en xeon-processor, men upplever du att
celeronburken är markant slöare/långsammare än den med xeon-processor?
Jag tänkte uppgradera till 16GB ram i min, men behålla processorn.. Än så länge
finns det ju i3-or att få tag i till socket 1155 så jag väntar nog ett tag med att köpa en sådan f
för att se hur vass celeron-processorn är.. Vill ju dock inte att den är tokslö..

Går inte riktigt att jämföra.
Har bara kört ESXi på Xeon processorn och bara vanligt Windows 8.1 på Celeronen.

Det kostar ju inget att provköra med Celeronen, så gör det imo.
Märker du att det går alldeles för slött så är det ju bara att uppgradera

Permalänk
Medlem

Nu har Dustin den på extra kampanj igen, denna gång till 1890:-
Beställde 2
https://www.dustinhome.se/product/5010784006/proliant-microse...

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

@Segge: Ajajaj... nu är det svårt att motstå.
Då är ju frågan, hur långt bort i tiden ligger lanseringen av "gen9"?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: Det går inte att motstå
fråga 2 är, vad kommer gen9 kosta? tror det tar bra länge innan den blir lika prisvärd som gen8 för 1890:-

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk

Man kan ju ha i beaktning att innan Gen 7 såldes slut hos Dustin, så såldes den för 990kr. DET var prisvärt. Skulle inte bli överraskad om gen 8 dyker i pris ytterligare innan gen 9 kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig innehåller gen7 AMD processorer. Känns som att potentialen i gen8 är betydligt större inom att den kör med Intel, även om man tar hänsyn till att det skiljer någe år mellan dom 2 och utvecklingen gått fram en hel del. Jag skulle blir förvånad om gen8 går ner så lågt som 990:- kan tänka mig 1490:- i samband med lansering av gen9 för att sälja ut gen8 men jag kan mycket väl ha fel. Time will tell

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk

Klarar denna av att köra en Plex server utan större problem?

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Hm, nån som har koll på hur det är att montera SSD:er i dom fyra hårddiskplatserna? måste man köra med nån adapter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

Hm, nån som har koll på hur det är att montera SSD:er i dom fyra hårddiskplatserna? måste man köra med nån adapter?

Du behöver en 2,5" -> 3,5" adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Du behöver en 2,5" -> 3,5" adapter.
Exempelvis en sån här: http://www.inet.se/produkt/8906553/adapterkit-monteringsram-2...

Tveksamt till att ovan fungerar!

Bättre med Icy Dock EZConvert Air 2.5” to 3.5” SATA SSD/HDD

Permalänk
Medlem

Behövs ingen adapter, går att trycka dit ssdn i alla fall. Sen sätter man bara den där skenan framför så ser det snyggt ut.

http://i.imgur.com/eq69Hdw.jpg

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk

Hej alla kunniga Sweclockare!

Jag sitter och funderar kring att antingen köpa en sådan här HP server som Dustin har billigt för tillfället, alternativt bygga en egen burk med lösa delar.

Det jag kommer använda datorn till är främst som en extern lagring, för att få bort hårddisken från min gaming/HTPC burk som jag har i vardagsrummet.

Har suttit och knåpat ihop en lista på Prisjakt över delar som är billiga men fortfarande verkar hålla rätt bra klass, så här ser den ut: Prisjakt lista

Har sedan tidigare en 4TB disk som jag tänkte ha till lagring och har köpt en beg. Intel 330 120GB SSD till systemdisk.

Det blir lite dyrare med den egenbyggda, men då får man nöjet av att skruva själv, och att det är noggrant utvalda komponenter med fokus på tyst drift, betydligt mer RAM också.

Då jag är helt ny på detta området så undrar jag då vad fördelarna med HPn är, utöver att den är ca 500kr billigare än att bygga eget?

Permalänk
Medlem

@C0mbat: Ja det har du rätt i! Disken hamnar snett i den jag länka. Jag korrigerar.

Permalänk
Medlem

Ska fixa ihop ett lagringschassi till min microserver, har väl inte direkt med microservern att göra men tänkte ändå kolla om någon kan stoppa mig fall jag är helt ute och cyklar.
Tänkte använda dessa för att koppla ihop med microservern som jag installerat ett P222 raidkort i
http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Kablar--...
http://www.conrad.se/Dual-Mini-SAS-SFF8088-on-SFF-8087.htm?we...
Det ska väl inte vara några problem, verkar som att vissa benämner kontakten SFF-8088 mini och andra bara SFF-8088 men finns väl bara en SFF-8088?
Verkar svårt att hitta till lägre pris, ali kunde jag plocka ihop för strax under 300:- men då jag åkt på tull och moms på mina 3 senaste utlandspaket lär det bli det dubbla så känns lika bra ta det inrikes, går fortare och enklare vid eventuella problem.

edit: rätt länk hos conrad

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk

har köpt denna server för ett tag sedan men då jag är ganska okunnig på just servrar så har jag ej fått till det.
har esxi i den just nu samt synology och windows server 2008.
måste bara fråga vad ska jag ha kvar, ta bort eller lägga till för operativ??
det ända jag tänkt ha server till är en filserver egentligen det ska gå att komma åt den utifrån också med login.
snälla alla tips är bra.
mvh fredrik

Permalänk
Medlem

Gick i NAS-köpartankar och snubblade över denna lilla sak för bra peng på Dustin. Funderingar:

Jag har (till en början iaf) inte tänkt vare sig byta processor, utöka minne, sätta i RAID-kort eller köra nån form av virtualisering. Kan inte ett jota om ESXi mm och orkar inte lära mig heller. Jag ska installera Windows och sen köra maskinen som filserver och inte mycket annat. Tänkte sätta i 2 diskar till att börja med i RAID 1 och sen köpa två till vid behov.

Enkel fråga:

Var lägger jag smidigast mitt Windows (rätt upp och ner bara, utan virtualiseringstrix) och vad behöver jag i så fall köpa till? På internt minneskort? Ska det då vara ett microSDXC? På USB-sticka internt? På SSD genom att ta kontakten tänkt för optisk enhet? Behövs i så fall extra kablage eller hållare för disken? Eller är det kanske tänkbart att lägga OS:et på RAID-volymen för att få redundans även på det?

Tankar?

Permalänk
Medlem

@klockarn:
Jag hade nog installerat windows på raid-volymen. ODD-porten går inte att boota på har jag för mig, USB och minneskort är uteslutet, windows kommer skriva sönder det på nolltid.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

@little_fraz:
Om du bara tänkt den som en filserver behöver du inget mer, varför ens köra 2 OS på den? ESXi är ju alltid kul att ha i botten om man vill experimentera med den utan att störa driften men om du inte tänkt leka med den så är ESXi också onödigt. Du kommer åt den utifrån oavsett vad du kör för OS men förmodligen behöver du vidarebefodra en port i din router.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

@TKvC-SainT:
Fördelarna är väl att microservern är mindre, och vad jag kan se har du bättre möjlighet att uppgradera, då moderkortet du valt är begränat till PCI 1X och fastlödd CPU som borde vara ganska klen med sina 10W TDP. Men och andra sidan kan du byta moderkort och då blir uppgraderingsmöjligheterna bättre. Microservern är en server anpassad för 24/7 drift och när fläkten går på 6% är den riktigt tyst, dubbla NIC, iLO, och du kommer åt diskarna utan att öppna den om du inte har låst luckan. Men jämför vi bara rakt av så är det bara minnet som microservern har sämre men för 500:- får du 4GB ECC så då är skillnaden betydligt mindre med 6GB totalt, skulle du nöja dig med 4GB totalt så finns det nog många här som har en 2GB liggandes för en billig slant

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk

ok så esxi behöver jag egentligen inte.
den ska bara stå i min garderob och agera filserver inget mer.
vad ska jag ha för os på den isåfall, windows kan jag hyffsat iallafall
är det nån speciell version av det eller vad ska jag ha ubuntu??

Skrivet av Segge:

@little_fraz:
Om du bara tänkt den som en filserver behöver du inget mer, varför ens köra 2 OS på den? ESXi är ju alltid kul att ha i botten om man vill experimentera med den utan att störa driften men om du inte tänkt leka med den så är ESXi också onödigt. Du kommer åt den utifrån oavsett vad du kör för OS men förmodligen behöver du vidarebefodra en port i din router.

Permalänk
Skrivet av Segge:

@TKvC-SainT:
Fördelarna är väl att microservern är mindre, och vad jag kan se har du bättre möjlighet att uppgradera, då moderkortet du valt är begränat till PCI 1X och fastlödd CPU som borde vara ganska klen med sina 10W TDP. Men och andra sidan kan du byta moderkort och då blir uppgraderingsmöjligheterna bättre. Microservern är en server anpassad för 24/7 drift och när fläkten går på 6% är den riktigt tyst, dubbla NIC, iLO, och du kommer åt diskarna utan att öppna den om du inte har låst luckan. Men jämför vi bara rakt av så är det bara minnet som microservern har sämre men för 500:- får du 4GB ECC så då är skillnaden betydligt mindre med 6GB totalt, skulle du nöja dig med 4GB totalt så finns det nog många här som har en 2GB liggandes för en billig slant

Okej, ja storleken är egentligen inte något som är super viktigt, har kollat så att jag får plats med Fractal chassit på den plats jag tänkt ställa servern, då är det betydligt viktigare att datorn är hyfsat tyst vid normal användning. J1900 CPUn presterar bättre än CPUn i HPn i flertrådad användning, dock så var CPUn i HPn betydligt bättre på single core prestandan, vilket som är bättre till en filserver vet jag inte. Nu har även priset höjts på HPn så den kryper närmare det egenbyggda alternativet. Det känns väl som att det allra bästa vore att hitta nån som säljer bort äldre komponenter till bra pris, t.ex. en I5 2500k eller liknande med tillhörande mobo, problemet då blir väl att hitta nån som har den tillsammans med en mATX bräda.

Tanken är att installera Win7 till en början och sen uppgradera gratis till Win10 när det kommer, då jag planerat att uppgradera min andra dator till Win10 också så känns det som att det kommer funka bra och vara hyfsat lätt att ställa in.

Permalänk
Medlem

Har en Entry-modell med 2GB RAM som fillagring, men skulle uppskatta lite mer minne. Har även en 500210-171 HP-Compaq 4GB 1333MHz PC3-10600 CL9 ECC DDR3 SDRAM DIMM liggandes. Skulle den fungera tillsammans med den 2GM-modul man får med tills vidare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aene:

Har en Entry-modell med 2GB RAM som fillagring, men skulle uppskatta lite mer minne. Har även en 500210-171 HP-Compaq 4GB 1333MHz PC3-10600 CL9 ECC DDR3 SDRAM DIMM liggandes. Skulle den fungera tillsammans med den 2GM-modul man får med tills vidare?

Citerar mitt inlägg själv nedan (finns högre upp på denna sida om du läst före du skrev)
Och angående den du redan har så bör den fungera med, så länge det är DDR3 ECC

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||