Färgskillnader på två olika BenQ XL2410T 24'' 120hz

Permalänk

Färgskillnader på två olika BenQ XL2410T 24'' 120hz

Hejsan!

Har haft en BenQ XL2410T nu i ca 3 år, och köpte en till likadan igår på Blocket, men när jag ställer in skärmarna med exakt samma inställningar, så är det rätt så stor färgskillnad, bifogar en Imgur-länk där nere så Ni kan se skillnaden på den jag haft i 3 år och den jag köpte igår.

Ska även tillägga att han haft sin skärm i 3 år också ungefär, dock hade han skärmen på helt olika inställningar.
Är det som det har bränt in olika då kanske? att jag och han haft olika inställningar på skärmarna?
Vet inte alls hur det fungerar, så frågar experterna här på Sweclockers

http://i.imgur.com/sDIkKko.jpg

Dålig bild tyvärr, men Ni ser nog, den högra är den jag haft hela tiden, och den jag köpte igår är den vänstra, Ni ser att den är mer åt det gulare hållet på den vänstra, och min är vitare.

Är det bara och gilla läget? eller kan man göra något åt det? har även provat att återställa skärmen, och DVI kablarna är helt nya.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kansebastian:

Hejsan!

Har haft en BenQ XL2410T nu i ca 3 år, och köpte en till likadan igår på Blocket, men när jag ställer in skärmarna med exakt samma inställningar, så är det rätt så stor färgskillnad, bifogar en Imgur-länk där nere så Ni kan se skillnaden på den jag haft i 3 år och den jag köpte igår.

Ska även tillägga att han haft sin skärm i 3 år också ungefär, dock hade han skärmen på helt olika inställningar.
Är det som det har bränt in olika då kanske? att jag och han haft olika inställningar på skärmarna?
Vet inte alls hur det fungerar, så frågar experterna här på Sweclockers

http://i.imgur.com/sDIkKko.jpg

Dålig bild tyvärr, men Ni ser nog, den högra är den jag haft hela tiden, och den jag köpte igår är den vänstra, Ni ser att den är mer åt det gulare hållet på den vänstra, och min är vitare.

Är det bara och gilla läget? eller kan man göra något åt det? har även provat att återställa skärmen, och DVI kablarna är helt nya.

Tack på förhand!

Är inte expert på skärmar så folk får gärna rätta mig om jag har fel.
Kan ha något att göra med färg profiler?

Edit: vet att man kan ändra färg profiler någonstans, men om det är per skärm vete tusan.

Visa signatur

Dator: Ett metall chassi med varierande komponenter på insidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kansebastian:

Hejsan!

Har haft en BenQ XL2410T nu i ca 3 år, och köpte en till likadan igår på Blocket, men när jag ställer in skärmarna med exakt samma inställningar, så är det rätt så stor färgskillnad, bifogar en Imgur-länk där nere så Ni kan se skillnaden på den jag haft i 3 år och den jag köpte igår.

Ska även tillägga att han haft sin skärm i 3 år också ungefär, dock hade han skärmen på helt olika inställningar.
Är det som det har bränt in olika då kanske? att jag och han haft olika inställningar på skärmarna?
Vet inte alls hur det fungerar, så frågar experterna här på Sweclockers

http://i.imgur.com/sDIkKko.jpg

Dålig bild tyvärr, men Ni ser nog, den högra är den jag haft hela tiden, och den jag köpte igår är den vänstra, Ni ser att den är mer åt det gulare hållet på den vänstra, och min är vitare.

Är det bara och gilla läget? eller kan man göra något åt det? har även provat att återställa skärmen, och DVI kablarna är helt nya.

Tack på förhand!

Har du på "Low Blue Light" på den vänstra skärmen? Ser onekligen ut som att de inte är inställda på samma sätt...
Dels kan det vara så att det är olika färgprofiler och med det att gamman är annorlunda.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem

Alla billiga skärmar sprider rätt mycket i bild och ska du matcha dem behöver du en kalibrator och de ska troligen inte ha samma inställningar utan de inställningar som ger mest likadan bild.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1083

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det här är iof inte någon billig skärm relativt sett gick på över 3000 när det begav sig. Foten är det enda vettiga med den. Förvånar mig inte att de skiljer mycket jag hatar min XL2410T du kan få köpa min också för triple monitor

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺

Nu beror det på kamerans vitbalansinställning men den vänstra är vitare och den högra är kraftigt blå. Just detta med att hitta rätt vitbalans kan kräva sin mätutrustning men det blir extra svårt med TN-paneler eftersom några graders vinkling har betydelse.

Sedan skiljer det sig antagligen extra mycket pga av åldern med olika tillverkningsbatchar av paneler, slitage på lysdioderna, styrkretsar etc.

Har du dem på högkant vända mot varandra i en V-form? TN-paneler skiftar olika i nyans beroende på hur du orienterar skärmarna.

Permalänk

@emilgf: Det är inte helt omöjligt, men jag kan inte hitta något som heter '' Low Blue Light '' på dom här skärmarna i menyn? söker man på det på Google, så verkar det gälla den nya BenQ serien

Permalänk

@mrqaffe: Tror också det, körde Windows 7 egna kalibrering, även om den är långt ifrån lika bra som dom kalibreringsverktygen du länkade, och sen pillade jag lite i Nvidias färginställningar och nu är skärmarna relativt lika, så det får duga så länge hehe.

Permalänk

@oqvist: Haha Hm kanske det, vad vill du ha för skärmen?

Permalänk

@Laxpudding: Gick faktiskt efter detta, skärmen jag alltid haft var mer åt det blåa hållet som du skrev, så försökte ställa in den så gott jag kunde likt den andra skärmen och nu ser det faktiskt mycket bättre ut

Har skärmarna som den här killen :

http://i.imgur.com/oTVuu.png

Permalänk
Medlem

En tusenlapp om du kommer och hämtar. Finns i Umeå och har en 5 mm lång repa på panelen. Men det är det minsta bekymret :p.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Får ursäkta alla för sent svar från min sida, stort tack till alla som hjälpte till.

Löste det som sagt med att köra Windows 7 egna kalibrering, och det Ni svarat, och Nvidias färginställningar, blev inte helt hundra, men jag är nöjd i alla fall.

Återigen, tusen tack alla!

Permalänk

@oqvist: Har tyvärr 120 mil upp till dig enkel resa hehe, men om du eventuellt kan skicka, så ska jag fundera på det.

Permalänk
Medlem

..

flyttat till pm
Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x