Microsoft kan lägga ned Windows Phone till förmån för Android

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jink:

I början på 2014 kostade Lumia 920 (32GB) mellan 2500kr och 3000kr, medan Iphone 5s (32GB) låg på 7000 kr. Iphone 5S är inte ens med i racet om man kollar på pris/kvalité ratio . Lumia 920 ska väl egentligen jämföras med Iphone 5, då 5s släpptes ett år efter Lumia 920.

För övrigt så går väl Microsofts mobilavdelning plus, och deras telefoner har fått väldigt bra kritik. Så det är väl relativt omöjligt att de lägger ned verksamheten nu.

Jag gav 3800 för min Lumia 920 på hösten 2013 och 1500 för en helt oskadad och i perfekt skick 5s 16GB (från en bekant, så inget fuffens). I det perspektivet är 5s betydligt mer prisvärd än 920 någonsin var, även om jag köpte den begagnat för en tusenlapp. Jag har aldrig använt upp minnet på 920, så 16 lär räcka.

5s är en betydligt bättre telefon, både hårdvara och OS. Det är min uppfattning efter en månad med Apple. Den är värd ett klart högre pris. Hur mycket vet jag inte, men jag lär inte tveka att betala en extra prispremie för iOS när det är dags för telefonbyte nästa gång.

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag är otroligt nöjd med min 920 som jag haft nu i ca 2år, gick ifrån en HTC One plus och iPhone 3gs innan dess.
Det som är viktigt för mig som microsoft lyckats leverera är att Interfacet är enkelt och smooth att navigera i, motsvarande hårdvara i en Android/iPhone är enligt mitt tycke mycket slöare om man använder det senaste OS.
Sen är det ett enormt + att utvecklingsmiljön är enkelt att installera och arbeta med.

Så jag hoppas verkligen inte att de kommer lägga ner, känner inte för att hoppa på Android/iPhone i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag gav 3800 för min Lumia 920 på hösten 2013 och 1500 för en helt oskadad och i perfekt skick 5s 16GB (från en bekant, så inget fuffens). I det perspektivet är 5s betydligt mer prisvärd än 920 någonsin var, även om jag köpte den begagnat för en tusenlapp. Jag har aldrig använt upp minnet på 920, så 16 lär räcka.

Jag fick en iPhone gratis av min bror (sant). Bevisligen är därför iPhone helt klart de mest prisvärda telefonerna som finns (ironi).

Jag gav själv bort iPhonen sedan. Allt Apple någonsin gjort får mig att må dåligt. Aldrig att jag skulle köpa deras skit.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon214822:

Var ligger vinsten i att köra samma program i två olika versioner på samma hårdvara? Varför inte köra två olika versioner på två olika hårdvaror? Allt ligger ju ändå i molnet, både allt som finns lagrat och licensen till programmet. Jag menar att när du köper Office så får du en licens som funkar på bägge versionerna. En mobil kan vara en mobil och en desktop kan ha bra mycket bättre klös i hårdvaran. Problemet för Microsoft är att dom har fel affärsmodell för att funka på mobilmarknaden, man behöver dela upp det i två distinkta verksamheter med två olika affärsmodeller. Ska dom överge sin affärsmodell på mobilmarknaden kan dom lika gärna köra Android.

I detta fall är det bara en poäng om man får till universal apps så att det verkligen blir praktiskt möjligt att docka sin telefon och då få tillgång till "vanliga" Office och "vanliga" versioner av övriga lämpliga program.

Reactive design visar varför det rent generellt är en bra idé. Dels så tvingar det utvecklarna att från start separera hantering av data från presentation av data. Detta borde man nog alltid göra då det förenklar testning och typiskt leder till en bättre organiserad design. Om man alltid måste hantera flera presentationsformer så kommer det bli uppenbart för alla som jobbar med produkten varför separation måste finnas (det fungerar inte annars), det blir inte längre bara något som står i någon designguide eller liknande.

Är det inte uppenbart varför en enhet i stället för två är bra? Har själv helt avvecklat pekplattan, finns ingen poäng när man har en tillräckligt stor telefon. Om telefonen någon gång blir kraftig nog att hantera "vanligt" arbete skulle även datorn kunna ersättas, personligen ligger det nog inte så långt borta då jag ändå använder min desktop-dator på jobbet mest som terminal mot en arbetsstation som står i serverrummet. Datorn på skrivbordet behöver inte fixa mer än Office, surf och e-mail.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Hoppas det bara är lösa rykten och att de släpper en värdig ersättare till min 920 när win10 kommer till WP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag gav 3800 för min Lumia 920 på hösten 2013 och 1500 för en helt oskadad och i perfekt skick 5s 16GB (från en bekant, så inget fuffens). I det perspektivet är 5s betydligt mer prisvärd än 920 någonsin var, även om jag köpte den begagnat för en tusenlapp. Jag har aldrig använt upp minnet på 920, så 16 lär räcka.

5s är en betydligt bättre telefon, både hårdvara och OS. Det är min uppfattning efter en månad med Apple. Den är värd ett klart högre pris. Hur mycket vet jag inte, men jag lär inte tveka att betala en extra prispremie för iOS när det är dags för telefonbyte nästa gång.

Så att du köper en telefon precis innan ett stort prisdrop och att du köper en annan telefon begagnat spelar in i pris/prestanda ration? Tror inte riktigt det. 920 var nere på 2000 kr som billigast ett tag (från stora ÅF), och du betalade 500kr mindre för en begagnad Iphone med 50% mindre lagringsutrymme. Tror inte att något av detta talar för Iphone när det kommer till pris/prestanda.
Läs det @Pudeln skrev (första delen) så förstår du vad jag menar.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

glöm det..kommer inte att hända...

Permalänk
Medlem

Tycker inte dom ska lägga ned Windows Phone men dom kanske borde göra en lösning där man kan välja mellan Android och WP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Man får hoppas att detta inte stämmer. Jag ska nog skaffa mig en Windowsphone snart. Alla talar gott om dom och jag är så less på Android och ios.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla talar inte gott om dom, jag och några fler i tråden gillar inte Windows Phone.

Själv tycker jag att Windows Phone rullar på fint, men det är så dj*vla satans tråkigt och tvärtom.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

I detta fall är det bara en poäng om man får till universal apps så att det verkligen blir praktiskt möjligt att docka sin telefon och då få tillgång till "vanliga" Office och "vanliga" versioner av övriga lämpliga program.

Reactive design visar varför det rent generellt är en bra idé. Dels så tvingar det utvecklarna att från start separera hantering av data från presentation av data. Detta borde man nog alltid göra då det förenklar testning och typiskt leder till en bättre organiserad design. Om man alltid måste hantera flera presentationsformer så kommer det bli uppenbart för alla som jobbar med produkten varför separation måste finnas (det fungerar inte annars), det blir inte längre bara något som står i någon designguide eller liknande.

Är det inte uppenbart varför en enhet i stället för två är bra? Har själv helt avvecklat pekplattan, finns ingen poäng när man har en tillräckligt stor telefon. Om telefonen någon gång blir kraftig nog att hantera "vanligt" arbete skulle även datorn kunna ersättas, personligen ligger det nog inte så långt borta då jag ändå använder min desktop-dator på jobbet mest som terminal mot en arbetsstation som står i serverrummet. Datorn på skrivbordet behöver inte fixa mer än Office, surf och e-mail.

Ser inte alls varför det bättre med en enhet isf två. Jag är t.ex. petnoga med att toa och kylskåpen inte skall slås ihop till en pryl.

Nu var det kanske ett drastiskt exempel men jag hoppas du ser principen. Jag har som du avskaffat plattan och kör med stor nalle, den ersätter en helt del annat som klocka, time manager, mp3-spelare och en drös andra prylar.

Men. Den ersätter inte min desktop. Där vill jag en stor fet gosig högupplöst skärm med dito tangentbord och mus. Där finns det gott om kW så jag förstår inte alls varför hela den härligheten skall drivas av någon fjantig liten SoC som kan leva på ett pyttigt litet batteri. Där vill jag ha min CPU med TDP på 65W och gärna bra grafik också. Tack. Typ.

Ett bra program idag är runt 90% GUI-kod. Låt det vara så då. Kladda inte till det med att tvinga på koden två helt olika paradigmer. Det är klart man kan hantera den situationen med duktig komplexitets-hantering men varför försätta sig i den situationen? Håll det enkelt så även en normaldålig kodare kan få ihop det hyggligt.

Särskilt tydligt är det när MS affärsmodell inte funkar på mobiler. Dom skulle accepterat det och istället utnyttjat det till att kunna köra två affärsmodeller parallellt, en Intel-baserad och en ARM-baserad. Att säga att mobiler skall använda x86 fungerar inte heller för det krockar med Intels affärsmodell, dom försvarar ju sin IP där stenhårt.

Bara mina 2c ...

Permalänk
Medlem

När folket säger att att Windows Phone har för lite appar undrar jag om det är så viktigt att ha miljarder skit appar som ingen ens använder? Vad är det för appar som finns på iOS och Android som inte finns på Windows Phone som ni inte kan klara er utan? Själv har jag Windows Phone sen Lumia 920 släpptes resten av familjen och de flesta jag känner springer ut och köper den senaste iPhonen när det släpps en ny och inte har jag sätt någon revolutionerade app på dessa. Det finns ju till och med en sommarkrysset app på WP som fungerar hur bra som helst vad mer kan man önska sig?!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis är detta inte sant. Skulle gärna se en Lumia med lagom stor skärm (<5 tum) och grym batteritid. Då blir det definitivt WP för mig igen!

Måste säga att jag saknar WP en smula sedan jag bytt till Android. Älskar det enkla och effektiva gränssnittet, och den svarta bakgrunden (mycket trevligare för ögonen). Inget onödigt tjafs eller tonvis med customization som man aldrig använder. Tyvärr kunde jag inte leva med batteritiden på min Lumia 925, varför jag skaffade en Z3 compact som är mycket bättre på det planet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deemlin:

Förhoppningsvis är detta inte sant. Skulle gärna se en Lumia med lagom stor skärm (<5 tum) och grym batteritid. Då blir det definitivt WP för mig igen!

Måste säga att jag saknar WP en smula sedan jag bytt till Android. Älskar det enkla och effektiva gränssnittet, och den svarta bakgrunden (mycket trevligare för ögonen). Inget onödigt tjafs eller tonvis med customization som man aldrig använder. Tyvärr kunde jag inte leva med batteritiden på min Lumia 925, varför jag skaffade en Z3 compact som är mycket bättre på det planet.

Roota din Z3 compact och fixa o dona som du vill ha det.
Inte svårt alls, om man kan läsa o ta till sig info.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

När folket säger att att Windows Phone har för lite appar undrar jag om det är så viktigt att ha miljarder skit appar som ingen ens använder? Vad är det för appar som finns på iOS och Android som inte finns på Windows Phone som ni inte kan klara er utan? Själv har jag Windows Phone sen Lumia 920 släpptes resten av familjen och de flesta jag känner springer ut och köper den senaste iPhonen när det släpps en ny och inte har jag sätt någon revolutionerade app på dessa. Det finns ju till och med en sommarkrysset app på WP som fungerar hur bra som helst vad mer kan man önska sig?!

Jag använder inte min Lumia 920 primärt längre för att WP saknar appar såsom, Nordea, Avanza, The Economist, edX samt en mängd småappar som kanske inte är ett måste men underlättar vardagen tex app för att boka tvättstuga osv. Sen är apparna som faktiskt finns av mycket lägre kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

.NET lär precis som Java och t.ex. Cobol finns under väldigt lång tid framöver då dess användande är så pass utbrett. Finns dock indikationer på att .NET har nått sin peak, många saker som tidigare .NET skulle vara det självklara valet för är idag JS (eller i Microsoft fall TypeScript) ett bättre val, främst kanske i "molnet" där Windows inte alls är den självklara plattformen (Linux är klart större där).

Men som många pekat på i denna tråd, är nog mer troligt att WP försvinner som varumärke och ersätts av Win10-någonting. Tror däremot att det som postades ovan (detta) är fel väg, det kan inte vara "sort of" (d.v.s ARM-baserat), det måste verkligen vara en dator i din ficka med "riktiga" Windows för att ha någon chans.

Problemet med .NET (specifikt asp.NET och asm.NET) hade ruttet stöd under mono under väldigt lång tid fastän de hade Icaza som jobbade med compatibillitet och nån annan .NET runtime fanns inte tillgänglig utanför Windows plattformen. Att byta ut hela internet infrastrukturen bara för att få använda .NET när motsvarande funktionalitet finns tillgänglig i andra plattformar är ypperligt otroligt scenario, och det erkände Eric Lippert (förre huvudhoncho i .NET teamet). Hade .NET haft bättre stöd för BSD/Unix/OSX/Linux så hade dess möjliga potential varit större, men nu blev det som det blev. Lite samma scenario med SilverLight som i dagsläget inte utvecklas sedan 2013 och få om några alls ens använder det på sina websidor.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Entusiast

Satya Nadella och Phil Spencer verkar vara både handlingskraftiga och förhållandevis jordnära, precis vad Microsoft behövt under så lång tid.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Problemet med .NET (specifikt asp.NET och asm.NET) hade ruttet stöd under mono under väldigt lång tid fastän de hade Icaza som jobbade med compatibillitet och nån annan .NET runtime fanns inte tillgänglig utanför Windows plattformen. Att byta ut hela internet infrastrukturen bara för att få använda .NET när motsvarande funktionalitet finns tillgänglig i andra plattformar är ypperligt otroligt scenario, och det erkände Eric Lippert (förre huvudhoncho i .NET teamet). Hade .NET haft bättre stöd för BSD/Unix/OSX/Linux så hade dess möjliga potential varit större, men nu blev det som det blev. Lite samma scenario med SilverLight som i dagsläget inte utvecklas sedan 2013 och få om några alls ens använder det på sina websidor.

Är det ett problem med .NET tycker du ? Tror inte de flesta som utvecklar i .NET ser det riktigt på det sättet.

Men du kommer få som du vill i och med ASP.NET 5.0, det kommer fungera lite som nodejs, man startar en runtime bara i valfri katalog och det har stöd för Linux/Unix/MacOsX direkt ifrån Microsoft.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon214822:

Ser inte alls varför det bättre med en enhet isf två. Jag är t.ex. petnoga med att toa och kylskåpen inte skall slås ihop till en pryl.

Nu var det kanske ett drastiskt exempel men jag hoppas du ser principen. Jag har som du avskaffat plattan och kör med stor nalle, den ersätter en helt del annat som klocka, time manager, mp3-spelare och en drös andra prylar.

Men. Den ersätter inte min desktop. Där vill jag en stor fet gosig högupplöst skärm med dito tangentbord och mus. Där finns det gott om kW så jag förstår inte alls varför hela den härligheten skall drivas av någon fjantig liten SoC som kan leva på ett pyttigt litet batteri. Där vill jag ha min CPU med TDP på 65W och gärna bra grafik också. Tack. Typ.

Ett bra program idag är runt 90% GUI-kod. Låt det vara så då. Kladda inte till det med att tvinga på koden två helt olika paradigmer. Det är klart man kan hantera den situationen med duktig komplexitets-hantering men varför försätta sig i den situationen? Håll det enkelt så även en normaldålig kodare kan få ihop det hyggligt.

Särskilt tydligt är det när MS affärsmodell inte funkar på mobiler. Dom skulle accepterat det och istället utnyttjat det till att kunna köra två affärsmodeller parallellt, en Intel-baserad och en ARM-baserad. Att säga att mobiler skall använda x86 fungerar inte heller för det krockar med Intels affärsmodell, dom försvarar ju sin IP där stenhårt.

Bara mina 2c ...

"bra" kod har definitivt inte 90% GUI-kod, något som ser ut på det sättet är normalt sett väldigt svårt att testa automatiskt. Kan inte heller se vad som skulle ha så hög andel kod för presentation kontra logik om man gör något som inte är helt trivialt.

Säger inte heller att mobilen kan ersätta en arbetsstation eller ens en laptop. Har aldrig riktigt sett poängen med surface just för att det är en dålig laptop (ergonomi), klen arbetsstation och klumpig pekplatta. Poängen med telefon som dator är att det hyfsat många lägen där "en dator, vilken som helst" är full tillräcklig och i de lägena vore det riktigt bra om telefonen kunde agera "vanlig" dator då det helt tar bort behovet av att släpa på något mer. Kanske ett lite "i-lands" behov, men tror ändå det finns.

Du kanske behöver en fet arbetsstation, har ingen aning om vad du jobbar med. Är själv programmerare, vissa kodbaser jag jobbar med räknas i miljontals rader (typiskt C och eventuellt lite C++). Är överhuvudtaget inget problem att jobba med dessa system på en virtualiserad Linux körandes på min Win8 laptop. Jobbar man med saker som C#/Java finns ju inkrementell bygg, så där lär man aldrig heller ha något problem bara man har en 2-kärnig laptop med bra prestanda.

Administrativa uppgifter går rent tekniskt att utföra redan på dagens telefoner, men man får en bättre upplevelse på en laptop/desktop då telefonerna har lite klen enkeltrådprestanda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av erikl567:

Är det ett problem med .NET tycker du ? Tror inte de flesta som utvecklar i .NET ser det riktigt på det sättet.

Men du kommer få som du vill i och med ASP.NET 5.0, det kommer fungera lite som nodejs, man startar en runtime bara i valfri katalog och det har stöd för Linux/Unix/MacOsX direkt ifrån Microsoft.

Detta är en gissning, men är väldigt säker på att ASP.NET 5.0 inte kommer få någon signifikant andel på linux/OSX. Anledningen är att .NET runtimen inte är speciellt optimerad, man får idag ungefär samma prestanda med t.ex. nodejs och där har OS-oberoendet varit löst sedan länge. Faktum är att de bibliotek man skriver för nodejs kan i stor utsträckning även användas rakt av på klientsidan.

Att sedan Microsoft pushar TypeScript (som kompileras ner till JS och därmed kan köras i samma plattformar) och att man fått med sig open-source världen kring TypeScript är också indikationer på att ASP.NET kommer få extremt svårt att hävda sig utanför Windows.

Tänker man ett steg extra så kan man också fundera på varför man ska hålla på med .NET där man idag försöker flytta mycket till en paradigm där saker är "asynkrona" när nodejs redan nått slutmålet med den övningen då man alltid haft den paradigmen. Stora utmaningen för .NET är att existerande bibliotek nu använder olika paradigm, något som rätt lätt leder till konstiga designer, potentiella deadlocks och race etc. Bibliotek för nodejs har alla skrivits mot samma grundtanke.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det är nog mer än bara rykten.
För h-e Microsoft, jag var ganska nöjd med WinMo 6.1 och 6.5.
Fast jag kunde bara inte med det urusla gränssnittet med rutor i WP6.5 (I stort sett bara ett omdöpt WM6.5), WP7, WP7.5 WP7.8 och WP8.x

Hade de stollarna i design- och ledningsgrupperna på MS haft lite verklighetsförankring, hade de kanske varit nummer 2 på MobilOS sidan.

En annan bidragande orsak var/är alla Fanboys som alltid skulle/ska hylla Microsoft till skyarna och klanka ner på konkurrenter.
Har man en klar uppfattning om vad som är bra eller dåligt för en själv, när det gäller funktioner och utseende. På det tillkommer Microsoft-FANBOYSEN skränande, att man undviker företaget helt...

Hoppas Microsoft håller sina läbbigt läskiga labbar borta från AMD... Så de inte gör ännu ett Win8, Winphone och Nokia elände, med AMD.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

"bra" kod har definitivt inte 90% GUI-kod, något som ser ut på det sättet är normalt sett väldigt svårt att testa automatiskt. Kan inte heller se vad som skulle ha så hög andel kod för presentation kontra logik om man gör något som inte är helt trivialt.

Säger inte heller att mobilen kan ersätta en arbetsstation eller ens en laptop. Har aldrig riktigt sett poängen med surface just för att det är en dålig laptop (ergonomi), klen arbetsstation och klumpig pekplatta. Poängen med telefon som dator är att det hyfsat många lägen där "en dator, vilken som helst" är full tillräcklig och i de lägena vore det riktigt bra om telefonen kunde agera "vanlig" dator då det helt tar bort behovet av att släpa på något mer. Kanske ett lite "i-lands" behov, men tror ändå det finns.

Du kanske behöver en fet arbetsstation, har ingen aning om vad du jobbar med. Är själv programmerare, vissa kodbaser jag jobbar med räknas i miljontals rader (typiskt C och eventuellt lite C++). Är överhuvudtaget inget problem att jobba med dessa system på en virtualiserad Linux körandes på min Win8 laptop. Jobbar man med saker som C#/Java finns ju inkrementell bygg, så där lär man aldrig heller ha något problem bara man har en 2-kärnig laptop med bra prestanda.

Administrativa uppgifter går rent tekniskt att utföra redan på dagens telefoner, men man får en bättre upplevelse på en laptop/desktop då telefonerna har lite klen enkeltrådprestanda.

Det där med 90% beror naturligtvis på vad man kodar men i princip alla projekt jag suttit med så har GUI-delen varit den i särklass tyngsta delen. Man kan lägga hur mycket som helst på ett polishat GUI. Bakomliggande prylarna brukar gå rätt lätt och ha en rätt låg ändringshastighet. I min erfarenhet.

Det är väl det jag försöker säga, att en bärbar/stationär får lov att dra så mycket mer effekt att det alltid kommer att vara en stor skillnad i prestanda. Därav att jag ser en dockad mobil som en dålig desktop. Jag har helt enkelt råd med att ha två datorer och om det ger mig en bättre lösning så är det så jag vill ha det.

Jag var också att tag inne på att allt skulle ligga i mobilen men jag har släppt det. Jag tror det blir bäst med två separata datorer, beroende på vad man gör men i mitt arbete så är det ibland verktyg som skall köras där skillnaden i CPU-kraft syns tydligt och kostnaden för att skaffa den kraften är ju så liten, någon timma konsultarvode utöver skärmen etc. Jag tror att för de flest av oss som sitter och knackar på datorn hela dagarna så finns det någon situation där 5x i prestanda innebär en fördel.

CPU-prestanda har ju gått in i väggen, i alla fall för Intel. ARM är väl på väg in i samma vägg och då är det effekt/kylning som avgör prestanda och där kommer alltid mobilen att ha en nackdel. Det är skillnad på vad du kan få ut av 1W och av 100-500W. Så kommer det alltid att vara. Vill inte sitta med den nackdelen 8 timmar varje arbetsdag. Finns ingen anledning att försätta mig i den situation.

Ovanpå kommer då skillnaderna i stor skärm/tbord+mus kontra liten skärm + touch. Helt olika UI och då också helt olika uppbyggnad av applikationen. Enligt min erfarenhet där då UI är den dominerande delen av utvecklingstiden.

Går man tillbaka till MS tycker jag dom valt helt fel strategi för Win 10. Inte av tekniska skäl, det kommer att gå om än rätt dåligt. Problemet är att måste ge upp sin gamla affärsmodell och då tvingas man antingen göra det över hela linjen eller dela upp det i två världar, desktop och mobilen. Nu satsade på klassiskt MS-metodik att bundla sig till en marknadsandel på mobilmarknaden. Om den inte håller så sitter man surt till med hela Windows vilket man redan gör med motståndet mot 8:an. Riktigt surt. En aggressiv strategi men dyr om den misslyckas.

Permalänk
Medlem

Ett välkommet och väntat beslut. Man kan inte hålla på att ösa pengar in i en olönsam verksamhet. då spottar man akiteägarna i ansiktet. Frågan nu är väl vad som skall bli det nya Hipster-operativet för telefoner,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Detta är en gissning, men är väldigt säker på att ASP.NET 5.0 inte kommer få någon signifikant andel på linux/OSX. Anledningen är att .NET runtimen inte är speciellt optimerad, man får idag ungefär samma prestanda med t.ex. nodejs och där har OS-oberoendet varit löst sedan länge. Faktum är att de bibliotek man skriver för nodejs kan i stor utsträckning även användas rakt av på klientsidan.

Att sedan Microsoft pushar TypeScript (som kompileras ner till JS och därmed kan köras i samma plattformar) och att man fått med sig open-source världen kring TypeScript är också indikationer på att ASP.NET kommer få extremt svårt att hävda sig utanför Windows.

Tänker man ett steg extra så kan man också fundera på varför man ska hålla på med .NET där man idag försöker flytta mycket till en paradigm där saker är "asynkrona" när nodejs redan nått slutmålet med den övningen då man alltid haft den paradigmen. Stora utmaningen för .NET är att existerande bibliotek nu använder olika paradigm, något som rätt lätt leder till konstiga designer, potentiella deadlocks och race etc. Bibliotek för nodejs har alla skrivits mot samma grundtanke.

Okej, ja det återstår väl att se. Många kanske känner en befrielse att få ett riktigt alternativ till PHP som fortfarande snurrar mest på linux servrar.

Själv känner jag inte riktigt att jag tycker att det är en begränsning om ASP.NET bara skulle fortsätta fungera på Windows heller. Jag ser inte riktigt det som ett automatiskt problem som många icke .NET utvecklare reflexmässigt verkar göra.

Allt hamnar ju i molnet för det mesta nuförtiden och där är det för det mesta lätt att köra igång exakt vad du behöver för dagen oavsett om det är en enkelt sajt, kod som bara ska processa något från en kö eller en full image med Windows Server eller Linux så funkar det med ett par knapptryckningar.

Angående JS lösningar och TypScript etc. Nu börjar man ju lämna det och på allvar satsar på WebAssembly istället. Så JS kanske inte överlever i dagens form så längre heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ett välkommet och väntat beslut. Man kan inte hålla på att ösa pengar in i en olönsam verksamhet. då spottar man akiteägarna i ansiktet. Frågan nu är väl vad som skall bli det nya Hipster-operativet för telefoner,

Vilket beslut ? LOL. Önskedrömmar tror jag bestämt.

Jag kan gå med på att möjligtvis kommer de överväga köra full Windows 10 och skippa varumärket WP men att lägga ned windows mobiler kommer aldrig hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikl567:

Vilket beslut ? LOL. Önskedrömmar tror jag bestämt.

Jag kan gå med på att möjligtvis kommer de överväga köra full Windows 10 och skippa varumärket WP men att lägga ned windows mobiler kommer aldrig hända.

Man har faktiskt lagt varumärket Windows Phone på hyllan redan. Det heter numera Windows 10 Mobile för enheter med skärmar på 7" och mindre

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Man har faktiskt lagt varumärket Windows Phone på hyllan redan. Det heter numera Windows 10 Mobile för enheter med skärmar på 7" och mindre

Det har du rätt i. Får skylla på artikelns titel även om jag skäms lite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KRUSSIDULL:

När folket säger att att Windows Phone har för lite appar undrar jag om det är så viktigt att ha miljarder skit appar som ingen ens använder? Vad är det för appar som finns på iOS och Android som inte finns på Windows Phone som ni inte kan klara er utan? Själv har jag Windows Phone sen Lumia 920 släpptes resten av familjen och de flesta jag känner springer ut och köper den senaste iPhonen när det släpps en ny och inte har jag sätt någon revolutionerade app på dessa. Det finns ju till och med en sommarkrysset app på WP som fungerar hur bra som helst vad mer kan man önska sig?!

Har själv Windows Phone och saknar triviala saker som TV4 Play mm.

Fast, Vaknade i morse,
lever och känner mig frisk.
Tak över huvudet
och kan äta mig mätt.
Vad mer behövs?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Den här nyheten finns det absolut ingen substans i. Tycker Sweclockers ska ha trovärdiga källor eller har man blivit som kvällspressen och jagar rubrikklick?

Skickades från m.sweclockers.com

Reklampengarna styr förmodligen, trist utveckling av detta fantastiska forum för oss "nördar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

När folket säger att att Windows Phone har för lite appar undrar jag om det är så viktigt att ha miljarder skit appar som ingen ens använder? Vad är det för appar som finns på iOS och Android som inte finns på Windows Phone som ni inte kan klara er utan? Själv har jag Windows Phone sen Lumia 920 släpptes resten av familjen och de flesta jag känner springer ut och köper den senaste iPhonen när det släpps en ny och inte har jag sätt någon revolutionerade app på dessa. Det finns ju till och med en sommarkrysset app på WP som fungerar hur bra som helst vad mer kan man önska sig?!

Hur fungerar bakåtkompatibiliteten på Microsofts mobilOS.
Om WP8.x har begränsat programutbud, hur är det då med Win7.5 och 7.8 WP-mobiler. Har de samma programutbud som senaste WP-version?
Kommer uppdateringar av appar/program för WP7, 7.5 och 7.8 som för WP8.x?
Kanske WP7.x har bättre urval av appar, tack vare att de varit med längre...

Har själv en SGN7000 Note från 2011, har samma uppsättning av appar på den som på Surfplattan Note8 som kom 2013.
Fortfarande strömmar det in (Ibland irriterande) uppdateringar för båda apparaternas appar.

Har Microsoft samma möjligheter för det, för WP7.x?

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Oj, har de sålt fyra WP-telefoner istället för tre i England?

.

Du får nog tänka till lite mer för om man räknar som du gör så tror du alltså att det finns ca 40 mobiltelefoner i England?

http://wmpoweruser.com/kantar-windows-phone-gains-market-shar...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11