skaffa ett bankkonto hos Handelsbanken och ha kvar övriga bankkonton?!?

Permalänk
Medlem

@Bascule666: Då gäller det även att ha ett större kapitalkonto om något händer för om banken skulle konka lär du inte få tillbaka pengarna nästa dag från staten.

@nackskägg: Defenitivt inte det sämsta sättet att spara på då meningen är ej att ha koll på sakerna så vet man att det ligger kvar på samma nivå som det var tidigare. Om du ska köra fonder eller aktier bör du ha koll på grejorna. Då även fonder kan dyka snabbt.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommty:

@nackskägg: Defenitivt inte det sämsta sättet att spara på då meningen är ej att ha koll på sakerna så vet man att det ligger kvar på samma nivå som det var tidigare. Om du ska köra fonder eller aktier bör du ha koll på grejorna. Då även fonder kan dyka snabbt.

Att "inte ha koll" på sparandet är bara efterblivet. Att det dessutom inte ger nån avkastning är lika dumt det.

Permalänk
Medlem

@nackskägg: Tror du missar hela poängen med mitt första svar, läs det innan du lägger upp spydiga kommentarer.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommty:

@nackskägg: Tror du missar hela poängen med mitt första svar, läs det innan du lägger upp spydiga kommentarer.

Tror du missade innebörden av citattecknen, vilka implicerade att jag syftade på ditt första inlägg.

Och att behöva gömma sina egna pengar för att lyckas spara betyder inget annat än att maninte klarar av att hantera pengar.

Det är mycket bättre att spara på ett sätt som får pengarna att växa, istället för att bara låta dom ligga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Tror du missade innebörden av citattecknen, vilka implicerade att jag syftade på ditt första inlägg.

Om jag inte missförstod det så antar jag att han menade, man slipper bry sig. Till skillnad från fondsparande och aktier, där man måste ha lite uppsikt över sparandet för att det är högre risker. Finns ju såklart fond- och aktie-sparkonton som är i stort sett likvärdiga vanliga sparkonton också. Men då är ju vinsten lika med noll även där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Om jag inte missförstod det så antar jag att han menade, man slipper bry sig.

Det gör man ju, men man ska inte komma och påstå att det är det bästa sättet att spara på, när det är bland de sämsta sätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Tror du missade innebörden av citattecknen, vilka implicerade att jag syftade på ditt första inlägg.

Och att behöva gömma sina egna pengar för att lyckas spara betyder inget annat än att maninte klarar av att hantera pengar.

Det är mycket bättre att spara på ett sätt som får pengarna att växa, istället för att bara låta dom ligga.

Tror du fortfarande missade helt och hållet vad jag skrev i första svaret.

Att du sedan tolkar det som att jag skrev att ett kapitalkonto är det bästa sättet att spara bortgår mitt förstånd. Men nångon måste ju vara den första eller hur.

Sen att dra alla över en kant och säga att om man gömmer pengar för sig själv så har man problem med pengar är bara rent idiotsvar.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

@Bascule666: Då gäller det även att ha ett större kapitalkonto om något händer för om banken skulle konka lär du inte få tillbaka pengarna nästa dag från staten.

@nackskägg: Defenitivt inte det sämsta sättet att spara på då meningen är ej att ha koll på sakerna så vet man att det ligger kvar på samma nivå som det var tidigare. Om du ska köra fonder eller aktier bör du ha koll på grejorna. Då även fonder kan dyka snabbt.

Ska ta max 20 arbetsdagar enligt Riksgälden: "Ersättningen betalas ut så snart som möjligt, senast tjugo arbetsdagar efter dagen då garantin trädde in".

Man får planera lite så man har en buffert om det värsta skulle inträffa.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@Bascule666: inte illa, trodde det skulle handla om månader själv. Undra vilken buffert riksbanken ligger på om dem kan återbetala så mycket så snabbt.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Bra tips, om det inte vore för det faktum att det sämsta sättet att spara på är att bara sätta in pengar på ett konto med obefintlig ränta.

Det beror på när en behöver pengarna. Aktiefonder är inget man ska spara i om man inte gör det långsiktigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Men om vi ponerar att TS har 5 x 100,000 EUR så är det väl himla otroligt att man skulle välja att spara dessa istället för att investera som vanligt folk?
Dessutom, så är det väl inte helt orimligt att man med så mycket kapital kan få en schysstare utlåningsränta hos en storbank. Och vem förväntar sig egentligen att HSB eller Nordea går på konen i det närmaste?
Jag håller med om att det verkar onödigt att ha en femte bank. Öppna flera konton istället i samma bank om du har svårt att hålla reda på pengarna, för detta gäller (väl?) också bankgarantin.

Permalänk
Avstängd

Rolig läsning från alla "investerings- och bankexperter" tack för dagens skratt, 100K EUR på ett sparkto haha! Enda anledningen till de inte vill hjälpa dig öppna ett kto är för att de inte vill ha dig som kund. Att öppna ett sparkto är endast en belastning för banken eftersom du troligtvis inte kommer koppla ett kort till ktot för att kunna ta ut pengar och varje kontant insättning över disk kommer vara en pina då de vill vara kontantlösa för att minska risken för rån samt minska risken för penningtvätt. För att inte tala om den onödiga tid du belastar personalen med som de kunnat spenderat på något mer lönsamt som tex rådgivning, sen får vi ju inte glömma de administrationskostnaderna som tillkommer. Deras bemötande kommer självklart ändras om du väljer att ökar ditt engagemang i banken d.v.s öppnar ett lönekto och flyttar över eventuella lån/sparande.

Ser ingen fördel att ha flera olika strökonton öppna över ett flertal banker, samla allt på en bank istället och få lite ordning på din ekonomi.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar och ert engagemang!
det handlar inte om några miljoner eller intresse för kredit/ränta/pengatvätt... , endast intresse för tjänster som bankkort och vissa erbjudanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cav.:

Rolig läsning från alla "investerings- och bankexperter" tack för dagens skratt, 100K EUR på ett sparkto haha!

Hur mycket eller lite är ok att ha på ett konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cav.:

Rolig läsning från alla "investerings- och bankexperter" tack för dagens skratt, 100K EUR på ett sparkto haha! Enda anledningen till de inte vill hjälpa dig öppna ett kto är för att de inte vill ha dig som kund. Att öppna ett sparkto är endast en belastning för banken eftersom du troligtvis inte kommer koppla ett kort till ktot för att kunna ta ut pengar och varje kontant insättning över disk kommer vara en pina då de vill vara kontantlösa för att minska risken för rån samt minska risken för penningtvätt. För att inte tala om den onödiga tid du belastar personalen med som de kunnat spenderat på något mer lönsamt som tex rådgivning, sen får vi ju inte glömma de administrationskostnaderna som tillkommer. Deras bemötande kommer självklart ändras om du väljer att ökar ditt engagemang i banken d.v.s öppnar ett lönekto och flyttar över eventuella lån/sparande.

Ser ingen fördel att ha flera olika strökonton öppna över ett flertal banker, samla allt på en bank istället och få lite ordning på din ekonomi.

Jag har flera sparkonton med strax under 100K EUR på till bra låst ränta (samtliga omfattas givetvis av bankgarantin). Räntan jag har på dessa olika kreditinstitut/nischbanker är flera gånger högre än den bästa ränta en storbank kan erbjuda mig om jag samlade allt på samma ställe. Har dessutom järnkoll på min ekonomi.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

Jag har flera sparkonton med strax under 100 EUR på till bra låst ränta (samtliga omfattas givetvis av bankgarantin). Räntan jag har på dessa olika kreditinstitut/nischbanker är flera gånger högre än den bästa ränta en storbank kan erbjuda mig om jag samlade allt på samma ställe. Har dessutom järnkoll på min ekonomi.

Gulligt, låt oss säga att du har 4% ränta (helt osannolikt) på ett av dina konton då får du på ett år ca 36 kr i ränta brutto, vilket motsvarar ca 25 kr netto. Med den kapitalvinsten lär du inte ha råd att beställa grejer från Inet direkt om du nu inte är sugen på en pingvinstång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cav.:

Gulligt, låt oss säga att du har 4% ränta (helt osannolikt) på ett av dina konton då får du på ett år ca 36 kr i ränta brutto, vilket motsvarar ca 25 kr netto. Med den kapitalvinsten lär du inte ha råd att beställa grejer från Inet direkt om du nu inte är sugen på en pingvinstång.

Vad i hela friden snackar du om? Hur mycket ränta får man om man följer ditt råd att samla alla pengar i ett konto hos en storbank? Med en ränta på 0.5% (kan tillägga att Nordea erbjuder hela 0.1% just nu) blir samma resultat 4 500:- innan skatt. Vilket är bäst 3 150:- eller 25 200:- netto per år?

Och vad fasen har Inet och pingivstång med det hela att göra? Har svårt att ta dig på allvar...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

Vad i hela friden snackar du om? Hur mycket ränta får man om man följer ditt råd att samla alla pengar i ett konto hos en storbank? Med en ränta på 0.5% (kan tillägga att Nordea erbjuder hela 0.1% just nu) blir samma resultat 4 500:- innan skatt. Vilket är bäst 3 150:- eller 25 200:- netto per år?

Och vad fasen har Inet och pingivstång med det hela att göra? Har svårt att ta dig på allvar...

Gulligt, killen som hade "järnkoll" på sin ekonomi kan varken räkna på valuta kurser och ränta. Om jag fattat dig rätt så grundar du din "investerings kunskap" efter antalet sparkonton du har över div olika banker ungefär som det skulle vara status att ha flera stycken för att det "låter häftigt". Risk och avkastning går ihop och att sprida sitt totala sparkapital på olika sparkonton är ren idioti om de ger olika avkastningar speciellt när investeringen är riskfri. Dock är det minst lika illa och ha sitt hela sparkapital på ett sparkonto och förvänta sig bli rik på det.

Hoppas verkligen ingen har tagit åt sig av det du skrivit som fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cav.:

Gulligt, killen som hade "järnkoll" på sin ekonomi kan varken räkna på valuta kurser och ränta. Om jag fattat dig rätt så grundar du din "investerings kunskap" efter antalet sparkonton du har över div olika banker ungefär som det skulle vara status att ha flera stycken för att det "låter häftigt". Risk och avkastning går ihop och att sprida sitt totala sparkapital på olika sparkonton är ren idioti om de ger olika avkastningar speciellt när investeringen är riskfri. Dock är det minst lika illa och ha sitt hela sparkapital på ett sparkonto och förvänta sig bli rik på det.

Hoppas verkligen ingen har tagit åt sig av det du skrivit som fakta.

Gulligt grabben! (va fan är det för uttryck du kör med?, gulligt?). Fullständigt osammanhängande bullshit från din sida. Jag kan inte räkna? Vad grundar du det på din kretin?

Vad är detta för svammel: "Risk och avkastning går ihop och att sprida sitt totala sparkapital på olika sparkonton är ren idioti om de ger olika avkastningar speciellt när investeringen är riskfri. Dock är det minst lika illa och ha sitt hela sparkapital på ett sparkonto och förvänta sig bli rik på det." Motsägelsefullt och ren bullshit.

Lever du i en egen verklighet? Ännu mera svammel: "Om jag fattat dig rätt så grundar du din "investerings kunskap" efter antalet sparkonton du har över div olika banker ungefär som det skulle vara status att ha flera stycken för att det "låter häftigt". Vad fasen har du fått denna ide ifrån?

Jag ber så helst mycket om ursäkt men du framstår som någon som inte har en susning av vad du skriver om. Inte den minsta susning alls...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cav.:

Hoppas verkligen ingen har tagit åt sig av det du skrivit som fakta.

Nej det får man ju inte hoppas... ekonomiskt oberoende vill man ju inte att fler blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdAm25:

Tack för era svar och ert engagemang!
det handlar inte om några miljoner eller intresse för kredit/ränta/pengatvätt... , endast intresse för tjänster som bankkort och vissa erbjudanden.

Om du vill ha t.ex. lägre kostnad för internetbank och kortavgift så borde du fortsätta kolla runt, de fyra stora (Nordea, SEB, Swedbank och Handelsbanken) har redan tillräckligt med kunder för att inte behöva använda den typen av "erbjudande" så undvik dessa. Eftersom du inte specificerar mer vad det du är ute efter så kan jag inte ge dig något tips.

Skrivet av joakim99:

Hur mycket eller lite är ok att ha på ett konto?

Din fråga är rätt luddig. Det beror helt och hållet på omständigheterna, vissa jagar den bästa räntan (riktigt svårt idag pga den urusla räntan) och vänder sig till nischbanker för inlåning och får cirkus 1% på det insatta kapitalet (ha då i åtanke att du ska betala 30% skatt på all ränteinkomst över 100 kronor), eftersom insättningsgarantin inte täcker mer än 100 000 euro så är det poänglöst att ha mer än den summan på ett och samma konto. Så länge kontot har insättningsgaranti så är det ett riskfritt sparande. Andra bryr sig inte ett dugg om att få en extra ränta på sitt kapital. Du får givetvis ha (beroende på villkor) hur mycket eller hur lite pengar som helst på ett konto, har man dock tagit steget att flytta sina pengar från ett sparkonto med nollränta eller ett lönekonto så har man visat att man åtminstone bryr sig om sina pengar. För att en bank ska anse en kund vara värt besväret så vill man helst att kunden ska ha produkter som banken kan dra in pengar på till exempel ett kreditkort, eller att kunden har lån som banken kan tjäna pengar på eller att kunden köper produkter av banken så som dyra fonder, helst bankens egna eller att kunden har mycket pengar (mer än miljonen).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

Gulligt grabben! (va fan är det för uttryck du kör med?, gulligt?). Fullständigt osammanhängande bullshit från din sida. Jag kan inte räkna? Vad grundar du det på din kretin?

Vad är detta för svammel: "Risk och avkastning går ihop och att sprida sitt totala sparkapital på olika sparkonton är ren idioti om de ger olika avkastningar speciellt när investeringen är riskfri. Dock är det minst lika illa och ha sitt hela sparkapital på ett sparkonto och förvänta sig bli rik på det." Motsägelsefullt och ren bullshit.

Lever du i en egen verklighet? Ännu mera svammel: "Om jag fattat dig rätt så grundar du din "investerings kunskap" efter antalet sparkonton du har över div olika banker ungefär som det skulle vara status att ha flera stycken för att det "låter häftigt". Vad fasen har du fått denna ide ifrån?

Jag ber så helst mycket om ursäkt men du framstår som någon som inte har en susning av vad du skriver om. Inte den minsta susning alls...

Gulligt, var detta ett försök att att dölja dina felaktiga beräkningar som fallera ganska hårt? Förstår även att begrepp som risk och avkastning är främmande för någon som är outbildad inom området. Vilket gör att det känns ganska meningslöst att fortsätta förklara portföljval, den effektiva fronten och hur man kan diversifiera bort en del av risken när du inte ens förstår de grundläggande principerna gällande riskfria investeringar.

Du kan ju alltid utveckla varför du anser detta som ren bullshit "det är ren idioti att sprida sitt sparkapital på olika riskfria placeringar som ger olika avkastningar". Det hade varit väldigt uppskattat då jag kommer få något roligt att berätta under lunchrasten kopplat till det låga PISA resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foh668:

Din fråga är rätt luddig.

Min fråga var inte alls luddig. Jag håller helt med dig i ditt resonemang.

Dock ställde jag frågan till Cav. som verkar tycka att det är skrattretande att dela upp sitt sparande på flera konton med med 100k Eur på varje.

Det kan finnas väldigt goda skäl att man för en period inte vill ha sitt sparande låst i fonder eller aktier och att då inte minimera risken (måhända väldigt liten) genom att fördela pengarna på flera konton med insättningsgaranti känns väldigt märkligt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cav.:

Gulligt, var detta ett försök att att dölja dina felaktiga beräkningar som fallera ganska hårt?

För oss som inte är så duktiga på räkna, vad var det som var fel i Bascule666 beräkningar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cav.:

Gulligt, var detta ett försök att att dölja dina felaktiga beräkningar som fallera ganska hårt? Förstår även att begrepp som risk och avkastning är främmande för någon som är outbildad inom området. Vilket gör att det känns ganska meningslöst att fortsätta förklara portföljval, den effektiva fronten och hur man kan diversifiera bort en del av risken när du inte ens förstår de grundläggande principerna gällande riskfria investeringar.

Du kan ju alltid utveckla varför du anser detta som ren bullshit "det är ren idioti att sprida sitt sparkapital på olika riskfria placeringar som ger olika avkastningar". Det hade varit väldigt uppskattat då jag kommer få något roligt att berätta under lunchrasten kopplat till det låga PISA resultatet.

Ursäkta men du framstår inte som direkt bildad på något som helst sett inom området med ditt svamlande.

Läs på lite och återkom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foh668:

Om du vill ha t.ex. lägre kostnad för internetbank och kortavgift så borde du fortsätta kolla runt, de fyra stora (Nordea, SEB, Swedbank och Handelsbanken) har redan tillräckligt med kunder för att inte behöva använda den typen av "erbjudande" så undvik dessa. Eftersom du inte specificerar mer vad det du är ute efter så kan jag inte ge dig något tips.

är ute efter deras "Frikort", brukar inte ta ut pengar ofta, typ en gång/2-3månader så tänkte byta från Swedbank till HB och spara 250/år på bankkort

Permalänk
Medlem

@AdAm25: Forex erbjuder ett bankkort utan avgift och DanskeBanke erbjuder ett paket med bankkort utan avgift förutsatt att du är under 28 år.

Permalänk
Medlem

Du kan få ett vanligt MasterCard (med begränsat antal fria uttag eller utan begränsning) hos andra istället för Maestro. Eller typ Forex VISA-kort som bara fungerar på onlineterminaler.

När det gäller sparkonton, och ISK (som också har insättningsgaranti samt investerarskydd på tvåhundrafemtio tusen kronor) så bör det inte vara några som helst problem att öppna dessa hos flertalet banker/institut. Sparkonton brukar man kunna öppna över nätet med hjälp av bara bankid. Ingen som försöker sälja in några kontopaket där de vill att du är helkund hos dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Vad har man för nytta av att vara kund i 4-5 banker och råga på allt vill ha ännu en bank till?

Skrivet av Hyperhorn:

att vara kund i 4-5 banker gillar nog inte banken heller. Luktar penningtvätt för dem lång väg

Eh va? Penningtvätt genom att flytta pengar genom svenska bankkonton? Hur ska det gå till?

Exempel på varför man skulle ha flera banker:

Bank 1: Lönekonto + bankomatkort (lägst avgift tex)
Bank 2: Kortsiktigt sparkonto (ingen bindnings tid, bättre ränta än bank 1)
Bank 3: Längre sparande (pengar bindna på säg 3 år till nästa bil?)
Bank 4: Väldigt långsiktigt sparande för tex barnen, binding på kanske 10 år?
Bank 5: Hus lån, bäst ränta
Bank 6: Sparande i fonder/aktier

Utöver det kan man ha kreditkort på ytterligare banker.

+ ett till bankkort som har mindre valutapålägg när man reser utomlands

Det är bra att det finns folk som OP som är aktiva kunder som hjälper till att skapa konkurrens mellan bankerna. De flesta i Sverige verkar dock köra allting på samma bank och struntar i att de förlorar många tusen lappar på det, vilket är en av anledningarna att bankerna i Sverige gör så stora vinster.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cav.:

Gulligt, var detta ett försök att att dölja dina felaktiga beräkningar som fallera ganska hårt? Förstår även att begrepp som risk och avkastning är främmande för någon som är outbildad inom området. Vilket gör att det känns ganska meningslöst att fortsätta förklara portföljval, den effektiva fronten och hur man kan diversifiera bort en del av risken när du inte ens förstår de grundläggande principerna gällande riskfria investeringar.

Du kan ju alltid utveckla varför du anser detta som ren bullshit "det är ren idioti att sprida sitt sparkapital på olika riskfria placeringar som ger olika avkastningar". Det hade varit väldigt uppskattat då jag kommer få något roligt att berätta under lunchrasten kopplat till det låga PISA resultatet.

Ahh, Mister smartypants från handelshögskolan (eller kanske bara ekonomiskt gymnasium?) har svarat utan att jag uppmärksammat detta. För att kunna säga att någon har fel behöver man förmågan att satta sig in i den personens förutsättningar och denna förmågan saknar Mister Högutbildad (Cav.) uppenbarligen, du är mer intresserad av att skratta på lunchrasten tillsammans med dina kollegor.

Låt mig berätta en liten historia: År 2000 startade jag tillsammans med några kollegor ett företag från scratch där jag arbetade som VD. År 2012 så hoppade jag av verksamheten och sålde av mina andelar i företaget vilket i princip gjorde mig ekonomiskt oberoende. Till saken hör att första året omsatte bolaget ca. 37 miljoner och år 2012 när jag slutade så var omsättningen uppe i ca. 450 miljoner.

Har Mr. Cav. lyckats med något liknande? Har svårt att tro det med tanke på dina inlägg. Men eftersom du är så otroligt överlägsen i dina kommentarer så vore det intressant att höra om dina framgångar.

Jag har mycket väl studerat mina olika alternativ att investera mina pengar och den delen jag valt att lägga på sparkonton med så hög ränta som möjligt har jag givetvis med tanke på risk valt att dela upp på x antal banker/sparkonton med tanke på insättningsgarantin för att på så sätt mer eller mindre radera ut risken helt.

Kanske inte coolt i dina "handelshögskolekretsar" med det funkar i verkligheten som vi andra bor i.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO