Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Minnet äts upp med tiden

Som rubriken lyder så har jag ett minnesproblem, har 16gb uppdelat på 2x8gb. Har provat byta minnen till andra och samma problem uppstår så problemet ligger förmodligen på mjukvarusidan.
När datorn precis startat så har jag kanske 2-3gb som används, men om jag låter datorn stå på så används mer och mer minne upp. Jag har försökt använda Resursövervakaren och kolla på Minnesfliken, men lyckas inte se något onormalt på gång.

Här är en bild på aktivitetshanteraren efter att datorn stått igång 24h, som ni ser är där inget onormalt igång.
https://www.dropbox.com/s/rtt9o9eizo86iad/Sk%C3%A4rmklipp%202...

Dator spec:
CPU: Intel Core i5 4670K stock
MB: MSI Z87-G45 GAMING
OS: Windows 8.1 Pro

Hur ska jag gå tillväga för att lösa problemet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CasseStrand:

Som rubriken lyder så har jag ett minnesproblem, har 16gb uppdelat på 2x8gb. Har provat byta minnen till andra och samma problem uppstår så problemet ligger förmodligen på mjukvarusidan.
När datorn precis startat så har jag kanske 2-3gb som används, men om jag låter datorn stå på så används mer och mer minne upp. Jag har försökt använda Resursövervakaren och kolla på Minnesfliken, men lyckas inte se något onormalt på gång.

Här är en bild på aktivitetshanteraren efter att datorn stått igång 24h, som ni ser är där inget onormalt igång.
https://www.dropbox.com/s/rtt9o9eizo86iad/Sk%C3%A4rmklipp%202...

Dator spec:
CPU: Intel Core i5 4670K stock
MB: MSI Z87-G45 GAMING
OS: Windows 8.1 Pro

Hur ska jag gå tillväga för att lösa problemet?

Ser inte alla processer, men du kan pröva att ta bort alla onödiga program från autostart.

Permalänk

@KaffeMedKotlett: Har gjort det, har bara kvar alla Microsoft programmen på Autostart. Fortfarande samma problem...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CasseStrand:

@KaffeMedKotlett: Har gjort det, har bara kvar alla Microsoft programmen på Autostart. Fortfarande samma problem...

Vad har du för antivirus / Malware program?
Pröva köra en vända med Malwarebytes. Kan finnas något oönskad som jäklas.

Permalänk
Medlem

Minne ska användas, så mycket som möjligt.

Visa under Prestanda och minne hur det ser ut.

Permalänk
Medlem

Ditt nätverskort (Killer E2200) har skit drivrutiner som läcker minne som ett såll, hitta fungerande drivrutiner eller avinstallera skiten är mitt råd.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem

Nu har du ju inte sorterat aktiva processer på minnesanvändning. Så det finns kanske fler program längre ned som använder minnet. Sen skriver du inte om du upplever problem med prestandan. Minnet är ju till för att användas och att ha minne på tomgång betyder ju inte bättre prestanda. Kan det vara som så att mindre viktiga program använder minnet, och när du manuellt startar något annat frigörs minnet till fördel för det du startar?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av Agile:

Minne ska användas, så mycket som möjligt.

Visa under Prestanda och minne hur det ser ut.

https://www.dropbox.com/s/uahsj5zmf7sjhwi/Sk%C3%A4rmklipp%202...

Skrivet av Rismik:

Ditt nätverskort (Killer E2200) har skit drivrutiner som läcker minne som ett såll, hitta fungerande drivrutiner eller avinstallera skiten är mitt råd.

Har länge försökt fixa Killer Network med olika drivrutiner och fixa med regedit men får inte pli på det...

Permalänk
Medlem

Om du startar upp något program eller spel som använder mycket RAM, vad händer då?

Permalänk
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Vad har du för antivirus / Malware program?
Pröva köra en vända med Malwarebytes. Kan finnas något oönskad som jäklas.

Har Avast Premiere och har kört igenom alla utan problem...

Skrivet av Zache_:

Nu har du ju inte sorterat aktiva processer på minnesanvändning. Så det finns kanske fler program längre ned som använder minnet. Sen skriver du inte om du upplever problem med prestandan. Minnet är ju till för att användas och att ha minne på tomgång betyder ju inte bättre prestanda. Kan det vara som så att mindre viktiga program använder minnet, och när du manuellt startar något annat frigörs minnet till fördel för det du startar?

Händer att efter några dagar när man försöker spela så stryper allt sig, spelet lägger av och tappar uppkopplingen. Minnet är +95% och ingenting kan göras och en omstart är enda lösningen och då blir datorn frisk igen, ett tag iallafall.

Bild efter minnesanvändning: https://www.dropbox.com/s/6kuwoqvq0gyvodk/Sk%C3%A4rmklipp%202...

Permalänk
Medlem

Vad är det som använder 67% CPU? Sortera under processer.

Stäng ner Chrome, hur ser minnesanvändningen ut då?
Stäng ner Spotify, hur ser minnesanvändningen ut då?

Permalänk

Definitivt Killer Network som är problemet, tog bort drivrutinen när minnet maxade och sedan blev det en BSOD som pekade mot nätverksporten...

@Agile: Jag tror att det är när jag precis startade Aktivitetshanteraren som CPU:n spikade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasseStrand:

https://www.dropbox.com/s/uahsj5zmf7sjhwi/Sk%C3%A4rmklipp%202...

Har länge försökt fixa Killer Network med olika drivrutiner och fixa med regedit men får inte pli på det...

Har du kört de senaste killer/atheros drivrutinerna?
25 juni 2015 kom den senaste versionen, de som kommer med på skivan/mobo sidan är 100a år gamla:
www.killernetworking.com/support/driver-downloads

Såg du fixat i regedit och då har du ändrat "start" värdet till "4" i:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\Ndu\

Har själv killer e2200 och upplevde minnesläcka men regedit knepet fixade det direkt. Sen hade de lite skakiga drivrutiner innan.men tycker de fixat till dem nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasseStrand:

Definitivt Killer Network som är problemet, tog bort drivrutinen när minnet maxade och sedan blev det en BSOD som pekade mot nätverksporten...

@Agile: Jag tror att det är när jag precis startade Aktivitetshanteraren som CPU:n spikade.

Verkar som att många har problem med killer närverkskretsar köp ett intel nätverkskort så kanske du blir av med problemet http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=344561

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Har du kört de senaste killer/atheros drivrutinerna?
25 juni 2015 kom den senaste versionen, de som kommer med på skivan/mobo sidan är 100a år gamla:
www.killernetworking.com/support/driver-downloads

Såg du fixat i regedit och då har du ändrat "start" värdet till "4" i:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\Ndu\

Har själv killer e2200 och upplevde minnesläcka men regedit knepet fixade det direkt. Sen hade de lite skakiga drivrutiner innan.men tycker de fixat till dem nu.

Fixade nya drivrutiner nu, stabilt för tillfället men det tog ju ungefär ett dygn innan man såg problem. Så vi får se...

Skrivet av b3h4ppyn0w:

Verkar som att många har problem med killer närverkskretsar köp ett intel nätverkskort så kanske du blir av med problemet http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=344561

Har planerat att bygga om till en mindre dator med m-ITX så i värsta fall så får jag skaffa delarna tidigare än jag hoppats på. Och därmed bli av med problemen för gott.

Permalänk
Medlem

Ifall du upplever minnesproblemen igen så kolla hur mycket minne som är allokerat i Paged och Non-Paged pool. Där kan du få ett humm om det är en drivrutin eller inte som tar upp allt minne.