Permalänk
Medlem

Simply "The Black Metis"

Hej.

Jag har sedan länge sneglat på att bygga en SFF bygge. Har dock haft svårt att välja chassi. Jag har under senaste året tittat på måååånga chassin, EVGA Hadron, Lian-Lis ITX chassin, FT03, Coolteks ITX chassin, bygga eget, osv… Alla har dragits med en eller flera kompromisser(enligt min smak och tycke). Har det inte varit högljudda nätdelar så har det varit en väldigt begränsad max längd för GPU, eller så har dem kostat apa eller sett ut som en apa!

Men så kom tillslut Gigabyte ut med sitt GTX970 mITX kort, samt att Raijintek Metis började säljas i Sverige av Inet. Då jag redan hade ett mITX mobo i mitt Fractal Design Mini chssi var det bara att slå till och inhandla GPU och chassi. Givetvis plus lite annat smått och gått.
Så när Pingvinstängerna äntligen kom med Posten blev det åka av det….

Tanken med detta album är att dela med mig av mina tankar/erfarenheter av bygget, men också att ge lite input på delarna i sig, framför allt chassit Metis. Orkar ni inte läsa vidare är det bara att skippa ner till bilderna.
Förhoppningsvis finner någon därute det lite inspirerande.

Mina grundkrav på datorn var :

1. Den ska vara tyst! I det här fallet är det lite av en utmaning, med tanke på att jag har datorn på skrivbordet 50cm från mig.
2. Det ska gå att spela BF4/Crysis 3 eller liknande på den när lusten faller på. Behöver inte vara tyst då.
3. Photoshop ska utan att jag går bananas för att den är långsam.
4. Surf och filmtittande ska flyta, men det är väl självklart…?!

Specs:

Då jag återanvänt de flesta delarna från min två år gamla dator är det inga uber imponerande specs direkt, men det duger till ovan.
CPU: I5 3570k @ 4,2 Ghz
Kylare: Corsair H60 v2, pumpen @ 1900 RPM + Silent Wings 2 PWM fläktar + Speedfan = I det närmaste knäpptyst vid surfande/filmtittande.
MB: Gigabyte Z77n-WIFI mITX BT4.0
GPU: Gigabyte GTX 970 4 Gb mITX, passivt kyld med Arctic Cooling Accelero S3.
MEM: 8 GB Corsair Dominator Platinum 1866 MHz, pimpade med "lighting upgrade"
SSD: 500Gb Samsung 840 Evo
PSU: Silverstone tek Strider 500W Gold SFX-L
Chassi: Raijintek Metis, svart. Numera inte original.

Först några ord om Metis.

För er som funderar på ett mITX chassi så kan jag inte annat än rekommendera Metis. Stilrent, genomtänkt och prisvärt.
Men just det där sistnämnda tål att ägna lite mer eftertanke till.
Baksidan till priset är att chassit på sina ställen har en del svagheter. Bland annat så verkar är I/O porten, on/off switchen på toppen vara av mindre bra kvalitet.
På mitt chassi fungerade t ex inte audio portarna och ena USB porten(måndags ex?). Också läst om andra där HDD led:en slutat fungera.
Vidare är kabeln från on/off panel till modorkortet löddat av en femåring, krävs inte mycket för att någon av lödd punkterna ska släppa. Något jag upptäckte den hårda vägen när jag hade monterat ihop allt, gör om och gör rätt…
Orkar man inte använda garantin går det att lödda själv, eller så gör man som jag gjorde, rycker bort I/O portar samt on/off knapp och sätter Dremeln i toppen, förklaring följer senare….
Ytterligare en sak att tänka på om man skruvar isär detta chassi är att ta det lugnt med gängorna, dem strippas lätt.
Med detta sagt skall jag kanske tillägga att jag öppnat upp och gjort om i min dator mer än vad tillverkaren antagligen tänkt, så en del av dessa brister är kanske inget gemene användare märker av.

I övrigt är det kanon finish på aluminiumet. Plexit i fönstret på sidoplåten håller också den hög kvalitet, polerade kanter och skapligt hårt. Plexit repas med andra ord inte så lätt.
Lådan går helt att skruva isär, samt även vända moboplattan från vänster till höger placering om så önskas.

Temperaturer

Vet att vissa klagat på höga temps i detta chassi. Visst kan det bli varmt om man har GPU med kylare av "blåsmodell". Såvitt jag vet är alla GPUer av rang som passar i detta chassi av "blåsmodell". Max längd ca 25cm, utan I/O portar ca 26 cm, märk väl ca! Värmen i original chassi ligger inom toleransnivåerna, nackdelen är att dator blir ganska högljudd då GPU fläkten får jobba en del. Mitt GB 970 hamnade temp som mest på 69 grader i original utförande. Varianten med fönster har också sämre ventilation då det endast är en sidoplåt som då är ventilerad.
Kör man med luftkylning i original låda skulle jag rekommenderas att ha chassifläkten som insug, skapar övertryck. En del av varmluften blåses sedan ut genom PSUn, förutsatt att den inte är passiv eller om du vänt på PSUn åt "fel" håll.

Mitt recept på en tyst konfig i Metis:

1. Vattenkylare, i mitt fall Corsair H60, med fläktmotstånd för att hålla nere varvtalet på pumpen. PWM fläktar kopplade till mobo för att styra dem med Speedfan.
2. Endast SSD som lagring.
3. Passiv kylning av GPU. Jag använder Arctic Accelero på mitt 970. långt ifrån den bästa lösning, men den passar precis i chassit, optimalt vore Prolimatech MK-26, dock lite osäker om den passar.
Acceleron räcker inte riktigt till att kyla gtx970n när man spelar, då behövs en chassifläkt ovanför den för att tempen ska vara stabil. Går även att via Speedfan ställa CPU fäktarna att lägga på en rem när GPUn är över en viss temp. Vilket skapar extra drag i lådan och sänker tempen ytterligare.
Vet att många ger Speedfan mycket ris, men jag anser att det är ett grymt program när man väl får inställningarna att lira. Kräver pill och tålamod.
4. Semipassiv PSU, gärna SFX fromfaktor med tanke på längre grafikkort än 17 cm, samt att luftflöde i lådan blir bättre. Märkte själv en sänkning på 5 grader i lådan när jag gick från Corsair ATX RM750W till Silverstone SFX-L Strider 500W. -Ja en PSU på 180mm får plats.
5. Ventilation i taket. Phobya, 240mm "fan grille".

Temps på CPU ligger vid idle/surf/film på ca 35-40 grader, fäktarna går då på 450-500 RPM. GPU temp på ca 36 grader med chassifläkten ovan på 350-400 RPM = Tyst!
Motsvarande när jag spelar som ex BF4 är: CPU: 50-55 grader och GPU 70-75 grader med alla fläktar på 1400 RPM. Inte riktigt lika tyst, men OK.

//Ted

Simply "The Black Metis"

Visa signatur

Mobo Gigabyte Z77N-Wifi ITX CPU Intel i5 3570K, Corsair H60i v2 RAM Corsair Dominator 8GB @ 1866MHZ
GPU Gigabyte GTX 970 ITX SSD Samsung 840 EVO 500 Gb Chassi Raijintek Metis Mitx PSU Silverstone SFX-L 500w

Permalänk
Medlem

Jäklar vilken fin setup! Skulle man kunna fråga var du köpte skrivbordet?

Visa signatur

Dator: Corsair 250d, i5 4670k, ASUS GeForce GTX 760, 8 GB Corsair RAM.

Permalänk
Medlem

Asrock har ju ett X99 Mitx mobo pågång..;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasmie:

Jäklar vilken fin setup! Skulle man kunna fråga var du köpte skrivbordet?

Tackar!

Det är så enkelt att skrivbordet kommer från Ikea, 120x80cm's ek-faner skiva som är kapad så att den är 60 djupt nu.

Mvh T

Visa signatur

Mobo Gigabyte Z77N-Wifi ITX CPU Intel i5 3570K, Corsair H60i v2 RAM Corsair Dominator 8GB @ 1866MHZ
GPU Gigabyte GTX 970 ITX SSD Samsung 840 EVO 500 Gb Chassi Raijintek Metis Mitx PSU Silverstone SFX-L 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haellgren:

Asrock har ju ett X99 Mitx mobo pågång..;)

Japp! Eventuellt blir det ett sådant! Hoppas lite på att Asus skall släppa en ROG version, brukar ha extra mycket lull lull.

//T

Visa signatur

Mobo Gigabyte Z77N-Wifi ITX CPU Intel i5 3570K, Corsair H60i v2 RAM Corsair Dominator 8GB @ 1866MHZ
GPU Gigabyte GTX 970 ITX SSD Samsung 840 EVO 500 Gb Chassi Raijintek Metis Mitx PSU Silverstone SFX-L 500w

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.

Visa signatur

Dator: Corsair 250d, i5 4670k, ASUS GeForce GTX 760, 8 GB Corsair RAM.

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge! Gillar även hela setupen i sin helhet Väldigt snyggt och cleant.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk

Jag har en likadan bordslampa som dig ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Jag har en likadan bordslampa som dig ^^

Ikea is da shit helt enkelt.

//Q

Visa signatur

Mobo Gigabyte Z77N-Wifi ITX CPU Intel i5 3570K, Corsair H60i v2 RAM Corsair Dominator 8GB @ 1866MHZ
GPU Gigabyte GTX 970 ITX SSD Samsung 840 EVO 500 Gb Chassi Raijintek Metis Mitx PSU Silverstone SFX-L 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danbo:

Snyggt bygge! Gillar även hela setupen i sin helhet Väldigt snyggt och cleant.

Tackar, är själv ganska nöjd! Försöker hålla det så enkelt som möjligt.

Visa signatur

Mobo Gigabyte Z77N-Wifi ITX CPU Intel i5 3570K, Corsair H60i v2 RAM Corsair Dominator 8GB @ 1866MHZ
GPU Gigabyte GTX 970 ITX SSD Samsung 840 EVO 500 Gb Chassi Raijintek Metis Mitx PSU Silverstone SFX-L 500w

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt bygge, går själv i tankarna med ett eget liknande men utan vattenkylning.
Sitter liksom du och funderar på hur man skall kyla grafikkortet på bästa sätt. Har en ide om en möjlig lösning, men det hänger på hur mycket plats det finns mellan GPUn och insidan av taket.

Så jag har en förfrågan om du skulle kunna mäta utrymmet mellan just GPUn och insidan av taket, nu när du ändå skall byta kylare på grafikkortet?
Tackar mycket på förhand, för det är en siffra som jag inte har hittat någon annan stans!!

Permalänk
Frida 🥐

Snyggt!
Kul att du fick in sluten kylare i den. Gillar din bygglogg jättemycket! Bra skrivet och reflekterat, väldigt intressant för mig som redan har ett Metis att få läsa någon annans reflektion. Visst är det en liten underbar låda trots allt?
Och bygget ser riktigt fint och kaxigt ut!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Riktigt snyggt bygge, går själv i tankarna med ett eget liknande men utan vattenkylning.
Sitter liksom du och funderar på hur man skall kyla grafikkortet på bästa sätt. Har en ide om en möjlig lösning, men det hänger på hur mycket plats det finns mellan GPUn och insidan av taket.

Så jag har en förfrågan om du skulle kunna mäta utrymmet mellan just GPUn och insidan av taket, nu när du ändå skall byta kylare på grafikkortet?
Tackar mycket på förhand, för det är en siffra som jag inte har hittat någon annan stans!!

Tackar!

Mätte precis avståndet mellan PCB och insidan toppen. Märk väl att det inte är med en rymdingenjörs precision ;), men ca 60 mm från PCB och insidan av toppen.
Får man fråga vad det är för lösning du filar på?
Alltid kul med tips och höra vilka ideer andra har. Själv vill jag nog byta S3 flänsen mot en Prolimatech MK-26 alternativt att det blir en custom loop som innefattar GPU också.

Visa signatur

Mobo Gigabyte Z77N-Wifi ITX CPU Intel i5 3570K, Corsair H60i v2 RAM Corsair Dominator 8GB @ 1866MHZ
GPU Gigabyte GTX 970 ITX SSD Samsung 840 EVO 500 Gb Chassi Raijintek Metis Mitx PSU Silverstone SFX-L 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Snyggt!
Kul att du fick in sluten kylare i den. Gillar din bygglogg jättemycket! Bra skrivet och reflekterat, väldigt intressant för mig som redan har ett Metis att få läsa någon annans reflektion. Visst är det en liten underbar låda trots allt?
Och bygget ser riktigt fint och kaxigt ut!

Ja, det är en riktigt läcker liten låda. Går att klämma in förvånansvärt mycket i den med tanke på den lilla storleken. Så länge man gör saker i rätt ordning går det faktiskt riktigt bra att bygga i den. Lite av ett femton-pussel nu när jag tänker på det

Fö tackar för omdöme :)! Alltid kul att få kred, men extra kul att få det från någon som själv gjort ett antal riktigt snygga byggen. Kudos! Givetvis står sig din Metis högt i kurs i min värld

Visa signatur

Mobo Gigabyte Z77N-Wifi ITX CPU Intel i5 3570K, Corsair H60i v2 RAM Corsair Dominator 8GB @ 1866MHZ
GPU Gigabyte GTX 970 ITX SSD Samsung 840 EVO 500 Gb Chassi Raijintek Metis Mitx PSU Silverstone SFX-L 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottmoss:

Tackar!

Mätte precis avståndet mellan PCB och insidan toppen. Märk väl att det inte är med en rymdingenjörs precision ;), men ca 60 mm från PCB och insidan av toppen.
Får man fråga vad det är för lösning du filar på?
Alltid kul med tips och höra vilka idéer andra har. Själv vill jag nog byta S3 flänsen mot en Prolimatech MK-26 alternativt att det blir en custom loop som innefattar GPU också.

Attans, hade hoppats på att det fanns ett par millimeter till. Speciellt när du mätte från PCB och uppåt, själva GPUn bygger ju någon millimeter vilket minskar utrymmet något. Det avståndet kan ju till och med ge dig lite problem med en MK-26 med Ultra Sleek.. (vilka tillsammans blir 60 mm) om du inte låter fläktarna sticka ut genom hålet i toppen.

Det jag står och väljer emellan för grafikkylning är:
* Arctic Twin Turbo alt Mono Plus, fast med utbytta fläktar, dessa tycker jag är bättre val än S3 för att de har en Heat-pipe mer, vilket bör ge tillräcklig kylning vid en låg ljudnivå. De skall ju i originalutförande klara av att kyla 250 W respektive 200 W jämfört med S3ans 135 W, så med en tjockare/bättre fläkt så borde det inte vara något problem att kyla typ GTX980.
* Scythe Setsugen 2, kan vara svår att hitta då den inte längre är i produktion, dock så tycker jag mig ha sett något restparti kvar på något ställe, annars en använd från t.ex E-bay. Men skall inte vara några problem att få in, även om man sätter dit en fetare fläkt. Skall även den klara ett GTX980 om man vill (dock inte Titan X ). Så totalt sett ett bra val.
* Thermalright Shaman, ännu äldre kylare och också den inte längre i produktion sedan länge. Så det är E-bay som gäller för att hitta någon. Hade hoppats att det gått att få på en 25 mm fläkt på den, men den blir tyvärr för hög men en Ultra Sleek Vortex, bör funka perfekt . Skall dock i originalutförande lätt klara av att kyla en Titan X om man vill så det bör nog fungera även med en sån bra tunn fläkt som Ultra Sleek Vortex är, helst om man suger in sval luft utifrån.
Finns några andra som även de kanske skulle fungera, men nog inte lika bra som de ovan.

Så det är mina tankar om det hela, Kylning av CPU så blir det insug i bak som blåser på en Scythe Ninja, Thermalright Macho, eller liknande stor kylare som passar. PSU skulle bli en Silverstone/Chieftec SFX-L fast byta fläkten till en Be-Quiet 120 mm modell, och då låta den sticka ur sidan på nätaggregatet.

Tystnad är det jag är ute efter, och med någon av denna lösningen så ber det nog funka fint, dock så tryter finanserna för att gå all in, så tyvärr är projektet inte mer än en idé/dröm för tillfället, men jag hoppas att en dag realisera det. Då chassiet i sig är riktigt trevligt och även om man trycker in allt detta så bör man nog kunna få det både tyst och svalt, men ändå inte tulla på den lilla storleken och prestandan.

Lycka till med dina vattenkylningsplaner, det kan bli riktigt najs. Finns inget som är så snyggt som en väl uttänkt vattenkylning i en sån liten låda, helst om man lyckas få det både tyst och samtidigt hålla OK temperaturer.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt galleri! Äger själv ett Metis och blev lite fundersam över ifall det är värt att byta ut skruvarna för sidoplåtarna? För som nästan alla ägare av Metis märkt så slits ju gängorna sjukt fort...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Riktigt snyggt galleri! Äger själv ett Metis och blev lite fundersam över ifall det är värt att byta ut skruvarna för sidoplåtarna? För som nästan alla ägare av Metis märkt så slits ju gängorna sjukt fort...

Tackar!

Ja, nog är gängorna klena. Kan nästan misstänka att hålen original är lite överdimensionerade då jag inte behövde borra något nämnvärt för mina m4 skruvar. Men med det sagt är det en liten skillnad mellan hålen för m3 och m4, 2,5mm och 3,2mm...

Det som avgjorde för mig var dels att jag ville få en annan snits och att några gängor gett upp. Det som kan vara svårt om man byter till försänkta m4 skruv är att hitta en variant som passar i nedsänkningen.
En fördel med insex skruvarna jag valde är att dem går att använda som tumskruvar = mindre risk för att man spänner för hårt och drar sönder gängorna

Har du gängor som gett upp, gänga för m4 skruvar så att skruvarna/plåtarna sitter som dem ska. Själv kan jag bli galen på sånt, inget som syns, men jag vet om att det inte sitter som det ska... är lite störd på så sätt

Visa signatur

Mobo Gigabyte Z77N-Wifi ITX CPU Intel i5 3570K, Corsair H60i v2 RAM Corsair Dominator 8GB @ 1866MHZ
GPU Gigabyte GTX 970 ITX SSD Samsung 840 EVO 500 Gb Chassi Raijintek Metis Mitx PSU Silverstone SFX-L 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Attans, hade hoppats på att det fanns ett par millimeter till. Speciellt när du mätte från PCB och uppåt, själva GPUn bygger ju någon millimeter vilket minskar utrymmet något. Det avståndet kan ju till och med ge dig lite problem med en MK-26 med Ultra Sleek.. (vilka tillsammans blir 60 mm) om du inte låter fläktarna sticka ut genom hålet i toppen.

Det jag står och väljer emellan för grafikkylning är:
* Arctic Twin Turbo alt Mono Plus, fast med utbytta fläktar, dessa tycker jag är bättre val än S3 för att de har en Heat-pipe mer, vilket bör ge tillräcklig kylning vid en låg ljudnivå. De skall ju i originalutförande klara av att kyla 250 W respektive 200 W jämfört med S3ans 135 W, så med en tjockare/bättre fläkt så borde det inte vara något problem att kyla typ GTX980.
* Scythe Setsugen 2, kan vara svår att hitta då den inte längre är i produktion, dock så tycker jag mig ha sett något restparti kvar på något ställe, annars en använd från t.ex E-bay. Men skall inte vara några problem att få in, även om man sätter dit en fetare fläkt. Skall även den klara ett GTX980 om man vill (dock inte Titan X ). Så totalt sett ett bra val.
* Thermalright Shaman, ännu äldre kylare och också den inte längre i produktion sedan länge. Så det är E-bay som gäller för att hitta någon. Hade hoppats att det gått att få på en 25 mm fläkt på den, men den blir tyvärr för hög men en Ultra Sleek Vortex, bör funka perfekt . Skall dock i originalutförande lätt klara av att kyla en Titan X om man vill så det bör nog fungera även med en sån bra tunn fläkt som Ultra Sleek Vortex är, helst om man suger in sval luft utifrån.
Finns några andra som även de kanske skulle fungera, men nog inte lika bra som de ovan.

Så det är mina tankar om det hela, Kylning av CPU så blir det insug i bak som blåser på en Scythe Ninja, Thermalright Macho, eller liknande stor kylare som passar. PSU skulle bli en Silverstone/Chieftec SFX-L fast byta fläkten till en Be-Quiet 120 mm modell, och då låta den sticka ur sidan på nätaggregatet.

Tystnad är det jag är ute efter, och med någon av denna lösningen så ber det nog funka fint, dock så tryter finanserna för att gå all in, så tyvärr är projektet inte mer än en idé/dröm för tillfället, men jag hoppas att en dag realisera det. Då chassiet i sig är riktigt trevligt och även om man trycker in allt detta så bör man nog kunna få det både tyst och svalt, men ändå inte tulla på den lilla storleken och prestandan.

Lycka till med dina vattenkylningsplaner, det kan bli riktigt najs. Finns inget som är så snyggt som en väl uttänkt vattenkylning i en sån liten låda, helst om man lyckas få det både tyst och samtidigt hålla OK temperaturer.

Jag som trodde att jag hade bra span på GPU kylare... här kom ett par bra tips till Synd att dem verkar vara svåra att få tag i. Som du säger det blir tight med MK-26an så kanske att jag håller kvar vid S3an, kyler ju trots allt väldigt bra så här långt.

En tanke, som du kanske redan varit inne på, kan vara att skaffa ett EVGA gtx970 SC med ACX 2.0(semi passiv). Det kortet får plats med ett SFX agg(inte L), även om det blir tight mellan kortet och kontakterna i PSUn. Tänker om det är en tyst maskin du är ute efter så kan det vara ett alternativ. Det svåraste med den lösning är väl att hitta ett riktigt tyst SFX agg.

Visa signatur

Mobo Gigabyte Z77N-Wifi ITX CPU Intel i5 3570K, Corsair H60i v2 RAM Corsair Dominator 8GB @ 1866MHZ
GPU Gigabyte GTX 970 ITX SSD Samsung 840 EVO 500 Gb Chassi Raijintek Metis Mitx PSU Silverstone SFX-L 500w

Permalänk
Medlem

Scythes variant är rätt lätt att hitta på Ebay för inte så mycket pengar, Thermalrighten är dock svårare, men finns.

Själv är jag mer sugen på ett GTX980 istället då jag tycker det är mer värt det hela och som sagt så borde det inte vara något problem att kyla det med typ en Setsugen. Dock så kör jag ju hellre en 25 mm tjock kvalitets fläkt med tunnel så att den suger sval luft utifrån, bästa sättet för att kyla tyst. Visst kommer det blir varmt i lådan, men så farligt är det ju inte.
Processorkylaren blir samma sak, fläkt blåser in luft i bak genom tunnel direkt in i kylaren.
Visst då är S3an riktigt bra, satt själv med en S2 på mitt GTS250 (nästan identisk kylare till ett kort med högre TDP fast riktigt bra temperaturer), dock så kanske jag hade bättre luftflöde igenom den datorn än vad du har. Men det går ju nog lätt att fixa med en eller ett par riktigt tysta fläktar på den lösningen du har. Ökar du luftflödet på det sättet istället för att öka fläkten på vattenkylaren så slipper du ju det extra oväsendet det medför.

Känner mig rätt säker på att det borde inte vara så svårt att få dit ett SFX-L i lådan, allt går med lite vilja och en härlig dos moddning, blir det trångt så fixar jag nog en ny hållare så att den hamnar längre ner, samt att man kan fila ner kontakterna i på de modulär kablarna så att de går i rät vinkel. Och kylningen kommer även den bli förändrad till en 25 mm tjock fläkt som sitter halvvägs in i nätaggregatet.
Så nog skall det gå att få den tyst med rätt prestanda inriktade komponenter.

Permalänk
Medlem

Ser jätte fint ut, det enda jag aldrig kommer att förstå varför alla har så otroligt städade skrivbord samt vart ni sätter alla era saker, har ni en sådan där ryggsäck som Hermione Granger har i Deathly Hallows eller missar jag någon slags poäng, får Svenskarna dagliga besök av Knugen?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja vattenkyla min Metis med Custom Loop oxå, problemet blir ju att en dual 120mm rad inte får plats i taket :/ hur tänkte du lösa rad problemet? (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Ser jätte fint ut, det enda jag aldrig kommer att förstå varför alla har så otroligt städade skrivbord samt vart ni sätter alla era saker, har ni en sådan där ryggsäck som Hermione Granger har i Deathly Hallows eller missar jag någon slags poäng, får Svenskarna dagliga besök av Knugen?

Har man ett litet skrivbord som är 60x120 så får man se till att det är städat. Har inte heller skrivbordet till annat än när jag ska använda datorn. Så med andra ord behöver jag behöver inte en massa kravs på bordet. Du borde se mitt garage, det är där jag har alla prylar, högt och lågt
Jag gillar helt enkelt när det är "cleant", oavsett om knugen kommer på besök eller inte

Visa signatur

Mobo Gigabyte Z77N-Wifi ITX CPU Intel i5 3570K, Corsair H60i v2 RAM Corsair Dominator 8GB @ 1866MHZ
GPU Gigabyte GTX 970 ITX SSD Samsung 840 EVO 500 Gb Chassi Raijintek Metis Mitx PSU Silverstone SFX-L 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av MHolfve:

Jag skulle vilja vattenkyla min Metis med Custom Loop oxå, problemet blir ju att en dual 120mm rad inte får plats i taket :/ hur tänkte du lösa rad problemet? (:

mjaa... den får plats om du inte har kvar USB och pwr kretskortet, de måste offras för att skapa den platsen. Det kommer fortfarande vara tight, men det får plats..
Som jag har det i min låda nu så bygger min "nya" pwr knapp ut för mycket för en 240 rad. Så min tanke är att kyla både CPU och GPU med en 120 i taket och en 120 bak. Får se hur det går :)....

Visa signatur

Mobo Gigabyte Z77N-Wifi ITX CPU Intel i5 3570K, Corsair H60i v2 RAM Corsair Dominator 8GB @ 1866MHZ
GPU Gigabyte GTX 970 ITX SSD Samsung 840 EVO 500 Gb Chassi Raijintek Metis Mitx PSU Silverstone SFX-L 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottmoss:

Har man ett litet skrivbord som är 60x120 så får man se till att det är städat. Har inte heller skrivbordet till annat än när jag ska använda datorn. Så med andra ord behöver jag behöver inte en massa kravs på bordet. Du borde se mitt garage, det är där jag har alla prylar, högt och lågt
Jag gillar helt enkelt när det är "cleant", oavsett om knugen kommer på besök eller inte

Nå jo men saken är ju kanske den att det är en slags SwecThing att om du inte har det så snyggt att fastän du går med ett mikroskop över ditt skrivbord så hittas det inte en enda dammtuss. Jag bara tycker (min egna åsikt) att någonting är lurt med det hela.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Hur hög blir cpu-temperaturen med alla kärnorna maxade, t ex om du kör Prime 95?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

Hur hög blir cpu-temperaturen med alla kärnorna maxade, t ex om du kör Prime 95?

Efter närmare fyra timmar ligger med prime95 ligger jag på mellan 60-65 grader.

Visa signatur

Mobo Gigabyte Z77N-Wifi ITX CPU Intel i5 3570K, Corsair H60i v2 RAM Corsair Dominator 8GB @ 1866MHZ
GPU Gigabyte GTX 970 ITX SSD Samsung 840 EVO 500 Gb Chassi Raijintek Metis Mitx PSU Silverstone SFX-L 500w

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har en liknande konstellation som du fast med en i7 4790 @ 4GHz och utan grafikkort. Min temperatur ökar från en vilotemp på 37gr till ca 85gr under några minuter för att sedan snabbt sticka upp till 100gr. Behöver nog se över kylsystemet. Ska börja att känna på radiatorn när cpu:n jobbar på max, den borde ju i princip bli snorhet då. Suger din radiatorfläkt eller blåser den ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

Hmm, jag har en liknande konstellation som du fast med en i7 4790 @ 4GHz och utan grafikkort. Min temperatur ökar från en vilotemp på 37gr till ca 85gr under några minuter för att sedan snabbt sticka upp till 100gr. Behöver nog se över kylsystemet. Ska börja att känna på radiatorn när cpu:n jobbar på max, den borde ju i princip bli snorhet då. Suger din radiatorfläkt eller blåser den ut?

Jag kör numera med blås ut bak. Innan jag moddade lådan hade jag den så att den sög in luft för att hålla nere tempen för CPUn. Det som fungerat bäst så här långt är att den blåser ut luften bak till. Ger inte lägsta tänkbara temp för CPU, men i lådan och för GPU blir det bäst. Så med andra ord drar jag luft uppifrån och genom lådan ut bak till samt genom PSUn.

Låter som ditt block/pump inte sitter riktigt bra mot CPUn eller att pumpen inte fungerar som den ska. Jag fick i stort sett samma temps när jag laborerade med varvtalet på pumpen och råkade stänga av den....

Får man bara ordning på luftflödet i denna låda så är inte tempen några problem i denna lilla låda, även i original utförande.

Hoppas det löser sig med kylningen.

Visa signatur

Mobo Gigabyte Z77N-Wifi ITX CPU Intel i5 3570K, Corsair H60i v2 RAM Corsair Dominator 8GB @ 1866MHZ
GPU Gigabyte GTX 970 ITX SSD Samsung 840 EVO 500 Gb Chassi Raijintek Metis Mitx PSU Silverstone SFX-L 500w

Permalänk
Medlem

Lite fler frågor!
* Har du möjlighet att visa en bild på hur du monterat ssdn i fronten?
* Vad får du för temperaturer när du spelar?
* Blir ditt chassi svinvarmt?
* Enklaste sättet att fixa ventilation i toppen utan dremel?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Lite fler frågor!
* Har du möjlighet att visa en bild på hur du monterat ssdn i fronten?
* Vad får du för temperaturer när du spelar?
* Blir ditt chassi svinvarmt?
* Enklaste sättet att fixa ventilation i toppen utan dremel?

Har ingen riktigt bra bild på hur SSDn sitter och kommer inte heller riktigt åt utan att demontera psu, vilket jag gärna undviker.
Jag använder mig av en 2,5" HD- hållare som följde med en av mina tidigare corsair SSDs. Den är i sin tur monterad med epoxy direkt på chassit. Skulle gå lika bra med en 3.5=>2.5". Behöver möjligen moddas något.

Tempen när jag spelar är OK, CPU ligger runt 55 grader nu när det är 25 grader i huset. GPU blir som väntat lite varmare, mellan 75-85 grader lite beroende på belastning... Med det sagt skulle jag kunna ligga något lägre i temp på GPU om jag behållit original gpu -fläns och -fläkt. Men som att jag ville testa "passiv-kylning" på gpun fick den ge vika. (har en chassi fläkt precis ovanför, så inte regelrätt passivt kyld kanske...) Fokus är i alla fall en liten dator som är så tyst som möjligt.
Chassit blir inte jätte varmt, ligger på mellan 30-40 grader. Vilket säkert är högre än vad många vill ha det, hade säkert gått att få ner chassitemp, men då på bekostnad av en högre ljudnivå...

Om du inte har tillgång till en dremel så är det näst bästa, som jag kommer på, en sticksåg. Viktigt att tänka på att du använder ett blad ämnat för aluminium. Möjligen att du kan använda en bågfil, men det kommer bli en del efterarbete med att snygga till kanterna.
Min rekommendation är att köpa en billig dremel från t ex clas olsson eller biltema, finns för runt 400 kr med en massa tillbehör. Behöver inte vara en fanzy snazy dremel för att kapa i alu direkt...

Visa signatur

Mobo Gigabyte Z77N-Wifi ITX CPU Intel i5 3570K, Corsair H60i v2 RAM Corsair Dominator 8GB @ 1866MHZ
GPU Gigabyte GTX 970 ITX SSD Samsung 840 EVO 500 Gb Chassi Raijintek Metis Mitx PSU Silverstone SFX-L 500w