Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Behövs optisk enhet?

Permalänk

Behövs optisk enhet?

Hej! Hur viktigt tycker in det är med en optisk enhet i en ny dator?

Kommer man behöva en optisk enhet om man vill spela till exempel Fallout 4 när det släpps?

Permalänk
Hedersmedlem

Beror på vad du har på skiva som du tänkt använda...
Köper du spel (som exempelvis fallout) via steam eller andra olinetjänster så kommer du inte behöva en optisk enhet och operativsystemsinstallation görs (iaf av mig) vanligen med USBminnen nu för tiden.

Så dina behov har jag svårt att uttala mig om.
För egen del klarar jag mig helt och hållet utan optisk läsare sedan några år tillbaka. Jag har en DVDläsare som jag inte kopplat in sedan jag skaffade nytt chassi för ett år sedan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte att jag bytte chassi oftare än jag använde skivor. Alltså köpte jag en extern dvd brännare som jag kan använda i nöd.

Permalänk
Medlem

Många år sedan jag avskaffade den interna optiska och köpte en extern istället. Och det är inte många gånger jag behövt använda den.

Men egentligen ganska konstig fråga. Du måste ju veta bättre än oss hur ofta du använder optiska skivor..?

Permalänk
Medlem

Moderna spel och program går ju i regel att ladda ner via någon klient, typ Steam, Origin och andra eller från tillverkarens hemsida.

Kopplade in min DVD-läsare/brännare i mitt bygge då jag fick Windows på DVD när jag köpte min licens, så kändes smidigast just då. Sedan dess har jag i princip aldrig använt den, bara någon enstaka gång när man köpt någon kringutrustning där man fått drivrutiner på skiva och inte orkat leta upp drivrutinerna på nätet.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Minns inte ens när jag hade en optisk enhet i min dator Men det var väldigt många år sedan.
Fysisk media är mer eller mindre dött.

Permalänk

@Imaculent: Jo, kanske en liten konstig fråga.. Men tänkte ifall man skulle behöva en optisk enhet för de nya spelen som kommer komma ut... Men har förstått att man kan ladda ner spelen via typ, steam eller origin!
Men tack för svaret

Permalänk

Tack för svaren allihopa, skippar en optisk enhet då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattbjork:

Tack för svaren allihopa, skippar en optisk enhet då!

Bra val

Permalänk
Medlem

Optisk enhet kan i mångt ses som en ren bakåtkompatibilitet idag. I stort sett allt i mjukvaruväg distribueras som känt även digitalt, och använder man inte datorn för spelande av media via optisk lagringsmedia så är det i princip bara gamla backuper som är av intresse.
Själv körde jag flera år helt utan, men av någon anledning - inte helt säker på vad, men jag tror det var någon halvgammal, men nyinköpt, hårdvara som jag inte hittade drivare till online - köpte jag mig en billig historia som utöver inköpssyftet endast använts till att rippa några CD-skivor när min musikdisk kraschade (ja, jag ogillar streamingtjänster) och för att skumma igenom gamla backupskivor.

Så om du behöver ställa frågan "behövs det" så är svaret sannolikt "nej", men känner du behovet utan att vilja besudla burken med en intern enhet så skaffa en extern som kan ligga och samla damm i garderoben.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mattbjork:

Hej! Hur viktigt tycker in det är med en optisk enhet i en ny dator?

Kommer man behöva en optisk enhet om man vill spela till exempel Fallout 4 när det släpps?

Beror på dina preferenser. Köper du dina spel / program digitalt eller vill du samla dom på hyllan?
Det räcker i dom flesta fall med en billig DVD läsare. Blueray om du vill titta på BD film på datorn
ifrån skiva.

Har du en 5,25 plats och ledig satas så finns det ingen anledning vare sig, rent tekniskt. Det hänger
på vad du behöver / vill ha.

Permalänk
Medlem

Fallout: Vegas var ju Steam-DRM även när man köpte i butik.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD