Datorn låser sig. Låga temperaturer, nyformaterad, nystädad + ny kylpasta

Permalänk

Datorn låser sig. Låga temperaturer, nyformaterad, nystädad + ny kylpasta

Tjabba!

Skriver vad jag har för prylar först.

Cooler Master Elite 430 Midi Tower 120mm front fläkt. 120mm fläkt där bak.
Silver Power SP-SS500 500W PSU 120mm fläkt
Intel i5 2310 Quad Core 2,9Ghz
Akasa AK-CCE Cpu kylare
MSI H61MU-E35 B3 Socket-1155 DDR3 moderkort
Kingston ValueR DDR3 1333MHz 4gb ( 2x2 )
Gainward GeForce GTX 560 1GB
Corsair SSD Nova Series 2 60GB
500GB håddisk

Nu problemet jag har.. Som rubriken säger så hänger den sig ( det började idag, har funkat klockrent tills för 30minuter sen )
Första gången det hände så satt jag på skype, hade precis stängt ner Cs:Go och tryckte upp Internet, då hängde skärmen sig och det började surra i headsetet.. Sänkte jag volymen så blev det tystare, höjde jag så blev det starkare. Enda sättet var att stänga av datorn genom att hålla in Start-knappen på chassit.
Stängde av nätagget och lät han stå i 10minuter sen provade jag starta upp han igen.
Har inga onödiga Auto-start program så det enda som startades var Windows basic stuff. Hann googla rätt på lite tips om vad det kunde vara, sen minimerade jag Chrome och den låste sig igen. MEN denna gången kunde jag röra musen, först i snabb fart sen blev den segare o segare tills den fastnade helt.

3e uppstarten så startade jag den bara, kollade temperaturer och stängde ner den igen.

CPU temperaturerna enligt Cpuid-monitor är 39-42grader
Grafik temperaturerna enligt Cpuid-monitor är dryga 40grader
Vanlig temperatur på dessa när jag spelar är drygt 40-50.

I fredags formaterade jag datorn, det ENDA som ligger på 60gb ssd:n är windows.
Innan formationen plockade jag bort grafikkortet, cpu-kylaren och gjorde rent datorn helt från damm.
Då jag ändå hade isär allt så rengjorde jag och klämde på ny kylarpasta på processorn.

När jag var klar och startade upp datorn igen så hade jag missat en sladd på grafikkortet. ( Sitter 2 sladdar in i grafikkortet )

Min första tanke var " Ram-minnena" men jag är fundersam över om dom 2 sladdarna i grafikkortet kan sitta på fel plats? Dom har suttit så och funkat klockrent sen i fredags tills idag.

Har jag missat något så hojta till så kollar jag upp det!

Hoppas verkligen nån vänlig själ där ute kan hjälpa mig med detta.

Mvh

Permalänk
Medlem

"Innan formationen plockade jag bort grafikkortet, cpu-kylaren och gjorde rent datorn helt från damm."
hur gjorde du det? dammsugare? tryckluft?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk

Självfallet tryckluft inköpt just för det ändamålet. Var väldigt noga med att "Prov-spruta" lite innan så det ej skulle komma fukt eller vad det är från burken.

dammsög lite lätt på utsidan av chassit på fläktar

@Bad boy rune:

Permalänk

Lättast är nog att kolla event viewer och loggarna där för se vad det kan varit. Sen efter det skiva nytt inlägg med mer info

Permalänk
Medlem

skärmer låser sig och du hör ljud efter betyder att det är grafikkortet inte minnena

Permalänk

Alright! Det har jag inte tänkt på att det kan vara.. Hur kan jag kolla om det verkligen är grafikkortet? Spel flyter på alldeles utmärkt på höga inställningar ( Provkört Cs:Go på högsta ) utan minsta problem alls. men när jag stänger ner spelet, öppnar internet-läsaren och minimerar den så fryser sig datorn. Detta är ett bra exempel på när det händer, för det har aldrig hängt sig medans jag spelar. Så det första jag tänkte på då var självklart ram-minnena.

@agitax:

Permalänk

Har kollat igenom Event viewer nu, och det ligger några felmeddelanden där men det är inga kritiska/fel utan varningar som hade med windows update att göra.

Hur kan jag se om det kan vara grafikkortet??

@babbelfisk:

Permalänk
Skrivet av agitax:

skärmer låser sig och du hör ljud efter betyder att det är grafikkortet inte minnena

Hur ser jag om det är trasigt grafik kort? Det fungerar som det ska under spelande, provat med högre inställningar och det fungerar. Inga dåliga temperaturer heller i CPUID Monitor.

Kan jag utesluta Ram-minnena , Nätagg och processorn helt då?

själva frysningarna verkar komma mestadels när jag stängt ner ett spel, och softar lite på internet t ex. precis som att datorn chokar när den får mindre att göra.

Tacksam med lite tips och råd!

Permalänk

Gör en liten update nu..

Har sen jag la upp tråden provat:

-Rengöra datorn
-Prova en ram-minne sticka i taget
-Event Viewer ( Endast Windows Update varningar )
-Ungine Valley Benchmark
Genomfört på High-settings 3 gånger. Grafikkortet var uppe i 83 grader enl CPUID monitor.
-Provat pressa datorn i spel, ingen effekt

Suttit hela dagen idag och lirat Bf4 utan nåt som helst problem..
Frugan satt igårkväll och då kom det upp ett felmeddelande i hörnet att drivrutinerna för grafikkortet stoppats och återställts. Dock inge frysningar igår heller.

Är jättetacksam om jag får lite hjälp med detta, hur jag kan komma fram till vilken pryl som förmodligen är trasig.
Vill ej lämna in datorn då det kostar 500:- på lokala data-butiken att felsöka

@agitax:
@babbelfisk:
@Bad boy rune:

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanarion91:

Gör en liten update nu..

Har sen jag la upp tråden provat:

-Rengöra datorn
-Prova en ram-minne sticka i taget
-Event Viewer ( Endast Windows Update varningar )
-Ungine Valley Benchmark
Genomfört på High-settings 3 gånger. Grafikkortet var uppe i 83 grader enl CPUID monitor.
-Provat pressa datorn i spel, ingen effekt

Suttit hela dagen idag och lirat Bf4 utan nåt som helst problem..
Frugan satt igårkväll och då kom det upp ett felmeddelande i hörnet att drivrutinerna för grafikkortet stoppats och återställts. Dock inge frysningar igår heller.

Är jättetacksam om jag får lite hjälp med detta, hur jag kan komma fram till vilken pryl som förmodligen är trasig.
Vill ej lämna in datorn då det kostar 500:- på lokala data-butiken att felsöka

@agitax:
@babbelfisk:
@Bad boy rune:

Jag tänker mig att du kan installera om drivrutinerna på grafikkortet. Samt om du har möjlighet, testa stoppa i ett annat grafikkort i datorn (och såklart installera drivrutiner till dessa) och se vad datorn pysslar med då.

Permalänk
Skrivet av aSparrow:

Jag tänker mig att du kan installera om drivrutinerna på grafikkortet. Samt om du har möjlighet, testa stoppa i ett annat grafikkort i datorn (och såklart installera drivrutiner till dessa) och se vad datorn pysslar med då.

En väldigt smart ide! Har tyvärr ej nåt annat grafikkort att prova med.
Finns det något program som rensar ut alla ens drivrutiner på t ex grafikkortet så man kan installera om allt från början?

Permalänk
Medlem

Dra ner: http://download.cnet.com/Driver-Booster-2/3000-18513_4-759927...
(obs se upp så du inte väljer en toolbar) så märker du om du sitter på gammla drivisar.

Annars skulle jag gissa på RAM, ställt in rätt hastighet på dom i bios så du inte försöker köra dom snabbare än gjorda för?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Dra ner: http://download.cnet.com/Driver-Booster-2/3000-18513_4-759927...
(obs se upp så du inte väljer en toolbar) så märker du om du sitter på gammla drivisar.

Annars skulle jag gissa på RAM, ställt in rätt hastighet på dom i bios så du inte försöker köra dom snabbare än gjorda för?

Jag har inte pillat något i Bios alls, är för grön för det. BIOS är för mig en stor labyrint bara och det jag lyckats göra där är Boota från Cd
Så i princip är allt inställt som det är när jag installerade nytt WIndows 7 med skivan jag fick med datorn.

Ska kolla på den där länken nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanarion91:

En väldigt smart ide! Har tyvärr ej nåt annat grafikkort att prova med.
Finns det något program som rensar ut alla ens drivrutiner på t ex grafikkortet så man kan installera om allt från början?

Eftersom du sitter med en Nvidia kan du alltid installera Geforce experience.

Permalänk
Skrivet av aSparrow:

Eftersom du sitter med en Nvidia kan du alltid installera Geforce experience.

Provade länken. Hade några pci to pci rutiner, totalt 12 st som verkade ha med grafik och moderkort att göra. Provar kära på nu så får jag se! ^^

Permalänk
Skrivet av sanarion91:

Provade länken. Hade några pci to pci rutiner, totalt 12 st som verkade ha med grafik och moderkort att göra. Provar kära på nu så får jag se! ^^

någon skillnad?
jag sitter nämligen också med samma problem.
dock händer det bara 1 gång ibland.. oftast vid uppstart och 3-5min in så låser sig allt Deadlock. Eventv registrerar bara att man gjort en hard reset inget om varför datorn låser sig. Funderat på formatera osv men väntar på w10 om det nu kommer i slutet av månaden.
Gissar väl på att det är nvidia som fular sig då det började för 1 eller 2 veckor sen, då jag backa 2 drivrutiner efter att man led av, display driver stopped responding and has recovered, vilket var irriterande nog. Använde dock Display Driver Uninstaller för att ta bort dem.

Även i BIOS har det låst sig 1 gång.

Visa signatur

Den som talar väl kan ljuga väl.

Permalänk

Tjenare! Hittills funkar det jättebra, sitter just nu och låter datorn gå i benchmarks. Inga höga temperaturer och bra prestanda. Tänker ge det två dagar till innan jag förklarar problemet löst ^^ haha

@JeremyNot:

Permalänk

ok ok låter dig testa så gör jag det senare också om det fungerar eller så släpper nvidia någon fix till display reset. är inte så farligt när datorn väl passerat 3-5min och inget händer så har jag aldrig fått det felet annars.

Visa signatur

Den som talar väl kan ljuga väl.

Permalänk

@JeremyNot:

Det verkar som att mitt problem är löst! Har nu under två dagars tid kört Benchmark ( Ungine Valley ) på High minst 2ggr i rad 2ggr om dagen. Dessutom gjort Memtest 1gång/dag nu sen sist jag skrev.
Temperaturerna är bra ( Dock behöver jag nog skruva isär Grafikkortet och checka av så kylaren sitter på ordentligt, 88grader under Benchmark ).

Installerat Battlefield Hardline inatt, så när arbetsdagen är slut ska det testas och se hur temperaturerna är!

Kan inte garantera att mitt problem är löst, men det lutar mot det då inget alls har hänt nu sen sista fixen.
Hursom ska nya ram-minnen inhandlas + grafikkort av nyare variant, just in case ^^ haha

Permalänk

tjena Jag löste mitt också.. formaterade om datorn ^^ Inget är fel nu

Visa signatur

Den som talar väl kan ljuga väl.

Permalänk

@JeremyNot:

Skönt att det löste sig! När det bara är en formatering som behövs då är man rätt glad haha