Skapa playlist via CMD och shuffla resultatet innan man sparar den?

Permalänk
Medlem

Skapa playlist via CMD och shuffla resultatet innan man sparar den?

Hej,

Jag försöker via cmd skapa en playlist av filer i m3u format och sedan shuffla resultatet innan den sparar playlisten, detta för att min värdelösa tv inte har shuffle för playlist och playlisten blir värdelös när det är samma skit som spelar varje gång.

Jag testade med detta command:

DIR /S /B "C:\Webserver\ShoutCast\Music\*.mp3" >"C:\Webserver\ShoutCast\Playlist.m3u"

Detta fungerar för att skapa en playlist men allt är sorterat i ordning, jag behöver något som kan shuffla resultaten innan den sparas varje gång den genereras.

Går detta att göra med kanske mpc/vlc eller något annat program? Det måste gå via command line för jag vill skapa ett scheduled job som gör detta lite då och då för att lösa problemet.

Tack

Permalänk
Medlem

Inte CMD men PowerShell kanske är acceptabelt?

$Files = Get-ChildItem C:\Webserver\ShoutCast\Music\*.mp3 -Recurse | Sort-Object {Get-Random} $Files.name | Out-File C:\Webserver\ShoutCast\Playlist.m3u

EDIT:
Snyggade till det lite.

(Get-ChildItem C:\Webserver\ShoutCast\Music\*.mp3 -Recurse | Sort-Object {Get-Random}).name | Out-File C:\Webserver\ShoutCast\Playlist.m3u

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Inte CMD men PowerShell kanske är acceptabelt?

$Files = Get-ChildItem C:\Webserver\ShoutCast\Music\*.mp3 -Recurse | Sort-Object {Get-Random} $Files.name | Out-File C:\Webserver\ShoutCast\Playlist.m3u

EDIT:
Snyggade till det lite.

(Get-ChildItem C:\Users\Public\*.mp3 -Recurse | Sort-Object {Get-Random}).name | Out-File C:\Users\Public\Playlist3.m3u

vackert, dock strippar den sökvägen och skriver bara filnamnen till playlisten, testade med denna koden:

(Get-ChildItem C:\Users\Public\*.mp3 -Recurse | Sort-Object {Get-Random}).name | Out-File C:\Users\Public\Playlist3.m3u

hur kan jag få med sökvägen till filerna? tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rvin82:

vackert, dock strippar den sökvägen och skriver bara filnamnen till playlisten, testade med denna koden:

(Get-ChildItem C:\Users\Public\*.mp3 -Recurse | Sort-Object {Get-Random}).name | Out-File C:\Users\Public\Playlist3.m3u

hur kan jag få med sökvägen till filerna? tack!

Så långt tänkte inte jag Lätt fixat dock.

(Get-ChildItem C:\Webserver\ShoutCast\Music\*.mp3 -Recurse | Sort-Object {Get-Random}).FullName | Out-File C:\Webserver\ShoutCast\Playlist.m3u

Name -> FullName

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Så långt tänkte inte jag Lätt fixat dock.

(Get-ChildItem C:\Webserver\ShoutCast\Music\*.mp3 -Recurse | Sort-Object {Get-Random}).FullName | Out-File C:\Webserver\ShoutCast\Playlist.m3u

Name -> FullName

funkar klockrent, tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rvin82:

funkar klockrent, tack så mycket!

Kul att höra!