Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Byta SSD i en Lenovo Yoga 12

Permalänk

Byta SSD i en Lenovo Yoga 12

Jag ska införskaffa en Lenovo Yoga 12 med en 256GB SSD utav okänt märke. Har hört från andra ägare att SSDn som följer med inte är så jättebra. Jag har en Samsung 840 pro som jag skulle kunna sätta in i den men min fråga efter många timmars sökande är om den kommer kunna utnyttja hastigheten jag får ur den just nu. På min stationära så läser den 560(MB/s) och skriver i 460(MB/s) enligt Samsung Magician.
Kommer jag få liknande hastigheter på laptopen?
Specs:
Windows 8.1 64
i7-5500U
8GB PC3-12800L on MB
Tack.
/Mullis

Permalänk
Medlem
Skrivet av MullisDDR:

Jag ska införskaffa en Lenovo Yoga 12 med en 256GB SSD utav okänt märke. Har hört från andra ägare att SSDn som följer med inte är så jättebra. Jag har en Samsung 840 pro som jag skulle kunna sätta in i den men min fråga efter många timmars sökande är om den kommer kunna utnyttja hastigheten jag får ur den just nu. På min stationära så läser den 560(MB/s) och skriver i 460(MB/s) enligt Samsung Magician.
Kommer jag få liknande hastigheter på laptopen?
Specs:
Windows 8.1 64
i7-5500U
8GB PC3-12800L on MB
Tack.
/Mullis

Eftersom du inte sa vilken skärmstorlek: https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp....

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

@freddyfresh: 12.5" med digitizer pen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MullisDDR:

@freddyfresh: 12.5" med digitizer pen

Jag har svårt att se varför du inte skulle kunna byta hårddisken, det är en vanlig hårddisk och en vanlig laptop.
Jag tror 13"-varianten borde vara den du ska titta på, annars gör som man alltid gör, sätt upp en kamera som filmar när du tar isär den OCH skaffa en bit papper där du skriver vilka skruvar som är vilka.

Gjort misstaget så otroligt många gånger att man alltid har för lite skruvar eller för mycket över. Särskilt med en så ny dator som en Yoga ska du se till att inte tappa bort något, det kan va svårt att hitta ersättare

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

@freddyfresh: Tror det inte kommer vara något problem att skruva isär och sätta i den, gott om videos men min fråga var mer om laptopen stryper av läs/ skrivhastigheten så att sätta i en mycket bättre SSD är så gott som värdelöst.

Permalänk
Medlem

Är det en ThinkPad Yoga? Eftersom du nämner penna vilket de "vanliga" Lenovo Yoga-datorerna inte har AFAIK. Sitter på en ThinkPad Yoga, men med i5:a. Jag uppgraderade till en 840 EVO i höstas. Får ut full hastighet utan problem enligt Samsung Magician. Vidare så kan du sätta på Rapid Mode som nyttjar RAM I en viss utsträckning för att öka hastigheterna.

Om det är en ThinkPad Yoga du har, lossa bara skruvarna undertill och ta av "underredet", skruva lös skruven som håller SSDn och stoppa i den nya.

Den medföljande disken har cirka 250-/-300 i läs- och skrivhastighet. Även den tillverkad av Samsung.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk

Tack, då vet jag hur jag ska gå vidare.
/Mullis

Permalänk
Medlem

Hej!

Om du vill få ut maximalt ur din Thinkpad Yoga 12 så sätt i en M.2 (2242) SSD tillsammans med en 2 GB 2,5 " 9,5 mm HDD. Det GÅR att få in hårddisken om man pillar bort skumgummikudden, och då har du en snabb SSD-dator med gott om plats.

Permalänk
Skrivet av MullisDDR:

Jag ska införskaffa en Lenovo Yoga 12 med en 256GB SSD utav okänt märke. Har hört från andra ägare att SSDn som följer med inte är så jättebra. Jag har en Samsung 840 pro som jag skulle kunna sätta in i den men min fråga efter många timmars sökande är om den kommer kunna utnyttja hastigheten jag får ur den just nu. På min stationära så läser den 560(MB/s) och skriver i 460(MB/s) enligt Samsung Magician.
Kommer jag få liknande hastigheter på laptopen?
Specs:
Windows 8.1 64
i7-5500U
8GB PC3-12800L on MB
Tack.
/Mullis

Enligt asedo och proshop så har den stöd för SATA III.

Men när jag kollade lite mer information om den så hittade jag den här tråden: http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?t=118584
Där ser det ut som att skrivhastigheter är begränsade även om läshastigheter är som de ska.

Vet inte om det gäller även för din.

PM851 verkar också vara en av de SSDer från Samsung som har problem med minskande läshastigheter.
Om den sitter i även i din dator kan det vara bra att köra DiskFresh ibland eftersom det är en OEM och Samsung inte kommer släppa någon ny firmware till den.