Permalänk

Värt försöket, snabba upp 08' dator?

Mammas dator har ett gammalt Asus moderkort från 2008 med integrerat grafikkort och 3gb ram som går segt trots ominstallationer, skulle det hjälpa om hon hade en extern dvd-läsare så hon kunde få min ena ssd eller blir det minimal skillnad hastighetsmässigt?
Hon har bara 2 s-ata kontakter och måste ha mer än 30gb till foton, musik o.s.v.

Har aldrig testat en ssd med ett så gammalt moderkort.
Modellen är en Asus M2N-MX SE Plus, nForce 430+GF6100,
Processor: AMD Athlon 64 x2 dual core 5000 2.6 ghz

Permalänk
Skrivet av magicmerlin:

Mammas dator har ett gammalt Asus moderkort från 2008 med integrerat grafikkort och 3gb ram som går segt trots ominstallationer, skulle det hjälpa om hon hade en extern dvd-läsare så hon kunde få min ena ssd eller blir det minimal skillnad hastighetsmässigt?
Hon har bara 2 s-ata kontakter och måste ha mer än 30gb till foton, musik o.s.v.

Har aldrig testat en ssd med ett så gammalt moderkort.
Modellen är en Asus M2N-MX SE Plus, nForce 430+GF6100,
Processor: AMD Athlon 64 x2 dual core 5000 2.6 ghz

ja har själv en ssd i en gammal dell från 2009 webbläsaren & program som ligger på disken kommer att laddas snabbare, ska jag däremot se film/spela spel eller installera något så går processorn i taket och då går det långsamt.

ta bort processorkylaren blås rent med tryckluft om det är dammigt, håll i fläktar som du blåser mot så dom inte varvar upp.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

ja har själv en ssd i en gammal dell från 2009 webbläsaren & program som ligger på disken kommer att laddas snabbare, ska jag däremot se film/spela spel eller installera något så går processorn i taket och då går det långsamt.

ta bort processorkylaren blås rent med tryckluft om det är dammigt, håll i fläktar som du blåser mot så dom inte varvar upp.

Skulle de runt 300 kronorna som en extern dvd-läsare kostar vara värt prestandaförändringen?

Permalänk
Skrivet av magicmerlin:

Skulle de runt 300 kronorna som en extern dvd-läsare kostar vara värt prestandaförändringen?

vad har externa dvdn med en ssd att göra får inte båda plats i en stationär dator.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av magicmerlin:

Skulle de runt 300 kronorna som en extern dvd-läsare kostar vara värt prestandaförändringen?

Min gissning är nej, jag gissar på att det är minnet som slår i taket nu då allt kräver mer RAM än det gjorde för 7 år sen. Oavsett tycker jag 300 (+en ssd) verkar mycket för en så antik burk. Ska du testa så köp en IDE dvd brännare begagnad för 5kr.

Men skulle jag rekommendera något så är det nog att kolla på något "nytt", eller ja begagnat alltså. Du bör tex kunna få Moderkort + i5a + Ram i socket 1156 stil för strax över femhundringen här på marknaden. Har själv kört den vägen när jag uppdaterat gamla P4a datorer för äldre släktingar. Kostar nästan inget och har fortfarande massor prestanda till allt utom spel.

Skrivet av Grönahunden:

vad har externa dvdn med en ssd att göra får inte båda plats i en stationär dator.

Det är bra att läsa vad man svarar på ibland, han har bara 2 sata platser och vill ha både en vanlig hdd och en ssd.

Permalänk

@lanbonden: Ja, det bästa vore att köpa en billig IDE för att testa, sen om datorn fortfarande är seg efter uppgraderingen se sig om efter nåt annat, den är ju ändå 7 år och det får räknas som godkänt.