Mr3D - Project Tatami (datorchassi från scratch)

Permalänk
Casemod-mästare

Då var det åter igen dags för en uppdatering! Denna helg har det blivit lite gott och blandad fräsning.

Vi kan börja med chassiplåtarna!

Så jag inte var helt nöjd med de icke existerande faserna på plåtarna så slängde jag upp de i fräsen och fasade av kanterna, dock har jag valt att inte fasa vissa hörnen, men mer om det någon annan helg.

Efter att ha inspekterat fasningen, så tyckte jag inte den vattenskurna ytan(matt) passade bra ihop med den blanka och fina fasen, så jag slängde upp en liten fräs och fräste bort den ytan, nu är alla ytor frästa och fina!

De plåtar jag körde i fräsen, jag har dock 2 plåtar kvar att köra - hann inte med de denna gång.

För att få lite mer liv i fronten kör jag tatami mönster där med. Men bara lite.

Något jag även gjort är att låta startknappen vara en del av mönstret, tanken är att den inte ska synas alls när jag är klar. Som ni ser har jag ett rätt rejält glapp mellan knapp/panel, men senare ska det vattenskäras ut en rostfri plåt i samma tjocklek som jag har fräst djupt. På så vis får jag ett försänkt mönster i frontpanelen, och startknappen kommer inte synas(aka det kan vara vilken fyrkant som helst). Ska även försöka få den borstade ytan på knappen, får se hur det går.

Efter fasningarna så blev hören myyyyyycket bättre! Måste dock även försänka skruvarna, men det tar jag nån annan dag.

En överblicksbild.

Vi fortsätter med vattenblocket. Eftersom jag fick hem processorn så har jag nu kunnat måtta lite på höjden mellan CPU och mosfet, och där med kunnat köra klart undersidan av blocket. Bortsett från eventuell putsning och annan ytförändring så är blocket klart.

Men till blocket så behövs lite tillbehör. Eftersom jag ska använda en "thermal pad" mellan blocket och mosfet, när det kläms ihop med skruvförbandet på sidorna så behövs det en uppstagning av kretskortet så det inte viker sig.

Dessa bilderna får avsluta denna helgens uppdatering!

Permalänk
Medlem

Du är ju inte bara galen utan helt sjuk i huvudet också

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Hiraeth:

Du är ju inte bara galen utan helt sjuk i huvudet också

Ja, vafan. De är ju det jag säger!

Permalänk
Proffsmoddare

Otroligt fint Danne!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Det är så jävla vackert. Så oerhört vackert!

Permalänk

Det här är bland det vackraste jag sett..

Visa signatur

MSI z170a SLI-Plus - i7 6700K @ 4,6GHz - RTX 2060 - 32GB HyperX Fury DDR4 2666Mhz - Fractal Design arc midi r2 - Noctua UH-14S

Permalänk
Medlem

Du är ju helt otrolig. Allt blir ju bara bättre och bättre. Finns ingen hejd på dig! kööööör bara!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Fy f*n va häftigt! Om man ändå hade tillgång till en cnc fräs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LegendaryMupp:

Fy f*n va häftigt! Om man ändå hade tillgång till en cnc fräs...

Hehe, har man inte tillgång till en cncfräs så har man nog inte kunskapen att göra något vettigt med den ändå;) Men det är helt galet fint gjort in i minsta detalj!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Casemod-mästare

Tack grabbar!

Skrivet av Heinel:

Hehe, har man inte tillgång till en cncfräs så har man nog inte kunskapen att göra något vettigt med den ändå;) Men det är helt galet fint gjort in i minsta detalj!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är som du säger, bara för man har tillgång till en NC maskin betyder det inte att man kan nyttja den fullt ut! Jag menar, bara för man har en Dremel betyder det inte att man är bra på det.

Jag har hållt på med fräsning i ~4-5år nu(först plugg, sen jobb), och känner att jag kan bli mycket bättre än den nivån jag ligger på nu. Allra främst är det dock mina kunskaper i CAD och design som sätter stop.

Permalänk
Proffsmoddare

Förjäkla fint!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

Ser sjukt lovande ut! Vill så gärna se slutprodukt.

Några uppskattningar på vad de kommer väga? Vad väger allt nu?

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Slweedlen:

Några uppskattningar på vad de kommer väga? Vad väger allt nu?

Vad det väger nu vet jag inte riktigt, men lär landa runt 25kg när det är klart.

Permalänk
Casemod-mästare

Dags för en halvdan uppdatering.

Tanken var att köra klart de båda plåtarna jag hade kvar, men det blev inte riktigt så...

Råkade nämligen varga ena biten... Körde på fel sida av konturen.

Så jag kapade av det materialet som var värt att spara och kastade resten i spånbingen.

Blir att ta fram en ny plåt.

Gjorde dock lite rätt denna helgen.

Körde klart den andra plåten.

Permalänk
Avstängd

En kul bieefekt jag noterade är att dendär optiska effekten med grå punkter i hörnen uppträder på bilden när man tittar på den (i allafall för mig), var tvungen att titta nära för att se att där faktiskt var vanlig slät plåt och inte små borrade hål, kul.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Mizzarrogh:

En kul bieefekt jag noterade är att dendär optiska effekten med grå punkter i hörnen uppträder på bilden när man tittar på den (i allafall för mig), var tvungen att titta nära för att se att där faktiskt var vanlig slät plåt och inte små borrade hål, kul.

Deeeeeet får du nog utveckla lite mer, så en halvtrött Daniel förstår vad Mizza menar.

Permalänk
Avstängd

Jo, iaf på min dator så ser det ut som små, diffusa grå prickar på punkterna där de nedersta rutorna förenas. Det är en klassisk synvilla- Tyckte bara det var litet skoj att du, som jag gissar oavsiktligt, fått till det på din bild här.

-

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Tror han pratar om Hermann Grid. Dvs att man ser små punkter i mötesplatserna i ett rutnät trots att de inte finns
http://www.michaelbach.de/ot/lum_herGrid/hermannGrid.gif

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Casemod-mästare
Permalänk
Avstängd

Ja, exakt...
Inte helt tydligt kanske, men kom inte på vad det hette.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@MR3D har projektet stannat upp

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Adam West:

@MR3D har projektet stannat upp

Nejdå, jag håller på. Har bara inte uppdaterat på ett litet tag; kan ge en snabbuppdatering i ord.

Jag har köpt hem minnena, blev ett par Corsair Vengeance LPX 2666MHz 4x8gb (32gb). CPU/VRM vattenblocket har jag börjat stresstesta de senaste dagarna, och kan bara meddela att det presterar riktigt jäkla dåligt... Jag ska göra mer tester på CPU blocket jag byggde bara för testerna, ska försöka optimera flänsarna lite bättre.

Förresten, ang. minnena. Rätt roligt att jag köpte 2666MHz minnen, men finns 2 XMP profiler, en på 2666MHz 1.2V, och en på 2800MHz 1.35V. Har dock inte provat 2800MHz profilen än.

Permalänk
Avstängd

Aha, ja det var ju litet tråkigt.

Men bra du verkar vara i livet iaf, det är ju huvudsaken.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Casemod-mästare

Mizza: Ja vafasen, jag dör ju inte av att bygga en dator. Så lätt blir du inte av med mig.

Dags för en uppdatering! Som dock innehåller lite olika grejjer.

Innan jag går på det största går jag emellan med att jag körde fram en backplate till processorn.

Jag var inte nöjd med hur klen den inbyggda fastspänningen var av processorkylaren(LGA2011 har ju inbyggda M4 gängor i sockeln). Så lite halvt impulsivt körde jag fram en ny, som ersatte undersidan av originalsockeln. Jag har inte gjort det än, men ska senare borra bort M4 gängorna som går i originalsockeln.

Sen sist men inte minst har jag startat systemet för första gången och har påbörjat stresstestningen av CPU/VRM blocket, vilket presterade långt under förväntan faktiskt. För att kunna ta fram ett bättre block behöver jag ha mer mätutrustning för att kunna testa olika designer på block och se vilken typ av flänsar som presterar bäst.

Till det tog jag Aquaeron, och medföljande tempprober, jag mäter lufttemp in till radiatorn, lufttemp ut ifrån radiatorn och även vattentemp. För in/ut luften har jag bara klämt sensorn mellan fläkt och shroud så fläkten blåser in/ut luften på den. Men för vattentempen. Där svarvade jag en liten detalj som monteras i en T-koppling, stiftet som sticker upp, där har jag borrat ett 1.5mm hål som jag har lagt i en temp-sensor med kylpasta och på så vis mäter temperaturen. Jag mätte även watten från vägguttaget för att få en överblick, dels hur mycket värme jag ger blocket och dels se hur mycket det skiljer i olika överklockningar. Pumpen, det är en D5 vario, pumpen är körd på pumpläge 2, vilket känns rimligt att jag kör den på sen, där är den nästintill knäpptyst.

Jag kommer troligen inte posta allt jag gör med testningen och alla resultat jag får, men kommer ge en liten överblock vad jag håller på med.

Alla tester jag kör är i load med OCCT som stressprogram, testet kör jag i ca 20-30min för att få stabila temperaturer. Först provade jag blocket i stockfrekvensaren. Processorn körde nån turbofunktion så det var 3.5ghz. Jag mätte 177w från väggen, enligt spec är TDPn på 140w, så vi kan ju räkna med att ~40w är alla andra komponenter. Det testet körde jag innan jag hade satt upp in/ut/vatten temp, men hade en termometer liggandes i rummet. Hade en rumstemp på ~25C och jag fick load temperaturer på ~62C på den varmaste kärnan.

Jag överklockade sen processorn till 4.0ghz, 1.2v(lååååångt ifrån optimerat, men ville bara ha nått som genererade värme), då drog den 256w från väggen, med andra ord ~220w värme. När jag gjorde det testet så hade jag fått upp all temperaturmätning. Jag hade då en luft in på 25C, luft ut på 29C och vatten temp på 31C. Processorn å andra sidan, den var 76C varm... Ett resultat jag är väldigt missnöjd med.

För ett antal månader sen byggde jag ett testblock för att utföra tester på. Blockets syfte var egentligen bara för att testa hur stor skillnad det var mellan att spruta vatten igenom flänsarna, eller ovanifrån. Vilket inte gjorde så stor skillnad. Men det kan ju vara de testerna som utfördes då som var dålig. Var ju trots allt inte mycket mätinstrument som användes vid den tiden. Här är blocket i vilket fall: http://www.sweclockers.com/galleri/12972-mr3d-bygger-ett-cpu-...

Det jag ska göra nu med de nya testerna är att använda detta blocket och fräsa olika nya kopparplattor med olika flänsmönster. Hur ingående och hur många olika jag fräser återstår att se helt enkelt. Jag har nu överklockat processorn till 4.4ghz med 1.2v och wattmätaren säger att jag drar 278w från väggen. Med andra ord en heat-output på ~240w.

Kan även tillägga att de första testerna, där körde jag fläktarna i ~1000rpm, nu kör jag de i ~1300rpm. Kan hända att jag ökar varvtalet lite till och/eller överklockar processorn lite till när jag ser att temperaturerna på blocket blir bättre.

Resultatet jag fick på testblocket, med 278w från väggen(och även ökat varvtal på fläktarna), luft in 25C, luft ut 28C, vatten 30C, då var den varmaste processorkärnan 76C, jag har mina teorier varför testblocket är bättre, men kommer inte gå in på det nu. Uppdateringen är redan lång som den är.

Nått som jag ska köpa hem dock är en flödessensor.

Nej. Det var allt för denna gången, nu ska jag sova. Redigt trött. (aka troligen massa felstavningar och konstigt formulerade meningar)

P.S. cred till er som faktiskt orkar läsa den wall of text.

TL;DR: Blocket presterade dåligt, måste bygga nytt. Men först göra tester på ett annat för att veta hur jag ska designa det nya.

Permalänk
Medlem

Top of the modders hat to you Mr3D!
Fina sharpieskillz du visar på moderkortets transistorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

Mizza: Ja vafasen, jag dör ju inte av att bygga en dator. Så lätt blir du inte av med mig.

Dags för en uppdatering! Som dock innehåller lite olika grejjer.

http://i.imgur.com/43AZwpy.jpg

http://i.imgur.com/5xE59MS.jpg

http://i.imgur.com/aRHcGXN.jpg

Innan jag går på det största går jag emellan med att jag körde fram en backplate till processorn.

Jag var inte nöjd med hur klen den inbyggda fastspänningen var av processorkylaren(LGA2011 har ju inbyggda M4 gängor i sockeln). Så lite halvt impulsivt körde jag fram en ny, som ersatte undersidan av originalsockeln. Jag har inte gjort det än, men ska senare borra bort M4 gängorna som går i originalsockeln.

http://i.imgur.com/HZ2mFjj.jpg

http://i.imgur.com/DlhsyM0.jpg

http://i.imgur.com/JW67lgJ.jpg

Sen sist men inte minst har jag startat systemet för första gången och har påbörjat stresstestningen av CPU/VRM blocket, vilket presterade långt under förväntan faktiskt. För att kunna ta fram ett bättre block behöver jag ha mer mätutrustning för att kunna testa olika designer på block och se vilken typ av flänsar som presterar bäst.

Till det tog jag Aquaeron, och medföljande tempprober, jag mäter lufttemp in till radiatorn, lufttemp ut ifrån radiatorn och även vattentemp. För in/ut luften har jag bara klämt sensorn mellan fläkt och shroud så fläkten blåser in/ut luften på den. Men för vattentempen. Där svarvade jag en liten detalj som monteras i en T-koppling, stiftet som sticker upp, där har jag borrat ett 1.5mm hål som jag har lagt i en temp-sensor med kylpasta och på så vis mäter temperaturen. Jag mätte även watten från vägguttaget för att få en överblick, dels hur mycket värme jag ger blocket och dels se hur mycket det skiljer i olika överklockningar. Pumpen, det är en D5 vario, pumpen är körd på pumpläge 2, vilket känns rimligt att jag kör den på sen, där är den nästintill knäpptyst.

Jag kommer troligen inte posta allt jag gör med testningen och alla resultat jag får, men kommer ge en liten överblock vad jag håller på med.

Alla tester jag kör är i load med OCCT som stressprogram, testet kör jag i ca 20-30min för att få stabila temperaturer. Först provade jag blocket i stockfrekvensaren. Processorn körde nån turbofunktion så det var 3.5ghz. Jag mätte 177w från väggen, enligt spec är TDPn på 140w, så vi kan ju räkna med att ~40w är alla andra komponenter. Det testet körde jag innan jag hade satt upp in/ut/vatten temp, men hade en termometer liggandes i rummet. Hade en rumstemp på ~25C och jag fick load temperaturer på ~62C på den varmaste kärnan.

Jag överklockade sen processorn till 4.0ghz, 1.2v(lååååångt ifrån optimerat, men ville bara ha nått som genererade värme), då drog den 256w från väggen, med andra ord ~220w värme. När jag gjorde det testet så hade jag fått upp all temperaturmätning. Jag hade då en luft in på 25C, luft ut på 29C och vatten temp på 31C. Processorn å andra sidan, den var 76C varm... Ett resultat jag är väldigt missnöjd med.

För ett antal månader sen byggde jag ett testblock för att utföra tester på. Blockets syfte var egentligen bara för att testa hur stor skillnad det var mellan att spruta vatten igenom flänsarna, eller ovanifrån. Vilket inte gjorde så stor skillnad. Men det kan ju vara de testerna som utfördes då som var dålig. Var ju trots allt inte mycket mätinstrument som användes vid den tiden. Här är blocket i vilket fall: http://www.sweclockers.com/galleri/12972-mr3d-bygger-ett-cpu-...

Det jag ska göra nu med de nya testerna är att använda detta blocket och fräsa olika nya kopparplattor med olika flänsmönster. Hur ingående och hur många olika jag fräser återstår att se helt enkelt. Jag har nu överklockat processorn till 4.4ghz med 1.2v och wattmätaren säger att jag drar 278w från väggen. Med andra ord en heat-output på ~240w.

Kan även tillägga att de första testerna, där körde jag fläktarna i ~1000rpm, nu kör jag de i ~1300rpm. Kan hända att jag ökar varvtalet lite till och/eller överklockar processorn lite till när jag ser att temperaturerna på blocket blir bättre.

Resultatet jag fick på testblocket, med 278w från väggen(och även ökat varvtal på fläktarna), luft in 25C, luft ut 28C, vatten 30C, då var den varmaste processorkärnan 76C, jag har mina teorier varför testblocket är bättre, men kommer inte gå in på det nu. Uppdateringen är redan lång som den är.

Nått som jag ska köpa hem dock är en flödessensor.

Nej. Det var allt för denna gången, nu ska jag sova. Redigt trött. (aka troligen massa felstavningar och konstigt formulerade meningar)

P.S. cred till er som faktiskt orkar läsa den wall of text.

TL;DR: Blocket presterade dåligt, måste bygga nytt. Men först göra tester på ett annat för att veta hur jag ska designa det nya.

Sett block till sluten vattenkylning och där sett någon köra med vågformade blad i stället för raka som du. Sen hur plan är plattan och cpu:n?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Broken-arrow:

Sett block till sluten vattenkylning och där sett någon köra med vågformade blad i stället för raka som du. Sen hur plan är plattan och cpu:n?

CPU/VRM blocket har jag dock vågformade flänsar på. Testblocket har jag raka på, ändå presterar testblocket bättre. Men min teori är att det har med flänsarnas area att göra. Eftersom kislet på 5960Xen är rätt litet(jämfört med IHS) så körde jag bara flänsar över själva kiselarean, för att få en mer riktad kylning. Men verkar som om jag hade fel... Jag ska göra lite tester med testblocket för att komma fram till bästa(eller ja, en bättre iaf) flänslayout. Det jag tror jag behöver göra är att fräsa mindre/mer flänsar, över en större flänsarea. Ska även göra mer tester med att trycka in vattnet på blocket, istället för vid sidan. Förra testet visade bara en tempskillnad på ~3c eller så, men det var med en klen värmekälla och dålig(läs ickeexisterande) mätutrustning.

Processorn har jag bara mätt planheten på lite snabbt, men nånstans mellan ~0.1-0.15mm konvex. Mitt vattenblock har jag ju faktiskt inte mätt men jag vågar stå bakom att den är rätt plan. Jag tror dock inte det är de stora felet här, kontakten verkade vara bra efter jag plockat bort kylaren. Jag är dock rätt övertygad om att problemet ligger i flänsarna, och det ska jag som sagt testa mer med.

Permalänk
Medlem

Bra text, väldigt intressant att följa. Hoppas du hittar på något finurligt så det kyler bättre!

Permalänk
Avstängd

Jag har också funderat över dendär lösningen med dykröret för temperatursensorn, men din var ju som vanligt klart snyggare än de köpta.

Nu blev man ju sugen på att sätta igång igen med mitt avstannade bygge...
(Måste lösa några försäkringstekniska frågor först innan jag kan låna maskinerna tydligen, verkar dra ut på tiden... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har också funderat över dendär lösningen med dykröret för temperatursensorn, men din var ju som vanligt klart snyggare än de köpta.

Nu blev man ju sugen på att sätta igång igen med mitt avstannade bygge...
(Måste lösa några försäkringstekniska frågor först innan jag kan låna maskinerna tydligen, verkar dra ut på tiden... )

Finns dock många tempsensorer till vattenkylning som ser exakt ut som min, mer eller mindre. De är även snyggare imo. Men denna var ju bara tänkt till tester.

Bara att hojta till när du startat!

Kan väl köra en liten mini-uppdatering nu på nattfronten.

Hade ju bara snabb-mätt processorn förut, men nu har jag gjort det på redigt vis. Den är mätt när den är monterad i sockeln för att få med deformationen som blir med monteringskraften, och jag måste säga att det var inte alls farligt. Planheten ligger lite under 0.1mm över hela processorn, men precis i mitten där det är som viktigast. Ja, där är det bara några hundradelar.

Då mina kunskaper om simulering med både vatten och värme i CAD/FEA inte är tillräckligt bra så får jag helt enkelt testa mig fram vad som är bäst!

Första blocket känner ni redan till, det har jag ju provat förut. Men jag blästrade det idag, får se om en något grövre yta gör någon skillnad(fortfarande väldigt fin dock).

Andra blocket har jag kört vågiga flänsar i. Bredd, delning, djup, antal osv. är desamma som blocket med raka flänsar, men jag har har gjort de vågiga. Det tog 6h att bara köra själva flänsarna i detta blocket...

3:e blocket står fräsen och tuggar flänsar nu. Maskintiden beräknas ta 13h. Hade tänkt testa köra som det första blocket, men att gå 8mm djupt istället för 4mm. Vi får dock se om det funkar, jag har bara en 0.5mm fräs med 8mm frigång, om den går av inatt så kan jag inte testa med så djupa flänsar...

4:e blocket är som första blocket, men 2mm djupt istället.

Genom att köra fram lite olika block så kan jag pussla mig fram till hur blocket ska se ut. Första steget är att ta fram lite olika designer på flänsar, det andra steget får bli med jet-plate och optimering av vattnet. Det är min teori till att det kan funka bra, eller så är jag helt ute och cyklar.

Det var allt för denna gång! Men fler uppdateringar bör följa se nästkommande dagarna.