14 åring som vill tjäna mera pengar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Sälja tidningar ska jag fundera på!
Pantburkar samlade jag o en kompis ihop o fick 360 spänn att dela på, ganska bra tycker jag, problemet är att mina föräldrar tycker det är "ovärdigt" så det får jag inte tyvvär

Skickades från m.sweclockers.com

Snacka om förlorade föräldrar.

Pantburkar är gratis "pengar" som ligger och skräpar, och väntar på att pantas och omvandlas till riktiga pengar.
Då får du väl inte ta upp en 500 lapp heller. för det är ju "ovärdigt"
Jag skäller inte på dina föräldrar, men det tankesättet är totalt idiotiskt, då dom utan tvek lär dig att det är ovärdigt att tjäna pengar beroende på hur man gör det.
Då är det ju precis lika ovärdigt att dom åker och arbetar, för varför skall man arbeta för att få pengar? Är det inte bättre med socialbidrag?
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det de menar med "ovärdigt" är att man går och plingar på och ber om burkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Det de menar med "ovärdigt" är att man går och plingar på och ber om burkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, Jo det är väl lite väl magstarkt, man vet ju inte om dom som har burkarna vill ha dom själva.
Sen kanske man får ett öknamn i stil med pant också.
Men då är jag mer inne på vad dom menar, jag trodde att dom menade överlag att det är ovärdigt att ta upp burkar som ändå ligger på marken.

Jag ber om ursäkt.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

En liten tanke bara..
Är det några nuförtiden som köper kvällsposten?
Känns ju som om de kanske skulle läsa tidningen på nätet istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

En liten tanke bara..
Är det några nuförtiden som köper kvällsposten?
Känns ju som om de kanske skulle läsa tidningen på nätet istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Alla pensionärer är inte döda än så länge. Många gamla som har dagstidning mån-fre och på helgen köper dom kvällsposten.
Där jag bor är det en hel del redan från 45 års åldern och uppåt som köper varje helg av ungdomarna som cyklar runt och säljer.
Självklart kommer man tjäna mindre i början, innan man lär sig vilka hus som man har köpande kunder i.

Permalänk
Medlem

Det var andra tider förr men 1982 skulle jag fylla femton vilket gjorde det tillåtet att börja sommarjobba på riktigt så under våren gick jag runt och frågade efter sommarjobb på olika ställen och fick jobb på en bensinstation för 14:98 SEK/h. (minus skatt) Det ökade så klart med åldern. Fick också möjlighet att börja jobba på helger från påsk. Där jobbade jag sedan varje sommar och extra på kvällen och helger tills gymnasiet var klart och lumpen började. Fick aldrig någon veckopeng/månadspeng varken innan eller efter utan fick fråga och förklara varför och till vad pengar behövdes. Annars fick man spara födelsedagsgåvor/julklappspengar så det var väldigt skönt att få ett sommarjobb och kunna själv bestämma. Vill förtydliga att det inte var synd om mig utan jag var lyckligt lottad som fick chansen att jobba, det gav mig stor frihet och kan bara rekommendera att försöka få tag på något. Jag betalade inget för hus och mat hemma så pengarna räckte gott. Självklart så hjälpte jag till hemma med städning, gräsklippning och liknande hemma (utan ersättning) tvätta kläder och laga mat slapp jag dock. Fick så klart spara för att kunna köpa något större.

Lycka till och försök frigör dig från föräldrarnas allmosor så snart du kan. Det känns skönt med egna pengar.

(Kan erkänna vidare att i riktigt unga år så gick jag och samlade grannars flaskor som skulle pantas på Systembolaget, det var pant på alla vinflaskor på den tiden)

Permalänk
Medlem

Är själv 14 år gammal och får hela mitt barnbidrag och tycker det funkar bra då du får lära dig sköta din ekonomi själv lite bättre! Som extra knäck kan du fråga farsan om du kan t.ex måla garaget eller kanske huset!

Permalänk

kolla på lite olika industrier/företag om de inte behöver lite sommarjobb/helghjälp.

iom att du är under 18 behöver de inte betala mer än ingångslönen typ då du inte får hantera några maskiner.

jobbade själv på ett gjuteri från det att jag var 14 i helgerna, kvällarna efter skolan och på sommarlovet drog väl in sådär ~5000 i månaden på akuta hoppin jobb som var tvunget att bli gjorda hade 70:-/timmen nånting år -99 när jag började.

rätt slappt arbete iom att jag inte fick köra maskiner va mest att fixa nån liten skitgrej oftast på returerade pallar med detaljer från kund eller syna, sortara bort och slänga felaktiga/trasiga.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.2/1.6*

Tagit bort trams/off topic-diskussion. Vänligen låt stackars kebabdjuret vara i fred
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag har inga konkreta förslag, men kan säga att det känns så sjukt vilken skillnad det kan vara mellan åldrar.

När jag var 14-15 så jobbade jag lite för svensk direktreklam, skitbetalt, men det var det ända man hade. Slutade där ganska snabbt. Så pengarna jag fick spendera var i praktiken det från födelsedagar och julaftnar. Inte fy skam, verkligen inte.

Sen blev man äldre, fick hela studiebidraget, då hade man 1250 att leva på under en månad.

Sen blev man 18år, fick sommarjobb på Coop, och insåg att jag, på en söndageftermiddag, drog in mycket mer än studiebidraget per månad. Perspektivet på pengar ändrades typ samma dag som jag cyklade hem från jobbet första gången. Helt plötsligt hade man 15 studiebidrag i månaden.

Så jag lovar att det blir bättre med åren, jag kan tyvärr ej säga så mycket om de yngre åren, för jag var ingen som spenderade mycket pengar direkt.

En sak vet jag dock om att vara i din ålder
Man har massvis med tid. Jag blev nästan frustrerad över när jag inte hade något att göra, när jag satt och spelade bort dagarna. Mitt råd, använd tiden till något skoj, brainstorma idéer, lär dig mer om ett ämne du gillar. När jag var 14 byggde jag min första dator, och ja, nu är man proffsmoddare på Sweclockers, häftiga saker kan hända om man bara vill :D. Försök få in en fot någonstans så du kan ha ett "fett" CV vid ung ålder. Det hjälper massor!

Permalänk
Medlem

Dra till en golfbana, hoppa i vattnet och plocka bollar. Ta hem och tvätta sen åker du tillbaka till golfbanan och säljer till golfare.

Vi brukade sälja 12 bollar för 100kr. En bra kväll kunde vi få upp över tusen bollar.
Detta var för 15-20år sedan. Nu vet jag inte hur priserna ser ut i golfbollsbranschen, men jag kan tänka mig att man får minst det dubbla i dag.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv

@eribo01:

Så du får 300kr i månaden för att göra saker som du egentligen SKA hjälpa till med hemma...och det vill du nu ha 400-450kr för? Jag hoppas mina ungar inte blir lika bortskämda.

Ut och panta burkar, dela ut tidningar, reklam...vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liv&helvete:

@DasDuster

Måste bara få höra efter, eller få fråga. Hur mycket får du per sålt nummer ( per tidning, ska jag kanske säga i stället ) utav Kvällsposten?
Skulle vara roligt att få veta.

Jag sålde för typ 5 månader sedan. Fick ungefär 6-8 kr (inklusive dricks) per tidning + för bilagor och de flesta betalade på lördag för lördag + söndag så på söndagarna var det bara att slänga i tidningen i brevlådan. Brukade bli en 180 kr för 40 min jobb Jag bor dock i ett lite "rikare" område så dricksen var nog lite högre än snittet.

Till TS
Om du är duktig på mjukvara / server saker / etc så kan du starta youtube och göra tutorials på olika saker.
Jag gjorde massa gameplay videor och tutorials för 2 år sedan, lägger nästan aldrig upp videor längre. Men drar endå in en $200 per månad + adfly länkar som jag använder i beskrivningarna till videorna. Utöver detta så driver jag ett spel-community och får in typ £100 per månad där. Så du kan nog komma på något som du tycker är roligt, de senare alternativet är dock bara en sak du ska göra om du verkligen gillar att hålla på med massa servrar, hemsidor, stress från folk osv.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Inaktiv

@Lifooz:

Vi har en del ungar som kommer nån gång i månaden och får våra burkar och flaskor. Tycker inte det är något konstigt med det, tvärtom faktiskt. Granntjejen som är 12-13 nånting köpte sin första "egen" cykel igår, för egna pengar. Den såg ganska dyr ut, men hon har kämpat.

Permalänk
Medlem

När jag var 15 så delade jag ut reklam, vilket gav mig ca 900kr i månaden för ungefär 10 timmars arbete. 90kr timman är inte helt fel.

Panta gjorde jag också. Knackade dörr hos grannarna och frågade om man kunde få deras pant. Vilket ofta fungerade mycket bra förutom att det kräver att dom samlar på sig pant igen för att göra det nästa gång.

Klippte även gräs och liknande åt de som inte orkade. Då det är något som oftast går snabbt beroende på storlek av gård.

Var inte jätte svåra jobb och mycket av det lade jag så mycket tid jag ville på (pant, klippa gräs mm.) Så ville man ha mer fick man söka sig till andra områden helt enkelt. Men man fick ju lätt in 2000kr i månaden på ganska liten tid arbetat. Allafall för att vara 15 som jag var under den tiden.

Edit: just ja, sommar jobbade första gången när jag var 14, via en kontakt min far hade på jobbet. Vilket för mig då betyder att jag slapp kommun jobbens lön.
Jag fick ut 80kr timman + en veckas semester ersättning och dom var mer än nöjd med min insats.
Tack vare att jag gjorde allt hämtande, små pill och saker som bara är drygt så slutade det med att vi jobbade nästan 50% snabbare in tidigare (4 personer, + mig som hjälpte).

Så det var inga problem att fråga efter 90kr timman året efter!

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

När jag var ungefär i den åldern så fick jag ett extrajobb på ett bygge. Fick göra enkla grejer så som att rensa ogräs och vattna. Mycket av de arbeten som finns är inte annonserade så åk runt till lite ställen där det kanske finns något att hjälpa till med och fråga.
Det värsta som kan hända är att du får ett nej.

Permalänk

Satan vad bortskämd man känner sig när man läser tråden.. Men visa statistik om vad snittet ligger på, Försök också få lite extra genom att fråga ifall du kan tvätta huset, klippa häcken/gräset osv. Fråga även grannar om sådana saker, speciellt om de reser bort. Fick själv 300kr för varje gång jag klippte gräset hos mig eller någon granne, blev några tusen under årets gång.

Permalänk
Inaktiv

@ninjamopeden:

"snitt"? På en månadspeng? Det är ju ett korkat påfund som leder till girighet, precis som den här tråden. Det krävs inget geni att förstå vad man kan göra för att tjäna några extra kronor, snubben vill ha genvägar och tips att förhandla bättre "månadspeng" inför sina föräldrar.

Permalänk
Medlem

I mitt område har vi en länga med bara pensionärer typ, ska läggs lite lappar där om de vill ha hjälp med att typ gå ut med hunden, klippa gräset, ha hjälp att handla etc. Då kanske man kan käna en slant.
Till er som tycker att jag är bortskämd, så är det så att de sAkerna är självklara även om jag inte skulle ha månadspeng, men sedan tilkommer ju att jag måste sköta mig i skolan m.m, annars drar de in den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Tack för detta svar!
Jo alltså, det ligger faktiskt nåt i det du säger, bra sagt!
Det jag är ute efter är att tjäna mera pengar och även skaffa högre månadspeng så alla förslag är välkommna
Det här med maten var en riktigt bra ide, problemet är att mina päron kommer hem med tåg, och precis bredvid stationen ligger coop, så de tycker det passar bra att handla på vägen hem.
Men testa kan man alltid

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, jag skulle som förälder nog faktiskt uppskatta om jag kunde åka direkt hem från jobbet istället för att behöva gå in och handla efter jobbet för att laga mat. Där har du nog ett riktigt bra argument för att få högre månadspeng!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyken988:

Är själv 14 år gammal och får hela mitt barnbidrag och tycker det funkar bra då du får lära dig sköta din ekonomi själv lite bättre! Som extra knäck kan du fråga farsan om du kan t.ex måla garaget eller kanske huset!

Och vad ska det räcka till? Känns som att mina 1050 som jag då skulle få inte skulle räcka med att storhandla vinterkläder till vintern te.x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

nått som funka är samla in pant ... tomburkar .. för några år sen drog en grabb in 7800 kr på att samla pant och han samla in för att kunna köpa sin dröm cykel en montebaik som kosta 9400 kr
mellanskillnaden gick han föräldrar in med efter som han hade slitit bra för att få in pengarna.

sen har du om du bor lite på sidan snart bärsäsongen finns lite där att tjäna pengar

Måste bara säga att jag älskar ordet "montebaik"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

I mitt område har vi en länga med bara pensionärer typ, ska läggs lite lappar där om de vill ha hjälp med att typ gå ut med hunden, klippa gräset, ha hjälp att handla etc. Då kanske man kan käna en slant.
Till er som tycker att jag är bortskämd, så är det så att de sAkerna är självklara även om jag inte skulle ha månadspeng, men sedan tilkommer ju att jag måste sköta mig i skolan m.m, annars drar de in den.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag rekommenderar att knacka på och prata med dem. Ett ansikte blir så mycket personligare än en lapp.
När jag var 16 så åkte jag och en kamrat runt och knackade dörr och frågade om vi fick skotta deras hustak.
Den vintern var skottade vi ihop över 10000:-, slitigt arbete men totalt värt det och många sa "Kom nästa vinter oxå!".

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

När jag var 15 så delade jag ut reklam, vilket gav mig ca 900kr i månaden för ungefär 10 timmars arbete. 90kr timman är inte helt fel.

Panta gjorde jag också. Knackade dörr hos grannarna och frågade om man kunde få deras pant. Vilket ofta fungerade mycket bra förutom att det kräver att dom samlar på sig pant igen för att göra det nästa gång.

Känns som att SDR skärpt sig lite, jag delade också ut reklam när jag var yngre (detta var väl runt 22-23 år sedan) och fick oftast 40-60kr för 3-5 timmars arbete varje helg. En bra månad kunde man KANSKE nå upp till 500kr men då var det också väldigt mycket reklam som skulle sorteras upp (oftast innan jul) vilket drog upp totaltiden rejält så timpenningen låg på samma låga summa runt 10-20kr per timme.

Tjänade oftast mer pengar på att antingen panta burkar eller springa runt på parkeringen på lokala Coop Forum (då OBS! Stormarknad) och fråga folk som lastade matvaror i sina bilar om man kunde ta deras kundvagn och på så sätt få femman som satt i. Kan tänka mig att det inte funkar lika bra idag dock då det står vagnstationer överallt på parkeringarna nu för tiden.

Att folk skulle be om mina pantburkar/flaskor har bara hänt 1 gång för många år sedan och detta genom en lapp i lådan från något lokalt ungdomslag som samlade pengar för någon resa och önskade att man ställde ut sin pant ett visst datum om man kunde tänka sig att dela med sig.
Skulle mer än gärna ge ut en del av mina pantflaskor om någon ringde på dörren då jag av någon anledning aldrig orkar ta med mig dem till affären, har 7st 125liter sopsäckar fulla med pantflaskor stående lol.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av eribo01:

I mitt område har vi en länga med bara pensionärer typ, ska läggs lite lappar där om de vill ha hjälp med att typ gå ut med hunden, klippa gräset, ha hjälp att handla etc. Då kanske man kan käna en slant.
Skickades från m.sweclockers.com

Precis som redan nämnt så tror även jag att det är mycket bättre om du ringer på och pratar med dem istället. Särskilt då det är pensionärer det gäller, de brukar föredra det viset.
Vad kommer lappen leda till? Att de ska ringa dig? Eller att de ska gå till ditt hus och lämna tillbaka lappen med ett "Ja tack"?
Nä, det blir smidigast om du pratar med dem redan från början. Då tror jag att du kommer få betydligt mer jobb.

Och även om du bor i ett radhusområde där man bara har små gräsmattor så finns det säkert många som vill leja bort gräsklippningen, det är nog själva grejen att dra fram och starta klipparen etc. som folk tycker är jobbigt, sedan spelar det nog inte så stor roll hur pass stor gräsmattan är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

@eribo01:

Så du får 300kr i månaden för att göra saker som du egentligen SKA hjälpa till med hemma...och det vill du nu ha 400-450kr för? Jag hoppas mina ungar inte blir lika bortskämda.

Ut och panta burkar, dela ut tidningar, reklam...vad som helst.

Ska du inte ge dina barn någon månadspeng alls?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Och även om du bor i ett radhusområde där man bara har små gräsmattor så finns det säkert många som vill leja bort gräsklippningen, det är nog själva grejen att dra fram och starta klipparen etc. som folk tycker är jobbigt, sedan spelar det nog inte så stor roll hur pass stor gräsmattan är.

Där har du antagligen rätt, för mig tar det mindre än 5 minuter att i lugnt tempo plocka fram gräsklipparen, klippa min lilla plätt och ställa undan klipparen igen men lik förbannat tycker jag det är lika jobbigt varje gång och jag tror inte jag är ensam om det

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Där har du antagligen rätt, för mig tar det mindre än 5 minuter att i lugnt tempo plocka fram gräsklipparen, klippa min lilla plätt och ställa undan klipparen igen men lik förbannat tycker jag det är lika jobbigt varje gång och jag tror inte jag är ensam om det

Haha, och det är där pengarna sitter. Med så små gräsmattor går det att springa runt i grannskapet och snitta en timpenning på 1000-lappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Så du menar att din unge måste ha inkomst för att sköta läxorna?

Sent svar, var tvungen att kila igår.

Nej så hade jag inte formulerat det. Men mina barn kommer vara medvetna om att deras månadspeng är en av deras förmåner som påverkas om dom försummar sina ansvar. Handling och konsekvens. Effekten blir samma sak, det är bara formulerat annorlunda.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag skulle lagt upp det i stil med
"Kalle får X00 kronor i månadspeng, det tycker jag låter vettigt?"

Jag har aldrig förstått, och kommer troligtvis aldrig förstå, hur man kan jämföra vad olika föräldrar med helt olika inkomster (antagligen) ska ge sitt barn i månadspeng. Det beror helt på hur mycket barnet får i övrigt, dessutom.

Något jag tycker är så jävla sjukt är "aa men hen fick en sån ny moped 2015 deluxe edition, då ska jag med ha".

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A