Dell P2415Q (4k/UHD) eller Dell U2515H (1440p/QHD)?

Permalänk
Medlem

Dell P2415Q (4k/UHD) eller Dell U2515H (1440p/QHD)?

Hej!

Som rubriken lyder är jag på jakt efter en ny IPS-skärm som framförallt kommer att användas till kontorsarbete/fotoredigering men även lite blandat spelande. Min budget är ca 3-4000 kr och från de recensionerna som jag har läst är det Dell P2415Q (4k/UHD) eller Dell U2515H (1440p/QHD) som gäller. PÅ grund av utrymmesbrist är ~24-25" det största som får plats. Hur är era erfarenheter med de två nämnda skärmarna? Är det någon som testat båda och kan jämföra? Är det något som jag borde se upp med? Finns det andra skärmar som ni kan rekommendera och som jag har missat?

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk

Sitter i exakt samma sits, inte kommit fram till något vettigt men funderar på att plocka hem båda för att testa.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har testat P2415Q här på Swec och skulle gissa att den största skillnaden handlar om hur man upplever pixelmatrisen på den storleken och aktuell avstånd. 3840x2160 pixlar på 24-tum kan vara tufft för en del ögon.

Permalänk
Medlem

Jag har en P2415Q tillsammans med en Dell H2412M (24" 1920x1200), där jag använder H2412M som primär skärm och P2415Q till t.ex. fotoredigering/visning. P2415Q är väl inte helt optimal så som jag använder den, eftersom det blir lite knepigt med skalningen när min andra skärm har "normal" upplösning (och att jag kör Linux gör det inte bättre...). Men eftersom den är så skarp så går det ändå att läsa oskalad text med lite vilja. Kör man den som ensam skärm så blir det nog bättre.

Hur som helst så är den suverän för foto. Den har bra färger för prisklassen, och det är en helt annan upplevelse att titta på foton på en 4k-skärm (särskilt för foton med mycket detaljer). Däremot så kan det vara lite svårt att redigera foton som är menade för normala skärmar, t.ex. om man ska lägga upp något på nätet (jag brukar alltid kontrollera med min H2412M då). Men om du mest redigerar foton för din egen skull så kan jag varmt rekommendera P2415Q, det ger ett stort lyft för fotona i min åsikt. Den enda egentliga nackdelen med skärmen i mitt tycke är att den är 16:9 istället för 16:10.

Permalänk
Medlem

Det slutade med att jag skaffade en P2415Q.

Jag kan säga att jag är mycket nöjd med den som primär skärm i windows (visst, lite skalning får man göra, men jag tycker ändå att det blir skarpt och fint - man kan oftast ställa in default font size i webläsare vilket gör webben mycket mer njutbar och fint skalad ) En enda nackdelen (berörande mjukvara) som jag råkat utför är att photoshop CS6 inte skalar alls och att det är asjobbigt (PS CC skalar, men jag är snål). Vad gäller hårdvara är det någon bugg (tydligen relativt vanlig om man läser på nätet) att den ibland inte startar från power save vilket man löser genom att rycka sladden. En annan sak (som kan ha med min setup att göra, vet ej) är att ungefär 25% av gångerna när skärmen startar ur power save så startar den i 1440p (skalat) istället för UHD (2160p). Detta löses genom att trycka på power-knappen (på framsidan) och starta om skärmen.

En bonus är att det medföljande stativet är mycket trevligt (för att vara medföljande).

PS. det är trevligt att spela lite äldre spel i UHD

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallee:

Vad gäller hårdvara är det någon bugg (tydligen relativt vanlig om man läser på nätet) att den ibland inte startar från power save vilket man löser genom att rycka sladden.

Jo, jag har samma problem med min, vilket är orsaken till att jag har en sån här fäst på skrivbordskanten bakom skärmarna, mycket smidigare än att rycka ur sladden. Men det känns som att problemet konstigt nog har blivit mycket bättre med tiden, i början hände det jämt tyckte jag, nu händer det så sällan att jag faktiskt glömde bort att nämna det.

Skrivet av pallee:

En annan sak (som kan ha med min setup att göra, vet ej) är att ungefär 25% av gångerna när skärmen startar ur power save så startar den i 1440p (skalat) istället för UHD (2160p). Detta löses genom att trycka på power-knappen (på framsidan) och starta om skärmen.

Detta har jag däremot aldrig varit med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Detta har jag däremot aldrig varit med om.

Som sagt, jag misstänker att det är någon bugg med win8/grafikkort/skärm som gör att windows väljer fel upplösning ibland. Men som sagt, när allt fungerar går den som en klocka

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |