Permalänk
Medlem

Köpråd och lite alternativ

Tjena
Min dator är nu 3-4 år gammal och jag har nu lust att skaffa lite nya prylar.
Spec:
Benq XL2420T
i5 3570k
GTX 670 FTW 2GB Sli
Msi Z77s-01 (inet edition i think, eftersom den klarar sli)
720w cooler master silent pro
2x 2TB seagate barracuda (?)
128GB Samsung SSD
8GB Corsair vengeance LP
Det är väl det viktiga

Det jag är ute efter är en ny skärm men det är ju en del saker man måste tänka på. Har tittat på en acer predator som har G-sync, 1440p, 144hz, IPS och är 27 tum, men då är ju grafikkorten en flaskhals. Som jag ser de så har jag dessa alternativ:

Alternativ #1
Köpa en Acer 27" XB270HU för 8k som har allt man kan tänka sig MEN eftersom jag vill utnyttja de 144hz som skärmen kommer upp i så blir jag mer eller mindre tvungen att ha 1080p inställt tills nästa år då jag får tillgång till mer pengar och kan köpa nya grafikkort (sli gtx 970 eller vad de än blir borde ju räcka för 1440p) (http://www.inet.se/produkt/2205376/acer-27-xb270hu-predator-g...)

Alternativ #2
Vänta tills LG släpper sin monitor som har IPS-panel, 144hz, 27", G-sync men bara 1080p och köra på det tills det blir dags för ny dator.
Detta alternativet kan bli dyrt om det skulle vara så att 1080p känns för utsträckt på en så stor skärm och jag slutar med att uppgradera både skärm + grafikkort nästa år. Men å andra sidan kan detta alternativ bli de billigaste om jag inte känner på de sättet.

Alternativ #3
Vänta några år tills jag ska bygga helt ny dator eller om det ev. kommer ny, bättre teknik. (Ganska tråkigt alternativ )

Det viktiga hur som helst med den nya skärmen är att det är en IPS-panel och har G-sync. Skärmen jag har nu har en TN-panel och jag vill veta om IPS är så bra som alla säger. G-sync är viktigt för att det är najs.

Vilket alternativ hade ni valt? Om ni har andra rekommendationer eller har erfarenhet av detta så skulle jag uppskatta svar!

Ber om ursäkt om tråden är oklar, har inte ätit på ett tag

Tack

Edit: ni tror inte att resten av systemet skulle flaskhalsa om jag skulle sätta i ett par nyare grafikkort nästa år?

Permalänk
Medlem

Av de alternativen, alternativ 3 (alternativt alternativ 2, om du kan försäkra dig om att du blir nöjd nog med skärmen).

Ingen mening att köpa en skärm du inte kan driva för ett premiumpris som man såklart betalar när det är så ny high end teknik, de sjunker i pris tills dess att du fått pengar att uppgradera det andra du behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Av de alternativen, alternativ 3 (alternativt alternativ 2, om du kan försäkra dig om att du blir nöjd nog med skärmen).

Ingen mening att köpa en skärm du inte kan driva för ett premiumpris som man såklart betalar när det är så ny high end teknik, de sjunker i pris tills dess att du fått pengar att uppgradera det andra du behöver.

Nej precis. 8k är mycket pengar för en skärm. LG skrev att deras skärm produceras under Q3 2015 så jag vet inte när den kommer ut men jag får försöka att testa en 27 tummare med 1080p någonstans tror jag för att se hur illa det ser ut.

Något som är rätt sjukt är att jag hittade precis en död pixel på den här skärmen när jag skulle svara. Vad är oddsen?

Permalänk
Medlem

Om vi säger att jag köper skärmen nu och köper grafikkorten nästa år så undrar jag om ni tror att GTX Titan SLI skulle funka bra om man köper dom från ebay, för gtx 9xx-serien kommer ju ligga på ett högt pris ett bra tag till förmodligen. Enligt http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GTX-TITAN-vs-GeForce-GTX-980 så är Titan och Gtx 980 ganska likvärdiga och om man kollar på benchmarks så klarar ju 980 SLI många spel på över 100 fps average.

Tacksam för svar förstås

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte986:

Om vi säger att jag köper skärmen nu och köper grafikkorten nästa år så undrar jag om ni tror att GTX Titan SLI skulle funka bra om man köper dom från ebay, för gtx 9xx-serien kommer ju ligga på ett högt pris ett bra tag till förmodligen. Enligt http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GTX-TITAN-vs-GeForce-GTX-980 så är Titan och Gtx 980 ganska likvärdiga och om man kollar på benchmarks så klarar ju 980 SLI många spel på över 100 fps average.

Tacksam för svar förstås

Edit: Titan SLI från ebay skulle väl kosta runt 5200 utan frakt osv
Final edit: glöm de kollade på fel pris haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte986:

Edit: Titan SLI från ebay skulle väl kosta runt 5200 utan frakt osv
Final edit: glöm de kollade på fel pris haha

Vet inte riktigt vart du tittar, kanske begagnat?

Gjorde precis en snabb sökning och Titan X var det enda jag hittade för 9-10k, ofta från USA. Kom ihåg att det blir tull och moms på försändelser utanför EU.

Aldrig hört någon resonera att köpa Titan för att spara pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Aldrig hört någon resonera att köpa Titan för att spara pengar.

HAHA ne Jag hittade första generationens Titan på ebay för 340 pund eller något, trodde att de va billigare än va det faktiskt blev

Frågan är ju vad för kort jag ska köpa om jag vill driva denna skärm på 100+ fps average

Permalänk
Medlem

144hz och dom GPU'erna kan du hålla 144fps stadigt då ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

144hz och dom GPU'erna kan du hålla 144fps stadigt då ?

Inte med mina 670's nej, men jag tänkte att jag köper skärmen nu snart och sedan skaffar bättre grafikkort