inaccessible boot device?

Permalänk
Medlem

inaccessible boot device?

Uppgraderade och aktiverade win 10 som man skulle göra. Sen återställde jag datorn från kontrollpanelen, använde alternativet att rensa alla filer.

När jag gick och la mig igårkväll så stod det "återställer" 99% klar. Sen 3 timmar senare (har småbarn, är vaken halva nätterna), så stod det alltså inaccessible boot device, och den startar om hela tiden med samma meddelande.
Hittade en länk på reddit där nån skrev att man kunde starta från usb så var det klart sen. Håller på att ladda hem den filen just nu.

Kommer det funka eller finns det nå annat sätt?

Permalänk
Medlem

Detta kanske kan hjälpa, råkade ut för samma på min win10 technical preview och gjorde enligt s#2
https://support.microsoft.com/en-us/kb/2795397

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en ny installation från usb, och formaterade om allt. Verkar funka nu. Hoppas bara att aktiveringen är kvar, har inte hunnit kika det än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@carlbanan

Jag hade precis samma problem som dig med "inaccessible boot device" och att den startar om hela tiden med samma meddelande.

Försökte installera om windows 10 via USB men då får jag upp ett nytt felmeddelande.

"Det går inte att installera windows på den här disken. Den markerade disken har en MBR-partitionstabell. I EFI-baserade system kan windows endast installeras på GPT-diskar". Det står samma sak på alla alternativa diskar.

Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sognare:

@carlbanan

Jag hade precis samma problem som dig med "inaccessible boot device" och att den startar om hela tiden med samma meddelande.

Försökte installera om windows 10 via USB men då får jag upp ett nytt felmeddelande.

"Det går inte att installera windows på den här disken. Den markerade disken har en MBR-partitionstabell. I EFI-baserade system kan windows endast installeras på GPT-diskar". Det står samma sak på alla alternativa diskar.

Vad ska jag göra?

När du installerar rent får du gå in under avancerade alternativ och rensa disken från partitioner först när du kommer till valet hur du ska göra.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

När du installerar rent får du gå in under avancerade alternativ och rensa disken från partitioner först när du kommer till valet hur du ska göra.

Så gjorde jag också. Tog bort alla partitioner och formaterade den som blev kvar. Fast jag gjorde så direkt, vet alltså inte om jag fått samma felmeddelande som dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Uppgraderade och aktiverade win 10 som man skulle göra. Sen återställde jag datorn från kontrollpanelen, använde alternativet att rensa alla filer.

När jag gick och la mig igårkväll så stod det "återställer" 99% klar. Sen 3 timmar senare (har småbarn, är vaken halva nätterna), så stod det alltså inaccessible boot device, och den startar om hela tiden med samma meddelande.
Hittade en länk på reddit där nån skrev att man kunde starta från usb så var det klart sen. Håller på att ladda hem den filen just nu.

Kommer det funka eller finns det nå annat sätt?

La in en ny bios och fick samma meddelande, visade sig vara att raid blev inställt, bytte till AHCI och datorn startade som vanligt. (Asus Z97-P)

Permalänk
Medlem

Fick samma problem. Jag gjorde sen allt via USB istället och det funkade perfekt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Fick samma när jag försökte avinstallera comodo då det strulade. Fick göra en System restore, som tur hade jag en.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision