Swefilmer misstänks dragit in miljontals kronor på olovlig strömning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Så du menar att snittpersonen ser en film lika många gånger som den lyssnar på en låt? Annars har du missuppfattat eller läst fel.

Det du pratar om händer redan då och då. Det finns gott om filmer där man t ex vid köp av en BD får en DVD eller en digital kopia på köpet. Jag har inte hört något om det varit någon framgångsrik taktik dock. För att spinna vidare i allmänhet så finns det också företag som släpper filmer digitalt tidigare än BD. T ex kommer Avengers: Age of Ultron säljas digitalt en månad tidigare än BD-släppet. Billigare än BD-skivan och enkelt, men den kommer garanterat vara i topp i piratkopieringen ändå eftersom det inte räcker med att tillhandahålla lagliga alternativ.

Och som någon sade förut, analogier är inte din forte. Speciellt inte när du klagar på jämförelser mellan olika typer av brott.

Äsch. Den personen är också en person vars paradgren i diskussionen är personangrepp, men vill du värdesätta hans åsikter så varsogod. Men jag tycker ändå det är trevligare om man kan hålla personangrepp utanför debatten.

En enskild låt kostar mindre än en film att köpa, så det är inte riktigt jämförbart.

Se'n tycker jag det är bra om de erbjuder digitala versioner billigare eller på köpet som du säger. Stoppa piratkopieringen lär det ju inte göra men det kan dämpa lite kanske? Men jag tror att man måste få till ett spotify för film.

Tack vare Spotify och liknande tjänster är det idag ingen som pratar om piratkopierad musik, och jag ser inte varför samma sak inte skulle kunna hända med film.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då borde jag börja piratkopiera med andra ord? Jag är nämligen för att värdet av upphovsrätten skall inskränkas, alltså minskas, till att omfatta erkännande som orginalkreatör. Det du beskriver som ett problem låter för mig alltså som något extremt positivt.

Oerhört ologisk tankegång. Varför skulle minskade inkomster innebära en sådan förändring? Det gör snarare att bolagen tar till ännu mer medel för att tjäna de pengar som går. Den enda signal du skickar är att du vill se t ex en film men inte vill betala om du inte behöver. En mer produktiv väg till att få en ändring är att engagera sig politiskt, men då är vi tillbaka till att behöva arbeta för det man vill ha och det är ett svårt jobb dessutom.

Originalkreatör är också lite krångligt. Ska det i en film vara författaren, regissören eller producenten? I vissa fall är regissören den bestämmande parten medan oftast är det producenten som har allt övergripande ansvar, och ibland till och med är lika inblandad i skapandet som regissören. Producenten är ju företagets representant och har inte samma glorifierade roll som regissören i mångas ögon. I serier är det alltid producenterna som ses som skaparna och regissörerna har underordnade roller likt skådespelare. Det är dock nästan aldrig någon av de nämnda som själva tar den ekonomiska risken, så i förlängningen så anställs alla av företagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Oerhört ologisk tankegång. Varför skulle minskade inkomster innebära en sådan förändring? Det gör snarare att bolagen tar till ännu mer medel för att tjäna de pengar som går. Den enda signal du skickar är att du vill se t ex en film men inte vill betala om du inte behöver. En mer produktiv väg till att få en ändring är att engagera sig politiskt, men då är vi tillbaka till att behöva arbeta för det man vill ha och det är ett svårt jobb dessutom.

Originalkreatör är också lite krångligt. Ska det i en film vara författaren, regissören eller producenten? I vissa fall är regissören den bestämmande parten medan oftast är det producenten som har allt övergripande ansvar, och ibland till och med är lika inblandad i skapandet som regissören. Producenten är ju företagets representant och har inte samma glorifierade roll som regissören i mångas ögon. I serier är det alltid producenterna som ses som skaparna och regissörerna har underordnade roller likt skådespelare. Det är dock nästan aldrig någon av de nämnda som själva tar den ekonomiska risken, så i förlängningen så anställs alla av företagen.

Du sa ju nyss att det inte handlade om ett inkomstbortfall per automatik. Hur skall du ha det?

Det jag är ute efter är att upphovsrättens innebörd, värde och "okränkbarhet" skall försvagas.

Vad gäller vem som har rätten till vad borde man kunna göra likadant som copyright funkar idag, men utan att det inbegriper exklusivitet i att få bestämma hur materialet skall spridas. Nu vet jag att du inte håller med om det men jag försöker bara förklara min tankegång.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Äsch. Den personen är också en person vars paradgren i diskussionen är personangrepp, men vill du värdesätta hans åsikter så varsogod. Men jag tycker ändå det är trevligare om man kan hålla personangrepp utanför debatten.

En enskild låt kostar mindre än en film att köpa, så det är inte riktigt jämförbart.

Se'n tycker jag det är bra om de erbjuder digitala versioner billigare eller på köpet som du säger. Stoppa piratkopieringen lär det ju inte göra men det kan dämpa lite kanske? Men jag tror att man måste få till ett spotify för film.

Tack vare Spotify och liknande tjänster är det idag ingen som pratar om piratkopierad musik, och jag ser inte varför samma sak inte skulle kunna hända med film.

Jag minns inte ens vem det var så har ingen åsikt om denne i allmänhet. Du skapade dock en liknelse som var minst lika skev som de du brukar kritisera, om vi ska koka ner det till poängen.

Man kan alltid jämföra bara man är medveten om skillnaderna. Så frågan kvarstår, anser du att man i snitt ser en film lika många gånger som man lyssnar på en låt? Jag anser att återspelningsvärdet påverkar hur villig man är att köpa något.

Någon positiv effekt får man såklart ut ur det. Den negativa effekten att det är än lättare att bara ta filen och lägga ut den på valfri tracker är väl rätt så försumbar eftersom de som brukar göra sådant nog inte har svårt att rippa BD.

Om Spotify ska fungera för film måste det antingen vara en annorlunda tjänst eller så kommer det ändras vilka filmer vi får se. Det är ofantligt mycket dyrare att göra en stor actionfilm än att spela in musik (och då hör vi ändå fortfarande gott om klagomål från musikartister angående kompensationen). Något som Spotify skulle fungera för indiefilm, bortsett från att för få personer vill se sådan film för att det ska vara en stor idé. Jag tror det skulle vara långt ifrån att täcka upp kostnaden för ens medeldyra studiofilmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du sa ju nyss att det inte handlade om ett inkomstbortfall per automatik. Hur skall du ha det?

Det jag är ute efter är att upphovsrättens innebörd, värde och "okränkbarhet" skall försvagas.

Vad gäller vem som har rätten till vad borde man kunna göra likadant som copyright funkar idag, men utan att det inbegriper exklusivitet i att få bestämma hur materialet skall spridas. Nu vet jag att du inte håller med om det men jag försöker bara förklara min tankegång.

Är det en nyhet för dig att bolagen tenderar se alla illegala nedladdningar som inkomstbortfall? Du får ta och läsa saker i sin kontext.

Och jag ser inte hur din tankegång ska förklaras ur anonym piratkopiering. Jag är helt klart för en ändring av upphovsrätt och patent, men jag tror inte man har någon som helst chans att åstadkomma det utan politisk aktivitet. Varför skulle bolagen ge ifrån sig värdefulla saker för att de ser att folk tar det de producerar utan att betala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag minns inte ens vem det var så har ingen åsikt om denne i allmänhet. Du skapade dock en liknelse som var minst lika skev som de du brukar kritisera, om vi ska koka ner det till poängen.

Man kan alltid jämföra bara man är medveten om skillnaderna. Så frågan kvarstår, anser du att man i snitt ser en film lika många gånger som man lyssnar på en låt? Jag anser att återspelningsvärdet påverkar hur villig man är att köpa något.

Nej, men film är ju också dyrare att köpa än musik.

Citat:

Någon positiv effekt får man såklart ut ur det. Den negativa effekten att det är än lättare att bara ta filen och lägga ut den på valfri tracker är väl rätt så försumbar eftersom de som brukar göra sådant nog inte har svårt att rippa BD.

Om Spotify ska fungera för film måste det antingen vara en annorlunda tjänst eller så kommer det ändras vilka filmer vi får se. Det är ofantligt mycket dyrare att göra en stor actionfilm än att spela in musik (och då hör vi ändå fortfarande gott om klagomål från musikartister angående kompensationen). Något som Spotify skulle fungera för indiefilm, bortsett från att för få personer vill se sådan film för att det ska vara en stor idé. Jag tror det skulle vara långt ifrån att täcka upp kostnaden för ens medeldyra studiofilmer.

Tänk dig en freemium-modell när du får lägre upplösning, reklam osv osv i filmerna, och så möjligheten att köpa kanonkvalitet och reklamfritt, per film, eller serie, eller vad det nu må vara.. Jag tror absolut att det skulle funka.

Någonting som däremot måste bli bättre oavsett tjänst är betalningsbeskeden. Som det är nu får vi vänta 3 månader innan vi får veta inkomster för en viss månad, och det skrämmer nog iväg en del.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Är det en nyhet för dig att bolagen tenderar se alla illegala nedladdningar som inkomstbortfall? Du får ta och läsa saker i sin kontext.

Och jag ser inte hur din tankegång ska förklaras ur anonym piratkopiering. Jag är helt klart för en ändring av upphovsrätt och patent, men jag tror inte man har någon som helst chans att åstadkomma det utan politisk aktivitet. Varför skulle bolagen ge ifrån sig värdefulla saker för att de ser att folk tar det de producerar utan att betala?

Nej det är ingen nyhet men jag håller fortfarande inte med om synsättet.

Spotify och Netflix har ju uppkommit på grund av, eller tack vare, just Piratkopieringen.. Så jag skulle inte säga att civil olydnad är värdelöst om man vill uppnå saker. Sedan behövs det så klart aktivism också, men medierna brukar tysta ner upphovsrättsfrågor innan valet

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed:

Varför känner du att du har någon sorts magisk rättighet att kolla på varenda jäkla film som publiceras. Tycker du att den är för dyr - kolla inte. Tycker du att de som har gjort den är för rika - kolla inte.

Att någon överhuvudtaget skulle få för sig att argumentera för att det är rättfärdigat att bete sig så här för att de som tjänar pengar på det är för rika är ju helt galet.

Vad lever du för i slags värld där din käpphäst är att du ska få kolla på film gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, men film är ju också dyrare att köpa än musik.

Tänk dig en freemium-modell när du får lägre upplösning, reklam osv osv i filmerna, och så möjligheten att köpa kanonkvalitet och reklamfritt, per film, eller serie, eller vad det nu må vara.. Jag tror absolut att det skulle funka.

Någonting som däremot måste bli bättre oavsett tjänst är betalningsbeskeden. Som det är nu får vi vänta 3 månader innan vi får veta inkomster för en viss månad, och det skrämmer nog iväg en del.

Men man ser färre filmer än man lyssnar på låtar. Man behöver inte bara jämföra en film med en låt.

Reklamen i Spotify verkar inte ge bra inkomst och som sagt är det ofantligt mycket större summor som måste till för att filmbolagen ska gå runt på en film. Sedan är det inte bara piratkopierare man kan dra till sig utan man kan också dra till sig betalande kunder som väljer det nya gratisalternativet. Jag skulle gärna se det funka, men jag tror inte det gör det.

Skrivet av Ozzed:

Nej det är ingen nyhet men jag håller fortfarande inte med om synsättet.

Spotify och Netflix har ju uppkommit på grund av, eller tack vare, just Piratkopieringen.. Så jag skulle inte säga att civil olydnad är värdelöst om man vill uppnå saker. Sedan behövs det så klart aktivism också, men medierna brukar tysta ner upphovsrättsfrågor innan valet

Spotify och Netflix har ingenting med upphovsrätten att göra. De är bara alternativa distributionssätt. Precis samma personer som tidigare får pengar utöver vem slutdistributören är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuff:

@Ozzed:

Varför känner du att du har någon sorts magisk rättighet att kolla på varenda jäkla film som publiceras. Tycker du att den är för dyr - kolla inte. Tycker du att de som har gjort den är för rika - kolla inte.

Att någon överhuvudtaget skulle få för sig att argumentera för att det är rättfärdigat att bete sig så här för att de som tjänar pengar på det är för rika är ju helt galet.

Vad lever du för i slags värld där din käpphäst är att du ska få kolla på film gratis.

Därför att jag tycker att lagen är fel och anser inte att någon kommer till skada av ett sådant beteende. Producerar du inte film själv så blir du ju inte påverkad av det heller utan då handlar det bara om att plocka billiga poäng.

Jag har inga ambitioner att vara någon slags helylle bror duktig, och jag sover som sagt gott om natten.

Sedan tycker jag inte att det är något magiskt över det hela. Det handlar mer om sunt förnuft. De som producerar film säger att de ska gå under om folk piratkopierar. Det gör de ju inte. Jag vill se typ Universal eller Paramount eller Disney gå i konkurs innan jag tror på det där pladdret.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Men man ser färre filmer än man lyssnar på låtar. Man behöver inte bara jämföra en film med en låt.

Reklamen i Spotify verkar inte ge bra inkomst och som sagt är det ofantligt mycket större summor som måste till för att filmbolagen ska gå runt på en film. Sedan är det inte bara piratkopierare man kan dra till sig utan man kan också dra till sig betalande kunder som väljer det nya gratisalternativet. Jag skulle gärna se det funka, men jag tror inte det gör det.

Spotify och Netflix har ingenting med upphovsrätten att göra. De är bara alternativa distributionssätt. Precis samma personer som tidigare får pengar utöver vem slutdistributören är.

Att spotify och netflix inte har funnits har varit skäl för många att söka sig till piratkopiering istället så det är relevant för diskussionen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Spotify och Netflix har ju uppkommit på grund av, eller tack vare, just Piratkopieringen.. Så jag skulle inte säga att civil olydnad är värdelöst om man vill uppnå saker. Sedan behövs det så klart aktivism också, men medierna brukar tysta ner upphovsrättsfrågor innan valet

Och det här jäkla argumentet om civil olydnad.. och att medierna tystar ner upphovsrättsfrågor innan valet.

HAHA

Vad sysslar du med? Är det så svårt för dig att ta in att resten av samhället inte värderar upphovsrättsfrågorna som du?
Här har du hur många som bryr sig om det du tycker ger dig rätten till civil olydnad.

Piratpartiet:
2014 2010
0,43% 0,65%

Du slår med andra ord marginellt svenskarnas parti, jag antar att du tycker att de har samma rätt till civil olydnad som dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuff:

Och det här jäkla argumentet om civil olydnad.. och att medierna tystar ner upphovsrättsfrågor innan valet.

HAHA

Vad sysslar du med? Är det så svårt för dig att ta in att resten av samhället inte värderar upphovsrättsfrågorna som du?
Här har du hur många som bryr sig om det du tycker ger dig rätten till civil olydnad.

Piratpartiet:
2014 2010
0,43% 0,65%

Du slår med andra ord marginellt svenskarnas parti, jag antar att du tycker att de har samma rätt till civil olydnad som dig?

Och varför i hela Halmstad skulle det vara relevant vad "resten av samhället" tycker? Vi lever i en demkrati där man får tycka vad man vill. Vill jag tycka att man borde få grilla nyfödda barn och käka till frukost så är det min fulla rätt att tycka så. Har du något emot att det förhåller sig på det sättet kan jag rekommendera Eritrea. Jag har hört att de har det varmt och skönt året om.

Se'n fattar jag inte hur du tänker med röstetalen. Vänsterpartiet fick marginellt fler röster än Folkpartiet. Betyder det då att de delar åsikter?

Du börjar dessutom få samma otrevliga ton som Krutkanon2, och jag vill å det bestämdaste påminna om att jag vägrar debattera med folk som felciterar, personangriper, kör med härskartekniker, eller drar upp halmgubbar, och just nu är du farligt nära den gränsen.

Jag kommer inte ändra mina åsikter i den här frågan. Särskillt inte när den som försöker övertyga mig har en tyken ton i inläggen.

Edit: Se'n kanske du har missat det, men Miljöpartiet, som sitter i regeringen är också för fildelning. Se'n är det inte så att man måste rösta på ett parti som är för fildelning bara för att man själv är det. Kanske finns andra frågor man tycker är viktigare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och varför i hela Halmstad skulle det vara relevant vad "resten av samhället" tycker? Vi lever i en demkrati där man får tycka vad man vill. Vill jag tycka att man borde få grilla nyfödda barn och käka till frukost så är det min fulla rätt att tycka så. Har du något emot att det förhåller sig på det sättet kan jag rekommendera Eritrea. Jag har hört att de har det varmt och skönt året om.

Se'n fattar jag inte hur du tänker med röstetalen. Vänsterpartiet fick marginellt fler röster än Folkpartiet. Betyder det då att de delar åsikter?

Du börjar dessutom få samma otrevliga ton som Krutkanon2, och jag vill å det bestämdaste påminna om att jag vägrar debattera med folk som felciterar, personangriper, kör med härskartekniker, eller drar upp halmgubbar, och just nu är du farligt nära den gränsen.

Jag kommer inte ändra mina åsikter i den här frågan. Särskillt inte när den som försöker övertyga mig har en tyken ton i inläggen.

Hehe,

Öh jo alltså hela poängen med att du lever i en demokrati är att "det för hela Halmstad" är relevant vad "resten av samhället" tycker. Innan du rekommenderar mig att åka till Eritrea borde du ta i beaktning att åsikterna av majoriteten av medborgarna ligger bakom de lagar vi har.

Ingen har sagt att du inte får tycka annorlunda, det ger dig dock inte rätten att bete dig hur du vill. Att "du tycker att lagen är fel och anser inte att någon kommer till skada av ett sådant beteende" gör inte att du står över resten av samhället och kan göra precis som du vill.

Det kan du såklart göra iaf, men lägg inte ner åtta sidor på att försöka rättfärdiga beteendet utan acceptera istället att det här är ett freerider beteende.

EDIT: Och lol på det här med en "tyken ton". Jag menar inte att vara otrevlig men läs dina egna inlägg med innan du skriver sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuff:

Hehe,

Öh jo alltså hela poängen med att du lever i en demokrati är att "det för hela Halmstad" är relevant vad "resten av samhället" tycker. Innan du rekommenderar mig att åka till Eritrea borde du ta i beaktning att åsikterna av majoriteten av medborgarna ligger bakom de lagar vi har.

Ingen har sagt att du inte får tycka annorlunda, det ger dig dock inte rätten att bete dig hur du vill. Att "du tycker att lagen är fel och anser inte att någon kommer till skada av ett sådant beteende" gör inte att du står över resten av samhället och kan göra precis som du vill.

Det kan du såklart göra iaf, men lägg inte ner åtta sidor på att försöka rättfärdiga beteendet utan acceptera istället att det här är ett freerider beteende.

EDIT: Och lol på det här med en "tyken ton". Jag menar inte att vara otrevlig men läs dina egna inlägg med innan du skriver sånt.

Vem har pratat om beteende? Hittar du någonstans i mina komentarer att jag säger att jag piratkopierar så skulle jag bli mycket förvånad.

Att majoriteten tycker en sak betyder inte att minoriteten inte får tycka vad de vill. Se'n just upphovsrättslagen är det varken majoriteten eller minoriteten som har "tyckt" utan den bygger på gammal skit från 1800-talet och är finputsad av USA. Och faktum kvarstår att vi har ett parti i regeringen som är för fildelning, och att man inte behöver prioritera något högst över allt bara för att man tycker så. Jag ser t. ex slopat jobbskatteavdrag för höginkomsttagare, skattefria inkomster på upp till 18 000Kr i månaden och sänkt skiktgräns för värnskatten som viktigare frågor än fildelningen, men det är en annan historia. Poängen är att man har full rätt att tycka vad man vill, och även om en åsikt är lägre prioriterad än en annan så betyder inte det att den inte finns. Piratpartiets valresultat är alltså totalt värdelös som måttstock på stödet för eller emot fildelning, och ja, du har en otrevlig ton. Lägger in lol och hehe och annat trams. Det är en härskartekniik och du närmar dig bara gränsen för när jag säger stopp om du håller på så. Håll dig till ämnet och flamsa inte omkring, det klarar ju alla andra, utom krutkanon2, så du klarar det säkert också.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vem har pratat om beteende? Hittar du någonstans i mina komentarer att jag säger att jag piratkopierar så skulle jag bli mycket förvånad.

Att majoriteten tycker en sak betyder inte att minoriteten inte får tycka vad de vill. Se'n just upphovsrättslagen är det varken majoriteten eller minoriteten som har "tyckt" utan den bygger på gammal skit från 1800-talet och är finputsad av USA. Och faktum kvarstår att vi har ett parti i regeringen som är för fildelning, och att man inte behöver prioritera något högst över allt bara för att man tycker så. Jag ser t. ex slopat jobbskatteavdrag för höginkomsttagare, skattefria inkomster på upp till 18 000Kr i månaden och sänkt skiktgräns för värnskatten som viktigare frågor än fildelningen, men det är en annan historia. Poängen är att man har full rätt att tycka vad man vill, och även om en åsikt är lägre prioriterad än en annan så betyder inte det att den inte finns. Piratpartiets valresultat är alltså totalt värdelös som måttstock på stödet för eller emot fildelning, och ja, du har en otrevlig ton. Lägger in lol och hehe och annat trams. Det är en härskartekniik och du närmar dig bara gränsen för när jag säger stopp om du håller på så. Håll dig till ämnet och flamsa inte omkring, det klarar ju alla andra, utom krutkanon2, så du klarar det säkert också.

Problemet verkar ligga här: "Jag kommer inte ändra mina åsikter i den här frågan." Ska du ge dig in i långa trådar om ämnet måste du iaf ha någon slags vilja att se nyanser.

Du verkar vara oförmögen att läsa vad jag skriver, hur många gånger ska jag behöva specificera att jag inte säger att man inte får tycka vad man vill men inte göra vad man vill. Istället väljer du att skriva en vägg av text om det igen.

Du säger att jag gör en massa men fladdrar själv runt överallt och verkar inte hitta någon rödtråd alls för dina argument. Skyll det då istället på att jag håller på med "härskartekniker" och att du behöver sätta stopp istället för att möta några av de faktiska grejerna jag har skrivit.

Att du skriver så här: "och ja, du har en otrevlig ton. Lägger in lol och hehe och annat trams", när du själv ber mig flytta till Eritrea antyder på att du själv inte har den självinsikt som du tror. I kombination med din ovilja att svara på något av det som jag faktiskt skriver väljer jag att själv spela ut ditt ess och "sätta stopp".

Permalänk

Samtidigt snor Aftonbladet youtubevideos och lägger på sin egna reklam och tjänat storkovan, men det är fullt lagligt. Senast jag såg var ett klipp från slowmobros.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

going for the gusto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuff:

Problemet verkar ligga här: "Jag kommer inte ändra mina åsikter i den här frågan."

Du verkar vara oförmögen att läsa vad jag skriver, hur många gånger ska jag behöva specificera att jag inte säger att man inte får tycka vad man vill men inte göra vad man vill. Istället väljer du att skriva en vägg av text om det igen.

Du säger att jag gör en massa men fladdrar själv runt överallt och verkar inte hitta någon rödtråd alls för dina argument. Skyll det då istället på att jag håller på med "härskartekniker" och att du behöver sätta stopp istället för att möta några av de faktiska grejerna jag har skrivit.

Att du skriver så här: "och ja, du har en otrevlig ton. Lägger in lol och hehe och annat trams", när du själv ber mig flytta till Eritrea antyder på att du själv inte har den självinsikt som du tror. I kombination med din ovilja att svara på något av det som jag faktiskt skriver väljer jag att själv spela ut ditt ess och "sätta stopp".

Gör du så. Jag har redan bemött det du skriver. Du frågade varför jag anser mig ha rätt att osv osv.. Det har jag svarat på- Bara för att du tycker att jag har fel betyder inte det att jag inte har svarat.

Vi har idag i samhället en yrkesgrupp som har enorma förmåner i sitt utövande. Alla som jobbar skulle nog, om de hade rätt till det, vilja ta betalt för saker de redan gjort, 75 år efter sin död.. Men nu måste man syssla med immaterialrätt för att få den gräddfilen. Jag tycker inte det är så svårt för mig att se varför det är del att det är så. Vi pratar alltså om en yrkesgrupp med världens förmåner, och så har de ändå mage att gnälla. Det om något är bortskämt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mums. DRM och 15Kr låten, och krav på apple-produkter.

Och? Det var inte det som gällde. Du sa att det inte fanns möjligheter till digital musik förrän 2005, vilket jag påpekade att det var fel. Sen, bara för att du inte är nöjd med priset, produkten, distributionen m.m. ger dig ingen rätt till att pissa på branschen. De har inga som helst skyldigheter att tillgodose dina behov. De bedriver ingen välgörenhetsorganisation och är inte din mamma heller.

I mina öron låter detta väldigt mycket som ett bortskämt barn. Barnet skriker, gråter och slår sin mamma för att mamman inte har tillgodosett barnets önskan om en godisbit. Därför är mamman en hemsk människa som man kan bete sig illa mot. Samma sak hör jag från dig. Branschen tillgodoser inte dina önskemål på det sätt du vill och därmed så anser du att branschen beter sig illa mot dig och att branschen pissar på dig. Jag får inte ihop det någonstans. Låter som att du är född med guldsked i munnen och blivit alldeles för van att få precis som du vill. Och nu när du inte får din vilja igenom, ja, då är det helt plötsligt alla andra som är elaka och därmed helt ok att begå lagbrott.

Skrivet av Ozzed:

Och XCOPY? Det var knappast i all välmening. Där är det ändå värre. Där pissar de faktiskt bara på de som betalar. Se'n blandar du ihop fysiskt och digitalt. Om bilar hade varit digitala och tekniskt sett kunnat förpackas efter kundens önskemål utan svårigheter så Ja, då hade jag nog tyckt att bilföretaget pissade på sina kunder om de lät bli.

XCOPY har jag bara något svagt minne av. Var det från Sony?

Jag blandar inte ihop fysiskt och digitalt. Det jag försöker få fram av dig är vad du tycker är ok, därför ställer jag olika frågor. Eftersom du inte är nöjd med hur den digitala distributionen sköts, priset, dina rättigheter osv och att du därmed tycker att det då är ok att pissa på branschen så ställde jag en fråga om en fysisk produkt, eftersom man även där kan vara missnöjd med priset, distribution, ens rättigheter etc.

Skrivet av Ozzed:

Om det är en minoritet som aktivt förstör för andra så jo, då ska lagen rättas till, tycker jag.

På vilket sätt förstör branschen för andra? Hur påverkas ditt liv negativt av att en film inte släpps omedelbart, eller till ett visst pris, eller utan DRM?

Skrivet av Ozzed:

Angående mina protester så har jag gått i tåg, skrivit till diverse olika branchfolk och varit väldigt aktiv på forum med mera. Samt att min egen musik är helt gratis och licenserad under Creative Commons, så den får man göra vad man vill med. Jag är karl för min hatt. Skulle vara extremt märkligt om jag är för fri kopiering av all information och sedan blev sned om någon kopierade mina låtar, eller hur?

Det är ju jättebra att du är aktiv. Frågan är på vilket sätt? Har du försökt visa att det är bättre tjänster du vill ha, eller är det att du vill att upphovsrätten ska avskaffas, eller kanske något helt annat? Att bara för en diskussion och ställa en massa krav är ju inte till vara särskilt tillmötesgående. Man måste även försöka att se hur den andra sidan ser på saken. Men det kanske du har gjort?

Skrivet av Ozzed:

Tycker du samma om de som behöver ekonomiskt bistånd från samhället också? Vi som betalar skatt betalar ju för folk som inte gör ett skit. Och även om jag är frisk som källvatten så går säkert en stor bit av mina skattepengar till sjukhus osv.. Är det orimligt tycker du?

Hmm, vilket är viktigast: Att samhället betalar för att andra ska kunna se på film gratis, eller att samhället betalar för att andra ska kunna få tillgång till vård, skola, omsorg och mat? Behöver jag verkligen svara på detta? Kan ge dig en ledtråd. Det ena är inskrivit i FN:s mänskliga rättigheter, det andra är det inte. Men självklart, om en person har alla möjligheter att vara en del av samhället men väljer att låta bli och istället anser att andra ska försörja en, så ja, då anser jag att den personen beter sig som en bortskämd unge.

Skrivet av Ozzed:

De som kan och vill ska dela med sig till de som inte kan eller vill, tycker jag.

Ok, du verkar ju ha det ganska gott ställt, då kan ju du dela med dig till mig. Du kan ju ta och dela med dig även till mina kompisar, tror nog att de skulle uppskatta en slant eller två.

Ser inget i den artikeln som skulle stödja din uppfattning, snarare tvärtom i sådant fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Och? Det var inte det som gällde. Du sa att det inte fanns möjligheter till digital musik förrän 2005, vilket jag påpekade att det var fel. Sen, bara för att du inte är nöjd med priset, produkten, distributionen m.m. ger dig ingen rätt till att pissa på branschen. De har inga som helst skyldigheter att tillgodose dina behov. De bedriver ingen välgörenhetsorganisation och är inte din mamma heller.

Vilket i princip innebär samma sak som att möjligheten inte fanns, eftersom det som branchen erbjöd inte på långa vägar var lika smidigt som en MP3 man kunde ladda ner. Jag tycker nog att vill man ha folks pengar så får man jobba för det också, inte tvärt om. Alla andra yrkesgrupper får ju anstänga sig att göra som kunden vill, varför skall underhållningsindustrin vara undantagen?

Ber jag målaren måla om köket i blått, men han vägrar och säger att jag får minsann finna mig i att det skall vara grön färg, så tycker inte jag att jag är en bortskämd unge om jag då anlitar någon som hellre målar i den färgen jag vill.

[/uote]
I mina öron låter detta väldigt mycket som ett bortskämt barn. Barnet skriker, gråter och slår sin mamma för att mamman inte har tillgodosett barnets önskan om en godisbit. Därför är mamman en hemsk människa som man kan bete sig illa mot. Samma sak hör jag från dig. Branschen tillgodoser inte dina önskemål på det sätt du vill och därmed så anser du att branschen beter sig illa mot dig och att branschen pissar på dig. Jag får inte ihop det någonstans. Låter som att du är född med guldsked i munnen och blivit alldeles för van att få precis som du vill. Och nu när du inte får din vilja igenom, ja, då är det helt plötsligt alla andra som är elaka och därmed helt ok att begå lagbrott.
[/quote]

Du har precis beskrivit hur jag ser på underhållningsbranchen. De är födda med guldsked i munnen, har det gott ställt, och sedan skriker och gråter de när kunderna vill ha produkterna packeterade på ett annat sätt-.

Citat:

XCOPY har jag bara något svagt minne av. Var det från Sony?

Ja. Ett Rootkit som installerades utan kunds medgivande, och dessutom använde upphovsrättskyddad kod från LAME utan tillstånd. Där snackar vi ärkehyckleri alltså.

Citat:

Jag blandar inte ihop fysiskt och digitalt. Det jag försöker få fram av dig är vad du tycker är ok, därför ställer jag olika frågor. Eftersom du inte är nöjd med hur den digitala distributionen sköts, priset, dina rättigheter osv och att du därmed tycker att det då är ok att pissa på branschen så ställde jag en fråga om en fysisk produkt, eftersom man även där kan vara missnöjd med priset, distribution, ens rättigheter etc.

Om jag kunde kopiera fysiska produkter utan att orginalet försvann, och utan att jag fråntog någon annan möjligheten att framställa kopior, så ja det skulle jag absolut göra i så fall, men jag tror det är långt kvar innan vi kommer dit. Än sålänge kan man ju inte skaffa en vara fysiskt utan att den då frånfaller den som hade den i besittning tidigare, så där ser jag en moralisk skillnad.

Citat:

På vilket sätt förstör branschen för andra? Hur påverkas ditt liv negativt av att en film inte släpps omedelbart, eller till ett visst pris, eller utan DRM?

En konkret sak jag kommer på är att vi nu har specialåklagare och poliser som enbart jobbar med den här typen av brott. Det tycker jag förstör för folk då det tar deras skattepengar och slösar på skitsaker, sedan är det svårt att svara på eftersom det enda som händer när de håller på så är att de sabbar för sig själva eftersom de som ändå vill se filmen istället piratar den, och då får de ju inga pengar alls, så tji fick de.

Citat:

Det är ju jättebra att du är aktiv. Frågan är på vilket sätt? Har du försökt visa att det är bättre tjänster du vill ha, eller är det att du vill att upphovsrätten ska avskaffas, eller kanske något helt annat? Att bara för en diskussion och ställa en massa krav är ju inte till vara särskilt tillmötesgående. Man måste även försöka att se hur den andra sidan ser på saken. Men det kanske du har gjort?

Nej jag vill inte avskaffa upphovsrätten. Jag vill bara inte att man som rättighetshavare skall ha ensamrätt på hur intellektuell egendom sprids. Cred ska man absolut ha men begränsningar orsakar mer skada än nytta för folk.

Citat:

Hmm, vilket är viktigast: Att samhället betalar för att andra ska kunna se på film gratis, eller att samhället betalar för att andra ska kunna få tillgång till vård, skola, omsorg och mat? Behöver jag verkligen svara på detta? Kan ge dig en ledtråd. Det ena är inskrivit i FN:s mänskliga rättigheter, det andra är det inte. Men självklart, om en person har alla möjligheter att vara en del av samhället men väljer att låta bli och istället anser att andra ska försörja en, så ja, då anser jag att den personen beter sig som en bortskämd unge.

Vad som är viktigast och inte är ine så relevant eftersom det går att fördela skattepengar på fler än en sak.

Citat:

Ok, du verkar ju ha det ganska gott ställt, då kan ju du dela med dig till mig. Du kan ju ta och dela med dig även till mina kompisar, tror nog att de skulle uppskatta en slant eller två.

Ja visst. Ni kan alla lyssna på min musik helt gratis på de flesta plattformar och i de flesta format.

[/quote]
Ser inget i den artikeln som skulle stödja din uppfattning, snarare tvärtom i sådant fall.
[quote]

Jag reagerar mycket kraftigt på att han slingrar sig som en orm och kör pappegojleken. Jag tycker inte att det är i sin ordning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av md7:

...........
Ja, går ju väldigt bra för Spotify, miljardförlust och ett antal sidor på nätet som visar hur du kan blockera både bild- och ljudannonserna. Så trots att det är ett lagligt alternativ så finns det människor väljer att nyttja tjänsten helt gratis och inte betala för sig. Så det är ju i stort lika illa som att pirata. Fast du har ett lagligt alternativ som du sen modifierar lite för att kunna nyttja gratis.

.
.

Skrivet av Ozzed:

............
Se'n tycker jag det är bra om de erbjuder digitala versioner billigare eller på köpet som du säger. Stoppa piratkopieringen lär det ju inte göra men det kan dämpa lite kanske? Men jag tror att man måste få till ett spotify för film.

Tack vare Spotify och liknande tjänster är det idag ingen som pratar om piratkopierad musik, och jag ser inte varför samma sak inte skulle kunna hända med film.

Ett "Spotify för film"
För att tala klarspråk - ge bort musiken eller tv-serien gratis med lite reklam.

Det är ett fåtal som ens är villiga att betala 100 (eller 50...) kronor i månaden.

"I slutet av maj förra året meddelade Spotify att företaget nått 10 miljoner betalande kunder och totalt 40 miljoner aktiva användare. Ett drygt halvår senare stoltserar strömningstjänsten med 15 miljoner prenumeranter och 60 miljoner användare."
http://www.swedroid.se/spotify-har-15-miljoner-betalande-kund...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Ett "Spotify för film"
För att tala klarspråk - ge bort musiken eller tv-serien gratis med lite reklam.

Det är ett fåtal som ens är villiga att betala 100 (eller 50...) kronor i månaden.

"I slutet av maj förra året meddelade Spotify att företaget nått 10 miljoner betalande kunder och totalt 40 miljoner aktiva användare. Ett drygt halvår senare stoltserar strömningstjänsten med 15 miljoner prenumeranter och 60 miljoner användare."
http://www.swedroid.se/spotify-har-15-miljoner-betalande-kund...

Det är ända lösningen. Moralen, eller enligt vissa, avsaknaden därav, lär ju inte ändras. Bättre att de får in lite pengar än inga pengar alls, som det ser ut nu. Om miljoner användare ser reklamen kan de nog få en slant ändå. Jag vet att vi artister inte alls får så dåligt betalt från Spotify. För närvarande ligger det på 1.250 cent, per spelad låt. Sen kan man ju ha våldtäktsavtal med sitt skivbolag men då får man skylla sig själv som signar med utsugare, och samma är det med film.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

vad fan e Swefilmer. aldrig hört talas om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ozzed jag är imponerad att du orkar. Tappert att du försöker. Själv tyckte jag ganska snart att det kändes både hopplöst och meningslöst att debatera frågan här. Det är ju som bekant inte så att någon som har makt att ändra detta är intresserad av någon dialog överhuvudtaget och speciellt inte på ett litet svenskt forum. Men som sagt all heder åt dig. Jag håller med dig i det mesta. Ville mest bara ge lite positiv feedback så du inte bara får mothugg. Kämpa på!

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem

De har bara länkat vidare till själva streamen av filmen och att länka till något är inte olagligt skulle de ha streamat den från egen server hade det varit värre dessutom är det lagligt att kolla på streamat än så länge även ifall det kommer ifrån en olaglig källa.
Media maffian kör bara med sina hot osv för att få folk tro det är olagligt o överdriver allt. För den summan de har fått in på annonser är nog inget vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xevyyr:

Man kunde heller inte välja engelsk text, bara svenska

Verkar rimligt, med tanke på sidans namn.

Skrivet av DJ-SAAB:

Varför kan inte bara filmbolagen och myndigheter ge upp och börjar förhandla med dessa olagliga sajter istället, dom skulle ju kunna tjäna på det betydligt mer än dom lagliga sajterna.

Jag skulle inte kalla det "ge upp". Men jag fårstår lite hur du menar. Och visst verkar det dumt att inte filmbolagen har öppnat en egen reklamfinansierad streamingsida om man nu kan dra in 13 miljoner utan kostnad för användarna. Men det är säkert där skon klämmer. 13 miljoner är en helvetes massa för oss dödliga. Men filmbolagen vill ha 13 miljarder. Vardera. Årligen. Från, som den här siten, bara Sverige.

Skrivet av Lutop:

Tjänat miljontals kronor på reklam? I vilken värld lever ni i??

Faktum är att man inte har nämnt med ett ord vad man tror att det har tjänats för pengar i det här fallet. Man har lokaliserat, och frusit banktillgångar på 13 miljoner kronor. Var de kommer ifrån är osagt. Media-branchen kommer, så klart, hävda att killarna orsakat enorm ekonomisk skada, för att plocka åt sig så mycket som möjligt av det här. Oavsett om det är ett arv från en rik faster, eller går att bevisa att de kommer från annonser.

Skrivet av kevve1:

Jag är inte inne på juridik men detta:
Innebär inte det att han hade 13 miljoner som nu är frysta?

Jo. Det kan iofs vara egendom + bankinnehav, och inte enbart ett bankinnehav, men i grund och botten är det frågan om tillgångar, som man vill förvissa sig om att de inte försvinner.

Skrivet av kevve1:

Måste bara dubbelchecka med dig så jag får det hela rätt. Han har alltså haft 13 miljoner kronor men som numera är frysta (innan dom blev frysta kunde han använda pengarna?), som dom misstänker att han tjänat på Swefilmer?

Som sagt, inte nödvändigtvis "kronor", och absolut inte nödvändigtvis "som han har tjänat på Swefilmer" utan man säkrar även pengar till böter här. Oavsett varifrån de kommer.

Skrivet av nipe:

Mer troligt är att man helt enkelt inte har råd med alla de tjänster som krävs för att täcka in helheten när branschen inte kan centralisera utbudet till en tjänst likt Spotify. Och sedan handlar det också om de där undermåliga tjänsterna man försöker prångla på kunderna. Inget av detta må rättfärdiga piratkopiering, men det handlar i alla fall inte om snålhet.

Av min erfarenhet är det 100% bekvämlighet som avgör. Jag vet ett flertal som är "storkonsumenter" (nå, var) på Swefilm, trots både Netflix, och HBO rakt in i TV'n.

Skrivet av Krutkanon2:

Alltså; är majoritetsbeslut alltid gällande?

Nej. Men Svensk lag SKA ha en fast förankring bland invånarna. Om en stor del av de man lagstiftar över anser att en lag är ett skämt, blir hela regelboken behandlad i samma anda, och den lagen kommer aldrig respekteras i alla fall. Det här är mer en fråga om att tekniken sprungit ifrån lagstiftningen, än något annat.

Skrivet av md7:

Jag tror verkligen inte att en direktdemokrati skulle fungera i praktiken, teoretiskt visst, men inte praktiskt. De flesta människor orkar inte sätta sig in tillräckligt för att kunna fatta några kloka och väl grundade beslut. De har helt enkelt fullt upp med annat: familj, jobb, träffa släkt/vänner etc. Många vet ju knappt vad de röstar på i riksdagsvalen, att de då helt plötsligt skulle orka sätta sig in i alla möjliga frågor lite då och då känns knappast troligt.

Nu behöver inte direktdemokrati betyda att alla ska sätta sig in i allt, hela tiden. Man röstar på saker man tycker sig veta saker om, eller, så ger man någon annan mandat att rösta åt en, för att man delar samma övergripande visioner som denna någon. Dagens politiker hade alltså fortfarande haft ett jobb, man hade bara kunnat säga emot dem på ett bättre sätt när man tycker det är viktigt.

Skrivet av md7:

Men då kanske det är bättre att stöjda tjänster som Netflix istället för att piratkopiera? Ju fler som väljer att stödja lagliga alternativ desto intressantare blir det för filmbolagen att lägga ut sitt material där och desto lättare blir det för till exempel Netflix att faktiskt investera. Om folk istället väljer att piratkopiera så blir det väldigt svårt för tjänster som Netflix att faktiskt kunna förbättras. Mer kapital i bolaget = större möjligheter till att investera.

Nu verkar det, från min personliga erfarenhet, som om de som tittar mest på film via Swefilm, redan har Netflix, så det argumentet verkar lite tunt. Samtidigt är det ju tyvärr så att Netflix är bara intresserade av att tjäna pengar. Vill man ha en bättre tjänst, tror jag att ge dem månadsavgiften oavsett vad, är fel väg att gå. De motiveras av "svikande" försäljning till att utveckla tjänsten. Med andra ord, när användarantalet inte ökar i det tempo de har projekterat, gör de något för att förbättra tjänsten, och fortsätta tjäna pengar fortare och fortare. Helt klart är att de måste tjäna pengar för att kunna investera, men att vilkorslöst lämna över pengarna är nog bara dumt.

Skrivet av md7:

Är det några som faktiskt vet vad de förlorar så är det filmbolagen, sen får domstolarna besluta hur nära sanningen filmbolagen ligger.

Hur skulle de veta det? I deras värld har det aldrig funnits ett tillfälle då konsumtionen varit opåverkad av piratkopiering. Det enda de har är år efter år av förväntade ökningar av försäljningen, där försäljningen förvisso har ökat, men inte så mycket som de förväntat sig.

Skrivet av md7:

Eller så har de beräknat fram den summan och därmed inga gissningar. Som sagt, jag har väldigt svårt att tro att det är helt rubbade människor som sköter ekonomin i företaget. De har garanterat betydligt bättre kunskap om läget i företaget än vad du och jag har.

Siffrorna som presenteras på rättegången har inget, eller åtminstone jävligt lite med att göra vad någon av ekonomerna räknat ut. De baserar sig på år efter år av prognoser man aldrig uppfyllt, pch, istället för, som alla andra företagare, hitta en lösning, och ändra på sin verksamhet, så har man bestämt att det är den diffusa anledningen "piratkopiering" som är ansvarig.

Skrivet av md7:

Senaste jag läste så var det 20% som laddade ner olagligt. Inte särskilt stor siffra som berättigar till att lagen behöver rättas till.

Jag såg kanske samma 20% som du. I underlaget för den undersökningen framgick det att det var 20% av de tillfrågade. Man tog avsiktligt ingen hänsyn till hur många som tillhörde ett hushåll, utan endast individen räknades. Jag tankar filmerna, resten i hushållet ser dem från en nätverksansluten mediaserver. Bara jag är fildelare, resten i hushållet är inte. De behöver ju inte, filmen de vill ha tankar ju jag.
Lite beroende på hur många man anser att det bor i ett genomsnittligt svenskt hushåll, är det alltså betydligt större andel hushåll, än individer som fildelar här.

Skrivet av Ozzed:

Tänk dig en freemium-modell när du får lägre upplösning, reklam osv osv i filmerna, och så möjligheten att köpa kanonkvalitet och reklamfritt, per film, eller serie, eller vad det nu må vara.. Jag tror absolut att det skulle funka.

Det finns, exempelvis i USA. Kallas TV. Reklamfinansierade TV kanaler är gratis.I Sverige har modellen varit en annan, och vi betalar för reklamfinansierade modeller, får materialet långt efter att det slutat vara aktuellt, osv. Inte undra på att man gjort sig av med TV'n för snart 20 år sedan.

Personlig åsikt:
Jag anser att när man slår mynt av någon annans arbete utan att bidra till dennes försörjning, så är det fullt rimligt att polisen agerar. Med andra ord, har man tjänat 13 miljoner på sin sida, är det för jävligt. Har annonsintäkterna täkt upp driftskostnaderna, men inte mer, och pengar / tillgångar kommer från något annat, bryr jag mig inte ett dugg. Vilket som är sant här, kommer vi antagligen aldrig få veta, det kommer jongleras siffror på samma sätt som TPB rättegången, utan att något underlag som faktiskt går att verifiera görs tillgängligt. Och med verifiera menar jag att siffrorna hamnar någonstans i närheten av vad de påstådda annonsbolagen faktiskt erbjuder som tjänster, även om de inte är 100% identiska.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Fick nyss emailet och vadå "Piratsajten"? Vafan snackar ni om i era mail...
Oavsett om du har en blog eller ett forum öppet för allmänheten är det inte olagligt att strömma ner media oavsett ursprung. Att kalla Swefilmer för "Piratsajt" är det samma som att kalla 4chan ett medium för barnpornografi.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Ozzed jag är imponerad att du orkar. Tappert att du försöker. Själv tyckte jag ganska snart att det kändes både hopplöst och meningslöst att debatera frågan här. Det är ju som bekant inte så att någon som har makt att ändra detta är intresserad av någon dialog överhuvudtaget och speciellt inte på ett litet svenskt forum. Men som sagt all heder åt dig. Jag håller med dig i det mesta. Ville mest bara ge lite positiv feedback så du inte bara får mothugg. Kämpa på!

Tackar för det

Jag tycker det är kul att diskutera och debattera även med folk som har helt skiljda åsikter, och det är roligt sålänge debatten kan hålla hög klass, och det tycker jag den har gjort den här gången, med några få undantag.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det finns, exempelvis i USA. Kallas TV. Reklamfinansierade TV kanaler är gratis.I Sverige har modellen varit en annan, och vi betalar för reklamfinansierade modeller, får materialet långt efter att det slutat vara aktuellt, osv. Inte undra på att man gjort sig av med TV'n för snart 20 år sedan.

Jag tycker inte det är jämförbart. Med TV kan du ju inte se vad du vill, när du vill, utan får snällt rätta dig efter det utbud och de tider som du påtvingas via tablån. Jag menar mer som ett Netfix med ett gratisalternativ och större utbud, och ingen fördföjning innan avsnitt börjar visas i Sverige.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Jo, men det lagförs av polisen. Så polisen ignorerar inte snatteri som Ozzed ville får det till.

Om det omvända snatteriet kan jag inte uttala mig så mycket om, vet inte hur stort det problemet är faktiskt. Jag har själv aldrig råkat ut för det. Men självklart är det illa om priset på varan skiljer sig från det som står på kvittot. Sen om det är medvetet eller omedvetet gör också skillnad. Snatteri dock är alltid medvetet.

Det mesta jag råkat ut för var ca 1/3 av alla inhandlade varor som hade fel pris. På någon vara var det fel vikt (ca 25% saknades). Det var en period då det alltid var någon/några varor med felaktigt pris i den butiken. Här var affären ganska nyöppnad och efter runt halvåret så insåg man att det ska vara samma pris på varan och kassan. Skillnaden mot snatteri saknas, det är medvetet(man skiter i det) och och det är alltid högst pris i kassan.
På vissa ställen så sätter man en stor lapp med prissänkningen tillsammans med en motsvarande vara men den prissänkta varan ligger en bit bredvid. Det är många som blir lurade på sånt, speciellt om man inte kollar kvittona.
Vi har även butiker som inte tar bort gamla varor utan säljer dom till fullt pris även efter att bäst före är passerat. Blir lite snuskigt när det är typ kött. Här kan det ibland stå kunder tillsammans med personalen och gå igenom köttdisken.

Om polisen får in en anmälan om upphovsbrott som innehåller tillräckligt med bevis så blir nog den också lagförd precis som snatteri. Däremot bryr de sig inte om de flesta bedrägerierna från butikerna.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt de som tycker att han är väl förtjänt av pengarna han dragit in, man undrar ju hur er syn på samhället är om ni tycker att tjäna stora pengar på olaglig verksamhet är en bra sak.

Sedan de som säger "det är inte gratis att drifta servrar", klart det inte är, men det gör ju inte saken bättre, han har ju fortfarande använt material som är upphovsrättsskyddad för att "sponsra" sin verksamhet.

Däremot ser jag fler kommentarer där folk verkligen fattar att det han gjort är fel, jag antar att de är i samma sits som mig, dvs lite mer åt det vuxna hållet med ett riktigt yrke och som inte har något emot att betala en struntsumma för att se en film eller betala för en laglig tjänst!

Visa signatur

PC: | Asus TUF Z370-Plus Gaming | Intel Core i5-8600K | Corsair Hydro H60 v2 | 32GB Corsair Vengeance LPX | Intel M.2 512GB | 12TB HDD | Asus ROG Strix RTX 3070 Ti OC Edition 8GB GDDR6X | Fractal Design Define R5 Blackout | Corsair RM750x White | Lenovo G34w-10 34" 3440x1440 | Logitech Z623 THX | Sennheiser G4ME One |
HP Notebook | AMD Ryzen 5 2500U | 16GB | 256GB M.2 SSD | Radeon Vega 8 |