Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Har upplevt två jordbävningar på 5 och 5.7 på richterskalan. Skratar åt folk som är vettskrämda pga detta. Säkert att inte tanten eller grannen snarkar? Hahahahahhaa :!!!!!!

@El1min4tor Borde flytta till ett annat land då om du älskar naturfenomen som Kina, Grekland och Turkiet där är det ganska vanligt med stora jordbävningar.

PS
Här i stan sprängs det granater med jämna mellanrum som man är ganska van vid vibrationer

När och var upplevde du dom jordbävningarna Tuffing

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikipedia:

Richterskalan[...]
2,0–2,9: Känns normalt inte, men registreras. Omkring 1 000 per dag.
4,0–4,9: Kännbar skakning av inomhusföremål, skakande ljud. Större skador osannolika. Ungefär 6 200 per år.

2,8 på richterskalan...

Jag är förvånad över att så många kände av det, och än mer förvånad över att media faktiskt rapporterar om det.

Skrivet av micke7406:

När och var upplevde du dom jordbävningarna Tuffing

Granat-kommentaren gör att jag gissar att han bor i Malmö.

Skåne hade en jordbävning som mätte 4,7 på richterskalan för 7 år sedan. Där förstår jag att människor reagerade iallafall.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Epicentret är reviderat till billdal, hur starkt kände du skalvet?

Det lät som en åskknall som varade mycket längre, och huset skakade tillräckligt för att tallrikar på hyllorna klirrade etc.

Permalänk
Hjälpsam

Var i källaren i min hobbylokal, märkte inget :/

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MinscS2:

2,8 på richterskalan...

Jag är förvånad över att så många kände av det, och än mer förvånad över att media faktiskt rapporterar om det.

Granat-kommentaren gör att jag gissar att han bor i Malmö.

Skåne hade en jordbävning som mätte 4,7 på richterskalan för 7 år sedan. Där förstår jag att människor reagerade iallafall.

Klart de rapporterar om det. Det är inte så ofta vi har jordbävningar som faktiskt märks här i Sverige.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Har upplevt två jordbävningar på 5 och 5.7 på richterskalan. Skratar åt folk som är vettskrämda pga detta. Säkert att inte tanten eller grannen snarkar? Hahahahahhaa :!!!!!!

Det beror nog på att du är mer van. Det är ju som sagt inte så vanligt med skalv i Skandinavien så inte så underligt om folk reagerar som de gör om man inte har upplevt det.

Själv tyckte jag det var intressant att folk verkar ha tyckt att det skakade på "rätt bra". Men jag misstänker att det har att göra med att det är så ovanligt. Vid 2,8 är det som sagt oftast ljudet som folk brukar reagera på eftersom skakningarna överlag är så svaga att de knappt känns vid den magnituden. Någon som lyssnar på musik vid hyffsad ljudnivå brukar ofta helt missa sådana skalv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utgardaloki:

Det beror nog på att du är mer van. Det är ju som sagt inte så vanligt med skalv i Skandinavien så inte så underligt om folk reagerar som de gör om man inte har upplevt det.

Själv tyckte jag det var intressant att folk verkar ha tyckt att det skakade på "rätt bra". Men jag misstänker att det har att göra med att det är så ovanligt. Vid 2,8 är det som sagt oftast ljudet som folk brukar reagera på eftersom skakningarna överlag är så svaga att de knappt känns vid den magnituden. Någon som lyssnar på musik vid hyffsad ljudnivå brukar ofta helt missa sådana skalv.

Skakar tv´n ner från bänken så är det nog tillräckligt för att man ska känna den.
Hur det upplevs beror helt o hållet på hur grunden huset ståt på är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Klart de rapporterar om det. Det är inte så ofta vi har jordbävningar som faktiskt märks här i Sverige.

Visserligen sant, men det var ett svagt skalv även för att vara i Sverige
Kollar man de senaste 10 åren så har vi haft 6 skalv över 3.0 varav 3 st var över 4.0.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TiasE:

Visserligen sant, men det var ett svagt skalv även för att vara i Sverige
Kollar man de senaste 10 åren så har vi haft 6 skalv över 3.0 varav 3 st var över 4.0.

Fast det slog ändå till mot Sveriges näst största stad och jag kan ju inte påstå att medierapporteringen har varit överväldigande direkt. GP skrev en artikeln om det dagen efter. Vore ju konstigt om de inte skrev något alls. Det är ju ändå hela grundidén att journalister ska skriva om sådant som allmänheten behöver veta och bor man i Göteborg var det ju rätt trevligt att veta varför hela stan mullrade.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Skakar tv´n ner från bänken så är det nog tillräckligt för att man ska känna den.
Hur det upplevs beror helt o hållet på hur grunden huset ståt på är.

Om en TV rasslar av bänken vid en 2,8 så vete fanken vad huset var förankrat till. Berggrunden ger uppenbarligen den starkaste överföringen av energin så starkare kraft än förankring vid det är svårt att få såvida det inte uppstår någon form av resonans i jordskorpan där vågorna "fastnar" eller liknande. Så det kanske var det som hände(?).
Jag bodde hur som helst under några år i Islands mest jordskalvsdrabbade område där 3:or hände mycket ofta. Det är ett otroligt aktivt område och särskilt vid den tiden eftersom det stora söderlandsskalvet var i antågande så spänningarna var mycket stora i skorpan. Mitt hus stod på mjukare grund men en kompis hus var förankrat vid berggrunden och vid ett tillfälle fick han fånga TVn för den stöttes av TV-bänken. Takkronan, böcker och en och annan tavla rasade ner. Men det var också en 5:a på richter.

Jag tycker det är kul med jordskalv så det är därför jag undrar Intressant är det hur som helst.

Permalänk
Skrivet av Utgardaloki:

Om en TV rasslar av bänken vid en 2,8 så vete fanken vad huset var förankrat till. Berggrunden ger uppenbarligen den starkaste överföringen av energin så starkare kraft än förankring vid det är svårt att få såvida det inte uppstår någon form av resonans i jordskorpan där vågorna "fastnar" eller liknande. Så det kanske var det som hände(?).
Jag bodde hur som helst under några år i Islands mest jordskalvsdrabbade område där 3:or hände mycket ofta. Det är ett otroligt aktivt område och särskilt vid den tiden eftersom det stora söderlandsskalvet var i antågande så spänningarna var mycket stora i skorpan. Mitt hus stod på mjukare grund men en kompis hus var förankrat vid berggrunden och vid ett tillfälle fick han fånga TVn för den stöttes av TV-bänken. Takkronan, böcker och en och annan tavla rasade ner. Men det var också en 5:a på richter.

Jag tycker det är kul med jordskalv så det är därför jag undrar Intressant är det hur som helst.

Ursäkta men hur kan man tycka att det är kul med jordskalv? At t uppleva jordskalv själv eller att studera dessa som fenomen?

Permalänk
Medlem

Det dundrade rejält!

Visa signatur

Gigabyte P67 UD4 REV B2 | 64GB Kingston SSD | 750GB 3.5" Western Digital Raid-0| Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE SVART | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Cooler master V8 | Zotac Gtx 580 1536MB | Corsair TX650 | NZXT Tempest Evo

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flexiblus:

Ursäkta men hur kan man tycka att det är kul med jordskalv? At t uppleva jordskalv själv eller att studera dessa som fenomen?

Varför är det så konstigt?
Jag skulle säga att det är rätt så jäkla intressant med hur någonting ganska "harmlöst" dvs att två kontinentalplattor rör sig långt ner under oss som vi inte kan se medför så otroliga skakningar som det kan bli i andra delar av världen som ställer till med en ordentlig oreda.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Ursäkta men hur kan man tycka att det är kul med jordskalv? At t uppleva jordskalv själv eller att studera dessa som fenomen?

Både att uppleva dem och att studera dem tycker jag. Att studera dem är livsviktigt för befolkningar på platser där jordskalv kan nå farliga nivåer och de bästa på att göra det är nog de som är fascinerade och intresserade av dem. Men oavsett vad. De som har upplevt ett riktigt kraftigt jordskalv håller nog med så vida de inte skrämdes vettlösa eller skadades. På Island skadas folk så gott som aldrig av skalven även när de är kraftiga. Den allmäna utbildningen och mediarapporteringen om försiktighetsåtgärder gällande skalv och vulkanutbrott är minst sagt omfattande. Och precis som jag så är många islänningar fascinerade av skalv men naturligtvis inte alla. En del hatar dem. Det är ju samma sak med åskan. Kan vara mycket farlig men det ändrar knappast på hur fascinerande åskväder kan vara.

Under det största söderlandsskalvet år 2000 på 6,6 som ägde rum den 21 juni så var det en del blandade känslor. Jag har aldrig varit så rädd men jag var minst sagt lika fascinerad. Särskilt efteråt. Det är bland det häftigaste jag har varit med om.
Ingen på Island skadades i detta skalv (förutom en del skärsår och liknande) men mycket slogs sönder och byggnader skadades, ibland så illa att de behövde rivas. Många på Island hade förberett sig genom att ta ned riskfyllda saker från väggar och flytta på hyllor och liknande som riskerade att kastas av och hamna på människor. Känsliga saker lade vi ner eller flyttade ut från väggar så inte väggen skulle kunna utdela en knuff i och med att väggar bågnar fram och tillbaka under skalv och därmed slår till saker som står för nära.
Knappast något ohyggligt. Snarare ett äventyr tycker jag

Oavsett vad. Som islänningarna säger. Skalven kommer alltid att fortsätta komma vare sig vi vill eller ej så bättre att vara fascinerad och uppsluppen över dem än rädd och bedrövad. Shake it baby

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Utgardaloki:

Om en TV rasslar av bänken vid en 2,8 så vete fanken vad huset var förankrat till. Berggrunden ger uppenbarligen den starkaste överföringen av energin så starkare kraft än förankring vid det är svårt att få såvida det inte uppstår någon form av resonans i jordskorpan där vågorna "fastnar" eller liknande. Så det kanske var det som hände(?).
Jag bodde hur som helst under några år i Islands mest jordskalvsdrabbade område där 3:or hände mycket ofta. Det är ett otroligt aktivt område och särskilt vid den tiden eftersom det stora söderlandsskalvet var i antågande så spänningarna var mycket stora i skorpan. Mitt hus stod på mjukare grund men en kompis hus var förankrat vid berggrunden och vid ett tillfälle fick han fånga TVn för den stöttes av TV-bänken. Takkronan, böcker och en och annan tavla rasade ner. Men det var också en 5:a på richter.

Jag tycker det är kul med jordskalv så det är därför jag undrar Intressant är det hur som helst.

Göteborg är en salig blandning av berggrund och lera och vad husen står på kan variera var hundrade meter. Lerans djup varierar också. Vissa hus står direkt på berg, andra är pålade ner till berggrunden och andra står bara på en mindre tallskog som är nerkörd i leran. Vill minnas att Gothia Tower är pålad ner till berggrunden medan det nybyggda SAS Radison på Lindholmen bara är står på träd och saknar fast förankring. På andra sidan en väg från Gothia Towers sticker det upp ett berg som delar av Liseberg är byggt på. Så det är inte så konstigt att upplevelsen av ett 2,8 skalv varierar så mycket. Vi har ju stackarna som bor nära Gamla Ullevi som är en relativt liten fotbollsarena för 16 500 pers. Det räckte med att klacken på ena kortsidan stod och hoppade för att husen 100 meter bort på andra sidan en väg och en kanal skulle börja gunga. När de byggde det nya Gamla Ullevi hade de glömt alla obyggnationerna de gjorde på Nya Ullevi (ja Gamla Ullevi är en nyare arena än Nya Ullevi because fuck logic) som även den fick husen att gunga när folk hoppade i takt med musiken. Bruce Springsteen lyckades knäcka en betongbalk under en konsert där. Så om ett gäng fotbollssuportrar kan få kristallkronorna att gunga så skulle det inte förvåna mig ett dugg om ett mindre jordskalv fick saker att trilla ner om det var på fel ställe i stan. Med rätt mängd lera och med rätt höjd på husen finns ju möjligheter till dubbel resonans.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Göteborg är en salig blandning av berggrund och lera och vad husen står på kan variera var hundrade meter. Lerans djup varierar också. Vissa hus står direkt på berg, andra är pålade ner till berggrunden och andra står bara på en mindre tallskog som är nerkörd i leran. Vill minnas att Gothia Tower är pålad ner till berggrunden medan det nybyggda SAS Radison på Lindholmen bara är står på träd och saknar fast förankring. På andra sidan en väg från Gothia Towers sticker det upp ett berg som delar av Liseberg är byggt på. Så det är inte så konstigt att upplevelsen av ett 2,8 skalv varierar så mycket. Vi har ju stackarna som bor nära Gamla Ullevi som är en relativt liten fotbollsarena för 16 500 pers. Det räckte med att klacken på ena kortsidan stod och hoppade för att husen 100 meter bort på andra sidan en väg och en kanal skulle börja gunga. När de byggde det nya Gamla Ullevi hade de glömt alla obyggnationerna de gjorde på Nya Ullevi (ja Gamla Ullevi är en nyare arena än Nya Ullevi because fuck logic) som även den fick husen att gunga när folk hoppade i takt med musiken. Bruce Springsteen lyckades knäcka en betongbalk under en konsert där. Så om ett gäng fotbollssuportrar kan få kristallkronorna att gunga så skulle det inte förvåna mig ett dugg om ett mindre jordskalv fick saker att trilla ner om det var på fel ställe i stan. Med rätt mängd lera och med rätt höjd på husen finns ju möjligheter till dubbel resonans.

Bra exempel. Du kan mycket väl ha rätt gällande resonansen i de tillfällen du beskrev. Det finns bland annat ett test där barn från många skolor ombads hoppa upp och ner tillsammans samtidigt och amplituden kunde uppmättas på richter. Resonans har påvisats vid många tillfällen ("skolexemplet" är inte ett direkt test av resonans dock), dels som kuriosa dels vetenskapligt. Bland annat i ett jädrans skojigt avsnitt av MythBusters där de fick en stor bro att börja svaja med en pytteliten doning som "hoppade" upp och ner i takt med brons svängningar.
Den värsta formen av skalvresonans som jag känner till är Mexico City-skalvet år 1985. Långt från epicentrum så ledde det till att delar av stan stod mer eller mindre oförstörda medan andra raserades totalt med några tiotals meters avstånd, allt beroende på underlaget och resonansen i förhållande till ovanliggande byggnader. Den resonansen orsakades av seismiska vågor som fastnade i lera i flodbädden som stora delar av stan är byggd på så på inget sätt fast grund men likförbannat... lerans svängningar synkade dels med skalvet som gav energin, dels med vissa byggnader och dessa antingen totalförstördes eller välte. Byggnader som inte resonerade klarade sig däremot långt mer oskadda.

Jag är hur som helst inte utbildad inom området. Bara jäkligt intressant.

Permalänk
Avstängd

Ett skämt? Jag märker inget av det här ändå bor jag mitt i Göteborg.

Kanske är västlänken som spökar eller någon bomb.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Har upplevt två jordbävningar på 5 och 5.7 på richterskalan. Skratar åt folk som är vettskrämda pga detta. Säkert att inte tanten eller grannen snarkar? Hahahahahhaa :!!!!!!

@El1min4tor Borde flytta till ett annat land då om du älskar naturfenomen som Kina, Grekland och Turkiet där är det ganska vanligt med stora jordbävningar.

PS
Här i stan sprängs det granater med jämna mellanrum som man är ganska van vid vibrationer

Funderade på om jag skulle skriva med att jag givetvis inte önskar någon kraftiga jordbävningar, orkaner eller övriga naturkatastrofer men att jag däremot kan tycka att svenska väderfenomen, som allt som oftast är ganska vänliga av sin natur, kan vara lite spännande. Exempelvis ett åskoväder kan vara riktigt mysigt, kraftigt snöfall kan vara otroligt vackert, norrsken är fantastiskt etc. I min bok så spelar en jordbävning i Sverige på runt en tvåa på richterskalan inom samma kategori - lite spännande men inte skadligt för någon (om man bortser från den dyra flaska champagne som tydligen föll i golvet hemma hos någon).

Skrev också naturfenomen och inte naturkatastrofer för att ytterligare förtydliga detta - jag ber om ursäkt om budskapet ej var tydligt nog och hoppas att du nu förstår vad jag menar.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

När jag var i tonåren (minns inte hur gammal exakt) så var det en jordbävning hemma i Timråtrakten, jag minns att jag låg i sängen och trodde någon på övervåningen höll på att stampa i golvet.

2 sekunder senare var det över och jag tänkte inte mer på det men sedan fick jag höra att folk hade fått panik och nästan skitit på sig.