Permalänk
Inaktiv

CPUn 90+ efter strömsparläge

Kom precis hem ifrån jobbet och sätter på datorn efter haft den i strömsparläge sen igår och tycker att spelet laggar och kollar temp på CPU å ser 98C!
Nyligen köpt nytt moderkort, cpu och minnen, de är en i7-5820k och ett gigabyte ga-x99 Gaming 5
Kör med cooler Master neptun 120XL.
Har prövat gjort om med kylpasta pga liknande hände för några dagar sen så tänkte att de blev fel första gången. Följer instruktioner som alla säger osv.

Men tycker de är jävligt konstigt att den är så jävla varm efter legat i strömsparläge liksom?
Datorn va inte sån förut vad jag kan komma ihåg.

Permalänk
Medlem

@anon30129

Möjligt att pumpen i CM Neptun inte fungerar. Känn på blocket och känn att den vibrerar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Santrik:

@linuxfreak3

Möjligt att pumpen i CM Neptun inte fungerar. Känn på blocket och känn att den vibrerar.

Tror tycker inte de är fallet. Till saken hör att när jag har den nere i 35-40 grader normalt så håller den säg där och går inte upp mkt alls om jag spelar eller använder datorn.
Den är liksom så här varm efter legat typ avstängd hela dagen å natten. Liksom de ligger ju typ 0 press på cpun i de läget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@linusfreak3

Jag bara gissar här, men hela situationen känns lite speciell.

Det känns som att CM Neptun 120XL har strul med uppvaknandet efter att datorn i sig går ur strömsparläget, styr CPU-fläktkontakten pumpen? Kanske är någe vajsing i BIOS med CPU_FAN efter hibernation med ditt moderkort...?