Lite frågor om drivrutiner och dylikt!

Permalänk
Medlem

Lite frågor om drivrutiner och dylikt!

Hej!
Jag undrar lite saker, tänkte uppgradera till windows 10, men har sett lite blandade uppfattningar om man bör uppgradera eller inte.
Här är några frågor:
1: Vissa säger att man bör stänga av automatiska uppdateringar, varför det?
2: jag har ett gtx 970 kort, kommer drivrutinerna fortfarande fungera utan problem?
3: jag tänkte uppdatera till windows 10, och sedan blåsa datorn så den blir som ny. Det är väll bara att göra i inställningar?
4: När jag uppdaterar vill jag bara få Windows på ssdn, måste jag dra ut min hdd under installationen?
Tacksam för snabba svar!

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Hej!
Jag undrar lite saker, tänkte uppgradera till windows 10, men har sett lite blandade uppfattningar om man bör uppgradera eller inte.
Här är några frågor:
1: Vissa säger att man bör stänga av automatiska uppdateringar, varför det?
2: jag har ett gtx 970 kort, kommer drivrutinerna fortfarande fungera utan problem?
3: jag tänkte uppdatera till windows 10, och sedan blåsa datorn så den blir som ny. Det är väll bara att göra i inställningar?
4: När jag uppdaterar vill jag bara få Windows på ssdn, måste jag dra ut min hdd under installationen?
Tacksam för snabba svar!

Uppgradera befintligt system först med Verktyget du laddar ner. Sedan efter det gör en clean install med ISO filen på ett USB minne

Du kan dra ur alla dina hårddiskar utom din SSD du vill ha Windows 10 på när du kör en clean install

Har ingen aning om NVIDIAS drivare funkar bra. Det gör iaf AMDs på Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Uppgradera befintligt system först med Verktyget du laddar ner. Sedan efter det gör en clean install med ISO filen på ett USB minne

Du kan dra ur alla dina hårddiskar utom din SSD du vill ha Windows 10 på när du kör en clean install

Har ingen aning om NVIDIAS drivare funkar bra. Det gör iaf AMDs på Win 10

Vänta lite här nu, måste jag alltså dra ner en iso fil, installera windows 10, med windows 8.1 kvar, och sedan göra en clean install via inställningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Inaktiv

1: Vissa säger att man bör stänga av automatiska uppdateringar, varför det?
Det är mest befängt, det var någon uppdatering som var lite stökig. Jag har alltid kört med automatiska uppdateringar på alla mina maskiner utan problem

2: jag har ett gtx 970 kort, kommer drivrutinerna fortfarande fungera utan problem?
Japp. Du kommer ha samma efter uppgraderingen. Passa på att uppgradera till Windows 10 versionen när du är klar

3: jag tänkte uppdatera till windows 10, och sedan blåsa datorn så den blir som ny. Det är väll bara att göra i inställningar?
Jajjemen, inga konstigheter, finns en factory reset knapp.

4: När jag uppdaterar vill jag bara få Windows på ssdn, måste jag dra ut min hdd under installationen?
nej, absolut inte. Installationen påverkar inte det alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Vänta lite här nu, måste jag alltså dra ner en iso fil, installera windows 10, med windows 8.1 kvar, och sedan göra en clean install via inställningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Vänta på uppgraderingen via windows update. Eller dra ner ISO filen och starta programmet som följer med och välj uppgradera befintligt system. Gör du en clean install på en gång kommer din CD Key inte funka till Windows 10. Måste konverteras till Windows 10 key det gör den när du installerar windows 10 via windows update eller via ISO filen uppgradera befintligt system

Permalänk
Medlem

Jaha, blir att vänta till windows update då
Är på landet, så har inte hunnit kolla, men har alla fått uppdateringen, eller måsta jag vänta ett tag kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Jaha, blir att vänta till windows update då
Är på landet, så har inte hunnit kolla, men har alla fått uppdateringen, eller måsta jag vänta ett tag kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är fortfarande folk som väntar på att få uppgradera. Då tar dom ner ISO filen och uppgraderar befintligt system först för att sippa vänta

Permalänk
Medlem

Jag väntade i två dagar sedan tog mitt tålamod slut, hade kanske behövt vänta i veckor innan Microsoft tyckte det var lämpligt att uppgradera min dator.

Skulle inte vilja jobba på Microsoft support vid såna här tillfällen, kan tänka mig många lyckas paja sina datorer ganska rejält, finns mycket som kan gå fel med uppgraderingen och många kanske inte ens har återställningsskivor och måste lämna in datorn på service.

Permalänk
Medlem

okej, orkar inte vänta längre (hihi)
Kan jag dra ner iso filen och sedan uppdatea datorn på en gång istället för att boota via iso filen?
det verkar som det om man kollar på den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=czJDZOLRTS0&feature=iv&src_vi... , men jag kan ha fel!
och hur lång tid tar det att ladda ner windows10?

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Inaktiv

Microsoft tvingar på dig alla uppdateringar

1: Vissa säger att man bör stänga av automatiska uppdateringar, varför det?
Det är mest befängt, det var någon uppdatering som var lite stökig. Jag har alltid kört med automatiska uppdateringar på alla mina maskiner utan problem
A: - Nu kan man inte längre välja vilka uppdateringar man vill ha och vilka man vill skippa. Det är inte alls bra. Man får allt som MS tycker att man ska ha oavsett om man vill eller ej.

2: jag har ett gtx 970 kort, kommer drivrutinerna fortfarande fungera utan problem?
Japp. Du kommer ha samma efter uppgraderingen. Passa på att uppgradera till Windows 10 versionen när du är klar
B: - MS skriver över mina grafikdrivrutiner som jag har tagit hem via GefForce Experience och påstår att de vet bättre än både mig själv och Nvidia vilka drivrutiner jag ska ha för mitt grafikkort.

Detta gäller många andra saker också där man inte längre kan välja. Man måste ta hem allt eller inte använda Windows 10. Jag tycker MS borde sluta vara så totalitära och låta oss användare själva välja vad vi vill ha och inte. De bör begränsa sina tvingade uppdateringar till kumulativa säkerhetsuppdateringar om de nu måste ha ett sånt system och låta oss välja själva på resten.

Det är också en tidsfråga innan man inte längre får några säkerhetsuppdateringar mm till äldre Windows och då blir man så småningom tvingad att uppgradera till Windows 10 om man vill ha någorlunda säker upplevelse för att inte tala om ny mjukvara som ev inte kommer fungera med äldre Windows framgent.

Gissar att alternativet blir Mac eller Linux på sikt om MS inte släpper på sitt tvingande sätt där valmöjligheterna minskar så mycket.

Sorry för "gnället" men tycker verkligen inte om att man inte längre får välja vad man vill ha för uppdateringar