Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Räcker 3 pass överskrivning?

Permalänk
Medlem

Räcker 3 pass överskrivning?

Har formaterat och kört 3 pass överskrivning i CCleaner. Har kört Recuva för att se om det kan återskapa data men det kunde inte hitta något. Bör jag köra andra program också?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Realistiskt, ja. Om resten av mänskligheten enas om att det är vårat yttersta mål att ta reda på vad du lagrat på din disk... jag lämnar inga garantier.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns något Gutmannpass som kör 35 överskrivningar, amerikanska DoD kör 7 pass när de ska rensa diskar. Får du dem efter dig så räcker det kanske inte, för alla andra är det nog rätt kört men som sagt, inga garantier.

Det enda sättet du kan vara 100% säker är att fysiskt ta sönder hårddisken.

Permalänk
Medlem

Vad har du som är så pass känsligt att du är rädd för att det kan återskapas?

Det finns program som kan återskapa data som skrivits över hundra och tusentals gånger, dock inget du hittar gratis på nätet. Så beroende på känsligheten på din information kan någon person eller myndighet återskapa den med största sannolikhet om misstankegraden är tillräckligt stor och det förefaller misstanke om brott.

Finns bara ett sätt att vara helt säker, avmagnitisera den och elda upp den eller upplös den i kungsvatten. (salpetersyra+saltsyra 1:3)

GL HF

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Orfi:

Det finns program som kan återskapa data som skrivits över hundra och tusentals gånger, dock inget du hittar gratis på nätet.

Nej det finns ingen mjukvara som klarar sånt, det räcker med en överskrivning så är det säkert mot mjukvarumetoder, efter ett par överskrivningar så är det i princip omöjligt oavsett metod att återställa data, men såvida man inte har nån av de stora spionorganisationerna med närmast obegränsade resurser och labb som ger sig på att återskapa räcker det med en överskrivning, det stoppar alla hemmapulare från att få ut nån vettig info från disken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ville bara hålla med mrqaffe. Efter en överskrivning så är det kört att återskapa något med mjukvara, det KANSKE kan gå med speciallabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Finns något Gutmannpass som kör 35 överskrivningar, amerikanska DoD kör 7 pass när de ska rensa diskar.

Den intresserade kan läsa Gutmanns papper där han skriver om detta. Gutmann själv skriver för övrigt i epilogen att metoden med 35 överskrivningar är onödig, och att hans metod är utvecklad för diskar som sedan länge är utdöda nu.

En överskrivning räcker hur som helst väldigt långt, jag har aldrig hört talas om någon som återskapat överskriven data från en modern disk. Det svåra är istället att se till att all data verkligen skrivs över, det är lätt hänt att något missas om man inte använder ett program som är gjort för att verkligen skriva över hela disken.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Då var ju 3 överskrivningar lite onödigt men bra att jag gjorde det ändå.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det finns ingen mjukvara som klarar sånt, det räcker med en överskrivning så är det säkert mot mjukvarumetoder, efter ett par överskrivningar så är det i princip omöjligt oavsett metod att återställa data, men såvida man inte har nån av de stora spionorganisationerna med närmast obegränsade resurser och labb som ger sig på att återskapa räcker det med en överskrivning, det stoppar alla hemmapulare från att få ut nån vettig info från disken.

Det räcker med att i stort sett tömma papperskorgen så stoppar du 90% av alla "hemmapulare" du refererar till.
Formaterar du en gång stoppar du inte ett skit, du måste skriva över varenda liten del av disken, missar du minsta bit kan något återskapas med det simplaste gratisprogrammet. Sen finns det nisch-program som hävdar att de klarar av mer, bara googla.

Ett par överskrivningar så är det närmast omöjligt med vanlig mjukvara enligt min privata erfarenhet ja det stämmer nog bra. Dessa program hittar man överallt helt gratis. Men mjukvarumetoder? Allt är mjukvara i min mening, även det du hävdar dom gör i lab.

Men att det inte finns? Klart det finns. Skulle vara helt omöjligt för polis eller säkerhetsorgan annars då vilken idiot som helst kan formatera datorn och använda Eraser eller DBAN. Sen finns det företag som tar allt från hundralappar till hundratusentals kronor betalt för att återskapa data, om det var omöjligt skulle dessa företag inte finnas över hela världen.
IBM har t.e.x en hel avdelning tillägnad detta.

Så du kan väl höra till dom som säger att det inte går.
Jag hör till dom som säger att jag tror det går. Jag har inget vetenskapligt stöd för det förstås och en överskrivning kanske räcker gott men skulle inte med gott samvete ge någon rådet om det, då jag inte kan veta. Det finns definitivt smarta människor där ute så inget förvånar mig längre.

I min värld om en vanlig formatering inte räcker och du har något att dölja, varför chansa vad vi dagdrivare tycker eller har läst oss till på nätet? Tänk om det vi läst är fel? Tänk om någon som skrivit en avhandling om det har fel? Ta det säkra före det osäkra och smält ner skiten och köp nytt om du har något att dölja.

Har du inte något att dölja, formatera hårddisken som alla andra för det fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Men att det inte finns? Klart det finns. Skulle vara helt omöjligt för polis eller säkerhetsorgan annars då vilken idiot som helst kan formatera datorn och använda Eraser eller DBAN. Sen finns det företag som tar allt från hundralappar till hundratusentals kronor betalt för att återskapa data, om det var omöjligt skulle dessa företag inte finnas över hela världen.
IBM har t.e.x en hel avdelning tillägnad detta.

Ibas, förmodligen världens största företag inom dataräddning, säger dock detta i Sweclockers artikel:

Citat:

Ibas slåss dagligen mot påståendet att en hårddisk behöver skrivas över flera gånger innan den är fullkomligt raderad. Detta är enligt företaget en kvarleva från äldre tider då det var svårt försäkra sig om att alla områden blev överskrivna på hårddisken vid en körning. Med dagens hårddiskar och mjukvara är inte detta längre ett problem, och förutsatt att samtliga områden har skrivits till så är det omöjligt att utvinna datan ur enheten igen.

Företag som sysslar med sånt återskapar data som antingen "tappats bort", t.ex. genom formatering där filtabellen skrivits över men datan finns kvar, eller data från skadad hårdvara. Mig veterligen så har inget företag någonsin lyckats återskapa överskriven data på en modern hårddisk (de skulle nog skryta rätt rejält med det i så fall). Men det är väl förvisso inte bevisat att det är omöjligt att återskapa överskriven data, även om forskningen verkar peka på det, så det enda säkra är väl som du säger att smälta ner disken om det är så hemligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Orfi:

Det räcker med att i stort sett tömma papperskorgen så stoppar du 90% av alla "hemmapulare" du refererar till.
Formaterar du en gång stoppar du inte ett skit, du måste skriva över varenda liten del av disken, missar du minsta bit kan något återskapas med det simplaste gratisprogrammet. Sen finns det nisch-program som hävdar att de klarar av mer, bara googla.

Ett par överskrivningar så är det närmast omöjligt med vanlig mjukvara enligt min privata erfarenhet ja det stämmer nog bra. Dessa program hittar man överallt helt gratis. Men mjukvarumetoder? Allt är mjukvara i min mening, även det du hävdar dom gör i lab.

Men att det inte finns? Klart det finns. Skulle vara helt omöjligt för polis eller säkerhetsorgan annars då vilken idiot som helst kan formatera datorn och använda Eraser eller DBAN. Sen finns det företag som tar allt från hundralappar till hundratusentals kronor betalt för att återskapa data, om det var omöjligt skulle dessa företag inte finnas över hela världen.
IBM har t.e.x en hel avdelning tillägnad detta.

Så du kan väl höra till dom som säger att det inte går.
Jag hör till dom som säger att jag tror det går. Jag har inget vetenskapligt stöd för det förstås och en överskrivning kanske räcker gott men skulle inte med gott samvete ge någon rådet om det, då jag inte kan veta. Det finns definitivt smarta människor där ute så inget förvånar mig längre.

I min värld om en vanlig formatering inte räcker och du har något att dölja, varför chansa vad vi dagdrivare tycker eller har läst oss till på nätet? Tänk om det vi läst är fel? Tänk om någon som skrivit en avhandling om det har fel? Ta det säkra före det osäkra och smält ner skiten och köp nytt om du har något att dölja.

Har du inte något att dölja, formatera hårddisken som alla andra för det fungerar utmärkt.

En formatering raderar bara innehållsförteckningen på disken, att skriva över den är nått annat och har man gjort det kan man inte läsa ut data utan att manipulera hårdvaran, det går att plocka ut "gammal data" till en viss grad men det är ju inget som är särskilt lätt, enkelt eller billigt att göra.
Det finns ingen som hittills har visat upp en mjukvara som ensam utan hårdvara klarar att återskapa data som verkligen har skrivits över, men det går delvis att utläsa den om man har de resurserna men det är få som har det och vill lägga ner det arbete som krävs.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gutmann_method

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ibas, förmodligen världens största företag inom dataräddning, säger dock detta i Sweclockers artikel:
Företag som sysslar med sånt återskapar data som antingen "tappats bort", t.ex. genom formatering där filtabellen skrivits över men datan finns kvar, eller data från skadad hårdvara. Mig veterligen så har inget företag någonsin lyckats återskapa överskriven data på en modern hårddisk (de skulle nog skryta rätt rejält med det i så fall). Men det är väl förvisso inte bevisat att det är omöjligt att återskapa överskriven data, även om forskningen verkar peka på det, så det enda säkra är väl som du säger att smälta ner disken om det är så hemligt.

Förmodligen har dom rätt, dom vet säkerligen vad dom sysslar med. (och tack för länken till artikeln, något jag helt missat SweC lagt upp men var en trevlig läsning )
Jag vill ju tro att det går men får helt enkelt se mig överbevisad då jag inte heller finner något bevis för att det går, mest vilda obevisade teorier.

<tips hat>

@ mrqaffe

Tjo!

Menade bara att all hårdvara drivs av mjukvara, kanske inte var tydlig nog där.
Sen är det stor skillnad på gratisprogrammen vi ser på nätet och de program som körs i labben som i sin tur styr hårdvaran som kanske då gör själva jobbet. Men inte här för att ordmärka, så jag kapitulerar gladeligen