Disk Overloaded uTorrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

håller med dig för att mekaniska diskar läste jag om klarar 15MB/s i skriv hastighet, kvittar om man har 7200rpm disk så går det inte fortare. där imot ssd klarar mera än mekaniska. jag har till och med testat själv haft 1000/100Mbits lina vid efter 50MB/s så orkar mina 7200rpm diskar inte med. men om jag kör 3-4 st torrents till min ssd går det bättre upp till 100MB/S så detta är bekräftat. kvittade hur jag än ställde utorrent med inställningar ville inte mina diskar vara med alls. mera slitage blir det också

denna ssd skulle lätt klara högre än 1000/1000 fiber lina

http://www.inet.se/produkt/4305073/ssd-1-2tb-intel-750-pcie

Mekaniska idag klarar lätt 150MB/s SEKVENTIELLT, till om med mina externa USB3 diskar bänkar på 145MB/s write och 155MB/s read.
Laddar du dock ner en torrent som innehåller en massa småfiler (ser allt under 100MB som småfiler) så kan en mekanisk disk gå på knäna redan vid 10MB/s eftersom det då först och främst handlar om random write och inte sequential.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelegrino:

Hej, kul med personangrepp 7 månader efter post men det är lugnt. Vad skulle jag tjäna på att ljuga? Jag satt på 1000/1000 lina när jag postade och hade inga problem att tanka ner filer, dvs overload som TS hade. 1000 mbit/s motsvarar 125 mb/s om man skulle maxa linan vilket man absolut aldrig är i närheten att göra. Dock har min HDD en maxskrivhastighet på 156 mb/s vilket är högre (se http://www.seagate.com/files/staticfiles/docs/pdf/datasheet/d....

Dvs jag ljuger definitivt inte. Sen om jag skulle ha fel så innebär det inte heller att jag ljuger, jag sa att bara att jag aldrig lyckats ladda ner snabbare än vad hårddisken kan skriva. Håll dig borta härifrån om du ska hoppa på folk.

för övrigt: http://www.tomshardware.com/charts/hdd-charts-2013/-05-Write-...

wow, du har så fel alltså..... en mekanisk disks teoretiska max hastighet har absolut ingenting att göra när det gäller torrents, då torrents skriver random små filer, och en mekanisk disk klarar knappt 40mb/sec då (om du har en riktigt bra disk, typ WD black eller raptor)
du tror väl inte att en mekanisk disk kan skriva 125mb/sec på torrents? den hastigheten kan du endast få om du tankar ner något från webben, alltså HTTP eller FTP nerladdning, där det bara är 1 stor fil, då kanske du kan maxa en mekanisk disk, men INTE torrents.
Lär dig hur torrents fungerar...
Skriv inte massa snack du inte har en aning om.....
min WD black klarar inte ens 250mbit lina när det gäller torrents, den börjar throttla redan vid 34mb/sec (trots att max hastigheten ligger på runt 150mb/sec) (har 500mbit lina nu, och måste skaffa en SSD för att kunna utnyttja hastigheten ordentligt i torrents)
Så om du påstår att en 1000/1000 lina kan uppnå 125mb/sec på mekanisk disk på torrents är RENT BS.
Det är inget "påhopp" som du påstår, jag rättar bara felet du skrivit.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

wow, du har så fel alltså..... en mekanisk disks teoretiska max hastighet har absolut ingenting att göra när det gäller torrents, då torrents skriver random små filer, och en mekanisk disk klarar knappt 40mb/sec då (om du har en riktigt bra disk, typ WD black eller raptor)
du tror väl inte att en mekanisk disk kan skriva 125mb/sec på torrents? den hastigheten kan du endast få om du tankar ner något från webben, alltså HTTP eller FTP nerladdning, där det bara är 1 stor fil, då kanske du kan maxa en mekanisk disk, men INTE torrents.
Lär dig hur torrents fungerar...
Skriv inte massa snack du inte har en aning om.....
min WD black klarar inte ens 250mbit lina när det gäller torrents, den börjar throttla redan vid 34mb/sec (trots att max hastigheten ligger på runt 150mb/sec) (har 500mbit lina nu, och måste skaffa en SSD för att kunna utnyttja hastigheten ordentligt i torrents)
Så om du påstår att en 1000/1000 lina kan uppnå 125mb/sec på mekanisk disk på torrents är RENT BS.
Det är inget "påhopp" som du påstår, jag rättar bara felet du skrivit.

Jag påstod aldrig att de kunde uppnå 125 mb/s på en mekanisk disk, jag sa att det var maxhastigheten på en 1000 lina (1000/8 = 125). Jag sa även att jag aldrig överbelastat min HDD, om det är för att det finns för lite seeders så må det vara så men det är knappast fel info.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

wow, du har så fel alltså..... en mekanisk disks teoretiska max hastighet har absolut ingenting att göra när det gäller torrents, då torrents skriver random små filer, och en mekanisk disk klarar knappt 40mb/sec då (om du har en riktigt bra disk, typ WD black eller raptor)
du tror väl inte att en mekanisk disk kan skriva 125mb/sec på torrents? den hastigheten kan du endast få om du tankar ner något från webben, alltså HTTP eller FTP nerladdning, där det bara är 1 stor fil, då kanske du kan maxa en mekanisk disk, men INTE torrents.
Lär dig hur torrents fungerar...
Skriv inte massa snack du inte har en aning om.....
min WD black klarar inte ens 250mbit lina när det gäller torrents, den börjar throttla redan vid 34mb/sec (trots att max hastigheten ligger på runt 150mb/sec) (har 500mbit lina nu, och måste skaffa en SSD för att kunna utnyttja hastigheten ordentligt i torrents)
Så om du påstår att en 1000/1000 lina kan uppnå 125mb/sec på mekanisk disk på torrents är RENT BS.
Det är inget "påhopp" som du påstår, jag rättar bara felet du skrivit.

"cacha" du torrenten innan den skrivs till hårddisken så skall det gå fint med en mekaniskdisk, detta förutsätter att du har en tillräckligt stor cache inställt. Dvs För hårddisken blir det som att skriva en stor fil, medans de små filerna skrivs mot cachen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

"cacha" du torrenten innan den skrivs till hårddisken så skall det gå fint med en mekaniskdisk, detta förutsätter att du har en tillräckligt stor cache inställt. Dvs För hårddisken blir det som att skriva en stor fil, medans de små filerna skrivs mot cachen.

@Blazin87

Hmm.
Har följt denna diskussion och jag tror faktiskt ni båda två har rätt på sitt sätt.

Om vi antar bra cache storlek och bra cache hantering så är det full möjligt för dagens snabbaste mekaniska HDD, som trots allt skriver över 125MB/s (upp till 200MB/s tom) seq, utan problem att hänga med utan att överlastas. Den får jobba hårt, ja, men de ska klara det.

Dock hänger det på flera saker. Torrent:ens block måste vara större storlek (är de små kB stora så går det inte, men 2MB eller så då bör det gå). Du måste ha för-allkolera filer på, så att du just får allt lagrat sekventiellt, och nog med ledig plats för att det inte ska bli fragmenterat. Torrentprogrammet måste vara effektiv på att hantera det (glöm modern uTorrent iaf) och du kan inte ha flera nerladdningar/seedningar på gång samtidigt. Du kan inte ha disken som systemdisk heller, utan endast dedikerad till detta (eller iaf inget annat som jobbar mot den samtidigt).

Med alla dessa förutsättningar så bör det vara fullt möjligt att få en 7200 RPM snabb, modern HDD att klara detta. Men äldre 1TB och mindre lär ha svårt om ens omöjligt att klara det, då de inte kan skriva 100MB/s utom i bästa 100% sekventiella fall och bara i yttre spåren. Men diskarna har blivit bättre.

Personligen hade jag hellre kopplat in en gammal SSD med Intels Smart Reponse cache till HDDn. Är ett bra sätt att köra slut gamla Vertex 3 60GB eller liknande. Eller direkt på en större SSD, men du får ju tänka på att du sliter på disken, så den kommer att få lite kortare livslängd (om man inte storladdar så ska det inte vara så farligt dock).