Är Windows 10 bara i ett år?

Permalänk
Medlem

Är Windows 10 bara i ett år?

Tjena! Har läst att windows 10 bara ett år, men har också läst att det är för alltid. Vilket stämmer?

Edit: Kanske bara läste fel, kanske man har ett år på sig?

Permalänk
Medlem

Erbjudandet att uppgradera till 10 gratis från 8 och 7 varar i ett år. När man uppgraderat så har man 10 så länge man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Erbjudandet att uppgradera till 10 gratis från 8 och 7 varar i ett år. När man uppgraderat så har man 10 så länge man vill.

Tack!

Permalänk
Medlem

Inte så länge man vill precis, men under datorns livslängd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CeciliaB:

Inte så länge man vill precis, men under datorns livslängd.

Nja, det stämmer inte. Du har Windows 10 så länge det supportas av MS, samt att du kan flytta det till en ny dator när du så önskar (Om det inte är OEM).

Permalänk
Medlem

Tänk dig det som ett vanligt erbjudande under begränsad tid hos Ica, fast istället för billigare är det helt gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Nja, det stämmer inte. Du har Windows 10 så länge det supportas av MS, samt att du kan flytta det till en ny dator när du så önskar (Om det inte är OEM).

Stämmer inte, alla licenser som uppgraderas blir låsta till hårdvaran som sitter i vid uppgraderingstillfället.
Har varit några trådar om det.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Stämmer inte, alla licenser som uppgraderas blir låsta till hårdvaran som sitter i vid uppgraderingstillfället.
Har varit några trådar om det.

Fast vissa säger att man kan ringa Microsofts kundtjänst så hjälper de med den biten. Andra säger att man (detta året) kan installera Win 7/8.1 och sedan uppgradera på nytt för att låsa till ny hårdvara. Jag har en gång lyckts ringa Microsoft och be dem göra om min OEM till Retail som man kan installera på vilken hårdvara som helst vilket fungerade, tror det var en Win7 nyckel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Mocka
@lowngcawt

Ingen vet exakt vad som gäller "än", inte ens MS själva verkar det som.
Det stämmer att alla uppgraderingar blir en "OEM låsning" till hårdvaran, oavsett tidigare licens, rent tekniskt sett just nu. Men gällande om man med Retail ska kunna byta hårdvara även i framtiden (och hur) är det fortfarande osäkra budskap.

Det finns en sak som dock säger att det "måste" gå att byta Retail, och detta är i Licensavtalet EULA, i punkt 4-b, för Windows 10.

Retail är ju fristående programvara, och just: "eller om du uppgraderade programvaran som du införskaffade som fristående programvara","kan du överföra programvaran till en annan enhet som tillhör dig." Detta faller väldigt väl in på hur en Windows 7/8 Retail blir till Windows 10. (Tackar @snajk för denna info).

Sen kommer frågan... hur?
Där vet nog ingen svaret säkert, och det är här problemen har uppstått.
Vi får väl ge det någon månad eller 2, tills teknikerna och advokaterna har klurat ut detta. Tyvärr tycker jag fortfarande att Windows 10 släpptes lite för tidigt.

Permalänk
Medlem

Min 8 pro licens var retail blir galen om den blir windows 10 OEM GRRRRR!!!!!!

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CeciliaB:

Inte så länge man vill precis, men under datorns livslängd.

Även om det är OEM så får du flytta över den, och aktivera den på en ny dator genom att kontakta Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Min 8 pro licens var retail blir galen om den blir windows 10 OEM GRRRRR!!!!!!

Retail blir retail

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fast vissa säger att man kan ringa Microsofts kundtjänst så hjälper de med den biten. Andra säger att man (detta året) kan installera Win 7/8.1 och sedan uppgradera på nytt för att låsa till ny hårdvara. Jag har en gång lyckts ringa Microsoft och be dem göra om min OEM till Retail som man kan installera på vilken hårdvara som helst vilket fungerade, tror det var en Win7 nyckel.

Jag fick göra en liknande grej när 12år gamla office2003 inte gick att verifiera då det använts på 3installationer vid dator uppgradering. Webverifiering via nätet gick inte då jag bara fick meddelandet att produkten ej supportades längre, men gick fin fint att ringa deras automatiska tjänst och knappa in en kod för att få en ny kod tillbaka.

Kanske inte samma förfarande med OS men gissar att det blir liknande vid uppgradering.

Permalänk
Avstängd

Jo, jag vet.
Vi kan kolla på denna posten.
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

?. If I change my mind and want Windows 8.1 back. Will I be able to re-format the drive and use my existing Windows 8.1 DVD (and key) to make a clean install of Windows 8.1 on my computer?

Svar: Anish A Kumar (MS)
Yes, the product key for Windows 8.1 will be valid and you can perform a clean install and go back to Windows 8.1."

Sedan angående. Om det är så att du låses till hårdvaran, så är det så att nej, det gör du inte.

Din licens, låses inte. Men din installation gör det? Vad menas med det? Jo, du har licens att köra Windows 10. Men du måste då börja om på den nya datorn med Windows 7/8 och sedan uppgradera igen. Detta kommer även att funkar efter erbjudandet tar slut om ett år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Även om det är OEM så får du flytta över den, och aktivera den på en ny dator genom att kontakta Microsoft.

Nej, det får du inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Jag fick göra en liknande grej när 12år gamla office2003 inte gick att verifiera då det använts på 3installationer vid dator uppgradering. Webverifiering via nätet gick inte då jag bara fick meddelandet att produkten ej supportades längre, men gick fin fint att ringa deras automatiska tjänst och knappa in en kod för att få en ny kod tillbaka.

Kanske inte samma förfarande med OS men gissar att det blir liknande vid uppgradering.

Exakt samma förfarande när jag ändrade hårdvara förut med 8.1 retail. Med största sannolikhet blir det något liknande nu.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Nej, det får du inte alls.

Inte enligt licensavtalet nej. Men när jag kontaktade Microsoft-supporten och pratade med dem så var det inga problem iallafall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Inte enligt licensavtalet nej. Men när jag kontaktade Microsoft-supporten och pratade med dem så var det inga problem iallafall.

Det är för att du tänker lite fel, kring OEM. Du tänker på Windows 8 eller hur?
Grejen är den att det har aldrig sålts några Windows 8 OEM boxar, till kunder.
De har felaktigt märkts så. En äkta OEM är en Windows som kom förinstallerat med din dator, så som en bärbar, eller en HP dator från elgiganten. Om du har kunna flytta en sådan licens till en annan dator, är det bara att gratulera. För det ska MS inte godkänna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Det är för att du tänker lite fel, kring OEM. Du tänker på Windows 8 eller hur?
Grejen är den att det har aldrig sålts några Windows 8 OEM boxar, till kunder.
De har felaktigt märkts så. En äkta OEM är en Windows som kom förinstallerat med din dator, så som en bärbar, eller en HP dator från elgiganten. Om du har kunna flytta en sådan licens till en annan dator, är det bara att gratulera. För det ska MS inte godkänna.

Du syftar på sk "System Builder" versionen eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Det skulle vara intressant att se källan på de saker du förklarar där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ldarax:

Det skulle vara intressant att se källan på de saker du förklarar där.

Det mesta står. Är källan en post i forumet. Så står användaren där.
Eller är det något specifikt du undrar över, där jag är källan?

Edit: Jag hittade en massa, från MS har adderat det som sista punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Inte enligt licensavtalet nej. Men när jag kontaktade Microsoft-supporten och pratade med dem så var det inga problem iallafall.

Fått en känsla ibland, att det skiljer på vad man FÅR och vad man KAN göra med OEM...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Suck. Ännu en tråd där folk börjar spekulera om hur det blir med licenserna efter uppgradering.

Din windows 10 licens ärver din windows7/8 licens man hade innan. Vad är det som är så svårt att förstå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Mocka
@lowngcawt

Ingen vet exakt vad som gäller "än", inte ens MS själva verkar det som.
Det stämmer att alla uppgraderingar blir en "OEM låsning" till hårdvaran, oavsett tidigare licens, rent tekniskt sett just nu. Men gällande om man med Retail ska kunna byta hårdvara även i framtiden (och hur) är det fortfarande osäkra budskap.

Det finns en sak som dock säger att det "måste" gå att byta Retail, och detta är i Licensavtalet EULA, i punkt 4-b, för Windows 10.

Retail är ju fristående programvara, och just: "eller om du uppgraderade programvaran som du införskaffade som fristående programvara","kan du överföra programvaran till en annan enhet som tillhör dig." Detta faller väldigt väl in på hur en Windows 7/8 Retail blir till Windows 10. (Tackar @snajk för denna info).

Sen kommer frågan... hur?
Där vet nog ingen svaret säkert, och det är här problemen har uppstått.
Vi får väl ge det någon månad eller 2, tills teknikerna och advokaterna har klurat ut detta. Tyvärr tycker jag fortfarande att Windows 10 släpptes lite för tidigt.

Jag har Win7 retail och fick höra på annat håll att en snubbe gjorde exakt jag vill göra dvs göra en hårdvaruppgradering och göra en clean install av Win10 och aktiveringen fungerade utan problem.

Skrivet av willienelpson:

Jag fick göra en liknande grej när 12år gamla office2003 inte gick att verifiera då det använts på 3installationer vid dator uppgradering. Webverifiering via nätet gick inte då jag bara fick meddelandet att produkten ej supportades längre, men gick fin fint att ringa deras automatiska tjänst och knappa in en kod för att få en ny kod tillbaka.

Kanske inte samma förfarande med OS men gissar att det blir liknande vid uppgradering.

Har man retail borde det lösa sig men måste säga att Microsofts kundtjänst är mycket hjälpsamma.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lowngcawt:

Stämmer inte, alla licenser som uppgraderas blir låsta till hårdvaran som sitter i vid uppgraderingstillfället.
Har varit några trådar om det.

Nej, det är inte licensen som blir låst till hårdvaran. Det är installationen.
Vad är skillnaden? Jo, din licens säger att du får köra Window 7/8, eller Windows 10. Om du har en retail licens. Även efter uppgraderingen. Men_ du kan inte installera rent på ny hårdvara om du inte först börjar med Windows 7/8 igen. Samt uppgraderar från det. Detta gäller för all framtid att det är så. Dvs, ja, du kan flytta Windows 10 till ny hårdvara när du känner för det, i framtiden.

Skrivet av Paddanx:

@Mocka
@lowngcawt

Ingen vet exakt vad som gäller "än", inte ens MS själva verkar det som.
Det stämmer att alla uppgraderingar blir en "OEM låsning" till hårdvaran, oavsett tidigare licens, rent tekniskt sett just nu. Men gällande om man med Retail ska kunna byta hårdvara även i framtiden (och hur) är det fortfarande osäkra budskap.

Sen kommer frågan... hur?

Jo det vet man, se ovan. Du installerar ditt gamla Windows 8, med din gamla windows 8 nyckel. och uppgraderar den.

Skrivet av fermia:

Min 8 pro licens var retail blir galen om den blir windows 10 OEM GRRRRR!!!!!!

Det blir den inte. Du kan vara lugn.

Skrivet av Paddanx:

Du syftar på sk "System Builder" versionen eller?

System Builder = OEM. Sedan att Windows 8 såldes under namnet "OEM", vilket var fel, det är en annan sak. Alla sålda (till kund) Windows 8 licenser, är "retail" samt flyttbara.

Skrivet av FabriciusRex:

Suck. Ännu en tråd där folk börjar spekulera om hur det blir med licenserna efter uppgradering.
Din windows 10 licens ärver din windows7/8 licens man hade innan. Vad är det som är så svårt att förstå?

Som du ser har många frågor kring detta. Det bara är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag har Win7 retail och fick höra på annat håll att en snubbe gjorde exakt jag vill göra dvs göra en hårdvaruppgradering och göra en clean install av Win10 och aktiveringen fungerade utan problem.

Vad för hårdvaruuppgradering?
Det som jag har sett är att det är låst till moderkortet så byta hårddisk och annat skulle inte påverka en automatiska aktiveringen av Windows 10.

Permalänk

MS blåser kunderna med windows 10, tvingar på dig nånting som du kanske inte gillar och INTE får ta bort det.. sug MS.. Fängelse

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk

Så vad jag har förstått det från MS och från andra forum så är det detta,

1. Din 7/8 nyckel finns kvar även om du uppgraderar.
2. Din uppgradering till Win10 är låst till ditt moderkort.
3. Du kan bara uppgradera win7/8 till Win10 från 29 Juli 2015 till 29 Juli 2016.

Det är inte 100% att jag har rätt, men som sagt, ingen vet hur exakt det kommer att fungera, inte ens Microsoft (eller så vägrar dem berätta).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jo det vet man, se ovan. Du installerar ditt gamla Windows 8, med din gamla windows 8 nyckel. och uppgraderar den.

Tills jag får bekräftelse på exakt hur, exakta kraven, och allt detta från en officiell Microsoft källa (inget forum, ingen halvupplyst support, ingen vän till en vän - ingen hörsägen) så tror jag inte ett enda skit på något av detta. Detta gäller speciellt vad som sker efter 29:e juli 2016. Det ska gå... enligt licensavtalet. Något MS egen support inte ens visste om. Men ingen info har svart på vitt visat hur, eller vad som verkligen sker efter detta datum.

Om du på fullast allvar tror:
- att du kan uppgradera en ny maskin om 1,5 år, med en redan aktiverad licens på Retail.

...utan att få ett officiellt svart från Microsoft om detta, svart på vitt, utan luddiga "om, hit och dit". Då sväljer du verkligen saker utan ordentliga källor.
Jag gör det iaf inte. Där är för mycket blandade info från tveksamma källor för att veta något just nu.

Annars kan du vänligen länka denna källa, så rättar jag mig. (och ett hopkok av trådar på ett forum är INTE en källa, det är hörsägen)

Skrivet av lolight:

System Builder = OEM. Sedan att Windows 8 såldes under namnet "OEM", vilket var fel, det är en annan sak. Alla sålda (till kund) Windows 8 licenser, är "retail" samt flyttbara.

Rätta till det då. För "felet" finns fortfarande...
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s232022871&o=produkt_pr...

Allt från uppgraderings versioner till OEM.
Dessutom har hittills äkta retail både 32/64 bitars nyckel, iaf har samtliga äkta retail jag köpt haft detta. Men de kanske har ändrat det också? (frågar ärligt)