Är Windows 10 bara i ett år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Vad för hårdvaruuppgradering?
Det som jag har sett är att det är låst till moderkortet så byta hårddisk och annat skulle inte påverka en automatiska aktiveringen av Windows 10.

CPU, moderkort, RAM vad jag minns.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Tills jag får bekräftelse på exakt hur, exakta kraven, och allt detta från en officiell Microsoft källa (inget forum, ingen halvupplyst support, ingen vän till en vän - ingen hörsägen) så tror jag inte ett enda skit på något av detta. Detta gäller speciellt vad som sker efter 29:e juli 2016.Det ska gå... enligt licensavtalet. Något MS egen support inte ens visste om. Men ingen info har svart på vitt visat hur, eller vad som verkligen sker efter detta datum.

Jag kan bara länka till min post #15596152
http://answers.microsoft.com/en-us/profile/6303d043-dd16-4238...
Anish A Kumar, verkar vara så nära MS man kan komma. Men du har rätt, att det är inte något officiellt svar på frågan. Samt han sa inget om det kommer att vara så även långt in i framtiden. Det stämmer. Att MS skulle göra om alla licenser till OEM, tycker jag dock inte verkar troligt. Det skulle bli ett ramaskrik.

Citat:

Om du på fullast allvar tror:
- att du kan uppgradera en ny maskin om 1,5 år, med en redan aktiverad licens på Retail.
...utan att få ett officiellt svart från Microsoft om detta, svart på vitt, utan luddiga "om, hit och dit". Då sväljer du verkligen saker utan ordentliga källor.
Jag gör det iaf inte. Där är för mycket blandade info från tveksamma källor för att veta något just nu.

Då MS har sagt att OEM = OEM och retail = retail. Så tycker man att det borde gälla. Dvs ingen låsning till hårdvaran. Det skulle ju ge att allt blev OEM.
Jag tycker att det har klarnat betydligt. Det vi inte vet, är om din Windows 8 nyckel kommer att fungera på en Windows 10 ISO i framtiden, på en helt ny och ren maskin.
Det var så att Windows 8.1 ISO inte tog Windows 8.0 nycklar först. Men sen ändrade de det. Så man kunde installera direkt med en Windows 8.1 DVD på sin dator. Kanske kan det bli så i framtiden med Windows 10 också. Dock inte nu. Nu får du börja om med din gamla nyckel och gamla Windows 8 skiva.

Citat:

Annars kan du vänligen länka denna källa, så rättar jag mig. (och ett hopkok av trådar på ett forum är INTE en källa, det är hörsägen)

Ja, källan och länken har du ovan.

Citat:

Rätta till det då. För "felet" finns fortfarande...
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s232022871&o=produkt_pr...

Förr var det så att Windows 7 OEM såldes av butiker. Och det knöt sig till hårdvaran på din maskin. Med Windows 8, ändrade de det. Så inget Windows 8 licens, du kunde köpa band sig någonsin till hårdvaran. Dock hade de två versioner som såldes av Windows 8. Nämligen "Windows 8 retail", samt "Windows 8 OEM". Nu fattade ingen något alls. Utan folk tror fortfarande att "Windows 8 OEM" är låst till datorn. Så är inte fallet. Den är lika flyttbara som den andra. Det enda som skiljer förutom priset, var att OEM saknade telefonsupport. Hur butiker väljer att namnge sina produkter kan inte jag påverka. Tydligen inte MS heller. Eftersom det gick snett... Därför har MS nu ändra det hela till "Pre installed" samt "Boxed license" med Windows 10.

Citat:

Allt från uppgraderings versioner till OEM.
Dessutom har hittills äkta retail både 32/64 bitars nyckel, iaf har samtliga äkta retail jag köpt haft detta. Men de kanske har ändrat det också? (frågar ärligt)

Fatta inte vad du frågar. Förtydliga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frejoh466:

Så vad jag har förstått det från MS och från andra forum så är det detta,

1. Din 7/8 nyckel finns kvar även om du uppgraderar.
2. Din uppgradering till Win10 är låst till ditt moderkort.
3. Du kan bara uppgradera win7/8 till Win10 från 29 Juli 2015 till 29 Juli 2016.

Det är inte 100% att jag har rätt, men som sagt, ingen vet hur exakt det kommer att fungera, inte ens Microsoft (eller så vägrar dem berätta).

1. Ja, enligt vad de säger på MS forum.
2. Nja, din installation är det. Inte din Windows 10 licens. Som det verkar.
3. Nja, du kan bara uppgradera gratis under denna perioden. Sen kan du nog köpa dig en uppgraderings skiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Retail blir retail

Trevligt att höra

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av lolight:

1. Ja, enligt vad de säger på MS forum.
2. Nja, din installation är det. Inte din Windows 10 licens. Som det verkar.
3. Nja, du kan bara uppgradera gratis under denna perioden. Sen kan du nog köpa dig en uppgraderings skiva.

2. Jag är inte 100% på licens nyckeln, men just nu måste man uppgradera från win 7/8 till win 10 då en nyinstallation av win 10 inte g¨åt att aktivera. Försökte förut men gick inte att aktivera win10 även att man redan har uppgraderat.

3. Som sagt så finns det inget om hur Win 10 licens nyckeln fungerar. MS kanske aktiverar den senare, men just nu finns det inget lagligt sätt att aktivera Win 10 utan en uppgradering.

Vet inte hur dem kommer att fixat, men för 3 dagar sedan så gick det inte. Prövat på 2 olika datorer samt kollat runt MS forum.

Permalänk
Avstängd

Från http://answers.microsoft.com/en-us/insider/wiki/insider_wintp...

When I upgrade a preinstalled (OEM) or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 license to Windows 10, does that license remain OEM or become a retail license?

If you upgrade from a OEM or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 to the free Windows 10 upgrade this summer, the license is consumed into it. Because the free upgrade is derived from the base qualifying license, Windows 10 will carry that licensing too.
If you upgrade from a retail version, it carries the rights of a retail version.
If you upgrade from a OEM version, it carries the rights of a OEM version.
Full version (Retail)

- Includes transfer rights to another computer.
- Doesn't require a previous qualifying version of Windows.
- Expensive
Upgrade version (Retail):
- Includes transfer rights to another computer.
- require a previous qualifying version of Windows.
- Expensive, but cheaper than full version

OEM
OEM versions of Windows are identical to Full License Retail versions except for the following:
- OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel
- OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on
- OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard
- OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system

What happens if I change my motherboard?

As it pertains to the OEM license this will invalidate the Windows 10 upgrade license because it will no longer have a previous base qualifying license which is required for the free upgrade. You will then have to purchase a full retail Windows 10 license. If the base qualifying license (Windows 7 or Windows 8.1) was a full retail version, then yes, you can transfer it. [/i]

Svart på vitt att Ja, du kan byta moderkort senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jag kan bara länka till min post #15596152
http://answers.microsoft.com/en-us/profile/6303d043-dd16-4238...
Anish A Kumar, verkar vara så nära MS man kan komma. Men du har rätt, att det är inte något officiellt svar på frågan. Samt han sa inget om det kommer att vara så även långt in i framtiden. Det stämmer. Att MS skulle göra om alla licenser till OEM, tycker jag dock inte verkar troligt. Det skulle bli ett ramaskrik.

Jo jag såg den länken, och läser du så säger Anish A Kumar endast att 8.1 kommer fortsätta fungera på Win 8.1.
Han säger inte ett ord om hur Win 10 licensen blir eller gör. Du gör samma farliga misstag som många, du tolkar svaren som du själv vill se dem. (jag har gjort samma miss).

Det enda de har sagt "svart på vitt" är att gratis uppgraderingen gäller det första året, och du kan fortsätta använda Windows 10 på "samma maskin". Inget mer har sagts, officiellt.
Dvs ingen... absolut ingen verkar veta vad som gäller efter 29:e Juli 2016, utan alla spekulerar...

Skrivet av lolight:

Då MS har sagt att OEM = OEM och retail = retail. Så tycker man att det borde gälla. Dvs ingen låsning till hårdvaran. Det skulle ju ge att allt blev OEM.
Jag tycker att det har klarnat betydligt. Det vi inte vet, är om din Windows 8 nyckel kommer att fungera på en Windows 10 ISO i framtiden, på en helt ny och ren maskin.
Det var så att Windows 8.1 ISO inte tog Windows 8.0 nycklar först. Men sen ändrade de det. Så man kunde installera direkt med en Windows 8.1 DVD på sin dator. Kanske kan det bli så i framtiden med Windows 10 också. Dock inte nu. Nu får du börja om med din gamla nyckel och gamla Windows 8 skiva.

Detta är också en missat tolkning som verkar sprida sig som löpeld.
Vad de har sagt är att din nuvarande licens inte påverkas, vilket också Anish A Kumar bekräftar ovan. Men de har inte "svart på vitt" sagt att du får samma version av Windows 10, någonstans. (Mer än att Pro -> Pro och Home -> Home då.) Ingen info gällande retail/OEM licensen har officiellt sagts, utom i just licensavtalet jag länkade. Dock finns ingen info hur detta ska gå till.

Det har dock funnits (och finns FAQ och forum trådar, på MS sidor) som säger detta, men ingen och inget har någon officiell källa. Utan det är precis lika garanterat som att du skulle påstå att Sweclockers kommer ge gratis grafikkort imorgon. Du jobbar inte för Sweclockers, du har ingen säkerhet bakom men du kan ge dig tusan på att folk hade trott på det då de gärna vill ha gratis grafikkort.

Jag har letat förgäves efter direkt information ang detta och inget verkar finnas som inte länkar tillbaka till samma FAQ som har visat sig inte stämma.

Ang Win 8, så visste inte ens jag dock att det var möjligt. Då jag varit tvungen att installera 8.0 först, och uppgradera för att kunna köra 8.1. (8.0 nyckeln gav mig ingen annan möjlighet). Är där några andra krav? Måste det vara retail (köpt) ver, eller fungerar "system builder" som installerats av tillverkaren (typ HP, Dell mfl)?

Skrivet av lolight:

Förr var det så att Windows 7 OEM såldes av butiker. Och det knöt sig till hårdvaran på din maskin. Med Windows 8, ändrade de det. Så inget Windows 8 licens, du kunde köpa band sig någonsin till hårdvaran. Dock hade de två versioner som såldes av Windows 8. Nämligen "Windows 8 retail", samt "Windows 8 OEM". Nu fattade ingen något alls. Utan folk tror fortfarande att "Windows 8 OEM" är låst till datorn. Så är inte fallet. Den är lika flyttbara som den andra. Det enda som skiljer förutom priset, var att OEM saknade telefonsupport. Hur butiker väljer att namnge sina produkter kan inte jag påverka. Tydligen inte MS heller. Eftersom det gick snett... Därför har MS nu ändra det hela till "Pre installed" samt "Boxed license" med Windows 10.

Hmm.
Tja, det låter vettigt. Har inte sett detta på så sätt förr, men det låter vettigt. Dock måste ju en 3:e version (som då felaktigt kallats OEM) finnas, där man inte har telefonsupporten. Och den måste ju skiljas (om mått lite) från "äkta" Retail.

Sen fick ju inte Win 7 säljas löst som OEM heller, utan de var egentligen till för systembyggare som sen skulle sälja datorn. De fick inte installeras på en dator som tidigare hade licens och all support lades på återförsäljaren av datorn (som då köpt OEM licensen, installerat och sen sålt datorn).

Skrivet av lolight:

Fatta inte vad du frågar. Förtydliga.

Win 8.1 boxen och Win 7 boxar jag har köpt, direkt från butik, samt en Vista som en bekant köpte är alla 4 äkta retail, (oavsett namn). De har alla 32 och 64-bit version i sig, där man kan använda vilken av dem man vill (dock bara en av dem åt gången så klart). Nyckeln ska fungera till båda versionerna dock.

Men det finns som du ser i prisjakt, en hel del andra versioner som är "bara" 32-bit eller "bara" 64-bit version, så jag ser inte dessa som äkta retail, utan någon annan version som har lite av Retails fördel.

Sen kan jag avsluta med att säga hur Win 10 uppgraderingen verkar fungera:

Du har en nyckel till 7/8.1 och använder denna för att godkänna en uppgradering.
Du får en generell nyckel till Win 10, samma som alla andra och din hårdvaras signatur låses, tillsammans med din gamla nyckel för att du ska kunna aktivera den med denna generella Win 10 nyckel.
Om du byter hårdvara (här är det delade meningar, och jag har hörsägen om båda fall), så måste du återaktivera din dator igen, med din gamla nyckel. Detta inkluderar allt från Moderkort, HDD/SSD till CPU osv. (Åter ingen officiell info finns, utan det finns fall där det både går och inte går utan att återaktivera).

Vad sker då efter 1:a året?
Kan du byta SSD/HDD om den kraschar?
Kan du byta CPU om du får tag i en bättre?
Kan du göra någon hårdvaruförändring, eller kommer Win 10 uppgraderingen att upphöra?
Du kommer kunna gå tillbaka till din tidigare Win 7/8 licens iaf, det har vi fått bekräftat, men allt annat.. är än spekulationer.

Åter igen, du refererar till en Wiki artikel skriven av en helt vanlig person, precis som du och jag... Så du säger att vi alla kan gå in och skriva om MS EULA och regler, i en Wiki, bara vi gör det på ett forum hos Microsoft?

Trovärdig källa min vän,... källa!
Wikipedia är ingen källa, det är vad någon tror sig veta...

Stavfel
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Jo jag såg den länken, och läser du så säger Anish A Kumar endast att 8.1 kommer fortsätta fungera på Win 8.1.
Han säger inte ett ord om hur Win 10 licensen blir eller gör. Du gör samma farliga misstag som många, du tolkar svaren som du själv vill se dem. (jag har gjort samma miss).
Det enda de har sagt "svart på vitt" är att gratis uppgraderingen gäller det första året, och du kan fortsätta använda Windows 10 på "samma maskin". Inget mer har sagts, officiellt.
Dvs ingen... absolut ingen verkar veta vad som gäller efter 29:e Juli 2016, utan alla spekulerar...

Ja, det stämmer att alla spekulerar ganska mycket, det var en av orsakerna till att jag skapade min tråd. För att kunna reda ut så mycket det gick. Det stämmer att det finns mycket som inte har sagts av MS officiellt. Utan bara på deras forum. Jag ska addera en passus till min text. Som säger att inget är med 100% bekräftat ännu. De som kommer med ny och bra information, den kommer jag addera till min post, samt ändra det som verkar vara fel.
Dock kan jag säga att vad som skrivs från MS supportpersonal, verkar relativt bra ändå. De hade nog uttryckligen fått skriva att man förlorar rätten till tidigare OS efter ett visst datum, samt att alla licenser låser sig till din nuvarande dator. Inte för att de kan komma allt lansera något sådant senare. Men då kommer man troligen får en viss tid på sig att bestämma sig. Just nu verkar det dock som du skriver vara ganska rörigt hos MS. Och det kan vara så att de inte har bestämt sig själva till 100%.

Du verkar dock lite oroligt över datumet 2016, och att du ska förlora några rättigheter då. Tja, vem vet? Jag finner det inte så troligt ändå.

Citat:

Detta är också en missat tolkning som verkar sprida sig som löpeld.
Vad de har sagt är att din nuvarande licens inte påverkas, vilket också Anish A Kumar bekräftar ovan.

Kan man köra sin gamla Windows 8, så tolkar jag det som att din licens inte påverkas. Och det är det han skriver.

Citat:

Det har dock funnits (och finns FAQ och forum trådar, på MS sidor) som säger detta, men ingen och inget har någon officiell källa. Utan det är precis lika garanterat som att du skulle påstå att Sweclockers kommer ge gratis grafikkort imorgon. Du jobbar inte för Sweclockers, du har ingen säkerhet bakom men du kan ge dig tusan på att folk hade trott på det då de gärna vill ha gratis grafikkort.

När det kommer till MS är inget någonsin 100% garanterat. Och ja, det kommer fundera på sätt att få över alla till 10an samt avveckla allt annat, som var tidigare. Lite på det. Men jag tror inte dessa planer ännu är skrivna eller aktiverade.

Citat:

Ang Win 8, så visste inte ens jag dock att det var möjligt. Då jag varit tvungen att installera 8.0 först, och uppgradera för att kunna köra 8.1. (8.0 nyckeln gav mig ingen annan möjlighet). Är där några andra krav? Måste det vara retail (köpt) ver, eller fungerar "system builder" som installerats av tillverkaren (typ HP, Dell mfl)?

Det är möjligt om du hittar en ganska ny ISO och laddar hem från MS. Det är endast de nyare byggena av Windows 8.1 ISO som har den möjligheten att använda Windows 8.0 nycklar.

Citat:

Hmm.
Tja, det låter vettigt. Har inte sett detta på så sätt förr, men det låter vettigt. Dock måste ju en 3:e version (som då felaktigt kallats OEM) finnas, där man inte har telefonsupporten. Och den måste ju skiljas (om mått lite) från "äkta" Retail.

Ja, det 3e versionen kallas för "Systembuilder" för att röra till det ytterligare då.
Säljs/ kallas för: "Windows 8.1 OEM" = Är i praktiken inte någon OEM, utan retail utan support
Kallas för: "Windows 8.1 Systembuilder" = Är i praktiken en riktig OEM, låst till hårdvaran, går ej köpa av privatpersoner.

Citat:

Sen fick ju inte Win 7 säljas löst som OEM heller, utan de var egentligen till för systembyggare som sen skulle sälja datorn. De fick inte installeras på en dator som tidigare hade licens och all support lades på återförsäljaren av datorn (som då köpt OEM licensen, installerat och sen sålt datorn).

Gick att gå runt.

Citat:

Win 8.1 boxen och Win 7 boxar jag har köpt, direkt från butik, samt en Vista som en bekant köpte är alla 4 äkta retail, (oavsett namn). De har alla 32 och 64-bit version i sig, där man kan använda vilken av dem man vill (dock bara en av dem åt gången så klart). Nyckeln ska fungera till båda versionerna dock.

Tja jag kan bara gissa. Enligt MS så ska det inte finnas några Windows 8 licenser, som är låsta till 32 bit eller 64 bit. Dock verkar det säljas endast 32 bit. Jag skulle gissa på att du får endast en DVD som är 32 eller 64. Dvs de snålar med DVD skivor.
Kanske kan man senare tanka ner en ISO själv? Någon som vet?

Citat:

Sen kan jag avsluta med att säga hur Win 10 uppgraderingen verkar fungera:
Du har en nyckel till 7/8.1 och använder denna för att godkänna en uppgradering.
Du får en generell nyckel till Win 10, samma som alla andra och din hårdvaras signatur låses, tillsammans med din gamla nyckel för att du ska kunna aktivera den med denna generella Win 10 nyckel.
Om du byter hårdvara (här är det delade meningar, och jag har hörsägen om båda fall), så måste du återaktivera din dator igen, med din gamla nyckel. Detta inkluderar allt från Moderkort, HDD/SSD till CPU osv. (Åter ingen officiell info finns, utan det finns fall där det både går och inte går utan att återaktivera).

Nja, jag tror så här.
När du aktiverar din installation av Win10, så adderas det att din Windows 8 nyckel och licens även kan aktivera en Windows 10 installation.
Det står i MS databas, som de har.
Sedan om du ska installera på helt ny hårdvara, så går det dåligt om du börjar med en Win10 DVD, för du har ingen nyckel. Hur göra? Jo, först installera Windows 8, sedan uppgradera, som du gjorde på din andra dator. Det som då händer är att den nya installationen, avaktiverar den gamla. Så var det förr. Snajk säger dock att han tror att man först måste avaktivera sin Windows 10. Har inte provat så jag vet inte om det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Som du ser har många frågor kring detta. Det bara är så.

Men det är ju precis som jag och många andra har skrivit i otaliga trådar. En oem licens kommer fortfarande vara en oem efter uppgradering. En retail kommer att vara en retail. Det sker inga tjuvknep från microsofts sida. Har man en retail och vill byta delar så gör man det. Vill man helt och hållet föra över licensen till en ny dator så får man det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

MS blåser kunderna med windows 10, tvingar på dig nånting som du kanske inte gillar och INTE får ta bort det.. sug MS.. Fängelse

De tvingar inte på dig någonting alls och gillar du inte Win10 kan du enkelt gå tillbaka till den version du hade innan.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bopper:

Fått en känsla ibland, att det skiljer på vad man FÅR och vad man KAN göra med OEM...

I praktiken är det ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade moderkort, CPU, RAM osv och då fungerade inte aktiveringen av Windows. Ringde Microsoft och de kunde inte göra något åt det då de ansåg att min uppgradering var bunden till moderkortet. Egentligen är det helt enkelt bäst att köpa en retail kopia så att man fritt kan byta hårdvara utan att behöva tänka på att först vara tvungen att installera Win7/8.1 *suck*

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

@Mocka: Så du installerade Windows 8 från början på den nya datorn då, och sedan uppgraderade igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

@Mocka: Så du installerade Windows 8 från början på den nya datorn då, och sedan uppgraderade igen?

Nej jag körde bootbar USB UEFI med Win 10 ISO.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Från http://answers.microsoft.com/en-us/insider/wiki/insider_wintp...

When I upgrade a preinstalled (OEM) or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 license to Windows 10, does that license remain OEM or become a retail license?

If you upgrade from a OEM or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 to the free Windows 10 upgrade this summer, the license is consumed into it. Because the free upgrade is derived from the base qualifying license, Windows 10 will carry that licensing too.
If you upgrade from a retail version, it carries the rights of a retail version.
If you upgrade from a OEM version, it carries the rights of a OEM version.
Full version (Retail)

- Includes transfer rights to another computer.
- Doesn't require a previous qualifying version of Windows.
- Expensive
Upgrade version (Retail):
- Includes transfer rights to another computer.
- require a previous qualifying version of Windows.
- Expensive, but cheaper than full version

OEM
OEM versions of Windows are identical to Full License Retail versions except for the following:
- OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel
- OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on
- OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard
- OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system

What happens if I change my motherboard?

As it pertains to the OEM license this will invalidate the Windows 10 upgrade license because it will no longer have a previous base qualifying license which is required for the free upgrade. You will then have to purchase a full retail Windows 10 license. If the base qualifying license (Windows 7 or Windows 8.1) was a full retail version, then yes, you can transfer it. [/i]

Svart på vitt att Ja, du kan byta moderkort senare.

Måste fråga en sak om detta.

Har både en Win 7 Home nyckel (retail) samt en Win 8 Pro nyckel (OEM?). När jag gjorde uppgraderingen till 10 så blev det Win 10 Pro men antagligen OEM eftersom jag inte kunde göra en clean install av Win 10 utan att aktiveringen misslyckades.

Om det du säger stämmer så blev min Win 8.1 nyckel en OEM version men om jag nu formaterar om SSDn och installerar från Win 7 skivan som skall vara retail så borde den därmed bli en Win 10 Retail också? Rätt tröttsamt att behöva installera ett OS för att sedan uppgradera så fort man skall göra något med datorn (inte för att det händer så ofta men ändå).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

@Mocka: Har du köpt dig en Windows 10 licens/nyckel? Och använt den för att installera? Annars fattar jag inte hur du gjorde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Måste fråga en sak om detta.

Har både en Win 7 Home nyckel (retail) samt en Win 8 Pro nyckel (OEM?). När jag gjorde uppgraderingen till 10 så blev det Win 10 Pro men antagligen OEM eftersom jag inte kunde göra en clean install av Win 10 utan att aktiveringen misslyckades.

Om det du säger stämmer så blev min Win 8.1 nyckel en OEM version men om jag nu formaterar om SSDn och installerar från Win 7 skivan som skall vara retail så borde den därmed bli en Win 10 Retail också? Rätt tröttsamt att behöva installera ett OS för att sedan uppgradera så fort man skall göra något med datorn (inte för att det händer så ofta men ändå).

Om du har både en Win 7 nyckel samt en Win 8 Pro OEM nyckel, så tycker jag att du ska använda Win 8 Pro OEM nyckel och uppgradera den. För Windows 8 Pro OEM, låser sig inte till några moderkort. Det är en myt. Det var bara Windows 7 OEM som låste sig på det sättet.

Och även om det hade låst sig, så skulle inte aktiveringen har misslyckats. Nej, troligen var det något fel hos MS, Man kan få vänta länge på att att aktiveringen ska slå igenom.
Lyckades du aktivera uppgraderingen (Windows 10)? Det måste man först för att sedan kunna göra en clean install. Samt att det måste vara samma typ tror jag. Dvs 32 bit, 64 bit. Du kanske hade laddat hem fel ISO av Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

@Mocka: Har du köpt dig en Windows 10 licens/nyckel? Och använt den för att installera? Annars fattar jag inte hur du gjorde.

Se svar nedan

Skrivet av lolight:

Om du har både en Win 7 nyckel samt en Win 8 Pro OEM nyckel, så tycker jag att du ska använda Win 8 Pro OEM nyckel och uppgradera den. För Windows 8 Pro OEM, låser sig inte till några moderkort. Det är en myt. Det var bara Windows 7 OEM som låste sig på det sättet.

Och även om det hade låst sig, så skulle inte aktiveringen har misslyckats. Nej, troligen var det något fel hos MS, Man kan få vänta länge på att att aktiveringen ska slå igenom.
Lyckades du aktivera uppgraderingen (Windows 10)? Det måste man först för att sedan kunna göra en clean install. Samt att det måste vara samma typ tror jag. Dvs 32 bit, 64 bit. Du kanske hade laddat hem fel ISO av Windows 10?

Okej? Jag tror dig gärna men det känns som att det är sådan variation på informationen angående dessa frågor.

Gällande aktiveringen så var det inte klassikern som skedde när alla uppgraderade och aktiveringsservrarna var överbelastade utan denna gången fick jag faktiskt ett riktig felkod. Nja, jag tankade ner den versionen som tipsades som i SweC nyhetsflödet. Såvida det inte finns mer än en så borde det varit rätt version.

Nåja, ringde till Microsoft igen och denna gången hjälpte en mycket trevlig tekniker mig och löste det så slutet gott, allting gott.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Jo jag såg den länken, och läser du så säger Anish A Kumar endast att 8.1 kommer fortsätta fungera på Win 8.1.
Han säger inte ett ord om hur Win 10 licensen blir eller gör. Du gör samma farliga misstag som många, du tolkar svaren som du själv vill se dem. (jag har gjort samma miss).

Det enda de har sagt "svart på vitt" är att gratis uppgraderingen gäller det första året, och du kan fortsätta använda Windows 10 på "samma maskin". Inget mer har sagts, officiellt.
Dvs ingen... absolut ingen verkar veta vad som gäller efter 29:e Juli 2016, utan alla spekulerar...

Detta är också en missat tolkning som verkar sprida sig som löpeld.
Vad de har sagt är att din nuvarande licens inte påverkas, vilket också Anish A Kumar bekräftar ovan. Men de har inte "svart på vitt" sagt att du får samma version av Windows 10, någonstans. (Mer än att Pro -> Pro och Home -> Home då.) Ingen info gällande retail/OEM licensen har officiellt sagts, utom i just licensavtalet jag länkade. Dock finns ingen info hur detta ska gå till.

Ja du, det verkar som att du har rätt.

"After the first year, you would not be able to move the installation to a different device as the upgrade is specific to your device, not your licence or Windows account. After that first year, for devices not upgraded you would have to purchase a copy of Windows 10 through the Microsoft Store or Microsoft retail partners," Microsoft told us in a statement."
http://www.expertreviews.co.uk/software/operating-systems/140...

Enligt denna länken, så säger MS att efter 29:e Juli 2016, så kommer du INTE att kunna flytta din Windows 10 licens till en ny dator. Dvs nytt moderkort och CPU. Då är du fast på det moderkort och CPU som du har.
Dvs då förvandlas din licens till en "Förinstallerad licens". Mycket fult av dem, mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Ja du, det verkar som att du har rätt.

"After the first year, you would not be able to move the installation to a different device as the upgrade is specific to your device, not your licence or Windows account. After that first year, for devices not upgraded you would have to purchase a copy of Windows 10 through the Microsoft Store or Microsoft retail partners," Microsoft told us in a statement."
http://www.expertreviews.co.uk/software/operating-systems/140...

Enligt denna länken, så säger MS att efter 29:e Juli 2016, så kommer du INTE att kunna flytta din Windows 10 licens till en ny dator. Dvs nytt moderkort och CPU. Då är du fast på det moderkort och CPU som du har.
Dvs då förvandlas din licens till en "Förinstallerad licens". Mycket fult av dem, mycket.

Önskar jag hade fel, men jag är inte förvånad.

De ger en Win 10 i hopp att man ska bli "van vid det", och sen vilja byta när man väl tvingas till det.
Så OEM -> "H/W Låst" och Retail -> "H/W Låst"

Mina Windows 7 får vara som de är, och jag får fundera på vad jag ska göra med min 8.1 retail.
Frågan är dock om inte MS kommer få fan för detta. För det bryter mot en del av användaravtalet (om jag inte missat något).

Kan ju lika gärna uppdatera skräp 8 licenser om de ska fula på detta sätt.

Oavsett, vi får se vad som sker de kommande månaderna.
(Microsoft måste ju komma ut med detta officiellt... så ingen förvirring kan ske)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Ja du, det verkar som att du har rätt.

"After the first year, you would not be able to move the installation to a different device as the upgrade is specific to your device, not your licence or Windows account. After that first year, for devices not upgraded you would have to purchase a copy of Windows 10 through the Microsoft Store or Microsoft retail partners," Microsoft told us in a statement."
http://www.expertreviews.co.uk/software/operating-systems/140...

Enligt denna länken, så säger MS att efter 29:e Juli 2016, så kommer du INTE att kunna flytta din Windows 10 licens till en ny dator. Dvs nytt moderkort och CPU. Då är du fast på det moderkort och CPU som du har.
Dvs då förvandlas din licens till en "Förinstallerad licens". Mycket fult av dem, mycket.

Man får ju iallafall uppgradera utan att behöva betala något extra för det. Ifall man ska se det positiva.

Sedan så tror jag säkert man kommer kunna flytta över licensen även denna gången... precis som tidigare versioner. Har inte flyttat över någon OEM-version sedan XP och Vista dock.

Permalänk
Medlem

@CeciliaB: så länge du vill bara du har nyckeln kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av zSaph:

@CeciliaB: så länge du vill bara du har nyckeln kvar

Vilken nyckel?
En gratisuppgraderad Windows 10 har ingen unik nyckel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@zSaph
Det är ju därför vissa av oss har reagerat, när våra retaail nycklar inte är värda ett skvatt efter.
Ja man kan installera in Win7/8 igen, så de påverkas inte på så sätt.
Men en sunken OEM nyckel verkar vara precis lika låst som dessa, så det är lika bra att använda en skräp Win nyckel eller OEM nyckel för att göra detta, (vissa har tydligen också uppgraderat icke lagliga).
Så länge jag använder min Win Retail nyckel till uppgraderingen så kan jag ju inte använda den någon annanstans. Så det är lite av en förlust om man inte får någon fördel alla med det. (Speciellt när det också står i licensavtalet)

Skrivet av Verminator:

Man får ju iallafall uppgradera utan att behöva betala något extra för det. Ifall man ska se det positiva.

Sedan så tror jag säkert man kommer kunna flytta över licensen även denna gången... precis som tidigare versioner. Har inte flyttat över någon OEM-version sedan XP och Vista dock.

Jo, självklart är en gratis uppgradering bra. Men den är extremt sktrikt gjord. Om 1 år kommer du du inte ens kunna byta en trasig HDD eller uppgradera BIOS ens verkar det så. Utan att din licens blir ogiltig...

Och du har inte en OEM licens, utan en förinstallerad sådan. Så räkna inte med att kunna byta nånting.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Man får ju iallafall uppgradera utan att behöva betala något extra för det. Ifall man ska se det positiva.

Sedan så tror jag säkert man kommer kunna flytta över licensen även denna gången... precis som tidigare versioner. Har inte flyttat över någon OEM-version sedan XP och Vista dock.

Det verkar inte så, enligt artikeln och enligt den, så har de kollat med Microsoft. Det ger att du bör köpa nytt moderkort och processor före detta datum. Annars får du betala fullpris. Jag har 4 datorer som kör Window 8.1 Pro. Jag behöver också pro. Alla dessa behöver nog troligen byta moderkort om några år också. Det kommer då kosta mig, 1600 kr för en Microsoft Windows 10 Pro Sve (64-bit OEM). Dvs 6400 kr totalt. Då behåller jag nog Windows 8.1 för det är inte värt det. Jag kan ju fortfarande köra alla appar med 8.1 osv. Sedan kan man fråga sig vad folk som har köpt retail av Windows har fått för fördel av detta? Varför har MS inte erbjudit dem att kunna uppgradera sina licenser till ett billigt pris? När man vet vad priset är på förinstallerade Windows 10 är till datorer du köper från HP och Dell osv. Då tycker man det dåligt av MS, att göra på detta viset. Sedan tycker jag det är skräp att du inte kan köra Bitlocker med alla versioner. Är det inte meningen att vanliga människor ska kunna skydda sina data? Företag som behöver pro, eller mer. De har ändå billiga priser (pga volymavtal) eller kör kanske något annat krypteringssystem. Den enda som blir blåst är datorentusiasten här.

Permalänk
Medlem

Har också funderat på vad som händer om man säljer sin dator om ett år och köper en ny, ens Win 7 licens uppgår i Win 10 "If you upgrade from a OEM or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 to the free Windows 10 upgrade this summer, the license is consumed into it." och även om man avinstallerar Win 10 innan så kan ju köparen bara installera och aktivera det utan problem då man inte har en nyckel utan moderkortet används för att verifiera Win 10 istället. Sen när man försöker installera Win 7/10 på nya datorn så går det inte för ens Win 7 - licens har uppgåt i Win 10 - licensen som finns (och används) på datorn man sålde.
"After the first year, you would not be able to move the installation to a different device as the upgrade is specific to your device, not your licence or Windows account".

Alltså får man köpa en ny licens av Win 10, oavsett om man hade retail eller OEM.

Om de två citaten (tagna från inlägg ovan) stämmer så blir det precis som jag skrev, stämmer något av dem inte så fungerar det kanske på ett annat sätt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

@zSaph
Det är ju därför vissa av oss har reagerat, när våra retaail nycklar inte är värda ett skvatt efter.
Ja man kan installera in Win7/8 igen, så de påverkas inte på så sätt.
Men en sunken OEM nyckel verkar vara precis lika låst som dessa, så det är lika bra att använda en skräp Win nyckel eller OEM nyckel för att göra detta, (vissa har tydligen också uppgraderat icke lagliga).
Så länge jag använder min Win Retail nyckel till uppgraderingen så kan jag ju inte använda den någon annanstans. Så det är lite av en förlust om man inte får någon fördel alla med det. (Speciellt när det också står i licensavtalet)

Jo, självklart är en gratis uppgradering bra. Men den är extremt sktrikt gjord. Om 1 år kommer du du inte ens kunna byta en trasig HDD eller uppgradera BIOS ens verkar det så. Utan att din licens blir ogiltig...

Och du har inte en OEM licens, utan en förinstallerad sådan. Så räkna inte med att kunna byta nånting.

Vi vet ju inte säkert förrän någon byter ut sina komponenter eller försöker flytta över licensen. Men jag tror ju knappast att de ändrat på detta från föregående versioner.

Att byta ut hela datorn är en sak... men att byta t.ex. moderkort och processor, eller grafikkort borde fortfarande fungera... även om det nu kan kräva en omaktivering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Vi vet ju inte säkert förrän någon byter ut sina komponenter eller försöker flytta över licensen. Men jag tror ju knappast att de ändrat på detta från föregående versioner.

Att byta ut hela datorn är en sak... men att byta t.ex. moderkort och processor, eller grafikkort borde fortfarande fungera... även om det nu kan kräva en omaktivering.

Tittar du runt på forumet så har folk haft problem med aktiveringen för ett enkel BIOS uppgradering, till CPU/HDD byte.
Sätter de tillbaka som det var förr så fungerar det dock. Har aldrig hört ett OEM OS av Windows förr vara låst till HDD/SSD disken eller till en BIOS version...

Sen går det utmärkt "nu" att ringa MS och få det återaktiverat verkar det som. Och du kan alltid installera om och uppgradera igen. Men det verkar vara många hundar begravna... för vad sker när du inte längre kan "gratis uppgradera"?

Men vi får se de närmaste månaderna när div problem börja dyka upp.

Jag måste säga att jag sakta går från att ha gillat Win 10, (har testat sedan tidig TP), till att mer och mer tycka illa om allt skit bakom det. Och det verkar komma mer skumma saker varje vecka, vilket inte gör det direkt bättre.