Permalänk
Testpilot

Min sambo kör det också på en 2500K men med ett sämre grafikkort än @Arazand, ett GTX580 och även det funkar fint. Visserligen bara i 1680 x 1050 på grund av gammal skärm men annars är alla inställningar på högsta i spelets inställningsmeny.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har precis börjat testa lite olika moddar men den som ska låsa upp alla 25 rutor verkar inte fungera. Är det något knas från senaste uppdateringen, eller är det så att man måste ha modden installerad innan man klarar sista milestone? Staden jag testar på hade redan alla 9 rutor upplåsta innan jag installerade modden.

Nvm, bara jag som är dålig på att söka i menyer...

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

@Klapparen: Vad jag har märkt är spelet mest krävande för CPU'n. Grafiken drar inte så mycket prestandad, särskilt inte på låga inställningar. (det är faktiskt inte heller så stor skillnad mellan lägsta och högsta grafikinställningarna, det är först när du börjar leka med moddar som det sticker iväg väldigt snabbt)

Min rig står i signaturen och kör spelet hur bra som helst.

Glöm inte att moddarna gärna käkar upp allt RAM-minne också om man har lite för många. Min ligger nästan uppe i 4GB nu. Kanske inte det största problemet men kan vara värt att tänka på ändå.

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk

Dettas som är European buildings?

http://i.imgur.com/5fnltCQ.jpg

Går det att slå av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiN!m3_Linne:

Dettas som är European buildings?

http://i.imgur.com/5fnltCQ.jpg

Går det att slå av?

Europeiska byggnader finns bara på de nya kartorna. Om du vill köra med de vanliga byggnaderna måste du ta en gammal karta. Om det nu inte finns en mod som fixar detta. Det vet jag inte.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Har märkt att noise pollution sker även när en hårt trafikerad väg är under jord...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Nån som använder Traffic manager mod? Får inte upp menyn när jag kör min save :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MiN!m3_Linne:

Nån som använder Traffic manager mod? Får inte upp menyn när jag kör min save :/

"NOTE: DO NOT USE 'SAVE TO CLOUD' WHEN SAVING GAMES.
You will get negative timed traffic lights, exceptions and other unexpected things."

Kan det vara orsaken?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Har ett problem med min stad, det finns ett område där jag inte kan få folk att jobba! Jag tänke först ha agriculture i området, men då var det ingen som ville jobba. Provade med vanlig industri men det fungerar inte heller. Unemployment ligger på 15%, så det är inte problemet. Har till och med försökt att ta bort alla skolor i bostadsområdet för att de skulle vilja vilja jobba i industrin. Problemet verkar ju vara att de har svårt att komma dit, men jag har gjort så gott jag kan. Demand för industri är väldigt högt. Bifogar en bild. Det är området där det finns små symboler med små byggubbar som det är problem i. Säg till om ni inte förstår vad jag menar. [url="http://imgur.com/pQ3FNDq"]

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4|Moderkort: Gigabyte P85 D3-ATX|CPU: Intel Core I5 4670K|GPU: MSI GEFORCE GTX 770|PSU: Corsair cx750|A-data 128gb ssd| Western Digital Caviar black 1TB

Permalänk
Medlem

Kollat på detta spel ett bra tag nu, ser riktigt kul ut så köpte det idag för 124 kronor. Hoppas det är värt det

Visa signatur

i7-11700k - RTX 3080 - 32GB DDR4 - 1TB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morganF:

Har ett problem med min stad.....

Mina tankar:
1. Har du busshållplatser vid industrin?
2. Även om innevånarna är överkvalificerade så kommer de att ta lågkvalificerade jobb till slut, det tar lite längre tid bara. Det är i alla fall vad jag har upplevt och dragit för slutsatser.
3. Är det trafikstockning någonstans? Det ser inte ut så på bilden, men det kan vara något problem utanför som gör att innevånarna inte tar sig till arbetet.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av morganF:

Har ett problem med min stad, det finns ett område där jag inte kan få folk att jobba! Jag tänke först ha agriculture i området, men då var det ingen som ville jobba. Provade med vanlig industri men det fungerar inte heller. Unemployment ligger på 15%, så det är inte problemet. Har till och med försökt att ta bort alla skolor i bostadsområdet för att de skulle vilja vilja jobba i industrin. Problemet verkar ju vara att de har svårt att komma dit, men jag har gjort så gott jag kan. Demand för industri är väldigt högt. Bifogar en bild. Det är området där det finns små symboler med små byggubbar som det är problem i. Säg till om ni inte förstår vad jag menar. [url="http://imgur.com/pQ3FNDq"]

Provat bygga kontor istället? Var ett tag sedan jag spelade spelet nu men de går väl under stapeln för industri också om jag inte minns helt galet.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av morganF:

Har ett problem med min stad, det finns ett område där jag inte kan få folk att jobba! Jag tänke först ha agriculture i området, men då var det ingen som ville jobba. Provade med vanlig industri men det fungerar inte heller. Unemployment ligger på 15%, så det är inte problemet. Har till och med försökt att ta bort alla skolor i bostadsområdet för att de skulle vilja vilja jobba i industrin. Problemet verkar ju vara att de har svårt att komma dit, men jag har gjort så gott jag kan. Demand för industri är väldigt högt. Bifogar en bild. Det är området där det finns små symboler med små byggubbar som det är problem i. Säg till om ni inte förstår vad jag menar. [url="http://imgur.com/pQ3FNDq"]

Gissar att det är för att folk inte kan ta sig dit. Busshållplatser, metro och tåg borde göra susen. Som någon sa ovan -- även högutbildade Cims tar lågnivåjobb efter ett tag. Men ifall du har få services i ett generic industriområde blir alla byggnader kvar på låg nivå, vilket gör att dina högutbildade Cims tvekar (precis som med agriculture-spec).

Zona långsamt och bara under perioder av hög demand så kommer även dina högutbildade Cims att ta lågnivåjobben.

Att strunta i att ha egen industri fungerar i min erfarenhet tills man når typ 125 000 invånare, därefter kollapsar transportnätet ifall man inte har egen produktion av varor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har börjat lira detta nu igen, fortfarande riktigt skoj. Dock är man ju insnöad på simcitys raka linjer så min stad ser jättetrist ut..

Nån som har förslag på en "bra" karta med lite mer varierad terräng? De flesta standard kartorna är så platta så simcitys fyrkantssystem tar över tyvärr...

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Citat:

§7 Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceder_78:

Har börjat lira detta nu igen, fortfarande riktigt skoj. Dock är man ju insnöad på simcitys raka linjer så min stad ser jättetrist ut..

Nån som har förslag på en "bra" karta med lite mer varierad terräng? De flesta standard kartorna är så platta så simcitys fyrkantssystem tar över tyvärr...

Våga vägra raka vägar! (Obs! Inte min stad.)

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Snusfri

Om ni vill prova en karta som är lite annorlunda så knåpade jag ihop denna för några dagar sedan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiN!m3_Linne:

Dettas som är European buildings?

http://i.imgur.com/5fnltCQ.jpg

Går det att slå av?

Skrivet av Xyze:

Europeiska byggnader finns bara på de nya kartorna. Om du vill köra med de vanliga byggnaderna måste du ta en gammal karta. Om det nu inte finns en mod som fixar detta. Det vet jag inte.

Finns nu en mod som gör att du kan sätta på/stänga av European buildings på vilken karta som helst.
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=456408505&searchtext=european+buildings låser upp för kartor

http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=466158459 Låser upp för olika distrikt så att du kan få European inom ett distrikt och vanliga på ett annat

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Medlem

Spelar detta i perioder, oftast tråkiga regniga bakis söndagar, känns som att det är jävligt lätt att fatta poängen med hur man gör för att få stora städer.

Utmaningen nu är att växa och växa och växa och göra det fint.

Problemet är att det känns som ett grindande, likt Diablo 2 eller tidiga Wow.

Går i perioder som sagt, men roligt som fan ibland!

Rekommenderar automatic bulldoze, upplåsning för x25 ytor, och ett antal färdiga rondeller för att göra livet lättare. Dessutom, bygg alla motorvägar under jorden så blir livet lätt

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Snusfri

Då man har semester nu så har jag kunnat finputsa på min senaste karta, Rocky Island

Vore skoj om någon vill testa den och ge lite synpunkter

Edit: fixat lite bättre bilder

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! Kan ta och testa den någon dag i veckan

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Medlem

En Expansion/DLC till Cities Skylines presenterades under gamescom igår.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

En Expansion/DLC till Cities Skylines presenterades under gamescom igår.

https://www.youtube.com/watch?v=lfFPIjdPJRk

Cyklar confirmed? (1:05)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Cyklar confirmed? (1:05)

jajjamän

Cykelbanor confirmed.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Hedersmedlem

Så oerhört fort tiden går när man sitter och spelar det här spelet. Igår kväll kollade jag på klockan och då var den 00:30. "Ska bara fixa klart <random uppgift>". Nästa gång jag kollade var klockan 03:00!

Idag har jag suttit ~8h och i princip enbart pillat och försökt optimera kollektivtrafiken och järnvägen! Vart tusan försvinner alla timmar!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Jag gillar kartan! Det jag skulle vilja ändra på är valet av starting area. Om man inte låser upp fler områden direkt alt. kör med oändligt med pengar i början är det svårt att få till en snygg/bra lösning på korsningen där.

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Avstängd

Fastnade för spelet igår och har en stad på 55k invånare nu. Har inte byggt någon vanlig tågtrafik hittills och misstänker att detta kommer att bita mig i baken senare. Får nog bli en hel del bulldozande för att fixa till det där. Har buss och tunnelbana men det känns som om tågtrafik skulle underlätta en del. Speciellt sen när man expanderar till andra öar.

Kul att zooma in och åka runt i staden man byggt. Snyggt spel. Ända klagomålet jag har är chirper som är mitt i skärmen.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Fastnade för spelet igår och har en stad på 55k invånare nu. Har inte byggt någon vanlig tågtrafik hittills och misstänker att detta kommer att bita mig i baken senare. Får nog bli en hel del bulldozande för att fixa till det där. Har buss och tunnelbana men det känns som om tågtrafik skulle underlätta en del. Speciellt sen när man expanderar till andra öar.

Kul att zooma in och åka runt i staden man byggt. Snyggt spel. Ända klagomålet jag har är chirper som är mitt i skärmen.

När spelet släpptes så fanns det mods som flyttade/tog bort chirper, det borde ju finnas nu med.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boozfob:

När spelet släpptes så fanns det mods som flyttade/tog bort chirper, det borde ju finnas nu med.

Okej. Ska kolla om jag hittar nåt sånt.

Är överlag riktigt petigt att fixa till motorvägar. Extremt frustrerande ibland när man inte vet varför en väg inte vill gå ihop med en annan väg. Varför spelet överhuvudtaget låter en bygga något som inte fungerar är konstigt. Kanske det är än mer frustrerande att aldrig kunna bygga nåt? Vad vet jag.

Hur som helst. Vägbygge är ett riktigt fanskap.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chipw00t:

Okej. Ska kolla om jag hittar nåt sånt.

Är överlag riktigt petigt att fixa till motorvägar. Extremt frustrerande ibland när man inte vet varför en väg inte vill gå ihop med en annan väg. Varför spelet överhuvudtaget låter en bygga något som inte fungerar är konstigt. Kanske det är än mer frustrerande att aldrig kunna bygga nåt? Vad vet jag.

Hur som helst. Vägbygge är ett riktigt fanskap.

Vad menar du med det i fetstil?

Sen några tips gällande trafikbyggande i allmänhet. Jag brukar lämna lite tomrum mellan motorvägen och övrig bebyggelse (ca 5-25 rutor), och även mellan olika stadsdelar och stora avenyer. I början så byggde jag bara så utan att tänka på det, men när staden blivit tillräckligt stor så upptäckte jag att det var guld värt eftersom jag knappt behövde riva någonting när jag behövde dra tågräls eller utöka en vägsträcka. Gammal bild, men för att förtydliga idén.

Sen kan jag även rekommendera att dra motorvägarna med grusväg för att sedan uppgradera dessa till motorväg. Du drar först ena sträckningen med grusväg. När du sedan ska dra den andra så har du stödrutor bredvid grusvägen, vilket gör att du kan får den andra sträckningen att bli i princip identisk med den första, och med exakt samma avstånd mellan vägbanorna hela vägen. Kom bara ihåg att motorvägen tar upp en extra ruta i bredd på varje sida om grusvägen är du uppgraderar.

Ett sista tips är att planera i förväg.

Sen ett litet önskemål till moddare ifall det finns några här. Oljecisterner i storlekar runt 3x3 till 6x6 rutor! Jag har en känsla av att det finns en dold efterfråga av det i Steam. Det finns en liknande tank i workshoppen, men den är så överjävligt stor att den inte passar på så många andra ställen än vid typ en hamn.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."