Permalänk

Apple eller Pc bärbar

Tjena! Jag ska plugga IT-pedagog och behöver ha en bra bärbar burk:) på utbildningen kommer man köra windowsbaserade program och då funderar jag på om jag ska köpa en MacBook Pro 13.3" Retina-skärm och köra Windows på den med programmen?

Funkar det bra att köra Windows och programmen på en Macbook någon som vet? Eller måste jag köra med en pc och typ på en Lenovo Y50-70 15.6"?

Jag vill ha batteritiden på Macbooken och vad jag förstår av recensioner så är det en bra burk också för det jag ska köra som bildredigering, mindre filmjobb osv.

Tanken är att inhandla dator imorgon:)

Permalänk
Medlem

Eh what haha, köp en PC med bra batteritid, mac är inget underverk, mac är en PC med osx i bara, och kostar mer än motsvarande delar i en PC.

Jag röstar på att köpa PC.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd

vet man inte om man behöver en mac så köp en pc sen köpa en mac och köra windows på den känns korkat då man förlorar poängen med att ha en mac och ska man köra windows får man betydligt bättre prestanda för pengarna med en vanliga bärbar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Men med en Mac så har han ju det bästa från två världar.. Win + OSX.
Som krydda på moset, en väldigt bra skärm för bild/film-redigering.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Men med en Mac så har han ju det bästa från två världar.. Win + OSX.
Som krydda på moset, en väldigt bra skärm för bild/film-redigering.

Sant, ända tråkiga är att när man lägger in windows och bootcampar, så förlorar man någon timme i batteritid då windows energi sparlägen inte är lika bra.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

Jag kommer köra med osx till vardags och använda imovie m.m Men just för studierna som jag kommer köra i ett år så tänkte jag jag kunde använda en Macbook med windows för att slippa köpa en pc nu och sedan köpa en macbook för min vardag:)

Frågan är mer om man använt windows i mac och om man vet om det fungerar bra?

Permalänk

En pc burk jag kollat på annars är ASUS N550JK-DS521H ifall det inte fungerar med att köra windows på en mac. Den ligger i samma prisnivå och ser helt ok ut. Men som sagt slipper jag köpa två bärbara så vore det super om en macbook räcker och fungerar bra med winows och köra windowsbaserade program på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baloothedog:

En pc burk jag kollat på annars är ASUS N550JK-DS521H ifall det inte fungerar med att köra windows på en mac. Den ligger i samma prisnivå och ser helt ok ut. Men som sagt slipper jag köpa två bärbara så vore det super om en macbook räcker och fungerar bra med winows och köra windowsbaserade program på den?

Går bra att köra Windows på Mac, visst batteritiden och touchpaden är inte längre lika bra men det funkar.

Kolla in:

https://www.apple.com/support/bootcamp/
http://www.parallels.com/products/desktop/
https://www.paragon-software.com/sv/home/ntfs-mac/

Om du ska dual-boota OSX och Windows hade jag nog köpt en Mac med minst 256 gb SSD lagring och 8gb ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baloothedog:

En pc burk jag kollat på annars är ASUS N550JK-DS521H ifall det inte fungerar med att köra windows på en mac. Den ligger i samma prisnivå och ser helt ok ut. Men som sagt slipper jag köpa två bärbara så vore det super om en macbook räcker och fungerar bra med winows och köra windowsbaserade program på den?

n550jk är dock en helt annan typ av dator. den är klart större på 15,6" och är både tjock och tung om man jämför mot en 13,3" macbook pro. sedan lär batteritiden vara mycket sämre och den har en kraftfullare fyrkärnig processor. en macbook pro är en ultrabook, n550jk är verkligen inte det. i mina ögon alldeles för stor för att ha med sig när man studerar, vill du ha ett pc-alternativ till en mbp så kanske du kan kika på en dell xps 13.

Permalänk
Medlem

Jag tycker osx är mycket skönare att använda på en bärbar dator än vad windows är, multi-touchfunktionerna är riktigt smidiga att använda och allt funkar smärtfritt. Och om det nu är ett program som kräver windows kan du installera windows med bootcamp. Det fungerade kanonbra för mig i plugget

Visa signatur

Zotac GeForce RTX 3080 Trinity | Ryzen 9 5900x | 64GB DDR4 | Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTZN:

Jag tycker osx är mycket skönare att använda på en bärbar dator än vad windows är, multi-touchfunktionerna är riktigt smidiga att använda och allt funkar smärtfritt. Och om det nu är ett program som kräver windows kan du installera windows med bootcamp. Det fungerade kanonbra för mig i plugget

Det är sant att det är lite bättre med OSX än Windows (vilket väl är mer Apples fel än Microsofts) men även med det i beaktning vet jag fortfarande ingen PC som fungerar bättre totalt sett med Windows än vad MacBook Pro gör. Och tro mig, jag har verkligen försökt hitta en då jag typ aldrig kör OSX som .NET utvecklare (med mera). Nu finns väl iof .NET även till MacOS men jag håller mig nog till Visual Studio

Permalänk
Medlem

har du ingen speciell orsak att ha en mac ta en pc om det är design finns snygga aluminium pc
som ser nästan ut som mac laptop men är billigare sist såg jag en på Elgiganten trode de var en billig mac men de var en kraftfull pc laptop med aluminium skal kändes gaska stabil
men min dotter är en mac galning den dög inte åt henne hon vill ha mac för dom är snygga
sen de andra bryr hon sig inte så mycket om ..hmmm tills det jävlas för henne

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Måste du köra Windows native (fan finns det ingen bra översättning av det?)? Jag kör Windows i Parallells desktop, och det fungerar över förväntan måste jag säga. Det är dessutom en gammal version vid det här laget, nummer 7. Nyligen släpptes version 11 som är ännu stabilare och har stöd för fler funktioner som Firewire och även Thunderbolt tror jag.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian