Hjälp med hårdvara till hemmanätverk - kommer detta att fungera?

Permalänk
Medlem

Hjälp med hårdvara till hemmanätverk - kommer detta att fungera?

Hej,

Jag ska precis flytta in i en ny lägenhet som har internet via bredbandsbolaget (patchkabel direkt in i lägenhet, fiber och utrustning i BRFns källare). Kommer utrusta mitt hemmanätverk med:
Router: Asus AC-66u
Switch: Netgear 8 port 1 gbit

Har p.g.a. platsbrist för avsikt att koppla in patchkabel från bredbandsbolaget till Switch och sedan koppla switch till WAN-port på router. Respektive enhet (datorer, TV etc) kommer sedan vara inkopplade med patchkabel till switch. Har i efterhand blivit fundersam om detta kommer att fungera då jag normalt hade viljat kopplat bredbandsbolaget --> router --> switch --> enheter för att ett traditionellt hemmanätverk skall fungera. Dock medför platsbrist och dragning av patchkabel i lägenheten att min Asus-router ej får plats i elskåpet där patchkabeln från Bredbandsbolaget mynnar samt övriga patchkablar till uttag runtom i lägenheten.

Om ni bedömer att ovan ej kommer att fungera, har ni något tips på en platseffektiv 8-port router (utan wifi då detta får hanteras av min Asus)? Kommer jag även behöva confa min Asus-router annorlunda i de fall att jag kopplar bredbandsbolaget --> ny trådad-router --> Asus-router?

Andra synpunkter välkomnas även

Tack!
Alexander

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget överlämnar ett vanligt RJ-45 uttag i lägenheten? Skickar dom ingen CPE om du väljer deras tjänster?

Hur som, du behöver isf kunna hantera deras VLAN och veta vad du gör, men det bör fungera.

Och som tips, nej... du ska av flera skäl (värme/wifi/osv) inte ha din fina asus router stående i ett elskåp! Den ska synas! <3

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Du ska absolut inte koppla switchen före routern, då kommer de trådade enheterna ligga utanför ditt lokala nätverk och antaglugen kommer det inte fungera pga för få ip-adresser.
Men du kan koppla switchen i en LAN-port på routern istället. 8-portars routrar finns nog inte många.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta?

Tack för input. Pga av utrymmesskäl är jag tvungen att placera en router i elskåpet. Då jag inte vill knö in min RT-AC66u där pga värme och misstänkt dålig spridning av wi-fi signal, funderar jag på att köpa den någon billigare versionen RT-N66u och låta den agera trådad router och sedan confa AC66u till accespunkt med lämpligare placering intill nätverksuttag. Setupen blir således Internet --> RT-N66u (router, endast trådad) --> RT-AC66u (wi-fi accespunkt).
Tror ni detta blir en bra lösning eller besitter RT-AC66u router-egenskaper som lillebror RT-N66u saknar?

Tack på förhand!
Alexander

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergh2:

Tack för input. Pga av utrymmesskäl är jag tvungen att placera en router i elskåpet. Då jag inte vill knö in min RT-AC66u där pga värme och misstänkt dålig spridning av wi-fi signal, funderar jag på att köpa den någon billigare versionen RT-N66u och låta den agera trådad router och sedan confa AC66u till accespunkt med lämpligare placering intill nätverksuttag. Setupen blir således Internet --> RT-N66u (router, endast trådad) --> RT-AC66u (wi-fi accespunkt).
Tror ni detta blir en bra lösning eller besitter RT-AC66u router-egenskaper som lillebror RT-N66u saknar?

Tack på förhand!
Alexander

Skickades från m.sweclockers.com

Har du inget rum med två nätverksuttag bredvid varandra?
Dra i så fall "inkommande kabel" till ena uttaget, sätt routern i det rummet med inkommande kabel kopplad till wan-porten. En av LAN-portarna kopplar du sedan tillbaka in i andra uttaget i väggen och från din patchpanel i elskåpet drar du övriga portar till din switch som kan ligga i elskåpet, den far knappast illa av det då grejerna ska vara gjorda för att tåla lite värme (och lite värme betyder just lite värme, blir den het så att du bränner dig bör du fundera om).
På så sätt får du kopplingsschemat molnet --> din router --> din switch --> klienter, precis som du bör ha för att det ska funka som du tänkt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Har du inget rum med två nätverksuttag bredvid varandra?
Dra i så fall "inkommande kabel" till ena uttaget, sätt routern i det rummet med inkommande kabel kopplad till wan-porten. En av LAN-portarna kopplar du sedan tillbaka in i andra uttaget i väggen och från din patchpanel i elskåpet drar du övriga portar till din switch som kan ligga i elskåpet, den far knappast illa av det då grejerna ska vara gjorda för att tåla lite värme (och lite värme betyder just lite värme, blir den het så att du bränner dig bör du fundera om).
På så sätt får du kopplingsschemat molnet --> din router --> din switch --> klienter, precis som du bör ha för att det ska funka som du tänkt dig.

Tyvärr är samtliga uttag 1-vägs varför detta inte är möjligt. Jag kommer tyvärr inte undan på att ha en router direkt i elskåpet om jag skall kunna skapa ett lokalt nätverk med befintlig installation av nätverkskablar.

Det lutar nog att det blir:
Molnet --> Router Asus RT-N66u i elskåp (endast trådad, wifi avslagen) --> Asus RT-AC66u placerad i optimal miljö (confad som trådlös accespunkt, dvs routerfunktion avslagen)

Trådlösa klienter ansluter därmed till RT-AC66u medan trådade klienter ansluter direkt till router i elskåp (RT-N66u).

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att sätta en "ren" router i elskåpet, tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1740070

Sedan kan du konfigurera din AC66 som accesspunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergh2:

Tyvärr är samtliga uttag 1-vägs varför detta inte är möjligt. Jag kommer tyvärr inte undan på att ha en router direkt i elskåpet om jag skall kunna skapa ett lokalt nätverk med befintlig installation av nätverkskablar.

Det lutar nog att det blir:
Molnet --> Router Asus RT-N66u i elskåp (endast trådad, wifi avslagen) --> Asus RT-AC66u placerad i optimal miljö (confad som trådlös accespunkt, dvs routerfunktion avslagen)

Trådlösa klienter ansluter därmed till RT-AC66u medan trådade klienter ansluter direkt till router i elskåp (RT-N66u).

Vad tycker ni?

Då finns fortfarande möjligheten att köra en kabelsplitter på bägge sidor om en av de befintligt dragna kablarna i väggen, gå till kjell & C:O och fråga efter en nätverkskabelsplitter så att du kan köra två fysiska 100mbit-portar genom en nätverkskabel
Detta förutsätter såklart att du inte har gbit-uppkoppling då du ju tabbar en hel del hastighet, men har du bara 100mbit så är det ju ingen skada skedd. Ingen snygg lösning, men det skulle funka!

Edit: Hittade ett exempel på vad jag menade här:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
Finns säkert fler varianter också, men den funkar iaf