Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

AVG free talar om att det finns uppgradering, klickar ok och får efter ett tag detta felmeddelande:
http://i.imgur.com/z23ciae.jpg

Nån som känner igen det och vet vad det är, vad man kan göra åt det osv?

Gjorde du en uppgradering eller en ren installation?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Antagligen stänger du den inte ordentligt? Du måste välja 'Avsluta Skype', inte bara klicka på krysset eller liknande...

såklart gör jag det men det går inte.
testat det mesta men bara status offline som funkar men då körs ju ännu programet
därför ja undra om det kanske har med w10 att göra. men om ingen annnan har problemet så

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HampZZ:

såklart gör jag det men det går inte.
testat det mesta men bara status offline som funkar men då körs ju ännu programet
därför ja undra om det kanske har med w10 att göra. men om ingen annnan har problemet så

Högerklickar man på Skype i aktivitetsfältet så kan man välja typ 'stäng fönster' eller liknande, men det gör inte att det avslutas...lät att man trycker fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampZZ:

såklart gör jag det men det går inte.
testat det mesta men bara status offline som funkar men då körs ju ännu programet
därför ja undra om det kanske har med w10 att göra. men om ingen annnan har problemet så

Testat att installera om skype för att säkerhetsställa att det inte blivit något skit bara?

Så händer inget när du trycker här? http://i.imgur.com/SRuase3.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av shiver202:

cortana fungerar inte, Går inte att installera nvidia drivrutiner annars är det väl helt okej

Cortana finns inte i Sverige ännu.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad jag förstår så är (eller var) begränsningarna de talar om typ:
Idag har man väl inget av det där, avtalet finns inte i fysisk kopia om man köpt en nyckel från MS och knappast heller COA och självklart ingen CD eller kartong. Sen är det ju lite konstiga krav, hur ska man överföra kartongen från sin ena PC till sin andra PC liksom.

Det stod om detta när win 7 släpptes i alla fall och trodde det gällde idag med.

Stod på Ms sidan skillnaderna mellan OEM och retail och längst ner i jämförelsen stod det att OEM gäller för en dator och Retail för totalt tre byten (sen kan dom ändrat detta i efterhand).

Men bryr mig inte om dessa avtal, använder OEM som retail utan support. Ser inte nyttan av supporten ändå, problem som händer får man lösa själv (är oftast inte windows eget fel).

Är ju inget företag, så licensreglerna är ju inte lika viktigt att följa (har ju ändå betalt så)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Gjorde du en uppgradering eller en ren installation?

Uppgradering då jag ville behålla både filer och program.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Har ni läst det här?

Påståendet att Windows 10 kan inaktivera piratkopierade spel är fel.

http://www.nordichardware.se/Operativsystem/pastaende-om-att-...

**Troligen falskt**

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Tror "piratforumen" hade svämmat över ifall det varit sant att piratkopior slutar fungera i Windows 10.

Hade blivit årets komedi i så fall Vart är popcornen?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Efter lite SSD strul och tre ominstalleringar av Win 10 är jag äntligen nöjd. Får hoppas det håller nu. Hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hade blivit årets komedi i så fall Vart är popcornen?

Reklamen börjar snart.. Sen det du "betalat för" för att se ..

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att Windows 10 spottar ur sig väldigt många events? Försöker rensa upp i Event logs här. Warning och Error överallt...

Annars har jag äntligen efter en ominstallation fått Windows 10 stabilt på min iMac. Tidigare fick jag BAD_POOL_HEADER, vilket antagligen berodde på någon felaktig drivrutin.

På min Lenovo Yoga har det fungerat mer eller mindre felfritt hela tiden.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ärligt att det verkar helt OK och funkar bra. Har pillat lite i inställningar, tagit bort/avinstallerat appar, ändrat hit och dit och det går. Gillar layouten också. Dock så hittade AVG 7st Trackers hot och jag har precis installerat W10 cleant på min nya dator ( första OSet på datorn ), och det var ju lite konstigt..?

Det enda som jag stör mig på är att jag uppdaterade Nvidia drivrutiner till 355.60, men i Nvidias kontrollpanel visar den drivrutinsversion 353.54 ? Har startat om datorn ett flertal gånger men det kvarstår. Nåja..

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Avstängd

Xbox appen har uppdaterats och nu finns stöd för att streama till en Windows 10-enhet med 1080p och 60fps.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Har ni läst det här?

Påståendet att Windows 10 kan inaktivera piratkopierade spel är fel.

http://www.nordichardware.se/Operativsystem/pastaende-om-att-...

Det verkar inte vara Windows 10 i sig, utan kring-program vars avtal man måste godta, där detta ingår.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article21273796.a...

Själv använder jag både Skype och Office-paketet, men å andra sidan kör jag inga piratade program..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

När jag ska öppna någonting främst ifrån startknappen. Låt säga att jag ska öppna utforskaren. så kan det ibland ta mellan 10-15 sekunder innan själva mappen öppnar sig. Någon som har en svar på varför det är så sjukt segt?
Upplever väl egentligen att öppna mappar eller program överlag är väldigt segt för mig. Det känns inte som att det borde vara så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimpstyle:

När jag ska öppna någonting främst ifrån startknappen. Låt säga att jag ska öppna utforskaren. så kan det ibland ta mellan 10-15 sekunder innan själva mappen öppnar sig. Någon som har en svar på varför det är så sjukt segt?
Upplever väl egentligen att öppna mappar eller program överlag är väldigt segt för mig. Det känns inte som att det borde vara så?

Upplevera samma sak, dock enbart med Battle.net Launchern.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Någon som har tid över borde göra en lista över buggar och program som inte fungerar, skulle varit praktiskt...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Någon som har tid över borde göra en lista över buggar och program som inte fungerar, skulle varit praktiskt...

Microsoft har redan gjort en åt dig.

http://www.microsoft.com/en-us/windows/compatibility/CompatCe...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

@strejf: Ok, vad snällt av dem

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Helt OK. Går lite långsamt på min dator som tidigare hade Windows 7.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

@strejf: Ok, vad snällt av dem

Instämmer. Vad snällt utav dem..

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Snabb fråga. Är det någon annan som kör 2st monitors med Windows 10? Gillar inte att när man flyttar ett fönster till andra skärmen så fastnar det i kanten. Kan man ändra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigSm:

Snabb fråga. Är det någon annan som kör 2st monitors med Windows 10? Gillar inte att när man flyttar ett fönster till andra skärmen så fastnar det i kanten. Kan man ändra det?

En väldigt störande funktion om man har flera skärmar men går tack och lov att stänga av.

Settings -> System -> Multitasking

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigSm:

Snabb fråga. Är det någon annan som kör 2st monitors med Windows 10? Gillar inte att när man flyttar ett fönster till andra skärmen så fastnar det i kanten. Kan man ändra det?

Det är ju de jag har saknat, det gick väl inte i Win 8.1?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Det är ju de jag har saknat, det gick väl inte i Win 8.1?

Aero Snap har alltid gått att stänga av? Eller något annat du tänker på? Finns bland "Ease of Access" kontrollerna.

Permalänk
Medlem

Orkar bara inte plöja igenom 85 sidor
Upplevs det som det har blivit några förbättringar genom uppdateringar sen det släpptes? Alltså om små buggar och drivrutiner sakta men säkert börjar rättas till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Aero Snap har alltid gått att stänga av? Eller något annat du tänker på? Finns bland "Ease of Access" kontrollerna.

Jo det vet jag, men tänkte om man kör med dubbla skärmar om fönstret "snappar".
Som nu i win10 går de snappar både innerkant och ytterkant om vardera skärm, alltså 4 snap.
Men i win8.1 gick det bara på ytterkanterna.

Missa jag det helt i 8.1 eller är det nytt i win10?

En annan sak jag märkt är att datorns respons känns seg om den har stått på 24h+, blir segt att scrolla/bläddra även surf påverkas märkte inget sånt i 8.1...eller så är de min ssd håller på att ge sig kanske.
Inget allvarligt problem bara en liten notis.

Ingen annan som märkt nåt liknande fenomen?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jo det vet jag, men tänkte om man kör med dubbla skärmar om fönstret "snappar".
Som nu i win10 går de snappar både innerkant och ytterkant om vardera skärm, alltså 4 snap.
Men i win8.1 gick det bara på ytterkanterna.

Missa jag det helt i 8.1 eller är det nytt i win10?

En annan sak jag märkt är att datorns respons känns seg om den har stått på 24h+, blir segt att scrolla/bläddra även surf påverkas märkte inget sånt i 8.1...eller så är de min ssd håller på att ge sig kanske.
Inget allvarligt problem bara en liten notis.

Ingen annan som märkt nåt liknande fenomen?

Hur mycket ram knatar systemet i sig? låter som minnets bugg.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jo det vet jag, men tänkte om man kör med dubbla skärmar om fönstret "snappar".
Som nu i win10 går de snappar både innerkant och ytterkant om vardera skärm, alltså 4 snap.
Men i win8.1 gick det bara på ytterkanterna.

Missa jag det helt i 8.1 eller är det nytt i win10?

En annan sak jag märkt är att datorns respons känns seg om den har stått på 24h+, blir segt att scrolla/bläddra även surf påverkas märkte inget sånt i 8.1...eller så är de min ssd håller på att ge sig kanske.
Inget allvarligt problem bara en liten notis.

Ingen annan som märkt nåt liknande fenomen?

Kolla om Runtime Broker går i process fönstret, jag hade det problemet med windows 10 låg hela tiden och drog 20% CPU. Drog igång nåra minuter efter jag lämnat datorn ensam. Sen slutade det aldrig när jag börja använda datorn igen. Då tog jag bara bort den servicen från autostart, men nu efter ominstallation av windows 10 igen, så har jag inte haft det problemet.

Jag har också läst att flera haft problem med att runtime broker också slukar massor med minne, ska normalt vara typ 5MB men för en del drar den flera GB. Det problemet hade inte jag.

Vad gäller snap på skärmarna älskar jag det i windows 10, drar du till toppen av skärmen så maxar den fönstret på andra skärmen, släpper du vi kanten blir den halv, släpper i ett hörn är det 1/4.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT