Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Byggde en ny dator och installerade Windows 10 på den till brorsan igår och får säga att det lilla jag testade det kändes det rappt och bra. Dock lite ologiskt ibland med både Metro UI och det vanliga skrivbordet, att inställningar nås på 2 olika sätt osv.

Hände dock en konstig sak, det första jag gjorde var att installera bitdefender antivirus 2 minuter efter jag gjort en ren installation och den upptäckte en trojan i Onedrive...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Baxtex:

Byggde en ny dator och installerade Windows 10 på den till brorsan igår och får säga att det lilla jag testade det kändes det rappt och bra. Dock lite ologiskt ibland med både Metro UI och det vanliga skrivbordet, att inställningar nås på 2 olika sätt osv.

Hände dock en konstig sak, det första jag gjorde var att installera bitdefender antivirus 2 minuter efter jag gjort en ren installation och den upptäckte en trojan i Onedrive...

Tycker att det är bra, att det finns flera vägar till samma sak, lättare att hitta då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Byggde en ny dator och installerade Windows 10 på den till brorsan igår och får säga att det lilla jag testade det kändes det rappt och bra. Dock lite ologiskt ibland med både Metro UI och det vanliga skrivbordet, att inställningar nås på 2 olika sätt osv.

Hände dock en konstig sak, det första jag gjorde var att installera bitdefender antivirus 2 minuter efter jag gjort en ren installation och den upptäckte en trojan i Onedrive...

Skrivet av Ratatosk:

Tycker att det är bra, att det finns flera vägar till samma sak, lättare att hitta då.

Finns snarare två inställningsmenyer.

Ena är dum varianten och sen vanliga kontrollpanelen (dom ironiskt nog skalat bort lite funktioner i).

Är samma problem i win 8, är ju bedrövligt att dom inte lyckas göra os:et enhetligt på 3år (är väl så länge Win 8 funnits ute).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

Är det någon som känner till varför vissa enskilda applikationer har suddiga typsnitt? Nästan allt ser skarpt och bra ut, men t ex Hyper-V admin verktyget ser "obehagligt" suddigt ut.

Antingen är saker och ting lite oklart, eller så krävs någon justering jag inte känner till för att få det att se normalt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Är det någon som känner till varför vissa enskilda applikationer har suddiga typsnitt? Nästan allt ser skarpt och bra ut, men t ex Hyper-V admin verktyget ser "obehagligt" suddigt ut.

Antingen är saker och ting lite oklart, eller så krävs någon justering jag inte känner till för att få det att se normalt ut.

Du kör inte 100% DPI eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Du kör inte 100% DPI eller?

Nej. Jag har testat med olika DPI inställningar men det tycks inte spela någon roll. Det är ju ingen stor sak, än om lite förvånande, då det just är Hyper-V jag använder mest för ha tillgång till en linux-miljö. Kanske är det en inkompatibilitet med Intel GPU drivrutiner, något som löser sig vid kommande uppdatering?

Edit: jag ska kolla en sak när jag får några minuter över, för enligt andra rapporter tycks något i Windows 10 ställa om DPI så att det återgår till något annat värde. Kan i nuläget kräva reg ändring via skript vid boot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Någon som vet när de är färdiga så att man kan uppgradera via meddelandet man får. För mig står det fortfarande "meddela mig när det är klart" på Windows flaggan.
Har 8.1 pro

Det tar minst några veckor till såg jag något om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Nej. Jag har testat med olika DPI inställningar men det tycks inte spela någon roll. Det är ju ingen stor sak, än om lite förvånande, då det just är Hyper-V jag använder mest för ha tillgång till en linux-miljö. Kanske är det en inkompatibilitet med Intel GPU drivrutiner, något som löser sig vid kommande uppdatering?

Edit: jag ska kolla en sak när jag får några minuter över, för enligt andra rapporter tycks något i Windows 10 ställa om DPI så att det återgår till något annat värde. Kan i nuläget kräva reg ändring via skript vid boot.

Är det en MMC-komponent så kan inte de skala med DPI-inställningarna, och bitmapskalning gör att det blir suddigt. På de får man lov att köra 100% eller fixa så den inte kör någon skalning. Microsoft kommer knappast fixa DPI bättre än nu. Windows 10 har ändå bara straxt under 5 år av mainstreamsupport. Mindre ändringar kan komma, men de kommer inte byta ut grundkomponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Nej. Jag har testat med olika DPI inställningar men det tycks inte spela någon roll.

Win 10 har ändrat hur DPI skalning hanteras och många win32 program som såg skarpa ut i Win 7-8 är suddiga i Win 10, inklusive systemprogram som device manager. Vet inte varför MS fuckat upp detta men jag måste nu köra ett 3e partsprogram i bakgrunden för att få det att fungera. Kan posta länk senare när jag inte är på mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Petterk:

På de får man lov att köra 100% eller fixa så den inte kör någon skalning. Microsoft kommer knappast fixa DPI bättre än nu.

Saken är att skalning fungerade bättre i tidigare Windows-versioner än i Win 10 vilket är jävligt skumt. Med allt fler datorer med högupplösta skärmar och allt fler som behöver använda skalning så får man hoppas MS vaknar upp och fixar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Win 10 har ändrat hur DPI skalning hanteras och många win32 program som såg skarpa ut i Win 7-8 är suddiga i Win 10, inklusive systemprogram som device manager. Vet inte varför MS fuckat upp detta men jag måste nu köra ett 3e partsprogram i bakgrunden för att få det att fungera. Kan posta länk senare när jag inte är på mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Saken är att skalning fungerade bättre i tidigare Windows-versioner än i Win 10 vilket är jävligt skumt. Med allt fler datorer med högupplösta skärmar och allt fler som behöver använda skalning så får man hoppas MS vaknar upp och fixar detta.

Device manager, MMC-snapins och liknande var suddigt förut också så länge du kör DPI-virtualisering som kom med Vista. Sen får man tänka på att den bitmapskalar i princip allt från den primära monitorns inställningar om man kör olika på olika skärmar.

I grunden handlar det om dpi-unaware program, det går inte att åtgärda och det är inte aktuellt att ersätta alla dessa ens från Microsoft själva. De går inte att fixa med DWMs skalning, det DWM kan göra med dessa är att skala om hela programmen via DPI-virtualisering vilket är samma sak som bitmapsskalning snarare än att allt ritas större. Man kan tro att bitmapsskalning fungerar okej på 200% men Windows grejar inte 4:1 skalning. Tredjepartsprogram kan man ju alltid slå av det på, men då få liten text istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Tvungna att lösa är dom inte. Dessutom köper företag support från MS t.ex , så för dom spelar det liten roll hur Win 10 erbjudandet fungerar (för det är ändå inte till dom i första hand erbjudandet gäller).

Jo, de är tvungna att lösa det. De kan inte bryta avtalet med alla som har retail-licenser för att de vill det liksom. Företag har vi inte diskuterat här så de har inget att göra med diskussionen. De flesta företag som inte är jättesmå har volymlicenser och då har de redan rätt till att upp- och nedgradera mellan olika Windowsversioner.

Citat:

Som sagt, Ms har inte löst retail frågan än. Sen även retail regas mot moderkortet vid aktivering (vet tidigare retail så gäller det endast 3 byten av datorer och inte ha det på samma gång på tre datorer).

Det är ju löst så länge som du kan installera det Windows du har betalat för och sen uppgradera till tian. Det här med tre byten vet jag inte var ni fått från för en retail-licens går att installera på ett oändligt antal datorer så länge det bara är en i taget. Däremot kan aktiveringstjänsten säga ifrån om du försöker aktivera samma licens många gånger på kort tid, men det är inte en begränsning i licensen utan en säkerhetsfunktion och det går enkelt att lösa genom att ringa det nummer som kommer upp.

Citat:

Vad får dig tro att dom löser detta på bästa vis för kunden? Är ändå få som byter hårdvara i datorn, så ingen större förlust för MS att inte erbjuda detta oavsett tidigare licens.

Jag har inte sagt att de kommer att lösa det på bästa sätt för kunden, bara att de kommer att lösa det. Det är få som byter hårdvara i datorn och således spelar det ingen större roll för MS om dessa få slipper köpa nya licenser hela tiden. Däremot spelar det roll för MS om dessa få blir missnöjda då det är en högljudd grupp som kan dra med sig många fler i sitt missnöje.

Citat:

Vill du byta hårdvara fritt får du köpa en CD nyckel.

Jo precis. Och det har vi ju gjort, och uppgraderat den.

Ur MS synvinkel finns två typer av licenser som privatpersoner har, antingen har de installerat Windows själva och har alltså retail, eller så kom Windows förinstallerat på maskinen från tillverkaren och då har man alltså en OEM-licens. De bortser från de som har köpt en OEM-licens till sig själva för den licensen är inte giltig precis som piraters eller exempelvis stulna volymlicenser. Det innebär att det är omöjligt att en licens går från retail till OEM då den inte kan bli förinstallerad i efterhand. Vi har köpt en produkt och de kan inte byta det till en helt annan produkt än mindre en produkt som de inte säljer till privatpersoner alls då deras avtal inte medger det. Köper jag en bostadsrätt så kan den inte plötsligt bli en hyresrätt liksom, samma sak här.

Citat:

Vet exakt hur det fungerar i tidigare windows, har installerat om ett par olika datorer.

Det har nog de flesta här.

Skrivet av lolight:

Du missförstod. Jag menar hur du kan göra första uppgraderingen till Windows 10. Den kan inte startas genom Windows uppdate om du kör Windows 8.0. Då finns den inte där. Men du kan göra denna uppgradering direkt med en Windows 10 DVD som du startar direkt från boot.

Jo absolut. Installation från ISO eller media creation tool kräver inte att alla tidigare uppgraderingar och liknande är installerade.

Citat:

Du kan även direkt välja att inte behålla något alls av det tidigare operativsystemet.

Jo, men antingen är det fortfarande en uppgradering trots att du väljer att inte behålla program osv., ungefär som att en reset (eller vad det nu heter) inte är en ominstallation utan en återställning till ursprungsläget, eller så är det en riktig nyinstallation men då får du inte behålla din licens från tidigare (eller du får behålla den men den flyttas inte över) och har du ingen köpt licens för tian så kommer du alltså inte att ha någon licens för Windows 10 utan bara ha kvar din gamla licens till ett Windows du inte har installerat längre.

Citat:

Vad jag menar med allt detta är att de som fortfarande kör Windows 8.0. Inte behöver uppgradera till Windows 8.1 först, för att påbörja uppgraderingsprocessen.

Jo, det är en fördel med att köra den typen av installation och inte Windows Update.

Citat:

Sedan så får du tro vad du vill angående vad Avtalet säger. Men avtal vet vi är lömska. Så det är inget jag skulle hänga upp som säkerhet. Tills vi får det bekräftat att, du senare kan flytta W10, till valfri maskin. Så anser jag att man inte ska påstår något sådant, tills man vet med säkerhet. För det som står på MS forum, är inte säkert att det stämmer för 5 öre. Ja, vi har fått olika besked i frågan, och jag antar att om några veckor så blir saken klarare.

Avtal kan absolut vara lömska speciellt licensavtal och än mer med amerikanska företag som måste skriva ut typ allt liksom. Men detta avtal är ett av de mest tydliga jag sett och det står specificerat i klartext att man behåller rätten att göra vad många här säger att man tappar rätten till.

Och även om vi helt bortser från avtalet så kan inte MS göra om retail-licenser till OEM-licenser för en OEM-licens kräver en faktisk OEM som tar ansvaret istället för MS. Som jag skrev ovan så, ur MS synvinkel, finns det bara två typer av (giltiga) Windowslicenser för privatpersoner och det kan vara antingen förinstallerat från tillverkaren (OEM) eller installerat av användaren själv (retail) men det kan inte gå från att vara installerat av användaren till att vara förinstallerat för det är ju omöjligt. Har användaren installerat Windows som hen har köpt så kan det per definition inte vara förinstallerat av datortillverkaren. Så OEM kan det helt enkelt inte bli av en retail-licens.

MS skulle förstås kunna hitta på en ny typ av licens som inte är OEM men som ändå inte medger flytt eller så, men de har de inte gjort och skulle de göra det så skulle det inte gälla förrän användaren hade godkänt ett sådant avtal där det står specificerat. Frågan är varför de skulle göra det. Kunder som köper retail är en väldigt liten del av MS intäkter hur man än ser på det och av dem så är det ännu färre som faktiskt flyttar sina licenser mellan maskiner. Denna grupp är dock tekniskt kunnig förstås och ganska sannolikt tekniskt intresserad, många forumdeltagare och liknande, och således är det en grupp med stort inflytande över exempelvis teknikinköp och deras grad av nöjdhet med en produkt är bra mycket viktigare än de flesta andra gruppers. Att Windows 8 gick så dåligt som det gick beror till stor del på denna grupps högljudda missnöje exempelvis (enligt mig i alla fall). Så vad skulle MS tjäna på att vända hela denna grupp emot sig? Någon procent fler licenser sålda (och det är högt räknat)? Rent affärsmässigt så hade det varit ett katastrofalt beslut och därför är det ytterst osannolikt att de kommer att fatta det beslutet.

Permalänk

Win 10 med ClassicShell

Om man kör med ClassicShell är det ingen större skillnad jmf. med förut. Allt känns bekant och funkar OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, de är tvungna att lösa det. De kan inte bryta avtalet med alla som har retail-licenser för att de vill det liksom. Företag har vi inte diskuterat här så de har inget att göra med diskussionen. De flesta företag som inte är jättesmå har volymlicenser och då har de redan rätt till att upp- och nedgradera mellan olika Windowsversioner.
Det är ju löst så länge som du kan installera det Windows du har betalat för och sen uppgradera till tian. Det här med tre byten vet jag inte var ni fått från för en retail-licens går att installera på ett oändligt antal datorer så länge det bara är en i taget. Däremot kan aktiveringstjänsten säga ifrån om du försöker aktivera samma licens många gånger på kort tid, men det är inte en begränsning i licensen utan en säkerhetsfunktion och det går enkelt att lösa genom att ringa det nummer som kommer upp.
Jag har inte sagt att de kommer att lösa det på bästa sätt för kunden, bara att de kommer att lösa det. Det är få som byter hårdvara i datorn och således spelar det ingen större roll för MS om dessa få slipper köpa nya licenser hela tiden. Däremot spelar det roll för MS om dessa få blir missnöjda då det är en högljudd grupp som kan dra med sig många fler i sitt missnöje.
Jo precis. Och det har vi ju gjort, och uppgraderat den.

Ur MS synvinkel finns två typer av licenser som privatpersoner har, antingen har de installerat Windows själva och har alltså retail, eller så kom Windows förinstallerat på maskinen från tillverkaren och då har man alltså en OEM-licens. De bortser från de som har köpt en OEM-licens till sig själva för den licensen är inte giltig precis som piraters eller exempelvis stulna volymlicenser. Det innebär att det är omöjligt att en licens går från retail till OEM då den inte kan bli förinstallerad i efterhand. Vi har köpt en produkt och de kan inte byta det till en helt annan produkt än mindre en produkt som de inte säljer till privatpersoner alls då deras avtal inte medger det. Köper jag en bostadsrätt så kan den inte plötsligt bli en hyresrätt liksom, samma sak här.
Det har nog de flesta här.
Jo absolut. Installation från ISO eller media creation tool kräver inte att alla tidigare uppgraderingar och liknande är installerade.
Jo, men antingen är det fortfarande en uppgradering trots att du väljer att inte behålla program osv., ungefär som att en reset (eller vad det nu heter) inte är en ominstallation utan en återställning till ursprungsläget, eller så är det en riktig nyinstallation men då får du inte behålla din licens från tidigare (eller du får behålla den men den flyttas inte över) och har du ingen köpt licens för tian så kommer du alltså inte att ha någon licens för Windows 10 utan bara ha kvar din gamla licens till ett Windows du inte har installerat längre.
Jo, det är en fördel med att köra den typen av installation och inte Windows Update.
Avtal kan absolut vara lömska speciellt licensavtal och än mer med amerikanska företag som måste skriva ut typ allt liksom. Men detta avtal är ett av de mest tydliga jag sett och det står specificerat i klartext att man behåller rätten att göra vad många här säger att man tappar rätten till.

Och även om vi helt bortser från avtalet så kan inte MS göra om retail-licenser till OEM-licenser för en OEM-licens kräver en faktisk OEM som tar ansvaret istället för MS. Som jag skrev ovan så, ur MS synvinkel, finns det bara två typer av (giltiga) Windowslicenser för privatpersoner och det kan vara antingen förinstallerat från tillverkaren (OEM) eller installerat av användaren själv (retail) men det kan inte gå från att vara installerat av användaren till att vara förinstallerat för det är ju omöjligt. Har användaren installerat Windows som hen har köpt så kan det per definition inte vara förinstallerat av datortillverkaren. Så OEM kan det helt enkelt inte bli av en retail-licens.

MS skulle förstås kunna hitta på en ny typ av licens som inte är OEM men som ändå inte medger flytt eller så, men de har de inte gjort och skulle de göra det så skulle det inte gälla förrän användaren hade godkänt ett sådant avtal där det står specificerat. Frågan är varför de skulle göra det. Kunder som köper retail är en väldigt liten del av MS intäkter hur man än ser på det och av dem så är det ännu färre som faktiskt flyttar sina licenser mellan maskiner. Denna grupp är dock tekniskt kunnig förstås och ganska sannolikt tekniskt intresserad, många forumdeltagare och liknande, och således är det en grupp med stort inflytande över exempelvis teknikinköp och deras grad av nöjdhet med en produkt är bra mycket viktigare än de flesta andra gruppers. Att Windows 8 gick så dåligt som det gick beror till stor del på denna grupps högljudda missnöje exempelvis (enligt mig i alla fall). Så vad skulle MS tjäna på att vända hela denna grupp emot sig? Någon procent fler licenser sålda (och det är högt räknat)? Rent affärsmässigt så hade det varit ett katastrofalt beslut och därför är det ytterst osannolikt att de kommer att fatta det beslutet.

Problmet är att allt är dött som hör till äldre os.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-wi...

Detta jag menar "May be transferred with some limitations. See details. "

Detta är enda sättet att komma till källan för mig http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:7Xbgnu2m...

Kan tyvärr inte få fram begränsningarna tyvärr, har inte dessa googel skills som krävs tydligen för att få fram mer. Men läst när win 7 var nytt att retail var begränsad till 3 stycken datorer och trodde att det fortfarande var så (från microsoft egen sida).

Men hittar inte den bild längre där dom visar just denna begränsning tyvärr.

Jo, hade MS velat det så hade dom skickat en CD nyckel till dig, men nu får man helt enkelt leva efter hur MS har bestämt. Men som sagt MS kan ju ändra sig hur dom vill.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag blev otroligt positivt överraskad när jag uppgraderade till win10 från win7, startmenyn är ju helt lysande med tanke på att man kan konfigurera den precis som man vill.

Har inte knappat speciellt länge men allting flyter på väldigt bra, och alla drivrutiner installerades per automatik utan några som helst krångel med datorn i sign.
Att man sedan fick några extra fps i unigine valley skadar ju inte heller.

Verkar även ha blivit av med min "d3d-init" krasch som gjorde det i princip omöjligt att spela gta v utan att downklocka graffet till standard 290x utförande.

edit. Har dock en fundering, är det någon som har tagit bort sin "Windows.old" folder med hjälp av Disk Cleanup? Isåfall, fungerar allting som det ska efteråt? Inga problem som uppstod? Har ju ungefär 23gb jag kan spara in och på en liten SSD är det ganska rejält med utrymme.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Måste säga att jag blev otroligt positivt överraskad när jag uppgraderade till win10 från win7, startmenyn är ju helt lysande med tanke på att man kan konfigurera den precis som man vill.

Har inte knappat speciellt länge men allting flyter på väldigt bra, och alla drivrutiner installerades per automatik utan några som helst krångel med datorn i sign.
Att man sedan fick några extra fps i unigine valley skadar ju inte heller.

Verkar även ha blivit av med min "d3d-init" krasch som gjorde det i princip omöjligt att spela gta v utan att downklocka graffet till standard 290x utförande.

edit. Har dock en fundering, är det någon som har tagit bort sin "Windows.old" folder med hjälp av Disk Cleanup? Isåfall, fungerar allting som det ska efteråt? Inga problem som uppstod? Har ju ungefär 23gb jag kan spara in och på en liten SSD är det ganska rejält med utrymme.

Du kan ta bort Windows.old mappen utan problem. Det påverkar inget alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

måste bara kolla om det är jag eller om fler har samma problem.
jag kan inte avsluta skype. ja e alltid online (om ja inte ändrar status då)
är detta winows eller något ja missat med skype på senare tid?

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HampZZ:

måste bara kolla om det är jag eller om fler har samma problem.
jag kan inte avsluta skype. ja e alltid online (om ja inte ändrar status då)
är detta winows eller något ja missat med skype på senare tid?

Använder du appen för skype eller desktopprogrammet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Använder du appen för skype eller desktopprogrammet?

Appen existerar inte längre, så gissar på att hans svar blir desktoprogrammet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Problmet är att allt är dött som hör till äldre os.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-wi...

Detta jag menar "May be transferred with some limitations. See details. "

Detta är enda sättet att komma till källan för mig http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:7Xbgnu2m...

Kan tyvärr inte få fram begränsningarna tyvärr, har inte dessa googel skills som krävs tydligen för att få fram mer. Men läst när win 7 var nytt att retail var begränsad till 3 stycken datorer och trodde att det fortfarande var så (från microsoft egen sida).

Men hittar inte den bild längre där dom visar just denna begränsning tyvärr.

Jo, hade MS velat det så hade dom skickat en CD nyckel till dig, men nu får man helt enkelt leva efter hur MS har bestämt. Men som sagt MS kan ju ändra sig hur dom vill.

Vad jag förstår så är (eller var) begränsningarna de talar om typ:

Skrivet av Microsoft:

You can transfer your software to another PC as long as it is uninstalled from the original PC and everything is transferred along with it:
• the End User Licence Agreement (EULA)
• the Certificate of Authenticity (COA)
• the CD
• full contents of the box

Idag har man väl inget av det där, avtalet finns inte i fysisk kopia om man köpt en nyckel från MS och knappast heller COA och självklart ingen CD eller kartong. Sen är det ju lite konstiga krav, hur ska man överföra kartongen från sin ena PC till sin andra PC liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad jag förstår så är (eller var) begränsningarna de talar om typ:
Idag har man väl inget av det där, avtalet finns inte i fysisk kopia om man köpt en nyckel från MS och knappast heller COA och självklart ingen CD eller kartong. Sen är det ju lite konstiga krav, hur ska man överföra kartongen från sin ena PC till sin andra PC liksom.

Du behöver inte överföra kartongen bara innehållet. Dvs CDn ska alltid vara i läsaren och manualen får du lägga i chassit

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Angående retail. Jag köpte win 10 pro från microsoft store. Då fick jag en cd nyckel, har jag nu retail eller fungerar den bara till nuvarande hårdvara?

Visa signatur

MB ASUS X99-S CPU I7 5930K Minne Corsair Vengeance DDR4 2800MHz 16GB GPU EVGA GeForce GTX 980 4GB 2st SLI PSU Corsair AX 1200i, 1200W SSD Samsung 850 PRO 1TB Chassi Corsair Obsidian 750D Skärm Acer 27" XB270HU Predator
Lagring WD Green 2T 2X,Seagate Barracuda 1T Tbord Corsair K70 Mus Logitech G502

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrille_83:

Angående retail. Jag köpte win 10 pro från microsoft store. Då fick jag en cd nyckel, har jag nu retail eller fungerar den bara till nuvarande hårdvara?

Du kan använda nyckeln på ny/annan hårdvara, beviset är kvittot du fick till din e-post för övrigt. Köper du FPP/kartong så får du ett litet kort med nyckeln på som bevis istället. CoA finns bara för systembuildervarianterna av OEM.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du kan använda nyckeln på ny/annan hårdvara, beviset är kvittot du fick till din e-post för övrigt. Köper du FPP/kartong så får du ett litet kort med nyckeln på som bevis istället. CoA finns bara för systembuildervarianterna av OEM.

Ok tack så mycket, då vet jag.

Angående win10 måste jag säga att jag är nöjd. Kör med classic shell och stängt av insamling av data. Fick till och med SLI att fungera.

Visa signatur

MB ASUS X99-S CPU I7 5930K Minne Corsair Vengeance DDR4 2800MHz 16GB GPU EVGA GeForce GTX 980 4GB 2st SLI PSU Corsair AX 1200i, 1200W SSD Samsung 850 PRO 1TB Chassi Corsair Obsidian 750D Skärm Acer 27" XB270HU Predator
Lagring WD Green 2T 2X,Seagate Barracuda 1T Tbord Corsair K70 Mus Logitech G502

Permalänk
Medlem
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

cortana fungerar inte, Går inte att installera nvidia drivrutiner annars är det väl helt okej

Permalänk
Medlem

Efter lite mer knappande i win10 har jag upptäckt att adressfältet i google chrome inte riktigt hänger med, har provat att installera om chrome utan framgång.
Får väl prova att installera om grafikdrivrutinerna i värsta fall men problemet verkar ligga i chrome eftersom både edge och mozillas adressfält funkar som dom ska.

Någon som har samma problem och hittat någon lösning?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Problem att uppgradera AVG free

AVG free talar om att det finns uppgradering, klickar ok och får efter ett tag detta felmeddelande:

Nån som känner igen det och vet vad det är, vad man kan göra åt det osv?

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Använder du appen för skype eller desktopprogrammet?

Skrivet av Reyintaz:

Appen existerar inte längre, så gissar på att hans svar blir desktoprogrammet.

Skrivbords versionen ja. annat e ju skräp dessutom.
men ja problemet kvarstår.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HampZZ:

Skrivbords versionen ja. annat e ju skräp dessutom.
men ja problemet kvarstår.

Antagligen stänger du den inte ordentligt? Du måste välja 'Avsluta Skype', inte bara klicka på krysset eller liknande...

Permalänk
Avstängd

Har ni läst det här?

Påståendet att Windows 10 kan inaktivera piratkopierade spel är fel.

http://www.nordichardware.se/Operativsystem/pastaende-om-att-...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...