Permalänk
Medlem

Kan folk, snälla, sluta säga att i5 är precis lika bra som i7 för spel? Det stämmer inte och det vilseleder folk, det visar sig extra tydligt med high-end GPU och speciellt vid CF/SLI.

http://www.sweclockers.com/test/20908-intel-core-i7-5775c-och...
http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jmeistr:

Kan instämma med @Landmark90

Acer XG270HU är en kanonskärm till ett bra pris, lite sämre betraktningsvinklar jämfört med min ips-panel, men det är det enda "dåliga" jag kommer på.

Bättre betraktningsvinklar på en TN skärm än en IPS?! Det betvivlar jag starkt, VÄLDIGT starkt.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Kan folk, snälla, sluta säga att i5 är precis lika bra som i7 för spel? Det stämmer inte och det vilseleder folk, det visar sig extra tydligt med high-end GPU och speciellt vid CF/SLI.

http://www.sweclockers.com/test/20908-intel-core-i7-5775c-och...
http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Beror tydligen helt på var du läser testerna, läser du här så är skillnaden försumbar, Sweclockers är inte det enda stället i världen som gör tester.

http://www.tomshardware.com/reviews/skylake-intel-core-i7-670...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

En länk till en jämförelse av den inbyggda grafikdelen är super-relevant när TS funderar på ett 980 Ti.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

En länk till en jämförelse av den inbyggda grafikdelen är super-relevant när TS funderar på ett 980 Ti.

Det var en jämförelse på CPU'n, inget om grafikkort och för den delen så funderar inte TS på ett 980Ti över huvud taget utan på ett 980

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det var en jämförelse på CPU'n, inget om grafikkort och för den delen så funderar inte TS på ett 980Ti över huvud taget utan på ett 980

Jag frågar igen, hur är det testet relevant?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Jag frågar igen, hur är det testet relevant?

Läs mer än bara mitt inlägg och sätt ihop relevansen själv, hänger du inte med så tänker jag inte guida dig igenom tråden heller.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Läs mer än bara mitt inlägg och sätt ihop relevansen själv, hänger du inte med så tänker jag inte guida dig igenom tråden heller.

Nu får du sluta larva dig. Du skrev själv så här:

Citat:

Problemet är att i7 inte är bättre än i5, speciellt inte för dig som bara ska spela, där presterar de exakt likadant, det enda som skiljer i7 är att den har Hyper Threading, något som spel ej använder och även kan ge dig lägre FPS tack vare det, så i praktiken kommer du ge 1000kr mer för sämre prestanda."

Det är ju fel och jag ville upplysa TS om det så att han inte köper en i5 och förväntar sig samma prestanda som med en i7a.

Jag vill alltså bara upplysa TS om att i7 presterar bättre i spel än i5, speciellt om man kör CLI/CF eller en high-end GPU. Jag länkar sedan till ett test som visar just detta och då länkar du till ett test på den integrerade grafikdelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Bättre betraktningsvinklar på en TN skärm än en IPS?! Det betvivlar jag starkt, VÄLDIGT starkt.

Du missuppfattade det jag skrev..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

Kan instämma med @Landmark90

Acer XG270HU är en kanonskärm till ett bra pris, lite sämre betraktningsvinklar jämfört med min ips-panel, men det är det enda "dåliga" jag kommer på.

Dock måste man sitta rakt fram på TN skärm mer eller mindre för att inte få fel färger.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vasadu:

Jag skulle titta på Z170 ändå...

Varför? Du får ju sämre prestanda? Dyrare blir det antagligen också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klazyz:

Halloj Sweclockers,
Jag är på jakt efter en helt ny dator och har satt ihop en som jag tror kommer passa mig.
Tyvärr är jag inte helt säker på att jag valt rätt och att allt kommer fungera bra, så därför tänkte jag att jag tar hjälp av er!

Chassi:
Fractal Design Define R5 - Define R5

Moderkort:
Asus Z97-PRO S-1150 ATX - Z97-PRO

Grafikkort:
ASUS STRIX-GTX980 - STRIX GTX980

Processor:
Intel i7 4790K / 4 GHz - Intel i7

RAM:
Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) - Corsair Vengeance

Nätagg:
Corsair RM1000 1000W 80 Plus Gold - Corsair RM1000

SSD:
Samsung 850 EVO 250GB - 850 Evo

SSHD:
Seagate Desktop SSHD 2TB - Seagate SSHD

HD:
Seagate Barracuda Desktop 4TB - Seagate Barracuda

Processorkylning:
Corsair Hydro Series H110i GTX Extreme - Corsair Hydro H110i

Kylning:
Corsair Air Series SP120 Quiet - Corsair SP120

Tillbehör:
Skärm: Samsung 24" S24C650BW
Tangentbord: Corsair K70 Gaming K70
Mus: Corsair Raptor M45 Gaming
OS: Windows 10 Windows 10
Backup HD: Seagate Backup Plus 6TB Seagate Backup
Kylpasta: Kylpasta

Hoppas ni har tid att kolla igenom allt jag länkade, eller bara få en liten överblick och ge mig några tips och råd!

Tack på förhand.

Mvh, klazyz

Förslag..broadwell skall du köra, snabbare än skylake/haswell i spel uppenbarligen
Sen ett 390x som är lika snabbt som ett gtx 980 fast 1000-1500kr billigare

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8346032/2015-08-21

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Bättre betraktningsvinklar på en TN skärm än en IPS?! Det betvivlar jag starkt, VÄLDIGT starkt.

Jämför en bra TN mot en dålig IPS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Jämför en bra TN mot en dålig IPS.

...så vinner IPS ändå på betraktningsvinklar, TN är usel på dessa

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Istället för att citera alla med ett svar så säger jag:

Tack så mycket för alla svar och alla diskussioner, har svarat på de flesta av mina frågor!!

Visa signatur

Never in the field of human conflict, was so much owed, by so many, to so few. - Winston Churchill

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

...så vinner IPS ändå på betraktningsvinklar, TN är usel på dessa

Om du inte jämför en dålig IPS med en bra TN som sagt. Jag har själv haft ett par sämre IPS-skärmar där betraktningsvinklarna inte var något vidare. Dock fungerade det ganska bra med de skärmarna ändå eftersom man satt ganska rakt framför. Men tittade man på dem lite snett blev bilden lite grå/vit.

Permalänk
Inaktiv

Min IPS för ~1300 slår betraktningsvinklar på en 7000 kr TN-panel iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Min IPS för ~1300 slår betraktningsvinklar på en 7000 kr TN-panel iaf.

Sitter på en för 1800kr, som har riktigt fina betraktningsvinklar. Bättre än en IPS för flera tusen mer (som jag sett skräck exempel på) Men är ändå en form av IPS.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar