Permalänk
Medlem

Måste starta om routern varje morgon

Tjena!
Jag har en D-Link Dir-652 som efter några timmars uppehåll från användning behöver startas om för att ge internet. På min mobil står det "Din nätverksanslutning är ostabil", men nätverket ser ut att ha 3/3 "pluppar". Försöker koppla från och ansluta igen men ingen skillnad. Har inte upplevt detta ännu under tiden jag använt internet utan det händer någon gång under varje natt. Bor i en lägenhet med statisk IP om det tillför något. Någon som vet vad detta kan bero på?

Mvh

Permalänk
Medlem

Kolla om det finns någon ny Firmware till routern, och testa en fabriksåterställning kanske?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Rekordmedlem

Har du problem med wifi eller via kabel, telefonen antyder wifi och många apparater har energisparlägen som stänger ner wifi ibland strular.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har en Dir-655 som började strula för några månader sen. Det löste sig med senaste firmwaren.

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk

Testa med annan adapter. En som uppfyller kraven spänning och strömstyrka (så klart). Kolla oxå om routern är varm. Det är oftast dessa två ting som brukar ställa till det för D-Link. Iaf äldre routrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Kolla om det finns någon ny Firmware till routern, och testa en fabriksåterställning kanske?

Tanken hade inte ens slagit mig att man kan uppdatera firmware för router, ska testa!

Skrivet av mrqaffe:

Har du problem med wifi eller via kabel, telefonen antyder wifi och många apparater har energisparlägen som stänger ner wifi ibland strular.

Har nyligen flyttat in i ny lgh så har än så länge endast testat wi-fi, ska koppla in stationära snart. Med telefon menar jag för att förtydliga mobiltelefon btw!

Skrivet av hooloovoo:

Jag har en Dir-655 som började strula för några månader sen. Det löste sig med senaste firmwaren.

Ska testa.

Skrivet av JonkenPonken:

Testa med annan adapter. En som uppfyller kraven spänning och strömstyrka (så klart). Kolla oxå om routern är varm. Det är oftast dessa två ting som brukar ställa till det för D-Link. Iaf äldre routrar.

Överväger detta efter jag testat uppdatera firmware.

Tack för hjälpen grabbs, blir fortfarande chockad hur snabbt man får hjälp här. Det forum man får snabbast respons på av alla, grymt! Återkommer.

Permalänk
Medlem

Skulle nu inte gå att ordna (vilket det borde om andra lyckats) så kan du alltid ta en billig 24h timer och starta om routern typ 5-6 på morgonen... Så är den redo när du väl behöver den

Börja med FW dock, sen kolla strömadaptern. Vissa av dessa billiga routrar blir aldrig helt bra dock :=/

Permalänk
Avstängd

Du har en usel router, det är ditt problem.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ditt problem är D-Link'en.
Speciellt 615/625 är krångliga som fan med just hängningar.

Köp en ny eller öppna den och sätt på en fläkt över kretskortet, hängningarna beror på överhettning.
Har varit med om samma sak, och gjort ovan nämnda getto-modd, då försvann allt vad hängningar hette.

Men sedan köpte jag ändå en ny då jag hade andra krav på hastigheter både vid single och dubbel/multi anslutningar.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Permalänk
Medlem

hade en dir-655 tidigare som krånglade massor och tappade trådlösa nätverket ofta. tröttnade och köpte en asus router istället, lite dyr men värd varenda krona då den aldrig har krånglat. aldrig mer en dlink för min del.... skräp!

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk

Jag har haft några D-Link i mina dagar. Numer så kör jag hårdvarubrandvägg och en ASUS som AP. Funkar kanoners.

Permalänk
Medlem

Då ska vi se hur det går imorgon. Har uppdaterat firmware och när jag var inne och kikade på inställningar hittade "DHCP reservations". Vet inte exakt vad det innebär, men la till min mobil, stationära PC och Macbook. Kanske löser saken