Windows 10 når 75 miljoner enheter i 192 länder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Verkligen inte förvånande att Windows 10 installerats på så många då det mer eller mindre rullas ut som en påtvingad uppgradering.

Snarare så att det är en helt och hållet valfri uppdatering. Ingen är behöver uppdatera om de inte vill och blir heller inte det utan att själv aktivt göra det valet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Windows 10 har redan installerats hos:

Privata konsumenter, säkerhetsexperter, enorma företag med enorm sekretess, miljontals små företag, konkurrenter till Microsoft, regeringar, försvarsmakter, stora fabriker med kritiska system, sjukvården med mera över hela världen. Även i länder som är i krig med USA. Det säger sig själv att det vore omöjligt att genomföra utifall att integriteten vore så värdelös som många internet-troll påstår.

Microsoft har givetvis sett till så att deras armé av jurister har kontrollerat varenda liten detalj i Windows 10 och att det matchar vad som är genomförbart utan att påverka dem ekonomiskt eller möjligheten att rulla ut det till så många som möjligt.

För det första, ifrågasätter jag att (de fetade) parterna ovan,
installerat Win 10 mer än i mycket begränsad omfattning för testning.

För det andra, är det talande att du tror att de framförda argumenten i ditt inlägg är positiva.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

För det första, ifrågasätter jag att (de fetade) parterna ovan,
installerat Win 10 mer än i mycket begränsad omfattning för testning.

För det andra, är det talande att du tror att de framförda argumenten i detta inlägg är positiva.

Windows 10 har redan installerats i på 75 miljoner datorer i 192 länder precis som nyhetsartikeln säger. Man kan säga att det jag skrev därmed är lika självklart som 1+1.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Windows 7 = 60 miljoner licenser sålda till butik efter två månader
Windows 8 = 100 miljoner licenser sålda till butik efter sex månader

Windows 10 = 75 miljoner installerade hos slutanvändare efter fyra veckor

Om det här fortsätter lär vi få se många DirectX 12-spel väldigt snart.

Inte konstigt när dom ger bort till alla med licenser, dom med OEM burk från siba är det ju nästintill gratis och dom som kör "piratade" versioner uppgraderar ju också och får "giltig" licens.

Skrivet av strejf:

Windows 10 har redan installerats hos:

Privata konsumenter, säkerhetsexperter, enorma företag med enorm sekretess, miljontals små företag, konkurrenter till Microsoft, regeringar, försvarsmakter, stora fabriker med kritiska system, sjukvården med mera över hela världen. Även i länder som är i krig med USA. Det säger sig själv att det vore omöjligt att genomföra utifall att integriteten vore så värdelös som många internet-troll påstår.

Microsoft har givetvis sett till så att deras armé av jurister har kontrollerat varenda liten detalj i Windows 10 och att det matchar vad som är genomförbart utan att påverka dem ekonomiskt eller möjligheten att rulla ut det till så många som möjligt.

Och i så fall tror du dessa datorer ens har påslaget allt i sekretessinställningar?

Tror detta endast är installerat på icke kritiska datorer med begränsad internetåtkomst snarare eller så har dom ingen koll på säkerheten för fem öre.

Skulle inte gå till ett sjukhus där dom instalerar nytt os bara för saken skull (kritiska system ska fungera i alla väder).

Skrivet av strejf:

Snarare så att det är en helt och hållet valfri uppdatering. Ingen är behöver uppdatera om de inte vill och blir heller inte det utan att själv aktivt göra det valet.

Snarare tar upp ett par Gb av datorn redan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Grattis, du har nu installerat världens mest avancerade malware =D

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Efter allt man läst så känns det som att Windows 10 är ett enda stort virus/malware som tar över dator efter dator. Det är inget OS som är där för användarna utan något annat skapat av MS med påtryckningar från myndigheter för att få en kontroll de inte borde ha.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §7*

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Blir att avvakta ett tag till med uppgraderingen för min del. Vill dels försäkra mig om att mina grejer kommer fungera felfritt och dels få lite klarhet i alla rykten som florerar om både det ena och det andra, för att inte glömma att jag gärna slipper eventuella barnsjukdomar.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Min win 10 uppgradering från win 7 misslyckades, lät den försöka 4 ggr. På felmeddelandet var det när jag undersökte runt 200 andra som det fanns statistik på som hade samma fel. Blir, när jag orkar, till att installera om datorn men det är ju något man drar sig för.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Snarare tar upp ett par Gb av datorn redan.

Och det har absolut ingenting att göra med huruvida Windows 10 är påtvingat eller valbart att göra.

Det krävs ett par godkännanden innan Windows 10 installeras och dessutom är det mycket enkelt att backa tillbaka till föregående OS. Windows 10 är därmed enligt mig den mest "valbara" versionen av Windows hittills.

Skrivet av IceDread:

Min win 10 uppgradering från win 7 misslyckades, lät den försöka 4 ggr. På felmeddelandet var det när jag undersökte runt 200 andra som det fanns statistik på som hade samma fel. Blir, när jag orkar, till att installera om datorn men det är ju något man drar sig för.

Vilket OS sitter du på idag?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Och det har absolut ingenting att göra med huruvida Windows 10 är påtvingat eller valbart att göra.

Det krävs ett par godkännanden innan Windows 10 installeras och dessutom är det mycket enkelt att backa tillbaka till föregående OS. Windows 10 är därmed enligt mig den mest "valbara" versionen av Windows hittills.

Vilket OS sitter du på idag?

Dock är det inte så valbart om förgående os har halvtrasiga systemfiler. Windows 10 kan ju få rätt fina buggar då (råka ut för några själv). Så man måste ändå köra ren installation för att garanterat slippa problem. Sen kan ju även förgående OS bli manglat vid uppgradering så det inte går att nergradera/ förgående os skadat.

Ja jag orkar inte blåsa rent burken idag, sen finns det ett spel på burken som jag inte kan få tag i längre (så om jag måste installera om får jag inte tag i installationsfilerna längre).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Windows 10 har redan installerats hos:

Privata konsumenter, säkerhetsexperter, enorma företag med enorm sekretess, miljontals små företag, konkurrenter till Microsoft, regeringar, försvarsmakter, stora fabriker med kritiska system, sjukvården med mera över hela världen. Även i länder som är i krig med USA. Det säger sig själv att det vore omöjligt att genomföra utifall att integriteten vore så värdelös som många internet-troll påstår.

Microsoft har givetvis sett till så att deras armé av jurister har kontrollerat varenda liten detalj i Windows 10 och att det matchar vad som är genomförbart utan att påverka dem ekonomiskt eller möjligheten att rulla ut det till så många som möjligt.

Verkligheten, som jag jobbar i, ser tyvärr inte ut som du beskriver den. Om det vore så väl som du beskriver skulle det inte finnas en enda bugg i våra system, speciellt inte buggar som SHELLSHOCK som funnits i årtionden och använts i "säkra" system minst lika länge.

Vi kan ta Apples bugg som exempel också. Det var ett ovillkorligt goto-statement som man i efterhand tänker "hur i h*vete kunde någon missa detta"? Här var koden dessutom open source och fritt tillgänglig för alla i hela världen att beskåda och analysera, inklusive säkerhetsexperter och alla hens vänner. Ingen upptäckte detta under flera års tid. Nu kan man ju hoppas att det var en ofrivillig bugg som kommit dit av misstag, men det är omöjligt att veta och precis lika enkelt att medvetet lägga in en sådan bugg (men då göra den än mer obskyr och mer svårupptäckt) och utnyttja den medvetet medans man ser oskyldig ut.

I Microsofts fall rör det sig om stängd proprietär källkod så om du inbillar dig att du är säker med de argument du anger ovan så är du ute på hal is. För övrigt har företag i regel fruktansvärt dålig koll på IT och säkerhet.

I de fall där man faktiskt har lite koll har man exempelvis stora och komplexa brandväggar tillsammans med proxyservrar för att kontrollera in- och utgående trafik. I ännu mer stängda miljöer har man isolerade nät och då blir inte "problemen" problem av logiska skäl.

Om vi vänder på logiken så finns det ingen anledning för Microsofts jurister att lägga till de klausuler som idag finns i EULA:n om man inte har för avsikt att utnyttja dem.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Och det har absolut ingenting att göra med huruvida Windows 10 är påtvingat eller valbart att göra.

Det krävs ett par godkännanden innan Windows 10 installeras och dessutom är det mycket enkelt att backa tillbaka till föregående OS. Windows 10 är därmed enligt mig den mest "valbara" versionen av Windows hittills.

Vilket OS sitter du på idag?

Du ser inte att jag skrev win 7 och du har med det i ditt citat?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Du ser inte att jag skrev win 7 och du har med det i ditt citat?

*Facepalm*

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

För mycket fiffel i bakgrunden för att jag ska installera Win10. Tråkigt för jag var så peppad inför lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Schweiz överväger att förbjuda det pga att man inte kan stänga av informationssammlandet helt, tycker fler länder borde försöka sätta press på Microsoft så att de inte fortsätter tränga sig på folks privata data. Källa (för er som kan tyska): http://www.20min.ch/digital/dossier/microsoft/story/10890387

Då skulle dem behöva att förbjuda w7 och w8/8.1 då samma informationssamlande har lagts in.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Musikälskare

Windows 7 fungerar bra imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ja tänk vilken skjuts det kan bli på grejorna bara man lägger med en launcher som folk vill ha.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Schweiz överväger att förbjuda det

De är ju å andra sidan ett riktigt förbudssamhälle (t.ex. är det förbjudet att klippa gräset på söndagar) så att de förbjuder någonting är inte ett särskilt användbart mått på välmotiverade förbud.

För övrigt är jag alltid lika fascinerad över hur detta forum ofta ligger nära ett skolboksexempel i förändringspsykologi.

Permalänk
Medlem

Ju mer datainsamling (mer än normala drifts/bugg-behov) som kommer fram desto längre avvaktar jag samt råder folk att avakta. För ett "google" installerat rakt ner på vår c:/ är det väldigt få som är intresserade av. Irrelevant ifall de svalt google's android eller ej på andra enheter. Vi behöver inte mer av detta på våra hemdatorer och laptops.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Gillar utseendet hos 10 mer än 8:än, men saknar 8:ans stabilitet vid lansering. Fortfarande många små irriterande buggar som gör att jag överväger att tillfälligt gå tillbaka till 8.1 tills dess att alla är fixade.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, men jag installerade om till 8.1 för ett par dagar sedan.
Mindre kontroll på OSet, långsammare och krångligare blev det med W10 här.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Samma här, men jag installerade om till 8.1 för ett par dagar sedan.
Mindre kontroll på OSet, långsammare och krångligare blev det med W10 här.

Tror jag gör det med snart faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av strejf:

Och det har absolut ingenting att göra med huruvida Windows 10 är påtvingat eller valbart att göra.

Det krävs ett par godkännanden innan Windows 10 installeras och dessutom är det mycket enkelt att backa tillbaka till föregående OS. Windows 10 är därmed enligt mig den mest "valbara" versionen av Windows hittills.

Nja sanning med viss modifikation, jag aktiverade att ställa mig på "reservationslistan" för att få win 10 stått ett tag nu att jag kan installera det, men vill som några andra vänta tills flera saker klargörs. Har också windows update inställningar på "notifiera om nya uppdateringar men ladda inte ner eller installera utan godkännande" ändå har nu win 10 "uppdateringen" 2 ggr börjat ladda ner och så sent som ikväll han den t o m börja starta installtionen innan jag hann avbryta.. och således tog jag bort även mitt "reserverade" exemplar! Jävla trams, jag har redan en inställning vad som ska gälla angående nya uppdateringar, sen när blev microsoft gud och väljer "för mitt eget bästa" när och vad som installeras... (dessutom står win 10 uppdateringen som optional uppdatering och ska således under inga omständighter kunna gå förbi gällande inställningar själv)

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Medlem

Är nöjd med 10´an.
Har den på både bärbara + stationära.
Frugan gillar också 10´an på den bärbara.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

haha alla jämför med win8 med det va ju kasst

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

Här är anledningen till att jag inte än, (väntar på EU dom) använder Windows 10.
http://localghost.org/

Det här skrämmer mig med. Inte bara spionerandet utan också bara mängden data som skickas var 5:e minut, var 30:e minut och så vidare. Jag har 250kb/s download och typ 20kb/s upload, ska operativsystemet ständigt ladda upp en massa data till microsoft servrar kommer det nog sannerligen påverka min bandbredd negativt och jag behöver vartenda uns av bandbredd jag kan få. Annars kommer inte spel/streaming och så vidare fungera. Vilket det knappt redan gör..

§7 /moderator
Permalänk
Inaktiv

Vore intressant att veta hur dom räknar. Det är inte alla som uppgraderat som faktiskt behåller Windows 10 i slutändan, vilket jag misstänker att dom inte tar med i beräkningarna.

Permalänk

NSA måste vara nöjda kommer köra Windows 7 tills det inte supportas mer och sedan gå över till Linux alternativt OSX. Det är tider som detta man förstår hur viktigt Linux faktiskt är. Och vi har tur att det har utvecklats under så många år redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Då har du kommit närmare än mig. jag har inte ens fått möjlighet att ladda ner än.

Har du laddat ner ALLA uppdateringar till ditt nuvarande operativsystem då?
För jag fick inte uppgradera innan jag hade installerat alla Windows 8.1´s uppdateringar.
När du har installerat alla som finns tillgängliga så söker du efter nya uppdateringar igen, då skall din Windows-10 uppgradering dyka upp.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Snarare så att det är en helt och hållet valfri uppdatering. Ingen är behöver uppdatera om de inte vill och blir heller inte det utan att själv aktivt göra det valet.

Flera här på forumet har fått Windows 10 installerat utan att de ville det.

Sedan så gör Direct X 12 att det blir en påtvingad uppdatering för alla som vill kunna spela de nyaste spelen.