Alla moderkort i dag kan styra fläktarna via BIOS/UEFI, finns vissa begränsningar så som minimum RPM ofta i procent och antal Watt per kontakt och i vissa fall, främst 4 pins PWM från CPU'n kan inte alltid styra 3 pins fläktar.
Men bortsett från detta så kan ditt moderkort styra allt om du ansluter fläktarna dit.
Det kan dock krävas att fläktar i lådan byts ut då dom i bland bara är anslutna direkt till molex, rimligtvis bör e mer påksotad låda minst ha 3 pins fläktar med 3 pins till molex addapter monterad. Tanken är då att du ansluter fläktarna direkt till moderkortet.
Så mitt råd är att göra detta eller att skaffa fläktar som helst är 4 pin PWM då dom flesta moderkort tar detta på i princip alla kontakter sedan ställer du fläktarna i BIOS/UEFI alternativt styr du dom via mjukvara i OS.
Bra moderkort klarar åtskillga Watt per kontakt men det varierar ofta mellan 8-25W per kontakt beroende på moderkort. Står oftast i manualen.
Alla fläktar bör ange i alla fall antal Amper dom drar och du vet att nätdel och moderkort ger 12V så det är bara att ta strömstyrkan i Amper, står det mAh så är det tusendelars Amper.
Så tex 0.25A om det står så på baksidan tas gånger 12 så får du förbrukningen i Watt. 0.25*12 ger 3Watt tex så klarar kontakten 8W så kan du köra 2st sådana för 6W totalt. Klarar kontakten 25W så kan du köra 8st. Så enklast i ett sådan läge är en Y spliter, dessa finns för 3 pins och 4 pins. Har du moderkort som klarar höga effekter så som 25W kan man bygga sig en Splitter med fler kontakter rätt lätt.
Ett tips om du eftersträvar lågt RPM vid idle är att köra så många av fläktarna från CPU kontakten, vissa moderkort har tom 2st. Flesta moderkort tillåter ner till 20% duty cycle med PWM fläktar på CPU kontakterna som det heter vilket ger ca 300rpm med dom flesta vanliga 120-140mm fläktarna vid lite till igen. ASUS och MSI i alla fall vad jag sett begränsar till runt 60% på dom kontakter på moderkortet som är avsedda för chassi och dom påstår det är av säkerhetskärl, dom litar inte på att användaren kan garantera god nog chassikylning. Så min lösning är att köra allt av CPU kontakterna i mitt fall i största möjliga mån om effekten finns där då det ger tystare dator på låg last (singeltrådat tex) eller idle men ger samma varvtal under full load.
Noctua skickar med förläningskablar MEN dom har väldigt kort kabel på fläkten till att börja med så jag finner att utan så räcker dom i princip ingenstans vilket är lite störigt då det ofta häger på ett par cm till närmsta kontakt på moderkortet.
Men att förlänga en fläkts kabel är det minsta problemet då det kräver rätt lite kunskap.
Oavset fläktkontroller måste erbjuda väldigt mycket funktionalitet för att slå ett moderkort, fördelen med moderkortet är att fläktarna svarar på processorns temperatur, en mer avancerad fläkt kontroller med tex placerbara sensorer skulle kunna agera på grafikkortets temperatur som lämnar kylare tex.
Men som sagt för dom flesta duger moderkortet fläkt styrning mer än väl och man kan utan problem köpa fläktar med motstånd (Noctua tex) och kalibrera fläktarna lite manuellt också om man finner att man inte får en bra brallans via moderkortets fläktprofiler och inställningar då fläktar ofta har en felmarginal på 10± vilket på en 1500rpm fläkt betyder att den har ett Max rpm på mellan 1350 och 1650rpm beroende på exemplar så i bland lägger jag till en resistor på individuell fläkt för att skystera in den i harmoni med en annan som använder samma kontakt på moderkortet eller en kontakt som delar fläktprofil i UEFI.
Så i min bok är det billigare att bara köpa PWM fläktar helst då dom som kommer med lådan ofta är skit ändå så vill man specielt ha tyst kylning så bör dom bytas ändå. Med bra fläktar så följer Y spliters och förlängningskablar med och resistorer för att begränsa varvtalet sedan kopplar man fläktarna till moderkortet och ställer in dom i UEFI.
Sedan om det behövs, tex i mitt fall kör jag en 1500rpm Noctua 140mm fläkt som chassifläkt och en 140mm Termaltake 1300rpm 140mm TY-140 för CPU kylningen, en på var CPU 4 pin kontakt. Båda styrs av samma profil i mitt UEFI så för att den något snabbare Noctuan att matcha min TY-140 så använder jag en resistor som Noctua skickar med på Noctua fläkten. Noctua fläkten varvar lite mer Idle men det gör inget, däremot stoppar det den från att skena iväg vid load och föra oväsendet då CPU fläkten ändå inte skyfflar mer luft genom kylaren så är det ren överkurs att ventilera lådan snabbare än vad det dumpas varmluft i den.
ASUS har Q-fan eller numera FanExpert och MSI har nåt annat i sinna UEFI/BIOS men MSI dom har trevligt grafiskt GUI i UEFI (ASUS kanske har skaffat det numera med) där man kan ställa in fläktkurvorna via en graf vilket ger en mer överskådlig bild över hur fläkten kommer bete sig beroende på temperatur och man kan ställa flera punkter så man man tex låta fläkte gå på IDLE rpm ända tills processorn tex nåt 80C sedan kicka in i högvarv om man nu absolut vill ha tyst in i det sista tex och enbart flåsa på när det inte lägre går att hålla låg temperatur med lågt rpm. Kör så på servern, varvar aldrig upp under drift, enbart när jag kompilerar kod på den då jag kör source baserad linux dist så detta ger en tyst server som man faktiskt kan befinna sig i samma rum som utan att tänka på att den finns där.