Benq XL2411Z Mörkare/mer skarp på övre delen?

Permalänk
Inaktiv

Benq XL2411Z Mörkare/mer skarp på övre delen?

Halloj!har lite problem med min nya Benq XL2411z som är köpt på inet. Det är så att den är Ljusare på nedre delen och mörkare på övre delen, hjälper inte att sitta högre(betraktningsvilkeln). Detta är speciellt jobbigt, i desktop o vissa spel. då iconer blir på tok för ljus!

Gillar skärmen i sig, då den har bra färger 1MS o självklart 144Hz. Men blir att skicka tillbaka om det inte går att fixa, har nu spenderat 3-4 dagar till att försöka fixa på alla möjliga sätt.

Permalänk
Medlem

Har du prova med denna firmware kanske kan hjälpa innan du lämnar tillbaka den.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Såg en tidigare tråd som låter som något liknande eller samma du har, finns bilder där.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1370518-benq-xl2411z-ko...

Funderar själv på denna skärm. Återkom!

Permalänk
Inaktiv

Har nu försökt med ALLT, och problemet kvarstår. Såvida ingen har något förslag, så kan jag bara gissa på att det är ett dåligt exemplar?får la skicka in på retur då...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon218639:

Halloj!har lite problem med min nya Benq XL2411z som är köpt på inet. Det är så att den är Ljusare på nedre delen och mörkare på övre delen, hjälper inte att sitta högre(betraktningsvilkeln). Detta är speciellt jobbigt, i desktop o vissa spel. då iconer blir på tok för ljus!

Detta är alltså standardbeteendet för en TN-panel hur den beter sig i vinklar. Det hjälper inte att sitta högre eftersom det förvärrar problemet. Istället ska skärmen högre upp, alternativt att du hamnar längre ned.

Ifall du betraktar skärmen i rät vinklar rakt på med ett avstånd om två meter och det fortfarande skiftar tydligt i ljusstyrka kan det däremot vara ett problem med exemplaret.