Systembolagets hutlösa ockerpriser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Varför är det bra? Varför utgår du från att staten gör något bättre för de 25 miljarderna än folk hade gjort själva?

Enligt en snabb googling kostar rökning samhället 30 Miljarder årligen.
66 Miljarder för alkohol.

Är väl inte mer än rätt att kostnader för dessa tas ut av brukarna, eller?

Permalänk
Hedersmedlem

*Vänligen återgå till topic*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

edited
pga moderator ninjade
(till mod, blev lessen av att radera väggtexten jag hade jobbat på :'( *snyft*)

OT

så gör systemet samma fel som filmvärlden gör mot pirater... De försöker bestämma servicestandarden i Sverige jag behöver kanske köpa matlagningsvin på en söndag, ifall jag märker att den är slut timman innan gäster kommer
Annan grej jag stör mig på är att de ställer ut i särklass mest av fylleprodukterna istället för att försöka skyla dessa saker som av något annat i butiken lär ha anknytning till oönskat dryckesbeteende. Illa när jag i Frankrike fick lära mig att riktigt cider inte är läsksöt o gjord för att bli full på.

Sedan betalar jag särklass mest alkoholskatt på vin som hamnar i maten, jag betalar alltså skatt på min mat för att kompensera kostnader runt alkohol problem runt om i Sverige..... whut?

Mod Ninja, och bytte text innan jag såg villket ämne det handla om
Visa signatur

CPU: Intel i7 4790k Moderkort: MSI gaming 7 z97
RAM: Gskill Tridentx 2x8GB Grafikkort: Nvidia MSI GTX 970
Nätagg: EVGA 750W Supernova G2 Chassi: Phanteks enthoo luxe
Storage: 1x Corsair SSD GS 128GB, 1x WD red pro 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Varför är det bra? Varför utgår du från att staten gör något bättre för de 25 miljarderna än folk hade gjort själva?

25 miljarder extra till staten som kan läggas på exempelvis vården. Jag "utgår" från att det gör mer nytta för samhället, än om vi skulle få 2777kr var att konsumera för.

Permalänk

Det är kul att vara full, det som är kul blir aldrig för dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inget jag faktiskt stör mig på och så lite som jag dricker så skulle jag nog få sälja mig på gatan för att kunna finansiera en resa till tyskland för att köpa lite "FUL" dricka

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Enligt en snabb googling kostar rökning samhället 30 Miljarder årligen.
66 Miljarder för alkohol.

Är väl inte mer än rätt att kostnader för dessa tas ut av brukarna, eller?

Vi beskattar inte cyklar mer för att cyklister ramlar. Vi beskattar inte äldre för att de är bensköra och har kass balans. Vi beskattar inte idrott, trots stor risk för skador. Vi beskattar inte fett eller socker. Vi straffbeskattar inte personer som inte tar hand om kropp och sinne.

Så antingen är du för att alla ska bära sin kostnad, eller så är det inte mer rätt att beskatta alkohol och tobak.

Skrivet av Mr Mr:

25 miljarder extra till staten som kan läggas på exempelvis vården. Jag "utgår" från att det gör mer nytta för samhället, än om vi skulle få 2777kr var att konsumera för.

Finns massvis med mindre meningsfulla eller till och med skadliga statliga projekt. Såga bort dem först, sen kan vi prata om att "utgå" för att skatter gör nytta.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Vi beskattar inte cyklar mer för att cyklister ramlar. Vi beskattar inte äldre för att de är bensköra och har kass balans. Vi beskattar inte idrott, trots stor risk för skador. Vi beskattar inte fett eller socker.

Så antingen är du för att alla ska bära sin kostnad, eller så är det inte mer rätt att beskatta alkohol och tobak.

Finns massvis med mindre meningsfulla eller till och med skadliga statliga projekt. Såga bort dem först, sen kan vi prata om att "utgå" för att skatter gör nytta.

Det här kan vara bland det dummaste jag har läst. Nånsin.

Du jämför alltså alkoholskatt och alkoholskador på befolkningen med kostnaden för äldres sjukvård?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Svenska skatten är helt åt helvete.
Räkneformler: http://www.vemihelvete.se/2011/09/sprit-ar-skitdyrt-och-skitb...
(Text och formler kopierat från sidan ovan, uppdaterat skattesatsen enligt gällande lag samt prissättning från Systembolaget)

Skrivet av www.vemihelvete.se:

Lagen (1994:1564) om alkoholskatt. 6 § är den paragraf som handlar om etylalkohol i högre koncentration, dvs starksprit. Den berättar att skatten är 511,48 kronor per liter ren alkohol.
Så låt oss räkna ut detta för en vanlig flaska sprit. Vi tar för enkelhets skull själva urmodern; den svenskaste, ädlaste och mest opretentiösa av vodkor; en helflaska Renat. Varunummer 1 på Systembolaget. Alkoholhalt: 37,5%, storlek: 700ml, pris: 205 kronor. Det ger:

511,48 x 0,375 x 0,7 = 134,26 kr.

Skatten på helflaskan Renat är alltså ungefär 134 kronor!
Jag hämtar andan en stund och räknar vidare:
När vi köper flaskan för 205 kronor i Systembolagets butik betalar vi även moms på 25% för den. Vi räknar av den:

205 * 0,8 = 164 kr.

Vi drar bort alkoholskatten som vi räknat ut tidigare:

164 - 134,26 = 29,74 kr.

Systembolaget har i sin prissättningsmodell ett påslag på 19% på alla varor (I detta fall avräknas inte pant då vodka inte går att panta). Vi räknar av deras avans.

29,74 * 0,84 = 24,98 kr.

När Systembolaget tagit sina 4-5 kronor (!) i avans återstår således 25 kronor
Tjugofem spänn är alltså vad tillverkaren, numera Pernod Ricard, får för sin helflaska Renat. Resten, 180 kronor tar staten.

Bara jag som tycker detta är precis helt sjukt?

Mvh,
Fidde

Permalänk
Medlem

Räcker att åka Ålandsbåten för att få halva öl-priset. Köper man ett flak blir alkoholskatten rätt mycket. Runt 100:- på ett flak bara i alkoholskatt+moms. Vin kommer du inte tjäna så mycket av att köpa på båten eller utomlands. Det är inte lådvin de vill sälja och lådvinet du hittar på båtarna kommer inte kosta mindre än det billigaste på Systemet. Kostar ett par hundra att åka båt. Ni kan åka båt en söndag och handla, men grejen är ju att det är en tröskelnivå att göra så, bara för att köpa något att dricka då. Eftersom den största delen av handeln sker på Systemet så fungerar det. Drickat på restauranger beskattas ju också, likaså laglig privatimport.

Jag vet inte riktigt vad tråden handlar om längre, trådtiteln är besvarad sedan länge sedan, det finns inga ockerpriser då Systembolaget inte snor åt sig pengarna och tar i vinst. Fast för att svara på frågan, köper jag öl så är det kanske som mest 2-3 stycken, och jag brukar undvika lagerölen. Ni som inte tycker att de har det ni vill ha kan titta på beställningssortimentet eller köra privatimport via Systembolaget, så de har ändå en hel del service.

Permalänk
Medlem

En stor anledning till varför vi inte beskattar socker är som sagt för att du har naturligt fruktsocker från frukt, laktos i mjölk, frukt och druvsocker i honung o.s.v. det skulle inte fungera att rikta in sig på bet och rörsocker (sackaros). Att en produkt har tillsatt socker betyder inte heller att den är kolhydratrik. Socker är en välanvänd konserveringsmetod, finns i marinader och liknande. En anledning att vi äter för mycket socker (enligt rekommendationerna) är ju bland annat ökad godiskonsumtion. Men jag kan säga att det inte spelar någon roll om du dricker läsk eller fruktjuice, möjligen är fruktjuicen sämre både vad det gäller tänder och blodsocker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det här kan vara bland det dummaste jag har läst. Nånsin.

Du jämför alltså alkoholskatt och alkoholskador på befolkningen med kostnaden för äldres sjukvård?

Argumentet var att det är rätt att beskatta alkohol och tobak med mer än moms därför att bruk av dessa leder till samhällskostnader. Men så resonerar vi uppenbarligen inte i andra fall.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Argumentet var att det är rätt att beskatta alkohol och tobak med mer än moms därför att bruk av dessa leder till samhällskostnader. Men så resonerar vi uppenbarligen inte i andra fall.

Och då drog du en jämförelse med att folk blir gamla? Att det är likvärdigt att bli gammal som att besluta sig för att dricka sig till alkoholskador? Eller att cykla som är väldigt positivt för både miljö och folkhälsa? Det är så dumt så det finns inga gränser.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Och då drog du en jämförelse med att folk blir gamla? Att det är likvärdigt att bli gammal som att besluta sig för att dricka sig till alkoholskador? Eller att cykla som är väldigt positivt för både miljö och folkhälsa? Det är så dumt så det finns inga gränser.

Jämför, jämställer inte. Stor skillnad du behöver lära dig.

Cykla är bra, så länge man inte ramlar, då blir det dyrt för samhället. Bättre om folk går och simmar istället. Finns inte ens lagkrav på hjälm. Fundera på den du.

Det finns miljontals människor i det här landet som inte har några problem att hantera alkoholen. Vi dricker måttligt, inte för att det är dyrt utan för att vi inte är intresserade av att dricka mer. Att det finns missbrukare eller att ett fåtal gör dumheter på fyllan är inte en ursäkt för att straffbeskatta sprit. Börja i andra änden istället och kräv större ansvar av individen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag tycker socker och fett ska beskattas om det tar upp en opropertioneligt del av en produkts övriga innehåll.

Visa signatur

CPU: i7-5930K GPU: 2x 1080 TI SLI MODERKORT: ASUS X99-DELUXE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Börja i andra änden istället och kräv större ansvar av individen.

Ta några konkreta exempel tack. Fyllekort? Ska folk gå en utbildning för att få dricka alkohol? Vad menar du i praktiken?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Med tanke på de astronomiska kostnaderna som alkoholkonsumption för med sig på samhället så tycker jag det är helt korrekt att ha en tung beskattning på drogen.

Inom dessa kostnader kommer;

Polis (patrullering, omhändertagande etc.)
Skadegörelse/Nedskräpning/Städning
Misshandel/Våldtäkt etc.
Sjukhus/Ambulans/Alkoholrelaterade skador
Alkoholism/Drogavvänjning.

M.m.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Jämför, jämställer inte. Stor skillnad du behöver lära dig.

Cykla är bra, så länge man inte ramlar, då blir det dyrt för samhället. Bättre om folk går och simmar istället. Finns inte ens lagkrav på hjälm. Fundera på den du.

Det finns miljontals människor i det här landet som inte har några problem att hantera alkoholen. Vi dricker måttligt, inte för att det är dyrt utan för att vi inte är intresserade av att dricka mer. Att det finns missbrukare eller att ett fåtal gör dumheter på fyllan är inte en ursäkt för att straffbeskatta sprit. Börja i andra änden istället och kräv större ansvar av individen.

Fortfarande sämsta jämförelsen jag någonsin läst i något sammanhang. Ever.

Tror du skadorna pga av att folk ramlar på cykeln är jämförbara med kostnaden som uppstår pga alkohol? De flesta som ramlar med cykeln har väl säkerligen druckit också.

Känns som det är i samma stil som de vapengalna amerikanerna kör med, "varför ska vi förbjuda vapen? MAN KAN DÖDA FOLK MED GAFFELN OCKSÅ SKA VI FÖRBJUDA ALLA BESTICK!?" Cykeln sparar in mycket kostnader tror jag också i minskad trafikmängd. Ska vi följa ditt resonemang ska vi väl skatta extra på att bada, folk kan ju drunkna? Kanske ska kosta extra att köpa skor också, kan ju halka eller snubbla?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jämför, jämställer inte. Stor skillnad du behöver lära dig.

Cykla är bra, så länge man inte ramlar, då blir det dyrt för samhället. Bättre om folk går och simmar istället. Finns inte ens lagkrav på hjälm. Fundera på den du.

Det finns miljontals människor i det här landet som inte har några problem att hantera alkoholen. Vi dricker måttligt, inte för att det är dyrt utan för att vi inte är intresserade av att dricka mer. Att det finns missbrukare eller att ett fåtal gör dumheter på fyllan är inte en ursäkt för att straffbeskatta sprit. Börja i andra änden istället och kräv större ansvar av individen.

Tack för omtanken, men jag tror inte att "jag behöver lära mig" något här. Det är rätt uppenbart att cykel är ett bättre transportmedel än de flesta andra fordon vi har tillgängliga, även ur ett samhällsekonomiskt perspektiv (eventuella kostnader det medför balanseras utan problem av hälsovinster, miljövinster och drivmedels-/underhållskostnader). Det gör att din jämförelse, som hävdar att det finns aspekter som är lika hos de olika företeelserna (för annars kan du inte göra en liknelse eller jämföra dem) blir så fantastiskt märklig.

Jag har svårt att se att det finns ett problematiskt användande av cykel (utöver att vissa cyklister skapar irritation hos medtrafikanter), på samma sätt ser jag inte hur man kan åldras på ett problematiskt sätt. Men alkohol har ett stort och verkligt problem med användande som du genom dina jämförelser försöker marginalisera, även det är tyvärr dumt och farligt.

Lagkrav på hjälm? Ja det kanske vore bra. Varför försöker du inte införa det, som skulle kunna vara en positiv förändring, istället för att argumentera för att införa fler, för samhället, negativa förändringar?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Jämför, jämställer inte. Stor skillnad du behöver lära dig.

Cykla är bra, så länge man inte ramlar, då blir det dyrt för samhället. Bättre om folk går och simmar istället. Finns inte ens lagkrav på hjälm. Fundera på den du.

Ja allt vi gör medför risker. Rätt och riktigt. Om man inte väger in en aktivitets problemstorlek/omfattning i förhållande till nytta så kan man använda vilka tokiga exempel som helst.
Men den typen av jämförelser bleknar såklart när man ser att alkoholkonsumtionen leder till en väldans massa problem utan att kunna väga upp detta med positiva effekter. Det är inte så mycket annat i samhället som ställer till med så mycket otrevligheter som alkoholen gör. Hade det varit så att cykling hade kostat samhället lika mycket pengar/lidande som alkoholen gör och att cykling inte heller haft något positivt att erbjuda så hade jag inte sett några konstigheter matt att se över reglering för cykling. Men så är det ju inte riktigt.
Man kan såklart jämföra alkoholens skador på kroppen med dagens enorma sockerkonsumtion där båda kostar pengar (sockerskatt har ju också tagits upp i mediedebatten senaste tiden). Men alkoholen ställer till det på fler plan. Exempelvis är det en tydlig överrepresentation av alkoholpåverkade gärningsmän när man ser på brottsstatistik för misshandel både ute på stan men även misshandel i hemmen. Våldtäkter och trafikolyckor likaså. Andra problemområden är att jobb kan bli svårt att klara av och vänner, familj och inte minst barn till alkoholmissbrukande föräldrar far illa.

Skrivet av Valiumballong:

Det finns miljontals människor i det här landet som inte har några problem att hantera alkoholen. Vi dricker måttligt, inte för att det är dyrt utan för att vi inte är intresserade av att dricka mer. Att det finns missbrukare eller att ett fåtal gör dumheter på fyllan är inte en ursäkt för att straffbeskatta sprit.

Det finns miljontals människor i det här landet som inte har några problem att hantera sin bil. Vi kör måttfullt, inte för att det är ett måste utan för att vi inte är intresserade av att köra vårdslöst. Att det finns trafikfaror på vägarna eller att ett fåtal gör dumheter på vägen är inte en ursäkt för att begränsa vägarna med trafikregler.

Nu tycker jag ju inte riktigt så egentligen.
Det jag istället är ute efter är att man inte bara kan utforma samhällsfunktioner utifrån vad som redan fungerar. Det är snarare problemområdet med dess omfattning och grad man behöver utgå ifrån vilket gör ovan argument ganska ointressant även om det finns sanning där också.

Skrivet av Valiumballong:

Börja i andra änden istället och kräv större ansvar av individen.

Klart man kan lägga ansvaret på individen om målet är att straffa. Är målet istället att försöka förbättra situationen så behövs hjälp snarare än "stjälp".

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Anledningen att vi har punktskatterna i det här fallet är för att öka priset och därav tröskelnivån. Detta för att få mindre antal problemdrickare, inte för att betala för det. Hade enbart det varit idén hade det kostat ännu mer. De hade troligen tagit en andel av vad krogarna säljer också då. Nu vill de ju att starksprit ska vara dyrare än vin och öl exempelvis. Är man bekymrad över frihetsdelen så bör man vara bekymrad över att hembränning varit olaglig sedan 1860, nu får man ju bara göra drycker som inte destilleras.

Skrivet av fredde2:

Jag tycker socker och fett ska beskattas om det tar upp en opropertioneligt del av en produkts övriga innehåll.

Hur ska du göra med nyponsoppan som innehåller mest sockerarter naturligt, eller fruktjuicen utan tillsatt socker som innehåller mer sockerarter än läsk eller kvarg som innehåller massor fett naturligt? Honung? Det fungerar inte. Ingen kan sitta och bestämma hur mycket fett och socker varje recept får ha och det skulle inte få önskad effekt. Sockret och kolhydrater behöver inte vara tillsatt, det kan vara naturligt, eller ska du beskatta livsmedel som innehåller frukt? Ska du beskatta frukt? Då blir istället halvfabrikaten billigare jämfört mot mat från grunden och ja, med vanlig mat i.

Vi har redan gått igenom den fasen när livsmedelsverket och läkarkåren var livrädda för fett överhuvudtaget och livsmedelsindustrin hitta på sätt att ersätta fett överallt, vi har redan lightprodukter med syntetiska sötningsmedel. Vi har laktosfri mjölk. Det går inte att peka på ett visst livsmedel, det handlar ju om livsstil och variation om du äter för mycket av det ena eller andra. Konfektyr? Visst det kanske går, men ska du räkna in t.ex. torkad frukt där också? Samtidigt kommer det inte gå att skilja de efter "bra eller dåliga".

Permalänk
Medlem

Vad det gäller att betala för alla andra så ingår det i exempelvis landstingsskatten som betalar för sjukvården. Samt alla andra försäkringar. Cyklister är ju försäkrade genom deras privata försäkringsbolag och de har räknat in detta för att påverka premien också. Alltså i hemförsäkringen, olycksfallsförsäkringen, privat sjukförsäkring, privat sjukvårdsförsäkring, och livförsäkring. Skillnaden där är att hemförsäkringen inte är något man kan undvika, inte landstingsskatten heller. Alkohol går att vara utan och således går det att slippa betala till staten. Behöver man inte heller starksprit så kan man brygga själv från sina egna oskattade äpplen på tomten exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Anledningen att vi har punktskatterna i det här fallet är för att öka priset och därav tröskelnivån. Detta för att få mindre antal problemdrickare, inte för att betala för det. Hade enbart det varit idén hade det kostat ännu mer. De hade troligen tagit en andel av vad krogarna säljer också då. Nu vill de ju att starksprit ska vara dyrare än vin och öl exempelvis. Är man bekymrad över frihetsdelen så bör man vara bekymrad över att hembränning varit olaglig sedan 1860, nu får man ju bara göra drycker som inte destilleras.

Hur ska du göra med nyponsoppan som innehåller mest sockerarter naturligt, eller fruktjuicen utan tillsatt socker som innehåller mer sockerarter än läsk eller kvarg som innehåller massor fett naturligt? Honung? Det fungerar inte. Ingen kan sitta och bestämma hur mycket fett och socker varje recept får ha och det skulle inte få önskad effekt. Sockret och kolhydrater behöver inte vara tillsatt, det kan vara naturligt, eller ska du beskatta livsmedel som innehåller frukt? Ska du beskatta frukt? Då blir istället halvfabrikaten billigare jämfört mot mat från grunden och ja, med vanlig mat i.

Vi har redan gått igenom den fasen när livsmedelsverket och läkarkåren var livrädda för fett överhuvudtaget och livsmedelsindustrin hitta på sätt att ersätta fett överallt, vi har redan lightprodukter med syntetiska sötningsmedel. Vi har laktosfri mjölk. Det går inte att peka på ett visst livsmedel, det handlar ju om livsstil och variation om du äter för mycket av det ena eller andra. Konfektyr? Visst det kanske går, men ska du räkna in t.ex. torkad frukt där också? Samtidigt kommer det inte gå att skilja de efter "bra eller dåliga".

Då tycker jag vi skapar ett samhälle där man räknar hur mycket fett en människa har på kroppen och beskattar den därefter. Då slipper vi detta problem och alla är nöjda. Alltså menar jag att alla människor måste räkna hur mycket kroppsfet de har varje år och beskattas därefter.

Visa signatur

CPU: i7-5930K GPU: 2x 1080 TI SLI MODERKORT: ASUS X99-DELUXE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredde2:

Då tycker jag vi skapar ett samhälle där man räknar hur mycket fett en människa har på kroppen och beskattar den därefter. Då slipper vi detta problem och alla är nöjda. Alltså menar jag att alla människor måste räkna hur mycket kroppsfet de har varje år och beskattas därefter.

Läser du ens vad du skriver innan du postar? Finns inte ett uns av vett i detta inlägg.

Ett mer vettigt argument kanske kan vara att straffa godis m.m likt tobak. De kanske inte ska få göra reklam om det, inte ha erbjudanden eller liknande. Bara för att posta ett argument som är oändligt mycket mer givande än det du skrev.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Läser du ens vad du skriver innan du postar? Finns inte ett uns av vett i detta inlägg.

Ett mer vettigt argument kanske kan vara att straffa godis m.m likt tobak. De kanske inte ska få göra reklam om det, inte ha erbjudanden eller liknande. Bara för att posta ett argument som är oändligt mycket mer givande än det du skrev.

Du lämpar över det på samhället. Jag anser att individen har ett ansvar och därför bör vara medveten vad fetma leder till.

Visa signatur

CPU: i7-5930K GPU: 2x 1080 TI SLI MODERKORT: ASUS X99-DELUXE

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde2:

Då tycker jag vi skapar ett samhälle där man räknar hur mycket fett en människa har på kroppen och beskattar den därefter. Då slipper vi detta problem och alla är nöjda. Alltså menar jag att alla människor måste räkna hur mycket kroppsfet de har varje år och beskattas därefter.

Då skulle kvinnor straffbeskattas eftersom de har mer kroppsfett än män. Hur mycket fett eller ens hur mycket kroppsfett du har är inget bra mått på hälsa, de som har mycket muskler överstiger också BMI. Väldigt lite kroppsfett är också sjukligt. Ett sådant förslag skulle aldrig gå igenom och dömas ut redan under remiss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Läser du ens vad du skriver innan du postar? Finns inte ett uns av vett i detta inlägg.

Ett mer vettigt argument kanske kan vara att straffa godis m.m likt tobak. De kanske inte ska få göra reklam om det, inte ha erbjudanden eller liknande. Bara för att posta ett argument som är oändligt mycket mer givande än det du skrev.

Det går som jag föreslog som alternativ självklart att beskatta konfektyr, men någonstans måste man dra gränsen och alla snacks kommer inte räknas dit vilket gör att man ändå kommer kunna sitta och snacka på massor kolhydratrika saker billigt.

Permalänk
Medlem

Om det är någon som har hutlösa ockerpriser så är det nästan alla krogar i Stockholm (möjligtvis Sverige). Jag köper endast öl på krogen och den kostar mellan 30 och 100 kronor (50cl) beroende på ställe (sunkhak på söder eller nattklubb på stureplan), dvs cirka 2-7 gånger dyrare än vad en "vanlig" öl på bolaget kostar (15kr). Sprit och drinkar vill jag inte ens tänka på men det är säkert också minst 2-7 gånger dyrare per cl.

TL;DR: Efter en utekväll i Stockholm så känns Systembolagets priser mycket överkomliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hur ska du göra med nyponsoppan som innehåller mest sockerarter naturligt, eller fruktjuicen utan tillsatt socker som innehåller mer sockerarter än läsk eller kvarg som innehåller massor fett naturligt? Honung? Det fungerar inte. Ingen kan sitta och bestämma hur mycket fett och socker varje recept får ha och det skulle inte få önskad effekt. Sockret och kolhydrater behöver inte vara tillsatt, det kan vara naturligt, eller ska du beskatta livsmedel som innehåller frukt? Ska du beskatta frukt? Då blir istället halvfabrikaten billigare jämfört mot mat från grunden och ja, med vanlig mat i.

Jag är inte för en skatt på socker men det skulle vara rätt lätt faktiskt. Beskatta raffinerat socker inte naturligt förekommande socker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaarx:

Jag är inte för en skatt på socker men det skulle vara rätt lätt faktiskt. Beskatta raffinerat socker inte naturligt förekommande socker.

Nej du kan inte bara beskatta raffinerat sackaros, då är det bara att använda honung eller högre fruktinnehåll istället exempelvis. Dessutom tillverkas inte mycket av hel/halv-fabrikaten i Sverige så råvarorna är ju inte beskattade så att säga och innehållsdeklarationen hjälper oftast inte för att lista ut hur mycket sockerarter som finns i produkten eller var de kommer ifrån. Det är inte simpelt eller särskilt genomförbart. Norge har en sukkeravgift på 7.05 kr/kg, men t.ex. en Bravo fruktjuice som har mer sockerarter än den mesta läsken har inget tillsatt socker så det slår inte särskilt bra. Fruktsocker är förmodligen sämre. Fruktjuice är dessutom frätande på tänder. Det slår inte särskilt brett så att säga. Med motsvarande avgift i svenska kronor á 7.15 kr/kg skulle en läsk jag dricker t.ex. öka med ~1.3:- i pris för 1.5 L. Skulle kg-avgiften på socker öka dramatiskt mycket mer än så, så skulle du inte ha "råd" att köpa exempelvis strösocker för att ha och baka med. Ska man dubbla priset på den läsken? Ja då behövs en sockerskatt på 70-80 kr/kg, men läsken skulle troligen innehålla lika mycket i fortsättningen.

Fruktjuicen som troligen är skadligare skulle också bli attraktivare att dricka istället.