Permalänk
Medlem

Moderkort som övervoltar 6700k

När den går upp i 4,2 GHz och jag kollar i cpu-z så visar core VID strax över 1.4v vilket inte är bra. Visst är moderkortet trasigt?

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaztompc:

När den går upp i 4,2 GHz och jag kollar i cpu-z så visar core VID strax över 1.4v vilket inte är bra. Visst är moderkortet trasigt?

Sätter du allt på auto eller? Sätt spänningen manuellt istället

Permalänk
Medlem

Antog att moderkortet skulle sköta allting på "korrekta" inställningar när man har standard inställningar i bios.
Frågan då är vad ska jag ställa max core volt till? @anon152617:

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Inaktiv

Du får helt enkelt prova dig fram, om du vill att du CPU ska snurra i 4.5 ghz. Så får anpassa spänningen efter det. Sen är det bara stress testa. Se om systemet är stabilt.

Permalänk

Har samma problem här. Allt i stock så går min volt upp över 1.400. Just nu när jag skriver detta så ligger den på 1.420... tycker det känns mysko. Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus z170-A, min VID ligger runt 1.3 vid max på 4.2 ghz.

Permalänk

Det där är med allt i stock.

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Medlem

Kollade i HWMonitor / Real Temp, checkade i Intel Tuning och där har jag 1.2660V i stock.

Permalänk

Hmm. Ställer jag in 4500mhz på 1.350 så boostar volten upp till 1.450. Ställer jag den på 1.340 så bootar den inte ens in i windows

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.