Datorn låser sig men musen går att röra.

Permalänk

Datorn låser sig men musen går att röra.

Har sökt i forumet men kan inte hitta någon liknande tråd.

Har lite problem med min dator.

Felbeskrivning:
Datorn låser sig bara, du kan röra musen men det går jävligt segt. Startar om den och då fungerar den som vanligt igen.
Det kan komma när som helst och det kan gå dagar/veckor innan det händer igen. Samtidigt som det kan hända 2 gånger under samma dygn.
Varken bluescreen eller något felmeddelande dyker upp utan datorn låser sig bara.
Har windows 7 som operativsystem.

Något ni kanske vet vad det kan vara?

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Kan antingen vara hårddisken eller processorn som får en plötslig belastning så att användingen går till 100%. Ha uppe taskmanager när det händer och se om någon av dom går upp i 99-100% använding.

Permalänk

@anon253380: Ok, tack för svar!
Finns det något program eller så man kan använda annars för att se om det är någon av komponenterna som är felet på problemet?

Permalänk

Jag har nu felsökt hårddisken och ramminnet men inga fel hittade. Haft igång datorn nu i över 1 dygn utan att något händer.

Något mer man kan felsöka för att vara på säkra sidan alternativt fler tips om vad felet kan bero på?

Tack på förhan!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AndreasO_:

@Paddel: Ok, tack för svar!
Finns det något program eller så man kan använda annars för att se om det är någon av komponenterna som är felet på problemet?

Tyvärr, inte vad jag.

Skrivet av AndreasO_:

Jag har nu felsökt hårddisken och ramminnet men inga fel hittade. Haft igång datorn nu i över 1 dygn utan att något händer.

Något mer man kan felsöka för att vara på säkra sidan alternativt fler tips om vad felet kan bero på?

Tack på förhan!

Händer det igen så kan du testa att göra en ominstallation eller avinstallera program som du tror orsaker det.

Permalänk

@anon253380: Ok, det är en gammal disk så kan mycket väl vara den som orsakar problemet. Ska köpa en SSD och göra en ominstallation. Får se om det löser problemet Tack för hjälpen!