Asus Z170 Pro Gaming stänger av sig och startar igen. (LÖST)

Permalänk
Medlem

Asus Z170 Pro Gaming stänger av sig och startar igen. (LÖST)

Hej,

Har köpt ett Asus Z170 Pro Gaming moderkort som jag använder med en Skylake i7:a, 6700K.
När jag kör Windows 8.1 på den så stänger datorn ner sig helt efter någon eller några minuter (allt slocknar) för att efter ett par sekunder starta upp igen. Det ser ut som att nätagget stängs ner eftersom även sådant som drivs direkt på 12V från agget slocknar (lysdioder i chassit bl.a.).

Det händer inte om man inte bootar Windows, dvs datorn kan stå i BIOS-skärmen utan problem i timmar.
Jag har kört memtest på minnena (2x8GB Corsair LPX 2666MHz CL16) i 2.5h med alla 4:a kärnor aktiva utan problem, varken med minnesfel eller instabilitet.

Kör med den integrerade GPUn för att utesluta grafikkortet, men problemet kvarstår.

Har ännu inte haft möjlighet att testa en annan PSU, men skall låna en och testa. Känslan är dock att det inte är den då den är stabil i memtest.

Är det någon som haft liknande erfarenhet och har några tipps som vad som är fel? Moderkortet trasigt? CPUn trasig?

/Sploofy

Permalänk
Medlem

Känns inte som att det är moderkortet (annars hade du nog inte kunnat stanna i BIOS). Så antingen är det minnet eller PSUn som du säger.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sploofy:

Hej,

Har köpt ett Asus Z170 Pro Gaming moderkort som jag använder med en Skylake i7:a, 6700K.
När jag kör Windows 8.1 på den så stänger datorn ner sig helt efter någon eller några minuter (allt slocknar) för att efter ett par sekunder starta upp igen. Det ser ut som att nätagget stängs ner eftersom även sådant som drivs direkt på 12V från agget slocknar (lysdioder i chassit bl.a.).

Det händer inte om man inte bootar Windows, dvs datorn kan stå i BIOS-skärmen utan problem i timmar.
Jag har kört memtest på minnena (2x8GB Corsair LPX 2666MHz CL16) i 2.5h med alla 4:a kärnor aktiva utan problem, varken med minnesfel eller instabilitet.

Kör med den integrerade GPUn för att utesluta grafikkortet, men problemet kvarstår.

Har ännu inte haft möjlighet att testa en annan PSU, men skall låna en och testa. Känslan är dock att det inte är den då den är stabil i memtest.

Är det någon som haft liknande erfarenhet och har några tipps som vad som är fel? Moderkortet trasigt? CPUn trasig?

/Sploofy

Hur varmt blir saker och ting, tex om CPU blir för varm så stänger datorn av sig.
Du har alltså monterat ur grafikkortet från datorn när du testar?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Hur varmt blir saker och ting, tex om CPU blir för varm så stänger datorn av sig.
Du har alltså monterat ur grafikkortet från datorn när du testar?

Jag har kontrollerat CPU-temperaturen i BIOS direkt efter en sådan här "dipp" och den har legat på bara 30-35 grader.
Och om det är en överhettning borde väl inte datorn starta upp direkt igen av sig själv, utan istället förbli avstängd?

Ja, jag har tagit bort grafikkortet för att försöka eliminera felkällor.

/Sploofy

Permalänk
Medlem

Läste nu att du körde memtest men hoppas du får tag på en PSU och kan testa den istället. Jag har haft moderkortsproblem men då startar inte datorn alls. CPUer går extremt sällan sönder och det är inte grafikkortet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sploofy:

Jag har kontrollerat CPU-temperaturen i BIOS direkt efter en sådan här "dipp" och den har legat på bara 30-35 grader.
Och om det är en överhettning borde väl inte datorn starta upp direkt igen av sig själv, utan istället förbli avstängd?

Ja, jag har tagit bort grafikkortet för att försöka eliminera felkällor.

/Sploofy

Det finns en med liknande problem här.
http://www.overclock.net/t/1568154/asus-north-america-asus-z1...

Han verkar dock ha isolerat felet till en 12v förlängningskabel han använde. Det är bara några sidor att läsa för att få hela historien.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått låna ett annat nätaggregat att testa med, men det är samma fel.
Så jag antar att moderkortet är trasigt, så jag får reklamera det.

EDIT: Nu fick jag dessutom ett märkligt felmeddelande från Bios om att "overclocking failed" trots att inget är överklockat, så det tyder allt mer på att moderkortet eller Cpu är defekt.

/Sploofy

Permalänk
Medlem

Löst

Reklamerade moderkort och CPU. De hade kunnat reproducera felet och jag fick ett nytt moderkort som de testade med min CPU.