Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hej, kan ni kära sweclockare hjälpa mig... har köpt en popcorn hour Chamelon, och installerat Kodi till den, men SMB vägrar hitta nåt när jag ska lägga till filmer... vet att man ska kunna lägga till manuellt, men fattar inte...
HTPC datorn heter htpc, disken där alla filmer/serier ligger på heter D:, den användare jag skapat med adminrättigheter heter shared... så hur ska jag gå till väga för att lägga till D: disken så jag kan hitta allt där..? :/

jag är inte säker på om jag hänger med nu men..
du kan pröva knappa in datorns IP nummer.
är dessa inom samma arbetsgrupp, vet inte hur stor betydelse det har numera.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

jag är inte säker på om jag hänger med nu men..
du kan pröva knappa in datorns IP nummer.
är dessa inom samma arbetsgrupp, vet inte hur stor betydelse det har numera.

Men ändras inte IP adressen när man startar om?
Har skapat homegroup eller vad det heter, men hjälpte föga...
Det jag menar lägga till är den längst ner när man ska browsa en video...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Men ändras inte IP adressen när man startar om?
Har skapat homegroup eller vad det heter, men hjälpte föga...
Det jag menar lägga till är den längst ner när man ska browsa en video...

Nej IP adress ska vara fast, du kan ju prova bara dela ut en mapp se om det funkar då.
Jag är inte helt hemma när det gäller popcorn hour Chamelon och dess funktioner.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Fick det att funka genom att lägga till server, alltså HTPCn, och mapnamnet...
Bara det att 23,976 filmer får stuttering varannan minut typ... finns det ingen lösning på det åker den tillbaks...

Permalänk
Medlem

Mycket bra guiden, tack!

Permalänk

Någon mer än mig som får väldigt konstiga frys/lagg ibland i nya Kodi 15.1? Kan inte påminna mig om att jag har fått det tidigare och jag gjorde ett test och gick in under system och såg att CPU´n låg och svajade mellan 3-22%, upp o ner, ner o upp osv. Installerade på skoj XBMC 13.2 och då låg den stadigt på 0-2% med samma addons installerade. Verkar som att man får återgå till 13.2...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fototoken:

Någon mer än mig som får väldigt konstiga frys/lagg ibland i nya Kodi 15.1? Kan inte påminna mig om att jag har fått det tidigare och jag gjorde ett test och gick in under system och såg att CPU´n låg och svajade mellan 3-22%, upp o ner, ner o upp osv. Installerade på skoj XBMC 13.2 och då låg den stadigt på 0-2% med samma addons installerade. Verkar som att man får återgå till 13.2...

Provade nyaste och fick ett hack mitt i filmen. Vet dock inte orsaken, har inte provat det mer. Kör också 13.2 tycker den är bättre än nyare versioner. Snabb och känns inte tung.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nån här som kalibrerar/justerar med AVS hD 709?
Det klipper alltid i svärtan, om jag inte kör RGB full på grafikkortet, och 16-235 i Kodi, sen HDMI low på Tvn... då blir bilden kanon i kodi, bättre än ycbr, för där klipper svärtan, och färgerna blir inte lika bra.
Bara det allt annat ser så mörkt ut när jag streamar ytube, hbo Nordic etc... där ser det bättre ut när jag kör ycbr 444
Hur har ni det i inställningarna..?

Permalänk
Medlem

Har en film där srt. texten beter sig skumt... ÅÄÖ bli massa konstiga tecken... vad är det för inställning för att få rätt på det? Har testat lite olika teckenstitt, Western European etc, men har inte hjälpt.
Texten är normal på plex spelare... men där har jag inte ändrat nåt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swennis:

Har en film där srt. texten beter sig skumt... ÅÄÖ bli massa konstiga tecken... vad är det för inställning för att få rätt på det? Har testat lite olika teckenstitt, Western European etc, men har inte hjälpt.
Texten är normal på plex spelare... men där har jag inte ändrat nåt.

Öppna filen med ett textprogram (notepad) och kolla om du ser något konstigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Öppna filen med ett textprogram (notepad) och kolla om du ser något konstigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Där ser man konstiga tecken istället för ÅÄÖ ja...

Permalänk
Medlem

Stabilt på Rpi?

Permalänk
Medlem

När jag kör igång ViaPlay-appen på min iPad och airplayar över det till Kodi så följer inte undertexter med.

Kan man aktivera det på något sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har kodi och osmc installerat på 1 htpc respektive 2 Rpi2 och streamar via en synology nas. Finns det någon lösning så att om man börjar kolla på en film i ena rummet och sedan går man till det andra rummet och fortsätter titta på filmen där man avslutade i rum 1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ice cube:

Jag har kodi och osmc installerat på 1 htpc respektive 2 Rpi2 och streamar via en synology nas. Finns det någon lösning så att om man börjar kolla på en film i ena rummet och sedan går man till det andra rummet och fortsätter titta på filmen där man avslutade i rum 1?

Jag kör som så att hela kodi biblioteket ligger på min nas och alla mina enheter som kör kodi har samma konfig och därav kan jag börja titta i ett rum och sen fortsätt i den andra.

Dvs ställ allt som du vill ha det på en enhet sen kopiera över din userdata till dina andra enheter.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag kör som så att hela kodi biblioteket ligger på min nas och alla mina enheter som kör kodi har samma konfig och därav kan jag börja titta i ett rum och sen fortsätt i den andra.

Dvs ställ allt som du vill ha det på en enhet sen kopiera över din userdata till dina andra enheter.

Dum fråga kanske men detta funkar även om man blandar Rpi2 och vanlig pc, dvs osmc och kodi? Jag vet att dom osmc bygger på kodi men tänkte att userdata mappen skilde sig åt.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ice cube:

Dum fråga kanske men detta funkar även om man blandar Rpi2 och vanlig pc, dvs osmc och kodi? Jag vet att dom osmc bygger på kodi men tänkte att userdata mappen skilde sig åt.....

Precis det spelar ingen roll, jag har testa på dessa plattformer och har inte märkt av nåt konstigt PC/openelec/osmc/android.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Precis det spelar ingen roll, jag har testa på dessa plattformer och har inte märkt av nåt konstigt PC/openelec/osmc/android.

Som en novis på detta med Rpi så undrar jag HUR kopierar jag min userdata folder, från min htpc med kodi installerat, till min Rpi 2?
En utförlig guide skulle uppskattas.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ice cube:

Som en novis på detta med Rpi så undrar jag HUR kopierar jag min userdata folder, från min htpc med kodi installerat, till min Rpi 2?
En utförlig guide skulle uppskattas.....

Kan försöka förklara..

1. Kopiera mappen userdata till en usb pinne och sen tyck in den i rpin, gå sedan till system/filhanteraren och då borde du få upp A och B fönster.
2. Gå till "lägg till källa" och lägg till usb stickan och gå in i mappen som det står "profilmapp".
3. Sen kan du kopiera över alla filer som slutar på .XML som ligger i root mappen borde vara 3-5st och sen starta om rpin så borde du ha samma uppsättning i rpin som på htpc:n.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag tycker 15 är sämre än 13 , sist jag provade spela upp en film i win 7 så lagga det till mitt i filmen, som det aldrig gjort på 13.

Skrivet av Fototoken:

Någon mer än mig som får väldigt konstiga frys/lagg ibland i nya Kodi 15.1? Kan inte påminna mig om att jag har fått det tidigare och jag gjorde ett test och gick in under system och såg att CPU´n låg och svajade mellan 3-22%, upp o ner, ner o upp osv. Installerade på skoj XBMC 13.2 och då låg den stadigt på 0-2% med samma addons installerade. Verkar som att man får återgå till 13.2...

Har också det här problemet. Uppgraderade till win 10 och kodi 15.1 samtidigt
har ni andra också win 10?
ngn som kommit på en lösning?

Visa signatur

[Ace Ecco 220][ASRock Z77E ITX][3570k@4.2][ASUS 970 STRIX 4GB]
[Team Elite 8GB (2x4GB) CL11 1600MHz][Corsair HX520W]
[Toshiba Q300 480GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu5893:

Har också det här problemet. Uppgraderade till win 10 och kodi 15.1 samtidigt
har ni andra också win 10?
ngn som kommit på en lösning?

Win 10 med 13 fungerar fint i alla fall. Provade exakt samma film och det flöt fint. Så något med 15 oavsett OS verkar ju vara galet. Men tyvärr fixar och lägger dessa nissar till saker mer för det är kul än ska fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Win 10 med 13 fungerar fint i alla fall. Provade exakt samma film och det flöt fint. Så något med 15 oavsett OS verkar ju vara galet. Men tyvärr fixar och lägger dessa nissar till saker mer för det är kul än ska fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

dem flesta verkar ju inte ha det här problemet känns som det måste vara någon slags kombination som inte funkar
mellan 15.1-win10-hårdvara. jag kör trådat med inbyggda grafiken på en i3 3225 (hd4000).
jag tror inte jag haft några problem att spela filmer från intern hårddisk

Visa signatur

[Ace Ecco 220][ASRock Z77E ITX][3570k@4.2][ASUS 970 STRIX 4GB]
[Team Elite 8GB (2x4GB) CL11 1600MHz][Corsair HX520W]
[Toshiba Q300 480GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu5893:

dem flesta verkar ju inte ha det här problemet känns som det måste vara någon slags kombination som inte funkar
mellan 15.1-win10-hårdvara. jag kör trådat med inbyggda grafiken på en i3 3225 (hd4000).
jag tror inte jag haft några problem att spela filmer från intern hårddisk

Jo körde win 7 med 15 och det fungerade inte bra, blev lagg mitt i filmen.

Körde då 670 och 2500 cpu, min andra dator är bra mycket klenare med kör 13 utan lagg där med win 10. Så något med 15 fungerar inte med vissa drivers/hårdvara eller liknande.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo körde win 7 med 15 och det fungerade inte bra, blev lagg mitt i filmen.

Körde då 670 och 2500 cpu, min andra dator är bra mycket klenare med kör 13 utan lagg där med win 10. Så något med 15 fungerar inte med vissa drivers/hårdvara eller liknande.

Har du testat DirectX 11-versionen av Isengard?
http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=218274

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0wing:

Har du testat DirectX 11-versionen av Isengard?
http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=218274

Nej är det någon skillnad mot den officiella? Sen denna text är ju fin "These test builds could possibly be unstable" Vill ju ha stabil version ju

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0wing:

Har du testat DirectX 11-versionen av Isengard?
http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=218274

googlade och såg att det hade löst sig för många med dx11 versionen
ska prova det tack för tipset

Visa signatur

[Ace Ecco 220][ASRock Z77E ITX][3570k@4.2][ASUS 970 STRIX 4GB]
[Team Elite 8GB (2x4GB) CL11 1600MHz][Corsair HX520W]
[Toshiba Q300 480GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nej är det någon skillnad mot den officiella? Sen denna text är ju fin "These test builds could possibly be unstable" Vill ju ha stabil version ju

Vad jag förstår så är den mycket bättre optimerad än den gamla som kör DX9, men man behöver fortfarande bara ha ett kort med stöd för feature level 9 eftersom Kodi inte behöver använda mer avancerade funktioner i DX.

Kör personligen inte Windows på någon HTPC längre, men på min laptop så märkte jag att DX11-versionen av Kodi drar mindre batteri vid uppspelning än MPC-HC.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar egentligen Kodi och 3D? Jag får det inte att fungera alls.

Kör jag en iso tycks det bli "vanlig film". Ändrar jag till till exempel SBS på både projektor (Benq w1070) och Kodi så blir det uselt resultat.

Om jag däremot kör en 3D-skiva via PS4 så blir det briljant bild och projektorn känner även automatiskt av att det är en 3D-film och ändrar läge.

Jag har även provat exempelvis PowerDVD men den klarar inte ens av att köra iso-filmen (trots hårdvaruacceleration, som tydligen fungerar fint i Kodi, men ej här?) utan lagg. Vad beror det på? Jag har en MK Asus E35M1-I Deluxe.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@Shakermaker
Kan vara så att ditt moderkort inte inte stöjder 3D, såg att ditt MK har HDMI 1,3b.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@Shakermaker
Kan vara så att ditt moderkort inte inte stöjder 3D, såg att ditt MK har HDMI 1,3b.

Tack! Det är förmodligen förklaringen. Har visserligen kopplat den till en receiver som har HDMI 2.0 men det lär inte göra någon skillnad.

Jag antar att enda sättet att få det att fungera på HTPC:n i så fall är att sänka upplösningen?

EDIT: Fast SBS är väl 1080i och borde fungera?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1