Köpråd för ny datorskärm. 2560*1440 för ca 4000kr.

Permalänk
Medlem

Köpråd för ny datorskärm. 2560*1440 för ca 4000kr.

Hejsan.

Ska köpa ny datorskärm och vill att den ska ha 2560*1440 i upplösning. Hade tänkt mig att skärmen skulle kosta ca 4000kr men skulle kunna lägga på upp till 1000kr om det skulle vara värt det.

Har kollat på;
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2296503 och
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2940400

Jag är mest en casual gamer och kör RPGs eller mobas. Utöver det så ska jag kolla mycket på tv serier och film. Såg att man kunde rotera AOC skärmen som lockar rätt mycket för jag läser väldigt mycket serier och web novels på datorn så om man kan rotera den så vore det trevligt. Såg f.ö. att 27" varianten av Dell skärmen kostar ca 5000 så därför kanske den är bättre än aoc skärmen.

Kom gärna med fler förslag eller vad ni tycker jag ska köra på.
MVH Niklas

Permalänk
Medlem

har en q2770pqu och den är trevlig men har svårt att rekommendera den för det priset när du kan få en mg279q för 1500kr till. då får du både freesync (35-90hz) och 144hz. har du nvidia-kort fungerar inte freesync dock.

Permalänk
Medlem

Är lite osäker på just den Asus skärmen däremot just för att det har varit mycket problem med den och den har inte speciellt bra omdömen. Några fler förslag?

Permalänk
Medlem

Problemen med den skärmen har blivit fixade, de dåliga omdömena var innan den blev återkallad eller bara från folk som blev besvikna på freesync-intervallet. Du har dessutom garanti på skärmen så om du skulle stöta på problem är det bara att kontakta Asus så fixar dom det. Hade själv utan tvekan gått för den skärmen i den prisklassen

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Dell är riktigt bra grejer.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxxD:

ja, den är rejält prisvärd med det priset. funderar på att köpa hem en själv. det är dock en tn-panel men vad jag förstår är det samma tn-panel som på pg278q och det är en riktigt bra sådan med fina färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

ja, den är rejält prisvärd med det priset. funderar på att köpa hem en själv. det är dock en tn-panel men vad jag förstår är det samma tn-panel som på pg278q och det är en riktigt bra sådan med fina färger.

Sitter själv och funderar om det är någon bra skärm väldigt bra pris just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxxD:

Sitter själv och funderar om det är någon bra skärm väldigt bra pris just nu

http://www.kitguru.net/peripherals/monitors/orestis-bastounis...

kan naturligtvis läsa hela recensionen om det är intressant. helt klart en vettig skärm.

Permalänk
Medlem

Priset på en skärm avgörs framförallt av:
Storleken - Ju större desto dyrare
Upplösning - Flera pixlar ger en högre prislapp
Paneltypen - Bättre kvalité på färgerna kostar mera.
Uppdateringshastighet - Snabbare uppdatering desto snabbare stiger priset.
Pivot - Kunna rotera/vinkla/vrida ger tillökning på priset.
Övriga tillägg - G-sync/free sync, VESA, 3D osv. Flera tillägg kostar mera.

Skrivet av Nirono:

2560*1440 i upplösning.

Om du absolut ska ha den upplösningen gör att du med största sannolikhet letar efter en 27" skärm vilket är något av en standard för den upplösningen.

Skrivet av Nirono:

Är en casual gamer och kör RPGs eller mobas. Utöver det så ska jag kolla mycket på tv serier och film.

Eftersom du inte spelar eller gör något som kräver höga FPS, snabba uppdateringshastigheter mm gör att du kan utesluta alla gaming skärmar.
Vid mycket filmtittandes är en bättre paneltyp mera önskvärt för att få en snyggare bild med bättre färgkvalite. I sådant fall är du ute efter en skärm som har en VA panel, du kan även skaffa en IPS skärm för att få ännu bättre färgkvalite.

Skrivet av Nirono:

om man kan rotera den så vore det trevligt

Alla skärmar har stöd för att rotera skrivbordet , enbart de högre skärmarna har ett stativ som klarar av att rotera hela skärmen.
Dock har nästan alla skärmar stöd för VESA där nästan alla bord/väggstativ har stöd för att rotera skärmen.
Vill du hålla det enkelt, skaffa en dyrare skärm med pivot stöd, annars skaffa en skärm med VESA och ett bord/väggstativ som kan rotera skärmen.

Skrivet av Nirono:

Kom gärna med fler förslag eller vad ni tycker jag ska köra på.

Jag kommer att skaffa Dell Ultrasharp U2715H när pengarna kommer in. Kommer att ha den som andra skärm för fotoredigering då den är kalibrerad ifrån fabrik med 99% korrekt färg i sRGB samt annat arbete kommer att göra på den.

Permalänk
Medlem

skulle tagit http://www.inet.se/produkt/2205362/acer-27-xg270hu-predator-g...

istället för aoc i så fall. samma spec

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

skulle tagit http://www.inet.se/produkt/2205362/acer-27-xg270hu-predator-g...

istället för aoc i så fall. samma spec

60hz pls och 144hz tn är inte samma sak

Permalänk
Medlem

Har du AMD eller nvidia på grafikkortet? Ta en 1440 144 hz med antingen FreeSync/G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReNmiL:

Har du AMD eller nvidia på grafikkortet? Ta en 1440 144 hz med antingen FreeSync/G-Sync

Finns inget behov att skaffa en skärm med FreeSync/G-Sync, 144hz om han bara ska kolla på film och spela lite lol där FPS ligger på 60. Är bara bortkastade pengar om han ska betala för grejer som han aldrig kommer att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

60hz pls och 144hz tn är inte samma sak

60hz och 144hz är inte samma uppdateringshastighet.
PLS och TN är inte samma paneltyp.

PLS är samsungs försök till en billigare alternativ till IPS. Färgerna och gamman är sämre på en PLS och priset är därför lägre i jämnförelse med IPS. Skulle du överklocka skärmarna märks det betydligt mycket mer att PLS är det billigare alternativet.
TN har ännu sämre färgkvalite men är betydligt mycket snabbare uppdateringshastighet och kan skifta färger betydligt snabbare, därför är TN mest lämpade till FPS gaming där du ska ha tydligt bild utan ghosting.

Permalänk
Skrivet av DachmanX:

Priset på en skärm avgörs framförallt av:
Storleken - Ju större desto dyrare
Upplösning - Flera pixlar ger en högre prislapp
Paneltypen - Bättre kvalité på färgerna kostar mera.
Uppdateringshastighet - Snabbare uppdatering desto snabbare stiger priset.
Pivot - Kunna rotera/vinkla/vrida ger tillökning på priset.
Övriga tillägg - G-sync/free sync, VESA, 3D osv. Flera tillägg kostar mera.

.............

Skulle vilja tillfoga två punkter till den där listan

Panelsorteringen som används - dvs. vilken kvalité det är på panelerna som tillverkaren/skärmihopsättaren köper in
Garantitiden (här borde det finnas en koppling mellan kvalité på komponenterna som används och garantitid, men det är ju inte hugget i sten precis. Jag har aldrig sett någon recension där de tagit itu en skärm och försökt sig på något utlåtande över kvalitén på olika komponenter som använts. )

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort? kan va bra o veta om du vill ha en gsync eller freesync eller ingen sync alls

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren, var väldigt hjälpsamt. Satt länge och funderade mellan Dell U2515H, U2715H och Asus MG279Q. Kom fram till att jag helst ville ha 27" och därför föll 2515H bort och sedan när det gällde mellan Dell och Asus så kändes det som att Asus var ett bättre val då den har 144Hz och Freesync också.

Jag kanske inte har någon större användning för 144Hz och Freesync för tillfället men jag kanske kommer ha det i framtiden och därför valde jag den, den kostade ändå bara 100kr mer. Från vad jag kunde se så verkade det inte heller som att Dell skärmen hade några fördelar över Asus skärmen.

F.ö. så har jag ett Radeon R9 285 just nu men ska vilken dag som helst beställa en ny dator med ett 980Ti. Tänkte precis göra en tråd på datorforumet för o fråga om lite hjälp.

Förhoppningsvis blir jag nöjd tack för hjälpen!

Permalänk
Bildexpert 📺

Färgkvalitetet, färgrymd, gamma etc. hos PLS, IPS, AHVA, TN och så vidare är i första hand en fråga om produktkvalitet. Inte om tekniken som sådan.

Asus ROG Swift PG278Q är till exempel en av de mest färgkorrekta (mot ITU rec.709-standard) skärmar du kan köpa, långt mer färgkorrekt än den stora majoriteten IPS-skärmar där ut. Detta eftersom Asus valt lysdioder som ger rätt energifördelning i ljuset och använder elektronik som har kontroll över en väldigt bra TN-panel.

Fast på grund av TN-panelen är PG278Q endast färgkorrekt i vissa betraktningsvinklar. Vid normal skrivbordplacering får man olika bildintryck över ytan. Därför är den inget vidare som skärm för exempelvis fotoredigering. Samtidigt finns det IPS-, PLS- och AHVA-baserade skärmar som inte alls är lika färgkorrekta som PG278Q. Men de skärmarna ger åtminstone samma färgfel över hela ytan vid normal skrivbordplacering.

Så länge vi talar om att jämföra produkter och vad du får i praktiken är det ganska missvisande att tala om att IPS är bättre än PLS och liknande eftersom det finns bra PLS-produkter och det finns usla IPS-produkter. Och förstås viceversa.

Permalänk
Medlem

Vill tacka alla igen för hjälpen. Fick hem min Asus MG279Q idag och använder den i skrivande stund. Tycker bilden är väldigt bra och är helnöjd med den. Däremot så har jag ett problem; när jag försöker koppla den till datorn med den medföljande minidisplayport - displayport kabeln så får jag ingen signal. Det funkar bra med HDMI däremot men har hört att man inte får alla funktioner genom HDMI och måste använda displayport för att få ut hög hz etc.

Har googlat lite och sett att många har samma problem och vissa har kommit med fix om att man kan dra ut strömkabeln på skärmen i ca 5 min för att få det att funka men det funkade inte för mig.

Några idéer?