Permalänk
Medlem

Gamingdator 15-16 tusen - Hjälp!

Hej alla kunniga!
Nu när man är klar med studierna är det dags att uppgradera sig från laptop till en ordentlig stationär! Dock behöver jag lite hjälp och rådgivning med att plocka ihop delarna då jag inte är ett snille när det kommer till datorer. Vill ha ett bygge som man kan bygga vidare på i framtiden.

Vad ska den användas till?
Gaming framför allt! Helst ska den klara spel som kommande Battlefront på tokhöga inställningar Utöver spelande så kommer jag slösurfa och liknande men det klarar väl alla datorer nuförtiden.

Skärmar?
Jag kommer använda mig av två skärmar, en 60hz och en 144hz(för CS:GO etc.) Kommer börja med 1080p men kanske uppgraderar längre fram.

Överklocka?
Har aldrig gjort det tidigare men det kan bli aktuellt.

OS?
Jag har windows 8 på min laptop men av vad jag förstått så är det svårt att föra över till en ny dator. Är det smart att köpa OS på inet eller ska man leta på andra ställen? Kommer jag behöva CD/DVD läsare för det?

GPU
Vad tror ni är smartast att satsa på för att hamna inom budget? 970? 390? 980?

CPU
Åter igen visas min okkunskap, ska man satsa på skylake eller inte? i5 eller i7?

WIFI
Tjejen är ganska pedantisk när det gäller sladdar så jag tänkte bara kolla vad som krävs för att kunna använda sig av WIFI istället för kabel, måste man köpa någon extra mottagare eller dylikt då? Ifall det är krångligt kör jag på kabel istället.

Jag har kollat igenom forumet de senaste dagarna och hitta lite olika paket, exempelvis:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8509747/2015-09-22

Ser detta bra ut eller kan jag förbättra utefter mina önskemål? Ge gärna egna förslag på byggen!
Ursäkta för lång post och tack på förhand!

Permalänk
Medlem

antingen 980ti eller fury x. Speciellt fury x istället för 980 vanliga. Skärmar så gå 1440p 27" du kommer inte ångra dig, det är värt pengarna, jag klarar 1440p på ett 970.

Skaffa även ett 650-850w PSU, ifall du vill ha SLI i framtiden eller något sådant. 550w fungerar men kan vara på gränsen för vissa grafikkort som fury x tex

Permalänk

Windows kan du köpa på till exempel g2play billigt

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem

@krullz Det kommer bli svårt att få in allt man skulle vilja i den budgeten.
Egentligen så är du väldigt nära i7 + 980 Ti, men inte riktigt.
Skylake är inget krav, ingen större prestandaskillnad.

Om du ska ha WiFi så se till att ha det direkt på moderkortet (finns sökmöjlighet på Inet), kommer kosta lite mer, men då slipper du allt krångel.

Min åsikt:
Ditt paket ser riktigt bra ut, kanske uppgradera moderkortet till WiFi, (verkar inte finnas några prisvärda ATX-moderkort med WiFi på inet dock...). Alternativet är ett trådlöst nätverkskort.

Permalänk
Medlem

@BäckE: Tack för svar! Nått i denna stil?(hittade i en annan tråd)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8524692/2015-09-25

Permalänk
Medlem

@Nesvop: Alright! Vad ska man framförallt tänka på vid köp av moderkort? Känns som jag är lite ute i vassen när jag letar bland inets enorma utbud!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krullz:

Hej alla kunniga!
Nu när man är klar med studierna är det dags att uppgradera sig från laptop till en ordentlig stationär! Dock behöver jag lite hjälp och rådgivning med att plocka ihop delarna då jag inte är ett snille när det kommer till datorer. Vill ha ett bygge som man kan bygga vidare på i framtiden.

Vad ska den användas till?
Gaming framför allt! Helst ska den klara spel som kommande Battlefront på tokhöga inställningar Utöver spelande så kommer jag slösurfa och liknande men det klarar väl alla datorer nuförtiden.

Skärmar?
Jag kommer använda mig av två skärmar, en 60hz och en 144hz(för CS:GO etc.) Kommer börja med 1080p men kanske uppgraderar längre fram.

Överklocka?
Har aldrig gjort det tidigare men det kan bli aktuellt.

OS?
Jag har windows 8 på min laptop men av vad jag förstått så är det svårt att föra över till en ny dator. Är det smart att köpa OS på inet eller ska man leta på andra ställen? Kommer jag behöva CD/DVD läsare för det?

GPU
Vad tror ni är smartast att satsa på för att hamna inom budget? 970? 390? 980?

CPU
Åter igen visas min okkunskap, ska man satsa på skylake eller inte? i5 eller i7?

WIFI
Tjejen är ganska pedantisk när det gäller sladdar så jag tänkte bara kolla vad som krävs för att kunna använda sig av WIFI istället för kabel, måste man köpa någon extra mottagare eller dylikt då? Ifall det är krångligt kör jag på kabel istället.

Jag har kollat igenom forumet de senaste dagarna och hitta lite olika paket, exempelvis:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8509747/2015-09-22http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8509747/2015-09-22

Ser detta bra ut eller kan jag förbättra utefter mina önskemål? Ge gärna egna förslag på byggen!
Ursäkta för lång post och tack på förhand!

Du får säga till kvinnan att kabel är ett måste för gaming så slipper du klabbet med antingen extrakort för Wifi eller dyrare MB för att få det på

Skylake bygge
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8524773/2015-09-24

Haswell

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8524807/2015-09-24

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem

@Kindh: Jäkla fruntimmer alltså, ska alltid lägga sig i

Skämt åsido: Tackar tusan för kundvagnarna! Bara en fråga, vad vinner jag på att ta skylake? Är det säkrare ifall jag vill uppgradera i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krullz:

@Nesvop: Alright! Vad ska man framförallt tänka på vid köp av moderkort? Känns som jag är lite ute i vassen när jag letar bland inets enorma utbud!

Det viktigaste är egentligen att det är rätt chipset och har de funktioner som du vill ha, vill du ha möjlighet till SLI/CF i framtiden (två grafikkort av samma typ), WiFi etc.

För din del skulle jag säga Z170 chipset om du ska ha Skylake (Socket 1151)
Eller Z97 ifall du ska ha haswell. Socket 1150

Permalänk
Medlem
Skrivet av krullz:

@Kindh: Jäkla fruntimmer alltså, ska alltid lägga sig i

Skämt åsido: Tackar tusan för kundvagnarna! Bara en fråga, vad vinner jag på att ta skylake? Är det säkrare ifall jag vill uppgradera i framtiden?

Du kan ju iofs slipa lite på vissa delar i dom för att få ner priset t.ex chassi m.m men jag tycker att om man ska lägga den pengen du har i budget så ska man ta lite kvalite på sakerna också och inte bara på 3 av 9 delar t.ex.
Angående Skylake mot haswell så är det ganska meningslöst för just spelande.
Då skylake är ca 5% snabbare för mycket högre pris och ddr3 mot ddr4 så skiljer det ännu mindre i prestanda.

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Det viktigaste är egentligen att det är rätt chipset och har de funktioner som du vill ha, vill du ha möjlighet till SLI/CF i framtiden (två grafikkort av samma typ), WiFi etc.

För din del skulle jag säga Z170 chipset om du ska ha Skylake (Socket 1151)
Eller Z97 ifall du ska ha haswell. Socket 1150

Alright tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kindh:

Du kan ju iofs slipa lite på vissa delar i dom för att få ner priset t.ex chassi m.m men jag tycker att om man ska lägga den pengen du har i budget så ska man ta lite kvalite på sakerna också och inte bara på 3 av 9 delar t.ex.
Angående Skylake mot haswell så är det ganska meningslöst för just spelande.
Då skylake är ca 5% snabbare för mycket högre pris och ddr3 mot ddr4 så skiljer det ännu mindre i prestanda.

Okey! Tror du man behöver 16gig ram eller räcker 8 för gaming?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krullz:

Okey! Tror du man behöver 16gig ram eller räcker 8 för gaming?

8 GB räcker, det är ändå enkelt att lägga till i efterhand OM det skulle behövas :-).

Permalänk
Medlem

Bortkastat att köpa en gaminrigg om du ska köra trådlöst, men du kanske får smyga fram kabeln när hon inte är hemma^^

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

8 GB räcker, det är ändå enkelt att lägga till i efterhand OM det skulle behövas :-).

Är det smart att byta ut R9 fury mot 980ti i haswell bygget?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@krullz: det beror helt på smak.. jag själv kör fury x för jag gillar amd.. blir desutom bättre på dx12 som de ser ut som..

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av krullz:

Är det smart att byta ut R9 fury mot 980ti i haswell bygget?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av MonkeN:

@krullz: det beror helt på smak.. jag själv kör fury x för jag gillar amd.. blir desutom bättre på dx12 som de ser ut som..

Det är nog ungefär hugget som stucket. Tänker du överklocka grafikkortet så är 980 Ti riktigt vasst, annars är Fury X ett bra val.

Permalänk
Medlem

Tack alla för hjälpen! Tar en funderare över helgen och slår till på måndag! Trevlig helg!:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skaffa något av dom här så slipper du nätverkskablar från router till datorn
http://www.inet.se/kategori/228/natverk-via-elnatet

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem
Skrivet av krullz:

Okey! Tror du man behöver 16gig ram eller räcker 8 för gaming?

Du har ju redan fått svar men 8 räcker

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem

Vilket av dessa två paket rekommenderas?

Jag vill att datorn ska vara aktuell i några år och jag ska använda den för spel!

Skylake:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8542430/2015-09-28

Haswell:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8542441/2015-09-28

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vilket du väljer bägge är bra

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2