Asus ROG Swift PG279Q – kvalitetsgaming med 165 Hz och G-Sync

Permalänk
Medlem

Har själv väntat på den här skärmen men den blev lite väl dyr. Hade köpt TN-varianten PG278Q om det inte varit för de grova kvalitetsproblemen som den modellen verkar ha. Får väl sitta med min Dell 60Hz ett tag till. :/

Skrivet av blue eyed devil:

Dum fråga man tjänar man något på att köra DisplayPorts istället för hdmi ?

HDMI klarar inte av att köra skärmen i hög uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av gabriel15:

http://cdon.se/hemelektronik/sk%C3%A4rm_-1000/
Skärmen kostar runt 7000kr dvs du sparar 2000kr, så köper du en acer istället för asusen idag så har du ca 2000kr över till något annat.

Distansköplagen har vi i Sverige så beställer du online så kan du skicka tillbaka skärmen och köpa en ny om du är missnöjd med pixlar/blb svårare än så är det inte.

Utifrån denna fakta kan ni själva bedöma vilken skärm som passar er bäst.

Självklart gäller distanslagen. Dock så gäller den en väldigt begränsad tid. Pixelfel kan uppkomma efter ett tag. Det är inte alltid att det är vid leverans. Och då sitter man i där.

Det är helt enkelt om man är villig att betala för säkerheten.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Köpte den absolut första batchen av ROG SWIFT som kom till Sverige (Bra TN) och den har varit den bästa skärmen jag någonsin haft eller sett. Vet inte om jag hade tur eller om alla skärmar i första batchen var bra men jag har haft noll kvalitetsproblem. Perfekt bild.

Hade varit lite småsugen på att testa den här bara för att få ännu svartare svärta, SWIFT har en BRA TN display men IPS har aningen svartare svärta såklart. Men tror jag kommer hoppa, tycker priset är minst 2000kr för högt. Och 144Hz eller 165Hz spelar absolut ingen roll.

Permalänk
Skrivet av Frux:

Har själv väntat på den här skärmen men den blev lite väl dyr. Hade köpt TN-varianten PG278Q om det inte varit för de grova kvalitetsproblemen som den modellen verkar ha. Får väl sitta med min Dell 60Hz ett tag till. :/

HDMI klarar inte av att köra skärmen i hög uppdateringsfrekvens.

Men DVI klarar 144 hz men inte hdmi? Det är skumt för hdmi ör ju nyare teknik...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Köpte den absolut första batchen av ROG SWIFT som kom till Sverige (Bra TN) och den har varit den bästa skärmen jag någonsin haft eller sett. Vet inte om jag hade tur eller om alla skärmar i första batchen var bra men jag har haft noll kvalitetsproblem. Perfekt bild.

Hade varit lite småsugen på att testa den här bara för att få ännu svartare svärta, SWIFT har en BRA TN display men IPS har aningen svartare svärta såklart. Men tror jag kommer hoppa, tycker priset är minst 2000kr för högt. Och 144Hz eller 165Hz spelar absolut ingen roll.

Samma här! 278Q är för mig den absolut bästa gaming-skärmen hittills. Aldrig haft ett enda problem med den.

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Köpte den absolut första batchen av ROG SWIFT som kom till Sverige (Bra TN) och den har varit den bästa skärmen jag någonsin haft eller sett. Vet inte om jag hade tur eller om alla skärmar i första batchen var bra men jag har haft noll kvalitetsproblem. Perfekt bild.

Hade varit lite småsugen på att testa den här bara för att få ännu svartare svärta, SWIFT har en BRA TN display men IPS har aningen svartare svärta såklart. Men tror jag kommer hoppa, tycker priset är minst 2000kr för högt. Och 144Hz eller 165Hz spelar absolut ingen roll.

Har också en Swift från första batchen och den har fungerat perfekt. Känner faktiskt inget sug alls efter en IPS-panel.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CFSsss:

Köpte den absolut första batchen av ROG SWIFT som kom till Sverige (Bra TN) och den har varit den bästa skärmen jag någonsin haft eller sett. Vet inte om jag hade tur eller om alla skärmar i första batchen var bra men jag har haft noll kvalitetsproblem. Perfekt bild.

Hade varit lite småsugen på att testa den här bara för att få ännu svartare svärta, SWIFT har en BRA TN display men IPS har aningen svartare svärta såklart. Men tror jag kommer hoppa, tycker priset är minst 2000kr för högt. Och 144Hz eller 165Hz spelar absolut ingen roll.

Skillnaden i svarta mellan en TN och IPS är inte jättedramtisk. IPS är lite bättre. Vill du ha riktigt mörk svart ska du ha en VA-panel. De kan uppnå statisk kontrast på uppemot 5000:1 medans TN och IPS normalt ligger runt 1000:1. Blanda inte ihop VA med AHVA bara, eftersom den sistnämnda bara är ett annat namn på IPS egentligen. AHVA och IPS är samma teknik fast från olika paneltillverkare som inte har rätt att använda varandras skyddade varumärken.

Permalänk
Medlem

Krävs patch för högre pixelklocka

@Laxpudding
Under kapitel överklockning skriver du:
"En förklaring kan vara att kort som bygger på äldre och enklare grafikkretsar helt enkelt är begränsade i hur omfattande pixelklocka de kan generera."

Jag vill bara meddela att det stämmer. Vi som haft koreaskärmar ett tag har ofta behövt använda oss av en patch till grafikdrivrutinera för att låsa upp en högre pixelklocka. Se länkar:
AMD
NVIDIA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Men DVI klarar 144 hz men inte hdmi? Det är skumt för hdmi ör ju nyare teknik...

Den behöver DVI dual link då klara den 144Hz.

Dom andra DVI klara inte av det i den skärm upplösning.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Halvt off-topic men vad är det där för robot dinosaurie på den första bilden framför skärmen? Har sett den tidigare vid andra recensioner, men var och när kom den först fram? Och varför??

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Vad har nått du postade med det jag skrev att göra? Så klart det kan bli så illa att det försämrar upplevelsen men nu handlade det om skillnaden mellan "1ms" och "4ms".
Citattecken då det inte är en siffra att bry sig om när den är <~10 eller så då det blir fördröjning på andra håll oavsett vilket gör siffran för sig själv meningslös att jämföra skärmar med.

Edit: Snarare så förstärker det min poäng. Skärmen med längst delay, Samsung U28D590D, har i sin officiella spec en rating på 1ms vilket som kan ses på grafen är bullshit. Utan faktiska mätningar ska siffran helt enkelt ignoreras, därav 'inbillning'.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

En G-Sync gamingskärm med 165hz och QHD, som bara kan användas till sitt fulla potential om man använder DisplayPort och kostar 9000 riksdaler, bör i rapporteringen om den ta i hänsyn till att man kanske vill koppla sitt TV-spel via HDMI?

Kom igen nu

Visst, det finns ju jättegamla grafikkort som bara har HDMI och DVI och inte någon DisplayPort, men de korten klarar ju inte att driva QHD så bra i 165hz, eller har stöd för G-Sync. Standard idag är väl att grafikkort har flest DisplayPorts, kanske en HDMI och i undantagsfall en DVI - Är väl rätt många kort (speciellt AMD) som BARA har DisplayPort och ingenting annat.

Finner det bara konstigt att väldigbt väldigt ofta när det recenceras skärmar, eller pratas om anslutningar (i den bra artikelserien) så gaggas det så mycket om HDMI, en koppling som traditionellt nästan aldrig har haft något med persondatorer att göra, utan har hört hemma i vardagsrummet i kopplingar till TVn.

Inte tvspel exakt, men att koppla in någonting alls genom HDMI (t.ex tvspel, kamera, laptop, telefon, surfplatta eller chromecast).
Jag ser fler inputs som positivt, så här ser det ut på min skärm. http://images.anandtech.com/galleries/567/dell-u2711-07-back-...
Tycker det är bra att de tar en genomgång av HDMI på denna skärm. Speciellt eftersom gsync skärmar har helt saknat annat än DP tidigare.

Det är dock ganska vanligt att koppla in tvspel i sin skärm.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av TheSlicker:

Vad har nått du postade med det jag skrev att göra? Så klart det kan bli så illa att det försämrar upplevelsen men nu handlade det om skillnaden mellan "1ms" och "4ms".
Citattecken då det inte är en siffra att bry sig om när den är <~10 eller så då det blir fördröjning på andra håll oavsett vilket gör siffran för sig själv meningslös att jämföra skärmar med.

Edit: Snarare så förstärker det min poäng. Skärmen med längst delay, Samsung U28D590D, har i sin officiella spec en rating på 1ms vilket som kan ses på grafen är bullshit. Utan faktiska mätningar ska siffran helt enkelt ignoreras, därav 'inbillning'.

Ayyy lmao...facepalm!

Jag postade det som underlag till vad du skrev så folk förstår att det är rätt baserat på fakta. Jag har själv förklarat att det inte finns några skillnader och det kan du se på den näst senaste pg279q tråden. Fråga vad jag menar innan du går till attack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iCannot:

TN-PANELEN GER EN LIKVÄRDIG ELLER T.O.M. BÄTTRE BILD ÄN IPS:EN.

En TN är dock alltid en TN, tyvärr.

Känslan av en solblekt Kalle Anka-tidning försvinner aldrig helt från en TN-panel.

Bra Avatar förresten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En TN är dock alltid en TN, tyvärr.

Känslan av en solblekt Kalle Anka-tidning försvinner aldrig helt från en TN-panel.

Jag tvivlar starkt på att du faktist sett och använt en ROG Swift. Jag bytter från en Eizo IPS till en ROG Swift, Swiften matchar Eizo'n i färger och kontrast utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jag tvivlar starkt på att du faktist sett och använt en ROG Swift. Jag bytter från en Eizo IPS till en ROG Swift, Swiften matchar Eizo'n i färger och kontrast utan problem.

Problemet är inte färgåtergivning eller kontrast, utan behovet av att vara på exakt rätt ställe med huvudet i förhållande till skärmen. Givetvis är det stor skillnad mellan TN-paneler, men som en IPS blir det aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Problemet är inte färgåtergivning eller kontrast, utan behovet av att vara på exakt rätt ställe med huvudet i förhållande till skärmen. Givetvis är det stor skillnad mellan TN-paneler, men som en IPS blir det aldrig.

Det stämmer att TN är känsligare vad gäller betraktningsvinklar, men jag sitter iaf framför skärmen. Var sitter ni andra???

Förstår inte detta problem, det är ingen laptopskärm som man ska ligga i soffan med. Kanske om man ska ha flera skärmar i surround att man märker det, men jag har bara en skärm och det räcker bra för mig. 2560x1440 är ganska mycket yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Det stämmer att TN är känsligare vad gäller betraktningsvinklar, men jag sitter iaf framför skärmen. Var sitter ni andra???

Mitt på skärmen där man normalt fokuserar syns det nog ingen större skillnad om det inte är en extremt dålig TN-panel, problemet är dock ute i periferin och det tenderar att vara värre ju större skärmytan är. Jag misstänker att välvning av skärmen eventuellt kan lösa detta på TN-paneler.

Det är alltså detta fenomen som avses:
http://lcdtech.info/en/tests/color-shift.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Mitt på skärmen där man normalt fokuserar syns det nog ingen större skillnad om det inte är en extremt dålig TN-panel, problemet är dock ute i periferin och det tenderar att vara värre ju större skärmytan är. Jag misstänker att välvning av skärmen eventuellt kan lösa detta på TN-paneler.

Det är alltså detta fenomen som avses:
http://lcdtech.info/en/tests/color-shift.htm

Jag hade ett måttband i skrivbordslådan, mina ögon är ca 75cm från skärmen och bara för skojs skull slängde jag upp ett par olika solida färger på skrivbordet (röd, grön, blå). Det finns ingen som helst färgskillnad från höger till vänster på skärmen, däremot finns en liten effekt av att ovandelen av skärmen är aningen mörkare än nederdelen, detta går igen för alla färger och ändras en aning om jag höger eller sänker huvudet.

Detta är verkligen ingen markant sak, definitiv inget som man märker vid normalt användande eller spelade. Jag har själv aldrig ens sett eller tänkt på det innan jag gjorde det här lilla testet. Om någon skulle använda detta som ett argument för att inte köpa en Swift så är det en dålig anledning tycker jag.

Klart att om man är foto-proffs så ska man inte ha en Swift, då ska man ha en kalibrerad Eizo eller nått. Men för oss vanliga användare som surfar, spelar och tittat på film är Swiften klockren. Det är som sagt den bästa skärmen jag någonsin haft och den ersatte en Eizo IPS....

Permalänk
Medlem

@CFSsss: Detta är (överdrivet för exemplets skull) fenomenet jag stör mig på när jag sitter vid en TN-panel:

Mitt användningsområden är primärt spel, och för mig är det främst spannet 35-75 Hz som är intressant då jag inte spelar t.ex. Cunterstrike. Det är intressant att folk förlorar förståndet över att överklockningsspannet över 144 Hz inte ser bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@CFSsss: Detta är (överdrivet för exemplets skull) fenomenet jag stör mig på när jag sitter vid en TN-panel:
http://i.imgur.com/jp8LUjp.png

Mitt användningsområden är primärt spel, och för mig är det främst spannet 35-75 Hz som är intressant då jag inte spelar t.ex. Cunterstrike. Det är intressant att folk förlorar förståndet över att överklockningsspannet över 144 Hz inte ser bra ut.

Den effekten tycker jag inte alls jag har på min skärm, jag tycker du borde ge en swift en chans om du spelar. Det är en övergrym gamingskärm

Jag spelar mest RPGs som skyrim, fallout, witcher etc så det är sällan jag kommer över 90fps i dom spelen. Speciellt då jag kör med en del mods. Men att ha g-sync mellan säg 40-80 fps är riktigt nice

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

@Laxpudding Halvt off-topic men vad är det där för robot dinosaurie på den första bilden framför skärmen? Har sett den tidigare vid andra recensioner, men var och när kom den först fram? Och varför??

Den är en vakare över sweclockers kan man säga. Ursprung okänt.

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Det stämmer att TN är känsligare vad gäller betraktningsvinklar, men jag sitter iaf framför skärmen. Var sitter ni andra???

Förstår inte detta problem, det är ingen laptopskärm som man ska ligga i soffan med. Kanske om man ska ha flera skärmar i surround att man märker det, men jag har bara en skärm och det räcker bra för mig. 2560x1440 är ganska mycket yta.

Spelar ingen roll att din kroppshydda befinner sig framför skärmen, det blir ändå stora vinklar.
Man ser inte med överkroppen, man ser med sina ögon. Eller rättare sagt pupillerna.

Sen kanske betraktningsvinklarna inte blir tillräckligt stora för att det ska bli några större färgförändringar som du stör dig på, men nog tusan blir det vinklar. (Såvida man inte sitter väldigt många meter bort...)

Skrivet av CFSsss:

Jag hade ett måttband i skrivbordslådan, mina ögon är ca 75cm från skärmen och bara för skojs skull slängde jag upp ett par olika solida färger på skrivbordet (röd, grön, blå). Det finns ingen som helst färgskillnad från höger till vänster på skärmen, däremot finns en liten effekt av att ovandelen av skärmen är aningen mörkare än nederdelen, detta går igen för alla färger och ändras en aning om jag höger eller sänker huvudet.

.............

Men det är för att det är en väldigt bra TN-panel.
Merparten av de som säljs idag är sämre, och förr var det ännu värre.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Den effekten tycker jag inte alls jag har på min skärm, jag tycker du borde ge en swift en chans om du spelar. Det är en övergrym gamingskärm

Jag spelar mest RPGs som skyrim, fallout, witcher etc så det är sällan jag kommer över 90fps i dom spelen. Speciellt då jag kör med en del mods. Men att ha g-sync mellan säg 40-80 fps är riktigt nice

Sägs enligt laxpudig vara det spannet som sync gör störst nytta Så du är inte fel ute.

Kör IPS själv för att få bra bild. Men var ju bakåt i tiden där TN inte var så bra heller. Detta är den bästa allround IPS panelen som gjorts (snabb runt 1 ms och som värst 8 ms). Men spelar inte så stor roll när inputlagg ligger högre på 60Hz

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Den effekten tycker jag inte alls jag har på min skärm, jag tycker du borde ge en swift en chans om du spelar.

Kan du sammanfatta varför PG279Q är en sämre skärm, för att den kostar mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kan du sammanfatta varför PG279Q är en sämre skärm, för att den kostar mer?

Det har jag väl inte sagt?

PG279Q med IPS är säkert en bättre skärm än min. Jag säger bara att jag tycker väldigt mycket om min och att den är väldigt bra, för mig är det inte motiverat att byta.

Hade jag inte redan haft en PG278Q hade det varit svårare att välja, lite svartare svart för 2500kr om man jämför priser på inet... vet inte om det är värt det. Det får var en ta ställning till. Jag tror att jag nog hade sparat dom 2500kr och köpt en TN Swift igen faktiskt, det är en väldigt bra TN panel som sagt.

Eller så hade jag väntat och sett om någon annan tillverkare kommer med en konkurrent till PG279Q. 9000kr tycker jag är lite i överkant för en skärm, min uppfattning såklart.

Men när jag köpte min 278Q var det den första 144Hz g-sync 2560x1440 skärmen som kom, det var verkligen nytt och häftigt och att betala 6500kr för den då tycker jag helt klart det har varit värt!

Permalänk
Medlem

@CFSsss: Idag sitter jag med en Dell U2412M på ett 980 Ti, en skärm som inte lämpar sig väl för ändamålet då en enda "lång" frame gör så att spelet hackar till. Jag ska uppgradera och ser ingen större mening med att chansa på att köpa en TN-panel, även om det kan innebära att jag sparar 2500 kr.

Att vänta på att den ska bli billigare innebär ju att det tar ännu längre tid innan jag får en njutbar spelupplevelse, och med tanke på att jag har ett heltidsjobb så tjänar jag ihop de pengarna betydligt snabbare på jobbet än tiden det tar att vänta på att den ska bli billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@CFSsss: Idag sitter jag med en Dell U2412M på ett 980 Ti, en skärm som inte lämpar sig väl för ändamålet då en enda "lång" frame gör så att spelet hackar till. Jag ska uppgradera och ser ingen större mening med att chansa på att köpa en TN-panel, även om det kan innebära att jag sparar 2500 kr.

Att vänta på att den ska bli billigare innebär ju att det tar ännu längre tid innan jag får en njutbar spelupplevelse, och med tanke på att jag har ett heltidsjobb så tjänar jag ihop de pengarna betydligt snabbare på jobbet än tiden det tar att vänta på att den ska bli billigare.

Har du råd med en 279Q så slå till! Det tycker jag absolut! Kommer bli ett grymt lyft för dig!

Permalänk
Medlem

@CFSsss: Det tror jag också.

Jag upphör inte att förvånas över att det är såpass mycket gnäll över priser på ett forum för entusiaster. När har något nytt och revolutionerande, som många vill ha, samtidigt varit jättebilligt? Visst är 9000 kr mycket pengar om man tycker att en skärm är en skärm är en skärm, men köp då en billig 144 Hz TN för ca 2000 spänn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@CFSsss: Det tror jag också.

Jag upphör inte att förvånas över att det är såpass mycket gnäll över priser på ett forum för entusiaster. När har något nytt och revolutionerande, som många vill ha, samtidigt varit jättebilligt? Visst är 9000 kr mycket pengar om man tycker att en skärm är en skärm är en skärm, men köp då en billig 144 Hz TN för ca 2000 spänn.

Det finns väl billigare IPS paneler med sync eller? har jag inte fel har ASUS släpp tidigare en 144Hz skärm eller var det acer?

För 165Hz på denna verkar ju i flyt inte vara bättre än 144hz (men kan ju märkas annorlunda IRL).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar