Permalänk
Medlem

Nyinköp!

Hejsan!

Jag är i tankarna att uppgradera/köpa nytt. Jag spelar spel och vill ha möjligheten till att spela in mitt gameplay/streama.
Anledningen till att jag vill köpa nytt är för att 2 av 4 minnen har gett sig (dock garanti kvar i 2 år till) samt att MB har haft böjda pinnar då jag köpte det som begagnat. Dock är det åtgärdat i den mån det gick. Jag kan skicka in minnena på garanti och försöka hitta ett annat 1155 mb men det känns inte så aktuellt att skaffa ett nytt mb med äldre socket än vad marknaden erbjuder idag.

Systemet jag har nu är följande:
CPU: Intel® Core? i7-2600K Processor
MB: MSI MS-7751
Dimm: Corsair vengeance 4x4gb / 16gb
PSU: Corsair Powersupply 750W Black,ATX/EPS,
Kylare: Corsair H80 Hydro Series CPU Kylare
Chassi: Fractal Design Define R3 Black Pearl

Jag är kluven och vet inte om jag skall uppgradera till Skylake(1151) eller till 1150 chipset.

Blir det 1150 så blir det ju självfallet en 4790k.
Har läst massa reviews och tester mellan i7-6700k och i7-4790k, testerna är utförda med samma komponenter bortsett från minnena då Skylake körde med ddr4 minnen men dock med samma mhz som ddr3 i 4790k systemet.

Skillnaderna i de olika testerna var inte massiva, mellan 4-8 mer fps i spel.
Dock betydligt större skillnad i olika applikationer ex. winrar.

Min egentliga fråga är: Ska man slå till på ett 4790k system eller Skylake?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Klocka din nuvarande CPU bara så behövs ingen uppgradering är mitt tips.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Klocka din nuvarande CPU bara så behövs ingen uppgradering är mitt tips.

Saken är den att MB är kasst.