Hjälp med partitionering Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Hjälp med partitionering Ubuntu.

Tjena.
Ska nu installera Ubuntu på min bärbara dator, men har beslutsångest om hur jag ska partitionera på bästa sätt.
2st diskar. 1st SSD 60gb, 1st HDD 160gb. 8gb RAM.

SSD disk
/ - 25gb
/home 30gb
Sen låta dem sista 5gb vara opartitionerat utrymme (bättre för ssd?)

HDD disk (ska användas för filer, musik, downloads osv.)
/media - 150gb (är /media bra som monteringspunkt?, eller ska den heta något annat?)
swap - 10gb (kanske alltid är bra med lite swap)

Det är ett alternativ, men sen kom tanken på att 150gb disken sitter i en "bay" så den är enkel att ta ur om jag vill byta eller flytta den. Då kanske det är dumt att lägga swap på den? Bör jag istället lägga den på SSD disken då? Denna "bay" används även om jag istället vill stoppa i dvd spelare.

Vad tror ni blir bäst? Jag har läst att vissa flyttar ut documents/music från /home till HDD disken, men då blir det ju också strul om jag tar ur den disken någon gång.

Tack på förhand.

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Det finns inget "rätt" och "fel" eller generellt "bästa" när det kommer till partionering.

/ - så stor du kan tänkas behöva. Stora tunga programsviter? Ja, då skadar det inte med lite extra. Annars räcker sannolikt 20-25 GB utmärkt.
/home - resten av din SSD, om du prompt vill ha en separat homepartition. (Jag rekommenderar det, men det är inte ett måste.)
swap - Om du känner ett behov av det. Kan även skapas som fil på valfritt medium senare, så du måste inte avsätta en hel partition för det.

HDD:n kan du i princip mounta där du vill, men FHS specifierar /media som plats för löstagbar media, så god sed säger att relativt fasta inte bör monteras där.

Var du placerar dokument och dylikt, ja det är upp till dig. Förslagsvis så att du har tillgång till dem när du behöver det, och det vet nog du bättre än någon av oss.
Kan bidra med mitt upplägg när jag kommer hem, men det är på intet sätt allmängiltigt för alla användare ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag har övergått till att köra en partition för allting på systemdisken. På så sätt får man hela diskens utrymme tillgängligt för allt och man slipper bekymret att / är fullt och /home nästan tomt eller tvärtom. Möjligtvis kan du köra hela /home på en annan disk om du ändå tänkt lagra användarfiler på den andra disken.

Jag brukar montera extra diskar och sådant i /mnt.

Jag kör alltid swap på snabbaste disken så har du SSD så ska du ha swap där (om swap behövs vill man att den ska vara snabb). Men har du tillräckligt med RAM-minne så behövs knappt någon swap. På laptops kan det vara bra att ha utrymme för swap > RAM för att kunna dumpa minnet vid användning av viloläge.

Ett alternativ kan vara att använda filsystemet BTRFS över hela disken så får du som en lagringspool som du kan fördela efter tycke och smak utan att behöva göra särskilda partitioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ett alternativ kan vara att använda filsystemet BTRFS över hela disken så får du som en lagringspool som du kan fördela efter tycke och smak utan att behöva göra särskilda partitioner.

haha, jag partitionerade SSD:n / och /home och valde BTRFS på båda. Så här:

ID-1: / size: 55G used: 4.3G (8%) fs: btrfs dev: /dev/sda3
ID-2: /home size: 820G used: 49G (6%) fs: btrfs dev: /dev/sda4
ID-3: /boot size: 511M used: 27M (6%) fs: vfat dev: /dev/sda1
ID-4: swap-1 size: 34.36GB used: 0.00GB (0%) fs: swap dev: /dev/sda2

Hade ingen aning om vad BTRFS gjorde innan du skrev detta. Skall sätta mig in i det nu. Tack.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag vill nog gärna ha en separat /home om jag skulle vilja formatera om roten av någon anledning.
så istället för /media så bör jag ha den som /mnt.. enbart /mnt? eller /mnt/???

Vad kommer hända med systemet om jag sätter swap på HDD, och om jag sedan tar ut den och ersätter den med dvd. Kommer systemet få spader då den inte hittar swapen längre?

Annars får jag göra en liten swap på SSD, men den blir då så liten att viloläge ändå inte kan användas. Känns dumt att göra en swap störr än 8gb på en 60gb SSD.

Att det ska vara så svårt att bestämma sig

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem
Skrivet av xciso:

Jag vill nog gärna ha en separat /home om jag skulle vilja formatera om roten av någon anledning.
så istället för /media så bör jag ha den som /mnt.. enbart /mnt? eller /mnt/???

Vad kommer hända med systemet om jag sätter swap på HDD, och om jag sedan tar ut den och ersätter den med dvd. Kommer systemet få spader då den inte hittar swapen längre?

Annars får jag göra en liten swap på SSD, men den blir då så liten att viloläge ändå inte kan användas. Känns dumt att göra en swap störr än 8gb på en 60gb SSD.

Att det ska vara så svårt att bestämma sig

Montera HDD:n där du känner för det och där du vet om att du har den så kan du anpassa ditt användande utifrån det.

Jo, systemet kommer troligen få spader om den inte hittar swapen där den förväntar sig en. Såvida du inte använder viloläge så skulle jag säga att det är bortslösat diskutrymme såvida du inte använder mer minne än du har för jämnan, och då är det dags att se över systemets hårdvara eller ditt användarmönster. Även den snabbaste SSD du kan hitta är brutalt långsam jämfört med RAM-minnet, så du vill inte swappa om inte livet hänger på det.

Själv kör jag följande setup:

NAME MAJ:MIN RM SIZE RO TYPE MOUNTPOINT sda 8:0 0 55.9G 0 disk └─sda1 8:1 0 55.8G 0 part └─md0 9:0 0 111.6G 0 raid0 / sdb 8:16 0 55.9G 0 disk └─sdb1 8:17 0 55.8G 0 part └─md0 9:0 0 111.6G 0 raid0 / sdc 8:32 0 111.8G 0 disk ├─sdc1 8:33 0 1G 0 part /boot └─sdc2 8:34 0 110.8G 0 part /home sdd 8:48 0 111.8G 0 disk ├─sdd1 8:49 0 128M 0 part └─sdd2 8:50 0 111.7G 0 part /KING sde 8:64 0 55.9G 0 disk ├─sde1 8:65 0 350M 0 part ├─sde2 8:66 0 55.1G 0 part /Windows └─sde3 8:67 0 450M 0 part sdf 8:80 0 465.8G 0 disk └─sdf1 8:81 0 465.8G 0 part └─md1 9:1 0 931.3G 0 raid0 /home/splatrat/Downloads sdg 8:96 0 1.8T 0 disk └─sdg1 8:97 0 1.8T 0 part /WD sdh 8:112 0 2.7T 0 disk └─sdh1 8:113 0 2.7T 0 part /WDC sdi 8:128 0 465.8G 0 disk └─sdi1 8:129 0 465.8G 0 part └─md1 9:1 0 931.3G 0 raid0 /home/splatrat/Downloads sr0 11:0 1 1024M 0 rom

D.v.s: En Revodrive som / (sda,sdb aka md0), en SSD för /home och /boot (sdc), två SSD för Windows (en för OS, en för installerade spel - sdd,sde), två HDD i raid som "mellanlagring" (md1) samt två lagringsdiskar (sdg,sdh). Utifrån detta har jag sedan symlinks i ~ till lämpliga ställen på /WD{,C}.
Inte den vackraste setup världen har skådat, och det ska väl göras något åt alla dessa smådiskar någon gång när ekonomin tillåter, men ja ... Bara jag som lider av det!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8