Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Datorskärm Filter??

Tjena folket! Nu e de såhär att jag har väldigt känslig hud och när jag sitter framför datorn så blir ansiktet helt torrt och det typ stramar. Jag har atopiskt eksem och det kan kopplas till känslig mot bildskärmar. Min läkare sa att jag borde fixa strålningsfilter till min skärm. Någon som vet nått om detta?? Andra förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarseN:

Tjena folket! Nu e de såhär att jag har väldigt känslig hud och när jag sitter framför datorn så blir ansiktet helt torrt och det typ stramar. Jag har atopiskt eksem och det kan kopplas till känslig mot bildskärmar. Min läkare sa att jag borde fixa strålningsfilter till min skärm. Någon som vet nått om detta?? Andra förslag?

Vad jag vet så är det försumbar strålning från plattskärmar, det var gamla CRT som kunde stråla ut en del.

Mobiltelefoner eller trådlöst nät strålar mycket mer t.ex.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag är också skeptisk, bla den här sidan hänvisar till att studier inte funnit något samband mellan diverse hudsjukdomar och bildskärmar. Sidan säger att man trodde det förut men har inte kunnat fastställa något. Det kan vara därför som din doktor tror det, han har helt enkelt inte läst på om ny forskning.

Jag tror på sin höjd att datoranvändandet i sig är en orsak, du sitter säker still länge, dricker inte vatten osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Vad jag vet så är det försumbar strålning från plattskärmar, det var gamla CRT som kunde stråla ut en del.

Mobiltelefoner eller trådlöst nät strålar mycket mer t.ex.

Okej, tror du det minskar med strålning om jag byter från trådlöst till trådat? Kanske värt ett försök :S

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Jag är också skeptisk, bla den här sidan hänvisar till att studier inte funnit något samband mellan diverse hudsjukdomar och bildskärmar. Sidan säger att man trodde det förut men har inte kunnat fastställa något. Det kan vara därför som din doktor tror det, han har helt enkelt inte läst på om ny forskning.

Jag tror på sin höjd att datoranvändandet i sig är en orsak, du sitter säker still länge, dricker inte vatten osv.

Ja, asså saken är ju såhär att jag är 100% säker på att det har med att jag sitter framför datorn och göra. Sen om det är skärmen eller stillasittande eller vätskebrist är ju frågan.. men jag utgår ju från att när jag tidigare hade PS3 fick jag inte dessa problemen men när jag sen skaffade datorn så började det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarseN:

Ja, asså saken är ju såhär att jag är 100% säker på att det har med att jag sitter framför datorn och göra. Sen om det är skärmen eller stillasittande eller vätskebrist är ju frågan.. men jag utgår ju från att när jag tidigare hade PS3 fick jag inte dessa problemen men när jag sen skaffade datorn så började det.

Skickades från m.sweclockers.com

Har också svårt att tro att strålning från en skärm skulle ha en märkbar påverkan på din hud. Du kanske sitter annorlunda än när du spelade PS4 (soffa vs stol) vilket ändrar cirkulationen. Jag gissar på att det är något i miljön som gör någon skillnad, alternativt att du upplever en skillnad för att du förväntar dig en (placebo).

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarseN:

Ja, asså saken är ju såhär att jag är 100% säker på att det har med att jag sitter framför datorn och göra. Sen om det är skärmen eller stillasittande eller vätskebrist är ju frågan.. men jag utgår ju från att när jag tidigare hade PS3 fick jag inte dessa problemen men när jag sen skaffade datorn så började det.

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska nog inte vara så säker, sånt här kan gå i skov/cykler/vågor och det behöver inte hänga ihop.

Har själv liknande.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Kan ju vara långt ute i öknen & cyckla nu, men ändå...

Tror jag läste nått om att en dator skärm blir varm & den varma luften från skärmen typ "torkar ut" ögonen om man sitter länge & nära skärmen. Om besvären är värst eller störst skillnad i ansiktet kanske det kan vara något sådant kanske?

Det skulle ju förklara skillnaden med laptop mot att sitta i soffan med ps3 menar jag

Själv får jag torr hud varje höst vid den här tiden, men det beror på att jag kör luftpumpen på max i kåken & en sådan "torkar ut" inomhusluften, så bor du i villa så kan även det tänkas vara en orsak.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk

Finns inte kvar längre verkar det som.
Verkar enbart vara sekretessfilter som säljs idag.
http://www.misco.se/Product/Section.aspx?SL_SectionId=10188
Här är enda undantaget jag hittar på Misco.

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=10941174&St...
"EF200XLB fits 16" -19" CRTs and 17" - 18" LCD monitors (diagonal screen measurement). Black flat framed filters to coordinate with today's popular black monitors. 3M Executive Computer Filters offer the best glare reduction for the broadest range of lighting conditions. Fit both desktop CRT and desktop LCD flat panel monitors. Reduce glare up to 99% due to their two-sided anti-reflective coating. Block up to 99.9% of ELF/VLF E-field radiation and prevent static and dust build-up when properly grounded. Offer light tint glass for brighter graphics and sharper text."

Antar att det inte är jordat i rummet där du sitter, hur blir det om du sitter framför en jordad datorskärm?
Det spelade en enorm roll på CRT-tiden.

Idag sitter det lysrör (eller troligare lysdioder om skärmen inte har mer än ~fyra år på nacken) i skärmarna och dessa strålar knappast nämnvärt. Du skulle kunna testa att sitta nära ett par vanliga bordslampor.

Angående det trådlösa nätverket så ska du så klart testa att stänga av det och sitta längre stunder utan trådlöst.
Tycker inte heller att det har framkommit ifall det är en bärbar eller stationr dator, även om det givetvis borde vara det förra med tanke på att du pratar om trådlöst nätverk...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

@Ramsam:

Ja, luftfuktigheten borde vara väldigt intressant för de med hudproblem. Vanliga termometrar har ofta hygrometer inbyggd idag.
Någon som kan fysik kan väl svara på ifall det är möjligt att luften blir torrare så lokalt. Jag tycker det borde spridas ut i rummet tämligen omedelbart. Å andra sidan kan man tänka sig att det går luftströmmar från skärmen och datorn som helhet uppåt mot ansiktet, speciellt om det är en bärbar man pratar om. Den varmaste luften stiger ju uppåt, det får man lära sig på en gång i fysiken och det kan man lätt kontrollera själv genom att hålla händerna kring t.ex. en TV eller ett element.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall man ska köpa ett "strålningsflter" måste man först identifiera vilken strålning det handlar om. Om det nu ens är strålning i ordets rätta betydelse. Det räcker inte mer ett "strålningsfilter" i största allmänhet, såvida det inte handlar om att hantera nocebo eller placebo. Då kan foliehatten vara lika effektiv.

Men jag tänker inte ringakta att det faktiskt finns ett problem med eksem och att den upplevelsen är hur äkta som helst. Men det behöver inte nödvändigtvis handla om "strålningen" i sig utan om andra faktorer som får kroppen att reagera.

Jag skulle gissa att mycket av negativa upplevelserna runt bildskärmar handlar om dåliga skärmar med PWM-flimmer, felinställd färger, alldeles för hög ljusstyrka, felaktig ergonomi och liknande faktorer som alstrar en stress. Den stressen manifesterar sig sedan i kroppsliga former hos olika individer. Ont i huvudet, torra ögon, irriterad hud och så vidare. Alla fungerar vi olika.