Hur presentera foto i rätt vinkel på tv?

Permalänk
Medlem

Hur presentera foto i rätt vinkel på tv?

Jag har skannat ett antal DIA och foton. När jag vill visa dessa på tv, visas alla i landscape. En del är fotade som porträtt dock. Hur ska jag göra för att visa dessa rätt?

På tv kan jag inte rotera dessa nämligen.

Permalänk
Skrivet av A-gubbe:

Jag har skannat ett antal DIA och foton. När jag vill visa dessa på tv, visas alla i landscape. En del är fotade som porträtt dock. Hur ska jag göra för att visa dessa rätt?

På tv kan jag inte rotera dessa nämligen.

Hade samma problem, men om jag använde Adobe Bridge då jag visade bilderna visades de rätt väg.
Om du vill prova freeware så prova XnView, borde ha samma funktion.
Det beror på hur rotations informationen sparats, ibland missar windows filvisare den infon

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem

Använd ett bildprogram och vrid bilderna rätt och spara. T.ex irfanview, öppna en bild i din bild katalog, bläddra med piltangenterna tills du kommer till en bild som behöver roteras. Tryck på "R" eller "L" för att rotera bilden åt höger eller vänster, tryck CTRL+S för att spara och skriv över bilden. (Se bara till att JPG inställningarna står på Max så att det inte blir försämring)
Irfanview är gratis och snabbt att använda. Använder det för att titta på bilder på datorn och göra enklare ändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-gubbe:

Jag har skannat ett antal DIA och foton. När jag vill visa dessa på tv, visas alla i landscape. En del är fotade som porträtt dock. Hur ska jag göra för att visa dessa rätt?

På tv kan jag inte rotera dessa nämligen.

Visas bilderna korrekt i övrigt (bortsett från TVn)?

En variant när man roterar bilder är ju att inte ändra själva bilddatan utan att bara indikera i bildens metadata att den ska visas roterad på något visst sätt, då krävs ju förstås att bildvisaren faktiskt förstår detta för att det faktiskt ska bli rätt.

Så är dock inte alltid fallet, se t.ex. http://www.daveperrett.com/articles/2012/07/28/exif-orientati...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Dessa foton är inskannade i landscape!. Således vet inte datorn eller tv hur de är tagna. Ska testa med irfanview.

Permalänk
Medlem

Irfanview stödjer lossless rotering, har för mig genvägen är Shift + J.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det fungerar att rotera! Foton visas korrekt på tv!

Dock tänker jag på ett annan. Använder Windows 10.

När jag roterat foton, visas de fortfarande som landscape i förhandsgranskning som stora ikoner. Några roteras i denna dock. Är det någon inställning som behövs?

Iaf. När jag dubbelklickar eller kollar på tv är de rätt.

Permalänk
Medlem

Efter du har roterat dem rätt så måste du spara filen och skriva över den gamla, CTRL+S och svara ja på frågan om du vill skriva över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Efter du har roterat dem rätt så måste du spara filen och skriva över den gamla, CTRL+S och svara ja på frågan om du vill skriva över.

Det är klart. Jag sparar på USB sticka. Sen visar på tv med hjälp av WD life tv.