Permalänk
Medlem

Hjälp ang. mITX bygge.

Hej alla Sweclockare!

Jag har under dem senaste månaderna planerat mitt första scratchbygge och efter en del efterforskning och många försök så har jag äntligen kommit fram till en modell som jag tycker kan fungera i min situation utan några kompromisser, trots detta har jag några frågor innan jag börjar leta material så att säga.

Bilder på nuvarande modell:

Front:

Sida:

Bak:

Som ni ser i bilderna så är chassit uppdelat i två "sektioner", en för nätagget och en ssd, här tar nätagget in luft underifrån och blåser ut därbak, på samma sätt som dem kyls i dem flesta andra moderna chassin.

I den övre sektionen finns resten av komponenterna med ett liggande moderkort, en 240 mm radiator i toppen, här var då tanken att ett H100i skulle monteras för intag av luft. I fronten finns en stor 230 mm fläkt för intag och därbak finns 120 mm fläkt för utsug. Mellan 230 mm fläkten och moderkortet så är två 3,5" hårddiskar monterade uppe på varandra i små vaggor. Nu är inte ena sidopanelen eller frontpanelen utritade men, som jag nämner längre ner, har jag tänkt ha ett fönster i plexiglas precis bredvid grafikkortet, möjligtvis lite fin belysning dessutom.

Dold text

Bygget i fråga är då tänkt vara ett mITX bygge men har inte direkt planerat på att slå några rekord i storlek på lådan, utan vill snarare ha ett egenbyggt chassi som är mindre än det jag har nu (fractal design arc midi r2) samtidigt som jag får plats med alla mina nuvarande delar - dessa är då ett 25 cm långt gtx 770, två 3,5" hårddiskar, en 2,5" ssd, ett corsair cx600m och en i5 4670k. Dem enda komponenter jag egentligen tänkt köpa till är just ett mITX moderkort, har ett ATX för tillfället, och en kylare för processorn. För tillfället siktar jag på en 240 mm AIO, typ H100i - tornkylare i all ära men i just detta bygge tror jag att en AIO kan funka bättre, men tips på både moderkort och kylare till processorn tas gärna emot.

Dags att börja med frågorna då, till att börja med har jag en fråga kring just processor kylaren. Om jag skulle köpa en AIO, hur är då bästa ställe att montera den på? Minns att jag läst någonstans att radiatorn skall sitta som insug, och det låter ju logiskt då man får sval luft direkt på radiatorn, men undrar ändå om detta verkligen stämmer. Sedan satt jag också och funderade på vad man skulle använda för material till datorn, min första tanke var väl att göra den helt i aluminium då jag är under uppfattningen att aluminium skall vara ett relativt lätt material, men om det finns bättre alternativ så uppskattas tips. Jag hade också tänkt ha ett fönster i plexiglas om kylningen tillät det och funderade på hur man skulle tänkas fästa det i chassit utan att få hål för luft.

För tillfället kommer jag inte på några fler frågor men tar gärna emot så mycket tips och saker att tänka på som möjligt.

Permalänk
Medlem

@Willzter:

Bara en åsikt om fläktriktningar. Visst får man kallare luft om man har radiatorn som inblås, men då har du ju en stor fläkt i fronten plus 2st 120 som trycker in luft i lådan och bara en 120/140mm i bak som drar ut. I så fall behöver du ha en hel del perforeringar så att all luft kommer ut, annars har du ju fyllt chassit med varm luft.

Plus att fläkten i bak kommer att blåsa ut varm luft bak och uppåt som delvis sugs in av den bakre radiatorfläkten i lite rundgång.

Jag skulle definitivt satt radiatorfläktarna som utsug när du ska ha en så stor fläkt i fronten. Den kommer putta in tillräckligt mycket luft för att den inte ska hinnas påverkas nämnvärt av GPU och andra komponenter och räcka till att kyla radiatorn.

Sen skulle jag anpassat den bakre fläkten så att det fortfarande är lite övertryck i chassit p.g.a. dammansamling. Man får jämföra CFM och ta med i beräkningarna att insugsfilter dämpar lite och radiatorn dämpar en hel del, så det borde bli bra matchning med en stor in mot tre mindre ut då.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@blackeagle:

Har faktiskt också funderat lite på detta, skönt att höra sina tankar bekräftade. Tack så mycket för svaret