Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är ju det jag säger, så varför citerar du mig?
Hur länge den håller beror helt på användaren, bland annat på hur mycket som skrivs till den, Intels SSD X-25 från 2009 skulle enligt Intel hålla i minst fem år om man skrev upp emot 20GB/dag.

Min poäng är att det är inget unikt för SSD:er, utan gäller precis lika mycket för t.ex grafikkort. Köper du ett grafikkort av senaste modell idag, så är det ingen som vet säkert hur länge det håller - eftersom det bara funnits i högst något år.

Permalänk
Medlem

Förstår ärligt talat inte hur folk ens kan argumentera för att köpa en dator _utan_ SSD. Det är den komponent som gör enskilt störst skillnad för den generella datorupplevelsen idag.

En SSD måste ingå i alla maskiner man köper om man inte sitter på extrem budget, och knappt ens då. En HDD för lagring kan man alltid lägga till senare.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Nej, SSD är inte ett "måste", sluta ljug för TS.
SSD underlättar bara laddningstider, men en dator kommer att fungera lika bra med en mekanisk.

Nej? SSD underlättar nedladdning och installation. Och nej. Den kommer inte "att fungera lika bra med en mekanisk". Om någon ska sluta "Ljuga" (förutsatt att du talar osanning medvetet) så borde det väl vara du?

Skrivet av anon183825:

Långa laddningstider med mekanisk hårddisk? Ni måste skämta?

Windows startar snabbt, mina spel och program startar på några sekunder och jag behöver sällan vänta eller bli uttråkad av långa laddningstider.

SSD är inte allt här i världen och är knappast värt priset man får betala för en.

Har man bara modern hårdvara så duger en mekanisk gott och väl.

Några sekunder? Kan ju lugnt säga dig att skillnaden mellan en SSD och en mekanisk i allt som heter laddning är enorm. Vi snackar alltså 2-3 sec (max) mot 15-20 sec boottid med nyformaterad dator.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Som systemdisk är det absolut önskvärt.
Till lagring är det fortfarande väl dyrt.

Sedan är SSD sämre än HDD till *cold storage* eller vad man nu kallar ej inkopplade hårddiskar, mest för att det riskarar att data blir korrupt/försvinner om SSDn är strömlös under längre tid.

Permalänk
Medlem

Har vi levt utan SSD förut kan vi göra det fortfarande Men SSD är att föredra.
Finns Raptor diskarna kvar förresten?

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem

SSD disk är inget måste fördelen med den är snabbare uppboot av os snabbare hantering av filer den är som en turbo eller kompressor i en bil ger snabb start snabbare system.
Så den kan ses som en booster har man en gång haft en SSD disk vill man inte så gärna vara utan.

@nemod Raptor är nog utgående modell för alla hybrid diskar

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Du måste ingenting här i världen, men att köpa en ssd är ett måste.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tumnus:

Nej? SSD underlättar nedladdning och installation. Och nej. Den kommer inte "att fungera lika bra med en mekanisk". Om någon ska sluta "Ljuga" (förutsatt att du talar osanning medvetet) så borde det väl vara du?

Några sekunder? Kan ju lugnt säga dig att skillnaden mellan en SSD och en mekanisk i allt som heter laddning är enorm. Vi snackar alltså 2-3 sec (max) mot 15-20 sec boottid med nyformaterad dator.

Men att vinna 20 sekunder vid boot är väl inget måste?
Slå på datorn, hämta en kopp kaffe/joltcola, allt är klart.
Och som sagt, har man mycket minne, ligger det mesta man använder i ram, efter ett tag.
Visst är det trevligt med SSD, jag har det själv, men jag klarade mig utmärkt även utan en, skaffade min i våras.
Jag tror att många av er som har fått den där WOW-känslan, satt med 8 GB eller mindre arbetsminne, när ni skaffade den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ja.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemod:

Har vi levt utan SSD förut kan vi göra det fortfarande Men SSD är att föredra.
Finns Raptor diskarna kvar förresten?

Raptor var väl sällan värt det för många år sedan då diskar med högre kapacitet började komma väldigt nära i prestanda och gav betydligt mer lagring för samma pengar.

Du kan ju söka på Seagate Cheetah 15K.7 om du verkligen vill, fanns nog 15K diskar på raptor tiden också för den delen.
Men SSD har väl i princip övertagit marknaden för små men snabba hårddiskar.

Permalänk

Nu när ssd går allt mer ner i pris så skulle jag absolut tycka att det är nödvändigt, sålänge du inte har en förliten budget

Visa signatur

Fractical Design Define R4|Asus Sabertooth 990FX R2.0|AMD FX8350@4.11GHz| Corsair Dominator Platinum 16GB 1866Mhz DDR3|MSI GTX 660| Western Digital Blue 1TB| Corsait GT 128GB| Corsair CS 750W
"Like the sun we will Live to Rise"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Men att vinna 20 sekunder vid boot är väl inget måste?
Slå på datorn, hämta en kopp kaffe/joltcola, allt är klart.
Och som sagt, har man mycket minne, ligger det mesta man använder i ram, efter ett tag.
Visst är det trevligt med SSD, jag har det själv, men jag klarade mig utmärkt även utan en, skaffade min i våras.
Jag tror att många av er som har fått den där WOW-känslan, satt med 8 GB eller mindre arbetsminne, när ni skaffade den.

För mig har det gjort rätt stor förändring. Så skönt att slippa hårdisknatter och sega starter på spel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Nej? SSD underlättar nedladdning och installation. Och nej. Den kommer inte "att fungera lika bra med en mekanisk". Om någon ska sluta "Ljuga" (förutsatt att du talar osanning medvetet) så borde det väl vara du?

Vad svammlar du om? Självklart fungerar en dator lika bra med en mekanisk som med en SSD, den startar, det går att installera samma program, det går att spela samma spel, det går att jobba på exakt samma sätt med den etc.

Nämn en sak som inte går att göra med en mekanisk disk för att datorn ska fungera.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Men att vinna 20 sekunder vid boot är väl inget måste?
Slå på datorn, hämta en kopp kaffe/joltcola, allt är klart.
Och som sagt, har man mycket minne, ligger det mesta man använder i ram, efter ett tag.
Visst är det trevligt med SSD, jag har det själv, men jag klarade mig utmärkt även utan en, skaffade min i våras.
Jag tror att många av er som har fått den där WOW-känslan, satt med 8 GB eller mindre arbetsminne, när ni skaffade den.

Man kan säga det så här.
Vi klarar oss utan mobiltelefoner och utan snabba datorer. Men vem sätter sig frivilligt med en gammal hem telefon och seg dator om man inte måste?

Det handlar mer om känslan för mig. Att det ska kännas som att datorn alltid väntar på dig, inte att du ska vänta på den. Det gör det till ett hjälpmedel i mina ögon, istället för ett verktyg som är utslitet och bör bytas.

SSD är nog det som gör mest skillnad av allt i dagens datorer på hur snabb en dator upplevs. Visst det kommer inte ge dig mer FPS, men det ger dig snabbare installation, uppstarter, öppnande av program osv. Visst kan allt laddas in långsamt av en HDD, men varför? Varför anser man att det är värt att lägga flera tusen kronor på en ny dator, när man inte vill att den ska upplevas som ny och snabb?

Skrivet av Rajat:

Nämn en sak som inte går att göra med en mekanisk disk för att datorn ska fungera.

Multi-taska... eller helt enkelt ens göra mer än en större sak samtidigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Multi-taska... eller helt enkelt ens göra mer än en större sak samtidigt.

Det går utmärkt, kom med något bättre.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Vad svammlar du om? Självklart fungerar en dator lika bra med en mekanisk som med en SSD, den startar, det går att installera samma program, det går att spela samma spel, det går att jobba på exakt samma sätt med den etc.

Nämn en sak som inte går att göra med en mekanisk disk för att datorn ska fungera.

Världen är inte svart och vit Rajat utan består av en massa olika variationer av grått. Självfallet startar datorn men upplevelsen blir inte densamma. Nämn en sak SSD:er kan som inte HDD kan? Använda sig av TRIMM? Andra fördelar med SSD är... Högre läs och skriv hastigheter. Mindre värme, drar mindre ström och är allmänt snabbare. Bara i surf känns datorn betydligt rappare. Det enda som talar för en mekanisk hårddisk är dess pris kontra GB men den siffran sjunker ganska fort nu.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Världen är inte svart och vit Rajat utan består av en massa olika variationer av grått. Självfallet startar datorn men upplevelsen blir inte densamma. Nämn en sak SSD:er kan som inte HDD kan? Använda sig av TRIMM? Andra fördelar med SSD är... Högre läs och skriv hastigheter. Mindre värme, drar mindre ström och är allmänt snabbare. Bara i surf känns datorn betydligt rappare. Det enda som talar för en mekanisk hårddisk är dess pris kontra GB men den siffran sjunker ganska fort nu.

Fortfarande inget som gör att en dator inte skulle fungerar lika bra med endast HDD. Ni får det bara att låta som att datorer var helt obrukbara innan SSD kom.
Tillförlitligheten är fortfarande en nackdel med SSD jämte HDD.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

En SSD är iallafall inte ett måste för mig

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Fortfarande inget som gör att en dator inte skulle fungerar lika bra med endast HDD. Ni får det bara att låta som att datorer var helt obrukbara innan SSD kom.
Tillförlitligheten är fortfarande en nackdel med SSD jämte HDD.

Nej? Hur står det till med läsförståelsen egentligen? TS söker åsikter och inte fakta. Folk säger att DE ANSER att SSD:er gör en enorm skillnad. Att datorn inte skulle starta är en tolkning från din sida. Tillförlitlighet är inte längre en nackdel med en SSD gentemot HDDs. Det hade varit sant för fem år sedan men inte längre.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det går utmärkt, kom med något bättre.

Njea... det går inte. Inte enligt min åsikt.
Så kom du med en åsikt varför jag ska snåla och köpa en opålitlig sak som har rörliga delar, byggd för att vara billig och har sämre garanti än en bra SSD?

Jag vet verkligen inte vad du gör med din dator, så jag säger det baserat på hur jag kan tänka mig att du klarar dig på en hårddisk... du måste själv vara långsammare än den.
Om du är så långsam att du inte ens hinner med en dator med HDD idag så är det illa... men å andra sidan, du kanske bara lägger kortspel och läser Sweklockers.. vad vet jag.

Men hur en vuxen normal person kan anse att man ska undvika en ny teknik för ens dator bara för att "den är snabb nog" använder uppenbarligen inte sin dator fullt ut.

HDD är den delen i datorerna som inte har utvecklats alls... på 20 år. Det är samma skiva, samma magnetiska teknik och samma långsamma media. Skillnaden är att med mer än 2 kärnor i CPUerna, mer RAM att köra fler program samtidigt, OS som inte installeras om var 3:e månad och moderna människor så är HDD så långt efter så att det bör jämföras med att gå vs köra.
Ja du kan gå... men hur långt orkar du innan du ångrar att du inte tog bilen?

Har du ens för skojs skull testat hur lång tid det tar för en HDD i bästa (sekv) läsning och i sämsta (4k) läsning att ens fylla ditt 8GB RAM?
säg... 150MB/s bästa fall, 53 sekunder...
men i 4k... 1MB/s är snabbt.. låt oss hävda 2 bara för att, @ 2MB/s ger det 66 minuter... ja... en hel jädra timme.
Så när du nu lastar din dator ordentligt med din HDD, orkar du verkligen sitta 1 timme extra för att ens ladda in saker? (om du nu verkligen multi-taskar)

Permalänk
Medlem

Varför har den här tråden så många inlägg? Såklart är det inget måste. Datorn fungerar utan en SSD.
(Sedan skulle jag aldrig tänka mig att använda en dator utan SSD.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Nej? Hur står det till med läsförståelsen egentligen? TS söker åsikter och inte fakta. Folk säger att DE ANSER att SSD:er gör en enorm skillnad. Att datorn inte skulle starta är en tolkning från din sida. Tillförlitlighet är inte längre en nackdel med en SSD gentemot HDDs. Det hade varit sant för fem år sedan men inte längre.

Den är en nackdel och är olyckan framme är det svårare att rädda det som är på (om det ens går) och framför allt dyrare ifall de lyckas.

Skrivet av Paddanx:

Njea... det går inte. Inte enligt min åsikt.
Så kom du med en åsikt varför jag ska snåla och köpa en opålitlig sak som har rörliga delar, byggd för att vara billig och har sämre garanti än en bra SSD?

Jag vet verkligen inte vad du gör med din dator, så jag säger det baserat på hur jag kan tänka mig att du klarar dig på en hårddisk... du måste själv vara långsammare än den.
Om du är så långsam att du inte ens hinner med en dator med HDD idag så är det illa... men å andra sidan, du kanske bara lägger kortspel och läser Sweklockers.. vad vet jag.

Men hur en vuxen normal person kan anse att man ska undvika en ny teknik för ens dator bara för att "den är snabb nog" använder uppenbarligen inte sin dator fullt ut.

HDD är den delen i datorerna som inte har utvecklats alls... på 20 år. Det är samma skiva, samma magnetiska teknik och samma långsamma media. Skillnaden är att med mer än 2 kärnor i CPUerna, mer RAM att köra fler program samtidigt, OS som inte installeras om var 3:e månad och moderna människor så är HDD så långt efter så att det bör jämföras med att gå vs köra.
Ja du kan gå... men hur långt orkar du innan du ångrar att du inte tog bilen?

Har du ens för skojs skull testat hur lång tid det tar för en HDD i bästa (sekv) läsning och i sämsta (4k) läsning att ens fylla ditt 8GB RAM?
säg... 150MB/s bästa fall, 53 sekunder...
men i 4k... 1MB/s är snabbt.. låt oss hävda 2 bara för att, @ 2MB/s ger det 66 minuter... ja... en hel jädra timme.
Så när du nu lastar din dator ordentligt med din HDD, orkar du verkligen sitta 1 timme extra för att ens ladda in saker? (om du nu verkligen multi-taskar)

Vad är opålitligare på en HDD? De är väldigt mycket pålitligare och vad gäller garantier så vet jag inte vad du pratar om, min SSD har 3 års garanti, mina HDD's har 5 år, är det sämre garanti då? Min SSD och mina HDD's är inhandlade samtidigt och SSD'n har tappat i hälsa (75% hälsa enligt SSDLife Pro) medan mina HDD's fortfarande har 100% hälsa (enligt HDD Control 3).

Det ena SSD'n tillför är snabbare uppstart när jag startar datorn och program, men det är inte många sekunder jag tjänar på det och när jag slår på den på morgonen så går jag ändå och gör mina morgonrutiner medan den bootar, så det är ingen issue i alla fall.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Fortfarande inget som gör att en dator inte skulle fungerar lika bra med endast HDD. Ni får det bara att låta som att datorer var helt obrukbara innan SSD kom.
Tillförlitligheten är fortfarande en nackdel med SSD jämte HDD.

Datorn fungerar bättre med en SSD-disk.

Det var du själv som skrev att laddtiderna minskas. Hur ska du ha det? Är en SSD snabbare eller långsammare än en HDD?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Datorn fungerar bättre med en SSD-disk.

Det var du själv som skrev att laddtiderna minskas. Hur ska du ha det? Är en SSD snabbare eller långsammare än en HDD?

Att en SSD utför operationer snabbare har jag inte argumenterat emot över huvud taget, var har du fått det ifrån? Vad jag har sagt är att en dator fungerar lika bra med en HDD, den utför exakt samma operationer som en SSD gör, bara ett par sekunder långsammare, men varför stressa? Ta en valium och slappna av istället.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Att en SSD utför operationer snabbare har jag inte argumenterat emot över huvud taget, var har du fått det ifrån? Vad jag har sagt är att en dator fungerar lika bra med en HDD, den utför exakt samma operationer som en SSD gör, bara ett par sekunder långsammare, men varför stressa? Ta en valium och slappna av istället.

Att en dator är snabb ÄR ju det som gör en dator bättre för många - speciellt på ett entusiastforum som Swec. Då är en långsammare dator inte "lika bra".

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Att en dator är snabb ÄR ju det som gör en dator bättre för många - speciellt på ett entusiastforum som Swec. Då är en långsammare dator inte "lika bra".

Och i det stora hela är allt detta bara en illusion eftersom en dator inte blir bättre bara för att den startar upp ett par sekunder snabbare.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Och i det stora hela är allt detta bara en illusion eftersom en dator inte blir bättre bara för att den startar upp ett par sekunder snabbare.

Handlar inte vad som fungerar. Min erfarenheter av HDD är inte goda 1,5 minut boottid om du har tur, sen spel/ program på HDD kan ta minuter innan dessa startar (om du försöker starta dom precis när windows startar). Hände ofta jag startar webbläsaren så fort skrivbordet kommer upp, på HDD låser sig os:et i 30 sek minst innan något händer när man gör så.

Starcraft 2 har jag på HDD idag och OS på ssd, bör lägga spelet på SSD (tar lång tid att ladda banorna).

Försöker man göra två saker med HDD är risken stor att allt bara fryser fast i 10/30 sek. Så vist det går med HDD, men ingen trevlig upplevelse alls att sitta vid datorn.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vad är opålitligare på en HDD? De är väldigt mycket pålitligare och vad gäller garantier så vet jag inte vad du pratar om, min SSD har 3 års garanti, mina HDD's har 5 år, är det sämre garanti då? Min SSD och mina HDD's är inhandlade samtidigt och SSD'n har tappat i hälsa (75% hälsa enligt SSDLife Pro) medan mina HDD's fortfarande har 100% hälsa (enligt HDD Control 3).

Det ena SSD'n tillför är snabbare uppstart när jag startar datorn och program, men det är inte många sekunder jag tjänar på det och när jag slår på den på morgonen så går jag ändå och gör mina morgonrutiner medan den bootar, så det är ingen issue i alla fall.

Lustigt.. för mina HDD har 2 eller 3 års garantier och SSDna 10 år.

Men vet du vad vi gör, om du ärligt tror på det du säger, kom tillbaka om 2 år.. så ska vi se hur din HDD mår
Din SSD lär överleva den... Sen kan vi prata om detta igen.

Intressant dock att du lyckats (trots att du inte använder den ju) slita 25% på en SSD. Bara räknat på säg 120GB disk, 1000 skrivcykler så pratar vi 30TB skrivning iaf. 30TB skrivet med en HDD med säg lite blandat prestanda och @ 50MB/s... urrk. En veckas skrivning, non stop av en HDD. Imponerande tålamod på att vänta på HDD du har om du inte anser att din SSD gjort någon nytta. Var du får sekunder i från vet jag inte... men jaja.. vill du spendera delar av ditt liv väntande på en dator så gör det. Vi andra vill leva istället

Oavsett, vi har olika åsikter om det, och du får tycka vad du vill. Tack gode gud så är ditt tankesätt döende dock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Lustigt.. för mina HDD har 2 eller 3 års garantier och SSDna 10 år.

Men vet du vad vi gör, om du ärligt tror på det du säger, kom tillbaka om 2 år.. så ska vi se hur din HDD mår
Din SSD lär överleva den... Sen kan vi prata om detta igen.

Intressant dock att du lyckats (trots att du inte använder den ju) slita 25% på en SSD. Bara räknat på säg 120GB disk, 1000 skrivcykler så pratar vi 30TB skrivning iaf. 30TB skrivet med en HDD med säg lite blandat prestanda och @ 50MB/s... urrk. En veckas skrivning, non stop av en HDD. Imponerande tålamod på att vänta på HDD du har om du inte anser att din SSD gjort någon nytta. Var du får sekunder i från vet jag inte... men jaja.. vill du spendera delar av ditt liv väntande på en dator så gör det. Vi andra vill leva istället

Oavsett, vi har olika åsikter om det, och du får tycka vad du vill. Tack gode gud så är ditt tankesätt döende dock

Mina HDD's är WD RE4, de lär överleva MÅNGA år till, de lär överleva min SSD. Den enda SSD som har 10 års garanti är Samsung 850 Pro, resten har 3-5 år. När det gäller Samsung och garantiärenden så har jag inte mycket till övers för dem, så att de har 10 år på dem rör mig inte i ryggen.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Nej TS, SSD är inte ett måste idag, det går utmärkt utan.

Trevlig helg!

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED