Är SSD ett måste?

Permalänk
Avstängd

SSD är egentligen jävligt överskattat då du kan spela allt göra allt lika bra med en mekaniskt disk ....Men en ssd är trevlig p.g.a att datorn känns mer responsive och är bara laddnigs tider som påverkas och enda spelet där jag uplever det störande att inte köra på SSD är battlefield 4 p.g.a just laddningstiden blir jävligt lång men väl inne i spelen är det ingen skillnad på SSD och mekanisk som någon sa tidigare har man råd är SSD är trevligt men på budget mekanisk då plats mycket oftare är ett problem än hastigheten

Och många argumenterar att windows bootar så snabbt vilket jag inte heller tycker är ett problem för jag kör min dator i sleep mode så den startar på 1-2 sec oavsett om jag skulle köra på ssdń eller mekaniska och sakerna laddas i ram som är snabbare än ssd och skillnaden är i dom flesta fall jävligt liten även fast en ssd är mycket snabbare och trevlig så är dom inte alls så nödvändig som dom flesta säger och är ganska överskattade egentligen även fast dom kan få en dator att kännas lite snabbare

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Några talesätt / ordspråk:
En klassiker: SSD är det bästa som hänt för datorer sedan skivat bröd.
Eller en annan klassiker: Once you go SSD you'll never go back. (byt SSD mot black och googla om du är oförstörd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Mina HDD's är WD RE4, de lär överleva MÅNGA år till, de lär överleva min SSD. Den enda SSD som har 10 års garanti är Samsung 850 Pro, resten har 3-5 år. När det gäller Samsung och garantiärenden så har jag inte mycket till övers för dem, så att de har 10 år på dem rör mig inte i ryggen.

Vi hörs som sagt om 2 år... du kommer bli förvånad *hälsar mina SSDer från 2008 och 2009*. Tyvärr kunde inte HDDna hälsa, då de är alla döda (inkl de 2 WD 1TB RE i RAID 1 som satt i min gamla server)... System SSDn sedan 2008 lever än dock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Vi hörs som sagt om 2 år... du kommer bli förvånad *hälsar mina SSDer från 2008 och 2009*. Tyvärr kunde inte HDDna hälsa, då de är alla döda (inkl de 2 WD 1TB RE i RAID 1 som satt i min gamla server)... System SSDn sedan 2008 lever än dock

BTW...min IBM Deskstar från 2002 hälsar till dig.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

BTW...min IBM Deskstar från 2002 hälsar till dig.

Min första 32MB flash USB minne från runt samma tid hälsar också.

Men hur kommer det sig att du behöver en HDD från en tid där HDD byggdes för att hålla, eller en enterprise klassad disk (WD RE4) idag, för att jämföra mot din konsument SSD? Är det för att du själv inte litar alls på konsument HDD, eller är det för att du litar nog på konsument SSDn så du anser att du behöver inte köpa tex en Intel S3700?

Permalänk

Har en SSD för OS + Vitala program vilket är ett MÅSTE
Har en 500gb SSD för spel vilket är totalt onödigt..
Hade spelen på min 2tb Barracuda innan jag fick tag i den stora SSDn och det är typ 2 av 10 spel som ens nyttjar en SSD's laddtider.. Tex GTA V och BF4.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Min första 32MB flash USB minne från runt samma tid hälsar också.

Men hur kommer det sig att du behöver en HDD från en tid där HDD byggdes för att hålla, eller en enterprise klassad disk (WD RE4) idag, för att jämföra mot din konsument SSD? Är det för att du själv inte litar alls på konsument HDD, eller är det för att du litar nog på konsument SSDn så du anser att du behöver inte köpa tex en Intel S3700?

För att jag skulle aldrig någonsin skaffa en SSD för att ha som lagringsdisk, finns ingen anledning och är inte en tillförlitlig lagringsenhet.
Att jag väljer RE4 är för att jag har datorn stå och gå 24/7, hade jag köpt diskar idag så hade jag antingen köpte ersättaren till RE4 som är RE eller så hade jag möjligtvis kikat på RED Pro. Jag har inget behov att maniskt köra SSD och intala mig helt falskt att min dator kommer bli bättre om jag bara kör SSD, för det är bara en illusion, det är en trend som ni intalar er själva för att den är snabbare i att boota up och starta program...men sen då?! Som helhet så är inte allt guld och gröna skogar.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abcabc:

Några talesätt / ordspråk:
En klassiker: SSD är det bästa som hänt för datorer sedan skivat bröd.
Eller en annan klassiker: Once you go SSD you'll never go back. (byt SSD mot black och googla om du är oförstörd)

Problemet är med dessa ''BBC'' de är alla fake latex penisar...en SSD är äkta.

Bara en falsk stereobild på svarta att de skulle ha större kärlekslem än alla andra..

''Once you go black nobody wants you back''

Eller får man bara stereotypa mot det bättre?

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

För att jag skulle aldrig någonsin skaffa en SSD för att ha som lagringsdisk, finns ingen anledning och är inte en tillförlitlig lagringsenhet.
Att jag väljer RE4 är för att jag har datorn stå och gå 24/7, hade jag köpt diskar idag så hade jag antingen köpte ersättaren till RE4 som är RE eller så hade jag möjligtvis kikat på RED, men de är lite sämre än vad RE är. Jag har inget behov att maniskt köra SSD och intala mig helt falskt att min dator kommer bli bättre om jag bara kör SSD, för det är bara en illusion, det är en trend som ni intalar er själva för att den är snabbare i att boota up och starta program...men sen då?! Som helhet så är inte allt guld och gröna skogar.

Trend... ja trenden är att mekaniska diskar är döende. Något tydligen är svårt för vissa att inse. Det är 40 år gammal teknik, som behöver ersättas. Men jag antar att du fortfarande sitter med VGA skärm, floppy diskett och PS/2 kontakter? Detta är också 40 år gamla tekniker "som fungerar". Med tanke på att Seagates nya 8TB HDD verken fungerar i RAID eller vidare pålitligt utan det, hur hade du tänkt lagra info om 5 år? SSDer på 16TB finns redan, 4TB för konsument kommer nästa år, och dessa kan utan problem köra i RAID, de kan utan problem hålla 5+ år, något som verkar vara extremt svårt för alla konsument HDD nu för tiden. Tiderna förändras, och om du vill sitta kvar som en 80 år som åter hävdar: "det var bättre förr", så gör det. Men spara då ditt rabblande till de andra runt 70-80 år. Du behöver inte förstöra framtidens teknik användare med farfars historier om hur bra HDD var när du var ung.

Intalar du dig falskt att din dator kommer fungera precis lika bra med hdd, så är inte det jag har något emot. Utan det är att du, precis som alla andra här i tråden håller med om att det är snabbare med SSD, sen efter det så kommer undanflykterna för varför man ska välja ett sämre alternativ. Det är som att du anser dig värdig att avgöra hur mycket folks tid är värt, inte vad som är bättre eller sämre. Att du har problem med nyare teknik, eller för den delen anser ditt liv inte värt mer än att du ska vänta på maskiner är ett problem du har, inte något du bör få andra till att ha.

Om du verkligen vet vad bitfel är så hade du snabbt insett att lagra saker på HDD är en jäkligt riskabel sits, då du kommer få skadad data, garanterat om du inte har filsystem som kompenserar det. En SSD har redan bättre skydd mot det, samt du, och många andra, tror de är så känsliga så det är löjligt, när de verkligen inte är det.

Både HDD och SSD har sina billiga versioner som är skit, och problemet är att som du hänvisar det så säger du effektivt till folk: lägg er värdefull data, er dyrbara tid på en billigaste skräp HDDn du kan, medan vi andra försöker säga att SSDer är minst lika bra, samt du kan välja bättre versioner av båda. Så jämför då RE4 mot S3700 så kan vi prata. Men jämför du en budget SSD så bör du jämföra den mot en skräp HDD som Seagates 3TB, för det är precis samma klass.

Men visst fungerar enterprise klassade HDD, då de fortfarande har kvalitet och mer test bakom sin tillverkning... men säg då det, inte konsument skräp HDD. Konstigt nog dock... så fungerar även både gamla Corsair SSDer och budget SSDer som Crucial BX100 hur bra som helst. Så var är kvalitet i konsument nivån?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Trend... ja trenden är att mekaniska diskar är döende. Något tydligen är svårt för vissa att inse. Det är 40 år gammal teknik, som behöver ersättas. Men jag antar att du fortfarande sitter med VGA skärm, floppy diskett och PS/2 kontakter? Detta är också 40 år gamla tekniker "som fungerar". Med tanke på att Seagates nya 8TB HDD verken fungerar i RAID eller vidare pålitligt utan det, hur hade du tänkt lagra info om 5 år? SSDer på 16TB finns redan, 4TB för konsument kommer nästa år, och dessa kan utan problem köra i RAID, de kan utan problem hålla 5+ år, något som verkar vara extremt svårt för alla konsument HDD nu för tiden. Tiderna förändras, och om du vill sitta kvar som en 80 år som åter hävdar: "det var bättre förr", så gör det. Men spara då ditt rabblande till de andra runt 70-80 år. Du behöver inte förstöra framtidens teknik användare med farfars historier om hur bra HDD var när du var ung.

Intalar du dig falskt att din dator kommer fungera precis lika bra med hdd, så är inte det jag har något emot. Utan det är att du, precis som alla andra här i tråden håller med om att det är snabbare med SSD, sen efter det så kommer undanflykterna för varför man ska välja ett sämre alternativ. Det är som att du anser dig värdig att avgöra hur mycket folks tid är värt, inte vad som är bättre eller sämre. Att du har problem med nyare teknik, eller för den delen anser ditt liv inte värt mer än att du ska vänta på maskiner är ett problem du har, inte något du bör få andra till att ha.

Om du verkligen vet vad bitfel är så hade du snabbt insett att lagra saker på HDD är en jäkligt riskabel sits, då du kommer få skadad data, garanterat om du inte har filsystem som kompenserar det. En SSD har redan bättre skydd mot det, samt du, och många andra, tror de är så känsliga så det är löjligt, när de verkligen inte är det.

Både HDD och SSD har sina billiga versioner som är skit, och problemet är att som du hänvisar det så säger du effektivt till folk: lägg er värdefull data, er dyrbara tid på en billigaste skräp HDDn du kan, medan vi andra försöker säga att SSDer är minst lika bra, samt du kan välja bättre versioner av båda. Så jämför då RE4 mot S3700 så kan vi prata. Men jämför du en budget SSD så bör du jämföra den mot en skräp HDD som Seagates 3TB, för det är precis samma klass.

Men visst fungerar enterprise klassade HDD, då de fortfarande har kvalitet och mer test bakom sin tillverkning... men säg då det, inte konsument skräp HDD. Konstigt nog dock... så fungerar även både gamla Corsair SSDer och budget SSDer som Crucial BX100 hur bra som helst. Så var är kvalitet i konsument nivån?

Det spelar ingen roll om den är 40 år, den är beprövad och pålitlig. Vi behöver ersätta kärnkraften med, men så länge det inte finns några alternativ så måste vi låta dem finnas kvar.

Att Seagates diskar suger är ju inte någon nyhet direkt, de har ju inte lyckats kläcka ur sig någon bra disk trots att de köpte upp Maxtor som gjorde grymt bra diskar. Förstår inte ens varför du tar upp just dem, de ÄR opålitliga, men jag talade ju om att jag använde WD och dessutom deras Enterprise diskar som ÄR pålitliga...och nej, jag sitter inte med en VGA skärm (men jag har en stående här som är grymt bra) eller använder PS/2 och floppy åkte ur när XP åkte in.
Jag struntar i hur stora SSD'er det kommer nästa år, jag skulle i alla fall aldrig köpa en så stor, det enda SSD duger till är att köra OS och de viktigaste programmen på, som lagring skulle jag ALDRIG använda en SSD, de är dessutom för dyra för att inte tjäna någonting alls på det.

Resterande kommer jag inte ens kommentera då det tydligt märks att du inte hängt med 100% vad som skrivits i tråden.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Att en SSD utför operationer snabbare har jag inte argumenterat emot över huvud taget, var har du fått det ifrån? Vad jag har sagt är att en dator fungerar lika bra med en HDD, den utför exakt samma operationer som en SSD gör, bara ett par sekunder långsammare, men varför stressa? Ta en valium och slappna av istället.

Du påstår att datorn fungerar lika bra med en HDD. Som sagt så säger du emot dig själv.

Främsta anledningen till att använda en SSD i datorn är ju just att den är snabbare än en HDD.

Med ditt synsätt borde det finnas fler 386:or kvar. xD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Du påstår att datorn fungerar lika bra med en HDD. Som sagt så säger du emot dig själv.

Främsta anledningen till att använda en SSD i datorn är ju just att den är snabbare än en HDD.

Med ditt synsätt borde det finnas fler 386:or kvar. xD

Och du förstår fortfarande inte det du läser då du har tydliga problem om hur man läser, skriver & säger saker, så språkkurs är något jag rekommenderar.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det spelar ingen roll om den är 40 år, den är beprövad och pålitlig. Vi behöver ersätta kärnkraften med, men så länge det inte finns några alternativ så måste vi låta dem finnas kvar.

Att Seagates diskar suger är ju inte någon nyhet direkt, de har ju inte lyckats kläcka ur sig någon bra disk trots att de köpte upp Maxtor som gjorde grymt bra diskar. Förstår inte ens varför du tar upp just dem, de ÄR opålitliga, men jag talade ju om att jag använde WD och dessutom deras Enterprise diskar som ÄR pålitliga...och nej, jag sitter inte med en VGA skärm (men jag har en stående här som är grymt bra) eller använder PS/2 och floppy åkte ur när XP åkte in.
Jag struntar i hur stora SSD'er det kommer nästa år, jag skulle i alla fall aldrig köpa en så stor, det enda SSD duger till är att köra OS och de viktigaste programmen på, som lagring skulle jag ALDRIG använda en SSD, de är dessutom för dyra för att inte tjäna någonting alls på det.

Resterande kommer jag inte ens kommentera då det tydligt märks att du inte hängt med 100% vad som skrivits i tråden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_fluoride_thorium_reactor
https://www.youtube.com/watch?v=uK367T7h6ZY
Varsågod, där har du vår nästa energikälla. Säker, överflödig och är redan testad i praktiken på 60-70talet. Kina och Indien bygger redan reactorer baserade på det. Varför har vi inte den idag? För den kan inte göra bränsle till atombomber...

WD diskar är pålitligare, inte pålitliga. Du kanske också missat att WD själva ser framtiden i SSD?
http://www.sweclockers.com/nyhet/21219-western-digital-koper-...
Tror du ärligt att de hade spenderat den summan pengar om de inte inser att de måste satsa på framtidens teknik?

Det du helt missar här är att HDD är inte lika pålitliga som de var förr och vi HAR ett alternativ. De är för nära sin fysiska gräns, och när du närmar dig den får du en P4 Prescott kaffekokare, en AMD Bulldozer vatten kokare eller en Haswell CPU som inte kan hänga med på lägre nm och ett Fury X som skulle vara mer än det blev. HDD har varit vår enda teknik, länge. Men okunniga verkar fortfarande tro att deras HDD som har fungerat så bra, idag är lika pålitlig att läsa data. Det är de inte. Idag är HDD sämre än alternativen, på allt utom en sak... pris. Så hur värderar du din data?

Så det enda argument du har är "jag är snål, så jag kör det sämre alternativet". Det är exakt vad du säger. Du medvetet väljer det sämre alternativet för att du inte vill spendera pengarna på det bättre. Detta kan jag respektera och är självklart ditt val, så länge man inte hävdar att alla borde göra snåla beslut som att det är det bättre valet. Vill folk köpa I7or eller 980Ti/Fury så ska de också få lov att köpa 1-2+TB SSDer, då det är ett bättre val över HDD så länge man väljer bra produkter.

Det roliga är, du nämnde Samsung innan som att du inte litade på dem. Men har du sett historiken med WD HDD? Fram till 40-80Gb åldern så rasade dessa diskar också rätt bra och hade udda problem, vill du veta hur dålig deras garantiservice var?

Sen bör du kolla upp en sak... hur många har mist data med dess 840 vs hur många har mist data på alla kraschande HDD senaste 3 åren? Jag vet iaf 2 fall med 840, av 100+ diskar, där nån sektor varit oläsbar och en annan disken blivit dålig. Vill du kolla lagrings forumets första sida så kan du se antalet rasade HDD är större.

Mao... världen och tekniker förändras, och pålitligt är en term som egentligen inte betyder ett skit om man inte vet vf som ligger under skalet på produkten.

Permalänk
Skrivet av liquisole:

Det är lite som med två skärmar, när man en gång har det så kan man inte gå tillbaka

Är så tomt bara man medvetet tänder den ena för att du snabbt ska kolla en grej.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

https://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_fluoride_thorium_reactor
https://www.youtube.com/watch?v=uK367T7h6ZY
Varsågod, där har du vår nästa energikälla. Säker, överflödig och är redan testad i praktiken på 60-70talet. Kina och Indien bygger redan reactorer baserade på det. Varför har vi inte den idag? För den kan inte göra bränsle till atombomber...

WD diskar är pålitligare, inte pålitliga. Du kanske också missat att WD själva ser framtiden i SSD?
http://www.sweclockers.com/nyhet/21219-western-digital-koper-...
Tror du ärligt att de hade spenderat den summan pengar om de inte inser att de måste satsa på framtidens teknik?

Det du helt missar här är att HDD är inte lika pålitliga som de var förr och vi HAR ett alternativ. De är för nära sin fysiska gräns, och när du närmar dig den får du en P4 Prescott kaffekokare, en AMD Bulldozer vatten kokare eller en Haswell CPU som inte kan hänga med på lägre nm och ett Fury X som skulle vara mer än det blev. HDD har varit vår enda teknik, länge. Men okunniga verkar fortfarande tro att deras HDD som har fungerat så bra, idag är lika pålitlig att läsa data. Det är de inte. Idag är HDD sämre än alternativen, på allt utom en sak... pris. Så hur värderar du din data?

Så det enda argument du har är "jag är snål, så jag kör det sämre alternativet". Det är exakt vad du säger. Du medvetet väljer det sämre alternativet för att du inte vill spendera pengarna på det bättre. Detta kan jag respektera och är självklart ditt val, så länge man inte hävdar att alla borde göra snåla beslut som att det är det bättre valet. Vill folk köpa I7or eller 980Ti/Fury så ska de också få lov att köpa 1-2+TB SSDer, då det är ett bättre val över HDD så länge man väljer bra produkter.

Det roliga är, du nämnde Samsung innan som att du inte litade på dem. Men har du sett historiken med WD HDD? Fram till 40-80Gb åldern så rasade dessa diskar också rätt bra och hade udda problem, vill du veta hur dålig deras garantiservice var?

Sen bör du kolla upp en sak... hur många har mist data med dess 840 vs hur många har mist data på alla kraschande HDD senaste 3 åren? Jag vet iaf 2 fall med 840, av 100+ diskar, där nån sektor varit oläsbar och en annan disken blivit dålig. Vill du kolla lagrings forumets första sida så kan du se antalet rasade HDD är större.

Mao... världen och tekniker förändras, och pålitligt är en term som egentligen inte betyder ett skit om man inte vet vf som ligger under skalet på produkten.

Det betyder inte att WD kommer att sluta med mekaniska, så jag vet inte vad du vill säga med att de köpte upp SanDisk. De vill åt en teknik: Ja!, men det är för att vidga sig, inte för att ersätta.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blennermo:

Jag förstår att SSD inte är ett måste men TYCKER ni det?

Ja!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Har köpt ssd till sombon laptop, min laptop och har en liggande till htpcn, gör en jävla skillnad i min mening.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Har köpt ssd till sombon laptop, min laptop och har en liggande till htpcn, gör en jävla skillnad i min mening.

Skickades från m.sweclockers.com

Det blåser verkligen nytt liv i en gammal dator. Vid nybygge idag så är självklart SSD ett grundkrav tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Det blåser verkligen nytt liv i en gammal dator. Vid nybygge idag så är självklart SSD ett grundkrav tycker jag.

Ja verkligen. Speciellt när de "omgwtfvärdelösa" 250gbarna går på runt 700kr vid rea, fullt tillräckligt för mina behov då vi lagrar allt "tungt" på nätverkshårddisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Japp absolut! Sen kan du ju alltid testa en Revodrive om en vanlig SSD inte duger!

Permalänk
Medlem

Jag skall byta alla diskar i NAS:en till SSD då de mekaniska låter en hel del. Är van med knäpptyst.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Nej, SSD är inte ett "måste", sluta ljug för TS.
SSD underlättar bara laddningstider, men en dator kommer att fungera lika bra med en mekanisk.

Fast det har han redan gjort klart i trådstarten att han vet. Så jag ser inget problem med deras åsikter.

Skrivet av anon183825:

Vad jag vet så är SSD:er ganska känsliga av sig, inte för att dem har rörliga delar i sig men för att dem dör lätt av för mycket skrivcykler då det är flash baserad lagring.

Visst är det så. Men visste du att mekaniska diskar har en gräns för hur mycket man kan skriva och läsa till dem med? Gränsen är så långt borta att den inte är relevant, men den finns där. Så nu är frågan, är gränsen för hur många skrivningar man kan göra till en cell i en SSD relevant? Jag vet inte, men de tester jag sett pekar på att när det kommer till "normalt" användande, så är svaret nej. Det finns inte heller någon i min omgivning som har råkat ut för att SSD'n har låst sig för att de nått gränsen, eller ens börjat varna för att de passerat ett gränsvärde och driftsäkerheten minskar.

Skrivet av anon183825:

Man kan ju mäta livstiden för en SSD i (P/E) cykler så kallad program-erase och det verkar som att minsta lilla skrivning tar SSD:n närmare döden.

Visst. Och de flesta är överens om att det krävs månader, i många fall år av konstant skrivning till en modern SSD innan den riskerar att drabbas av funktionsfel för att cellerna inte klarar fler skrivningar. Med tanke på att vi ägnar en bråkdel av vår tid till att skriva till disk, så känns det som om vi pratar tiotals år med torrent-nedladdning till SSD'n innan det är ett problem.

Skrivet av anon183825:

Du måste inaktivera Diskdefragmenteringen, sökindexeringen, hibernation mode etc. allt för att minska ner på skrivandet på disken.

Defragmenteringen stängs av automatiskt, inte för att spara skrivcykler, utan för att funktionen är meningslös på en SSD. Sökindexering, och hibernation är det inga som helst problem med att lämna igång. De påverkar inte livslängden på en SSD nämnvärt. Faktum är att de flesta som har en SSD sliter mindre på SSD'n i sitt användande, än den interna processen för att flytta data mellan celler så att data lagras i celler som inte har tappat spänningen...

Skrivet av anon183825:

Känns som ganska mycket jobb bara för att tjäna några sekunder snabbhet.

Faktum är att i merparten av de fall där SSD'n är "oumbärlig" handlar det om tiondelar av sekunder, inte flera sekunder. Men det är varje gång, hela tiden, gång på gång. Något som är hemskt tacksamt. Jag sitter i nuläget på en aldeles för liten SSD, en Samsung 120gB 830, 2x512gB Seagate Barracuda 7200.10 (RAID-0 scratchdisk) och en 6tB WD (blå, grön, minns inte.WD60EZRX-00MVLB1) och nästa större investering är utan tvekan en ny SSD. Troligtvis en PCI-E baserad enhet på 1TB, men det får tiden utvisa, det är några månader kvar än.

Skrivet av anon183825:

Jag håller mig kvar på mekaniktåget ett tag till faktiskt så slipper jag oroa mig för mycket.

Om du sover bättre av det, så självklart, men du gör en höna av en fjäder. Det finns inget att oroa sig över bland det du nämnt. Till det kommer att SSDer är betydligt mer driftsäkra än mekaniska diskar, de tål temperaturer, spänningsvariationer och vibrationer på ett sätt en mekanisk disk aldrig kan matcha, och, mekaniska diskar har den lite obehagliga förmågan att kunna sluta svara utan förvarning, långt innan de borde det. Kort sagt, överlevnadsprocenten är betydligt högre på SSD'er än den är på mekaniska diskar. (Vilket även syns i RMA statistiken, om man har tillgång till sådan.)

Nackdelen med SSD'er är främst att det är så förbannat dyrt / gB jämfört med mekaniska diskar.

Skrivet av jOnÄTÄn:

I en laptop är det ett måste eftersom de flyttas runt osv.

Tveksam til om det finns en 2.5" HD för konsumentmarknaden utan G-sensor i dagsläget. Det där med att flytta runt laptopen torde alltså inte vara ett problem. Det är när man genererar kraftigare smällar det tar skada. Tappa / kasta saker på bordet där den står, sparka / slå på den, osv. (det senare något folk märkligt nog inte drar sig för att göra med stationära, men som sällan händer laptoppar.)

Skrivet av saturday_sun:

snacka om otrevlig stil.

Det är hans vanliga stil, tyvärr.

Skrivet av newtoninja:

Påståendet att en SSD är mindre pålitlig än HDD verkar ha omintetgjorts via diverse tester där man skrivit petabytes med data till SSD och många fungerade in i det sista. Men det kanske inte är det som är problemet med SSD - kanske mer kretsar och dylikt som plötsligt kan gå sönder jämfört med en HDD?

Snarare tvärt om. På alla sätt är hårdvaran i en SSD mer tillförlitlig. Däremot har det varit en del strul med olika SSD'ers mjukvara. Ingen nämnd, ingen glömd. Tillverkarna löser oftast det med en mjukvaru-uppdatering som rättar till felet utan dataförluster, men vad hjälper det om det tar ett par veckor, och du redan formaterat / installerat om, eller RMA'att din disk. Ytterst sällsynt, men betydligt mer frekvent än att mjukvaran i de mekaniska diskarna strular...På totalen sett är SSD'erna betydligt mer driftsäkra.

Skrivet av mrqaffe:

Det är ram man behöver

För många är det inte ett alternativ. Det finns gränser för vad det går att expandera med / till. Tyvärr.

Skrivet av FatherOfThree:

I just detta fall, skulle lite ödmjukhet inte skada...

Från ett misslyckat troll? Nu får du väl i alla fall ge dig. Var lite realistisk.

Skrivet av Rajat:

Vad är opålitligare på en HDD? De är väldigt mycket pålitligare och vad gäller garantier så vet jag inte vad du pratar om, min SSD har 3 års garanti, mina HDD's har 5 år, är det sämre garanti då? Min SSD och mina HDD's är inhandlade samtidigt och SSD'n har tappat i hälsa (75% hälsa enligt SSDLife Pro) medan mina HDD's fortfarande har 100% hälsa (enligt HDD Control 3).

Här har du helt enkelt fel, och borde veta om det, vilket jag misstänker att du gör...Som vanligt trollar du bara.
SSD'n rapporterar x% av förväntad förbrukning som livslängd, eftersom det finns siffror på vilket slitage som uppstår, och är relevant. Mekaniska diskar är 100% ok enligt rapporten, fram till den dagen då den helt plötsligt akut måste bytas.

Skrivet av Dockland:

Jag skall byta alla diskar i NAS:en till SSD då de mekaniska låter en hel del. Är van med knäpptyst.

Dyrt, och ineffektivt. Ställ den utom hörhåll bara.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Dyrt, och ineffektivt. Ställ den utom hörhåll bara.
B!

Då hamnar IR-fjärren utom räckhåll. 4*2 GB har jag idag. Bra diskar. WD Red, men låter. Har inte kört mekanisk disk sedan 2009.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Varför har du fjärrkontroll till en NAS?
Det låter mer som en mediaenhet av något slag, och till en sådan kan jag förstå att man väljer SSD'er, men ställ då lagringen i form av en NAS någonstans där den inte stör...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Varför har du fjärrkontroll till en NAS?
Det låter mer som en mediaenhet av något slag, och till en sådan kan jag förstå att man väljer SSD'er, men ställ då lagringen i form av en NAS någonstans där den inte stör...
B!

Den är kopplad via HDMI till TV:n. Kör Kodi på den. En QNAP TS-451. Vädigt nöjd. Sover i samma rum, så idag stänger jag av den, eller sätter den på sleep när jag går och lägger mig.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Nej, SSD är inte nödvändig. Visst är den betydligt snabbare, tyst och tål stötar. Men en masslagringsenhet i datorn är inte ett absolut krav. Tiden för uppstart har ringa betydelse då strömförbrukningen i standby-läge och viloläge inte skiljer sig märkbart. En SSD kan ändå inte mäta sig i hastighet med RAM. Har du gott om RAM och ett OS, som uttnyttjar RAM tillfullo så märks knappast någon skillnad mellan SSD och mekanisk HD.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Defragmenteringen stängs av automatiskt, inte för att spara skrivcykler, utan för att funktionen är meningslös på en SSD.

Defragmentering är en nödvändig funktion för användare av ntfs, MS har därför gjort om rutinen från och med win 7 och kallar det optimering när det körs på ssd, den kör främst trim men det utför även defrag eftersom ntfs annars "bryter ihop". man ska alltså inte deaktivera det själv eftersom det på sikt skapar problem med filsystemet, formaterar man ofta ssdn är det nog inget verkligt problem men ska den köras stabilt under längre tid kan det bli ett påtagligt problem, så på speldator spelar det kanske ingen troll men på en server ska man inte stänga av.

Scott Hanselman (kodare på MS) skriver så här om att defragmentera även ssder.

Storage Optimizer will defrag an SSD once a month if volume snapshots are enabled. This is by design and necessary due to slow volsnap copy on write performance on fragmented SSD volumes. It’s also somewhat of a misconception that fragmentation is not a problem on SSDs. If an SSD gets too fragmented you can hit maximum file fragmentation (when the metadata can’t represent any more file fragments) which will result in errors when you try to write/extend a file. Furthermore, more file fragments means more metadata to process while reading/writing a file, which can lead to slower performance.
http://www.hanselman.com/blog/TheRealAndCompleteStoryDoesWind...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

SSD är verkligen ett måste, är så less på laddningstider, slöseri tid med att sitta och vänta på att saker ska hända...

Har helt gått över till SSD och kommer aldrig vidröra en HDD igen, en sak som är säker! Tycker fler borde lägga ett par kronor extra på SSD, de är extremt billiga idag och är helt klart värt det.

Kör totalt 2128Gb SSD, varav 128Gb är en Samsung SM951 NVMe - 2000/650mb/s för Windows, så när man vill ominstallera är det bara att blåsa den disken samtidigt som de andra diskarna och partitionerna ligger orörda

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

SSD är verkligen ett måste, är så less på laddningstider, slöseri tid med att sitta och vänta på att saker ska hända...

Har helt gått över till SSD och kommer aldrig vidröra en HDD igen, en sak som är säker! Tycker fler borde lägga ett par kronor extra på SSD, de är extremt billiga idag och är helt klart värt det.

Kör totalt 2128Gb SSD, varav 128Gb är en Samsung SM951 NVMe - 2000/650mb/s för Windows, så när man vill ominstallera är det bara att blåsa den disken samtidigt som de andra diskarna och partitionerna ligger orörda

Billiga vet jag inte, jag önskar som minst 4*2GB helst 4*4GB och då drar det iväg, jämfört med mekaniska.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eucalyptus:

SSD är verkligen ett måste, är så less på laddningstider, slöseri tid med att sitta och vänta på att saker ska hända...

Har helt gått över till SSD och kommer aldrig vidröra en HDD igen, en sak som är säker! Tycker fler borde lägga ett par kronor extra på SSD, de är extremt billiga idag och är helt klart värt det.

Kör totalt 2128Gb SSD, varav 128Gb är en Samsung SM951 NVMe - 2000/650mb/s för Windows, så när man vill ominstallera är det bara att blåsa den disken samtidigt som de andra diskarna och partitionerna ligger orörda

För det går ju inte med mekaniska?! Om man har en SSD som man kör Windows på och mekansika för lagring (då lagringsdiskar ändå inte är i behov utav hastigheten), på vilket sätt måste du röra de mekaniska vid en ominstallation då?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.