Permalänk
Medlem

"Halva" datorn starar...

Tja

Har bygget en ny dator åt ena brorsan. Inte första bygget men första bygget med strul.
Ibland ( nu mera vid varje uppstart, enligt min bror) så startar inte hela datorn när man trycker på power knappen... Det enda man hör är ett högfrekvent fläktljud, typ GPU som varvar upp, inga chassigläktar eller något annat verkar starta, resetknapp och power knapp ger ingen respons. Man måste bryta strömmen via nätaggets power knapp för att över huvud taget kunna starta om datorn. Det konstiga är att då startar och bootar den som den ska....

En omstart via Windows funkar alltid, men stänger man av datorn helt och startar med power knappen så kan detta ske, inte alltid men som sagt nu mer ofta...

BIOS är flashat till senaste version med buggifxar etc. likaså GPU:ns drivare, faktum är att hela datorn med mjukvara är up-to-date.

Har testat att köra failsafe/default settings i BIOS... Gör ingen skillnad...

Någon med teori om vad som kan vara knas? Datorn kör Windows 10 Home 64-Bit som OS, komponenterna är enligt listan nedan...

Chassi: Fractal Design Define S
Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 750W
Moderkort: ASUS Z97-E
CPU: Intel Core i5-4690K
RAM: 4 x Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-10600 1333MHz
GPU: ASUS GeForce GTX 960 STRIX 2GB DirectCU II OC
CPU Kylare: Corsair Hydro H60 V2
SSD (System OS disk): PNY 120 GB
HDD: Western Digital Black 1TB

Tack på förhand

MVH Nicke

Permalänk
Medlem

Låter lite som att det är psu. är chassi fläktarna kopplade till psu eller moderkortet?

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Inaktiv

Tror också det är något med nätagget när det funkar korrekt efter det att du har brutit strömmen.

Permalänk
Inaktiv

Jag har ett liknande problem med min nuvarande dator. Har den varit avstängd men strömmen varit i så måste jag klicka två gånger för att den ska starta helt. Kallstart när datorn varit urkopplad från elnätet startar alltid, inga problem med att starta om eller i övrigt heller. 99% säker på att det är nätdelen i mitt fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Chassifläktarna är kopplade till moderkortet.
Nätagget säger ni, kan jag utesluta det och eller bekräfta felet på något vis?

Nicke

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Xcept Prova med ett annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

@Xcept Prova med ett annat.

Haha, ja givetvis. Så enkelt är det förstås. Var rätt trött när jag skrev.

Tråkigt bara att det ska strula ä, framförallt när man byggt datorn åt någon annan och den dessutom funkar finfint här hemma under tester etc. Tur dock att det är brorsans så det är ju enkelt att komma över och testa den

Återkommer med status efter test med annat nätaggregat

Skickades från m.sweclockers.com